دانستنی های جالب درباره اسب آبی

تحقیق در مورد اسب آبی
دانستنی های زندگی اسب آبی

مشخصات ظاهری | خصوصیات رفتاری | محل زندگی | غذا | دشمن | زاد و ولد | طول عمر | خطر انقراض | حقایق جالب

اسب آبی از حیوانات غول پیکر با رفتار تهاجمی است که به عنوان یکی از خطرناک ترین و بزرگ ترین پستانداران نیمه آبزی آفریقا شناخته شده و در نواحی نزدیک رودخانه ها و دریاچه های آفریقای سیاه زندگی می کند.

اسب آبی بر خلاف ظاهرش از نظر پیشینه تاریخی رابطه نزدیکی با نهنگ دارد و دارای خصوصیات رفتاری، ویژگی های ظاهری و سبک زندگی خاص است که بسیاری از افراد از شنیدن آن تعجب می کنند.

برای آشنایی با خصوصیات منحصر به فرد این حیوان در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

انواع اسب آبی

به طور کلی دو گونه اسب آبی وجود دارد که عبارتند از:

  • اسب آبی معمولی که قسمت عمده جمعیت اسب آبی در قاره آفریقا را تشکیل می دهد
  • اسب آبی کوتوله که گونه منزوی بوده و در جنگل های نواحی غرب آفریقا دیده می شود، این گونه در حال حاضر در معرض خطر انقراض قرار دارد

اسب آبی معمولی جمعیت زیادی دارد که در محدوده طبیعی زندگی خود پراکنده هستند اما مواردی همچون شکار و از بین رفتن زیستگاه ها باعث شده تعداد این حیوان نسبت به گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کند.

مشخصات ظاهری اسب آبی

اسب آبی بدن غول پیکر شبیه یک بشکه بزرگ خاکستری رنگ دارد که طولش به 5 متر و وزنش به بیش از 4 تن می رسد و تصور این که دو جفت پای کوتاه این وزن عظیم را تحمل می کنند کمی دشوار است!

یکی از ویژگی های بارز ظاهری این حیوان داشتن فک بزرگ است که دو دندان عاج مانند بلند در آن خودنمایی می کند، طول این دندان ها به نیم متر و وزن هر یک به 3 کیلوگرم می رسد و حیوان از آن ها در مبارزه استفاده می کند.

با توجه به این که اسب آبی بیشتر طول عمر خود را در آب استراحت می کند فرم بدنش سازگاری خوبی با زندگی آبی پیدا کرده است.

به عنوان مثال در هر پایش چهار انگشت دارد که به حیوان در شنا کردن و راه رفتن روی زمین لغزنده ساحل کمک می کند. چشم، گوش و سوراخ بینی این حیوان نیز بالای سرش قرار گرفته و باعث شده زمان هایی که بدنش در داخل آب غوطه ور است و خود را زیر آفتاب سوزان خنک نگه می دارد قادر به دیدن، شنیدن و نفس کشیدن باشد.

خصوصیات رفتاری اسب آبی

اسب آبی یکی از بزرگ ترین و ترسناک ترین حیوانات آفریقا است که هر دو جنسیت نر و ماده آن رفتار تهاجمی از خود نشان می دهند.

این حیوان در گله های کوچک 10 تا 20 عضوی زندگی می کند که از اسب آبی های ماده و بچه های آن ها تشکیل شده و یک نر غالب رهبری گله را به عهده می گیرد. رئیس گروه به شدت از گروه در برابر مهاجمان و سایر اسب های آبی نر محافظت می کند.

این حیوان برای ترساندن دشمنان خود دهان بزرگش را باز می کند و دندان هایش را به نمایش می گذارد، اگر مهاجم از ظاهر و هیبت او نترسد با هم مبارزه کرده و آسیب های جدی به هم وارد می کنند.

اسب آبی روزانه حداکثر 18 ساعت از اوقات خود را در آب می گذراند تا خنک شود. این حیوان معمولا شب ها وارد خشکی شده و به دنبال غذا می گردد و دوباره صبح روز بعد به داخل آب می رود.

محل زندگی اسب آبی

اسب آبی در گذشته در سرزمین های اروپایی و آسیایی نیز زندگی می کرده اما زیستگاه امروزی اش به آفریقا و به خصوص نواحی جنوبی صحرای بزرگ آفریقا محدود شده است.

اسب آبی همیشه نزدیک به آب و چمنزارها در تالاب های فصلی زندگی می کند تا روزها را در آب ها و باتلاق ها گذرانده و شب ها به تغذیه در خشکی بپردازد.

این حیوان معمولا در رودخانه ها و دریاچه های عمیق و آرام نواحی شرقی و جنوبی آفریقا دیده می شود و تعداد کمی در غرب آفریقا منزوی شده اند.

با وجود تعداد زیاد اسب آبی، جمعیت این حیوان نسبت به گذشته کاهش زیادی پیدا کرده که یکی از دلایل اصلی آن از بین رفتن زیستگاه های طبیعی اش به دلیل تجاوز انسان ها می باشد.

غذای اسب آبی

اسب آبی با وجود داشتن دندان های تیز و بلند، حیوانی گیاهخوار است که از انواع مختلف علف ها که در دشت های نسبتا نزدیک به آب رشد می کنند تغذیه می کند.

در طول شب که اسب آبی به خشکی می آید ممکن است تا حدود 5 کیلومتر راه برود تا به منابع تغذیه ای خود در مسیری که قبلا با مدفوع علامت گذاری شده برسد.

نکته عجیب این که این حیوان از دندان های عاجی شکل خود برای خوردن استفاده نمی کند بلکه به جای آن از لب های قوی برای چنگ زدن به علف ها و از دندان های گونه برای جویدن گیاهان بهره می برد.

اسب آبی بر خلاف هیکل درشتی که دارد در طول شب فقط 40 کیلوگرم غذا می خورد زیرا روزانه به انرژی بسیار کمی برای غوطه ور شدن در آب نیاز دارد.

این حیوان در نواحی نزدیک به شهرک های مسکونی ممکن است به محصولات زراعی به خصوص برنج حمله کرده و محصولات را از بین ببرد.

دشمن اسب آبی

اسب آبی بالغ یکی از بزرگ ترین پستانداران قاره آفریقا است که به دلیل جثه و قدرت زیادی که دارد معمولا  توسط شکارچیان حیات وحش کشته نمی شود.

با این حال هنوز هم برخی حیوانات وحشی مانند شیر، کفتار و تمساح، اسب آبی های جوان یا بیمار را شکار می کنند و یکی از دلایلی که اسب های آبی ماده به صورت گله ای زندگی می کنند ایجاد رعب و وحشت در میان گوشتخواران گرسنه است.

یکی از مهم ترین دشمنان اسب آبی که باعث کاهش قابل توجه جمعیت این حیوان شده انسان ها هستند که به دلیل از بین بردن زیستگاه های طبیعی و شکار اسب آبی تهدید جدی برای آن محسوب می شوند.

زاد و ولد اسب آبی

دوره بارداری اسب آبی حدود 8 ماه است و اسب آبی ماده در هر زایمان که معمولا در فصول بارانی سال اتفاق می افتد یک بچه به دنیا می آورد.

جفت گیری و زایمان این حیوان مانند سایر فعالیت هایش معمولا در آب انجام می شود اما دیده شده در برخی موارد بچه اسب آبی در خشکی به دنیا آمده است.

اسب آبی مادر به شدت مراقب امنیت بچه اش است و آن را پشت خود سوار می کند تا از آسیب ها دور باشد.

بچه اسب آبی معمولا حدود 18 ماهگی از شیر گرفته می شود اما تا زمانی که به رشد کامل برسد نزد مادرش می ماند و حدود 7 یا 8 سالگی او را ترک می کند.

نرها بعد از این مدت مستقل عمل کرده و به دنبال زندگی خود می روند اما ماده ها به گله ملحق می شوند اگرچه بر خلاف این رفتار به ظاهر اجتماعی، رابطه چندانی با هم ندارند.

طول عمر اسب آبی

طول عمر اسب آبی حدود 40 تا 50 سال می باشد.

خطر انقراض اسب آبی

اسب آبی در حال حاضر به عنوان یک گونه آسیب پذیر در محیط طبیعی خود شناخته شده است، اگرچه این حیوان در بسیاری از نواحی به خصوص مناطق جنوبی و شرقی آفریقا جمعیت زیادی دارد اما این تعداد در بسیاری از کشورهای آفریقایی رو به کاهش می باشد.

حقایق جالب درباره اسب آبی

  • اسب آبی بر خلاف ظاهرش رابطه نزدیکی با نهنگ دارد، به نظر می رسد پیشینه هر دو به یک جد مشترک می رسد که حدود 54 میلیون سال پیش روی کره زمین زندگی می کرده است.
  • اسب آبی سر بزرگی دارد که حدود یک سوم وزن بدنش را تشکیل داده است.
  • دهان اسب آبی بسیار عریض بوده و تا 150 درجه باز می شود و دندان های عاج مانند بزرگش را نمایان می کند که هر یک حدود 3 کیلوگرم وزن دارند.
  • اسب آبی به دلیل نوع پوستش عرق نمی کند، به همین دلیل هنگام تماس بدنش با هوا پوستش به راحتی خشک می شود. این مسئله برای زمانی که حیوان در آب است مشکلی ایجاد نمی کند اما در مواردی که نیاز است از آب خارج شود غدد موجود در پوستش نوعی ماده روغنی صورتی رنگ ترشح می کنند که نه تنها از آفتاب سوختگی حیوان جلوگیری می کند بلکه به دلیل خاصیت ضد باکتریایی به ضد عفونی کردن زخم ها کمک کرده و از بروز عفونت در آب های کثیف پیشگیری می کند.
  • بر خلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می کنند اسب آبی به دلیل داشتن پاهای کوتاه و زبر نمی تواند با سرعت بالا روی زمین راه برود، سرعت این حیوان هنگام دویدن به 45 کیلومتر در ساعت می رسد.
  • از آن جا که در برخی نواحی اسب آبی به دلیل از بین رفتن زیستگاه هایش مجبور به حمله به محصولات زراعی کشاورزان می شود به این حیوان به چشم نوعی آفت نگاه می شود.
  • اسب آبی بسیار تهاجمی است و از نظر بسیاری از افراد جزو خطرناک ترین پستانداران آفریقا محسوب می شود. حمله این حیوان به مردم به خصوص ماهی گیران چندان دور از انتظار نیست.

منبع: a-z-animals

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا