نقد و بررسی فیلم از گور بازگشته + خلاصه داستان

نقد و داستان فیلم از گور برخاسته
نقد و داستان فیلم از گور برخاسته

خلاصه داستان فیلم از گور بازگشته | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

از گور بازگشته (The Revenant) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو، کارگردان مشهور مکزیکی است. از ستارگان فیلم می توان به لئوناردو دی کاپریو و تام هاردی اشاره کرد.

درجه فیلم: R
ژانر: درام، اکشن
زمان فیلم: 156 دقیقه
تاریخ اکران: 16 دسامبر می 2015
استودیو: قرن بیستم

خلاصه فیلم

از گور بازگشته روایت تلاش مردی به نام گلاس برای بقا است، او که توسط یک خرس به شدت زخمی شده راه سختی را برای زنده ماندن و گرفتن انتقام در پیش می گیرد …

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

در اواخر سال 1823 هیو گلاس (با بازی لئوناردو دی کاپریو) به عنوان راهنما، تیم کاپیتان اندرو هنری را در قلمروی داکوتای امروزی هدایت می کند. در طول سفر در حالی که او و فرزندش هاوک که یک دو رگه سفید و سرخ پوست است در حال شکار هستند، اردوگاه توسط سرخ پوست های جنگجوی آریکارا که به دنبال پاواکا، دختر ربوده شده رئیس خود هستند مورد حمله قرار می گیرد.

در این حمله بسیاری از افراد تیم کشته می شوند و بازمانده ها با یک قایق فرار می کنند، آن ها با هدایت گلاس و با پای پیاده به سوی قلعه کیووا پیش می روند.

گلاس یک روز صبح مورد حمله یک خرس گریزلی ماده قرار می گیرد، گلاس پس از یک درگیری وحشتناک خرس را می کشد و خودش نیز به شدت آسیب می بیند به طوری که به زنده ماندنش امیدی نیست.

جان فیتز جرالد (با بازی تام هاردی) که معتقد است آریکارا مجددا حمله خواهد کرد پیشنهاد می کند گلاس را بکشند و به حرکت خود ادامه دهند. کاپیتان هنری با این کار موافقت می کند اما نمی تواند به گلاس شلیک کند بنابراین پیشنهاد می کند افرادی کنار گلاس بمانند تا پس از مرگ، او را دفن کرده و به ازای این کار پول خوبی دریافت کنند.

هاوک و جیم بریجر جوان تنها داوطلبان هستند، فیتز جرالد نیز موافقت می کند در ازای دریافت پول بماند زیرا بارهایش را در حمله آریکارا از دست داده و به پول نیاز دارد.

پس از جدا شدن از گروه فیتز جرالد تلاش می کند گلاس را به طور پنهانی خفه کند، اما هاوک، پسر نوجوان گلاس به قصد او پی می برد و فیتز جرالد او را می کشد.

صبح روز بعد فیتز جرالد بریجر را، که از قتل هاوک بی اطلاع است، متقاعد می کند که افراد آریکارا در حال نزدیک شدن هستند و آن ها باید گلاس را رها کنند. بریجر ابتدا اعتراض می کند اما سرانجام می پذیرد.

فیتز جرالد گلاس را نیمه دفن می کند و در قبر می گذارد. بریجر نیز که بسیار ناراحت است قمقمه خود را که بر آن نمادی مارپیچ حکاکی شده کنار گلاس می گذارد.

فیتز جرالد مدتی بعد به بریجر اعتراف می کند که در مورد نزدیک شدن آریکارا دروغ گفته است و زمانی که به قلعه رسیده و با هنری ملاقات می کنند به دروغ به کاپیتان می گوید که گلاس مرده و هاوک ناپدید شده است. بریجر نیز مرگ گلاس را تایید می کند.

گلاس که به سختی می تواند خود را تکان دهد سفری دشوار در برف آغاز می کند. او با استفاده از آتش زخمش را ضد عفونی کرده و با ساخت تله های آبی ماهی شکار می کند تا زنده بماند.

بریجر و فیتز جرالد نیز در راه بازگشت، به یک دهکده غارت شده سرخ پوستان می رسند، بریجر پنهانی مقداری غذا برای یک بازمانده می گذارد.

گلاس با سرخ پوستی به نام هیکوچ برخورد می کند، او که به دنبال انتقام گرفتن قتل عام خانواده اش است تصمیم می گیرد به گلاس کمک کند.

با فرا رسیدن طوفان، هیکوچ اتاقکی برای گلاس که حال خوبی ندارد می سازد تا در آن پناه بگیرد. مدتی بعد گلاس از یک خواب توهم زا بیدار می شود و می بیند طوفان پایان یافته اما خبری از هیکوچ نیست.

گلاس پس از مدتی جستجو هیکوچ را در حالی که حلق آویز شده می یابد و متوجه می شود گروه فرانسوی ها او را کشته اند.

گلاس به اردوگاه آن ها نفوذ می کند و رئیس گروه را می بیند که قصد آزار پاواکا را دارد. گلاس او را آزاد می کند و چند تن از فرانسوی ها را به قتل می رساند، پاواکا نیز رئیس گروه را به طرز وحشتناکی به قتل می رساند.

صبح روز بعد سرخ پوستان آریکارا گلاس را تعقیب می کنند و گلاس به ناچار به همراه اسبش از روی صخره ای به پایین می پرد، او که به طرز معجزه آسایی زنده مانده شکم جسد اسبش را خالی می کند و درون آن پناه می گیرد، به این صورت شب سرد و طوفانی را می گذراند.

یک بازمانده فرانسوی به قلعه کیووا می رسد، او قمقمه ای با نماد مارپیچ دارد و بریجر به محض دیدن آن را می شناسد. او فکر می کند قمقمه دزدیده شده، به همین دلیل هنری یک گروه جستجو به اطراف می فرستد.

در این میان فیتز جرالد که می فهمد گلاس زنده است در غیاب کاپیتان صندوق او را خالی می کند و می گریزد. گروه جستجو گلاس را خسته و درمانده می یابند.

هنری از این که فریب خورده بسیار عصبانی است و دستور می دهد بریجر را دستگیر کنند اما گلاس تأیید می کند که وقتی فیتز جرالد هاوک را به قتل رساند بریجر در آن جا حضور نداشته است. روز بعد گلاس و هنری در جستجوی فیتز جرالد راهی می شوند.

پس از آن که گلاس و هنری از هم جدا می شوند، فیتز جرالد برای هنری کمین می کند و در یک رویارویی او را به قتل می رساند.

گلاس از جسد هنری به عنوان طعمه استفاده می کند، فیتز جرالد فریب طعمه را می خورد و به اشتباه به جسد شلیک می کند. گلاس در فرصت به دست آمده به فیتز جرالد آسیب می رساند.

فیتز جرالد فرار می کند و به سمت رودخانه می رود، آن ها دوباره با هم درگیر می شود و گلاس چاقو را به شکم فیتز جرالد فرو برده و تقریبا پیروز می شود.

گروه سرخ پوستان آریکارا از راه می رسند و گلاس فیتز جرالد را به روخانه می اندازد. رهبر سرخ پوستان فیتز جرالد را گرفته و او را می کشد، آن ها بدون آسیب رساندن به گلاس او را رها می کنند.

گلاس به سختی خودش را روی برف می کشد، او روح همسرش را می بیند که دور می شود، به نظر می رسد لحظه مرگش فرا رسیده است.

نقد و بررسی فیلم

از گور بازگشته اثری تحسین بر انگیز و جاه طلبانه است و بی شک عوامل فیلم به دلیل صحنه هایی که در طبیعت گرفته شده مراحل ساخت و تولید سختی را طی کرده اند.

این فیلم صحنه های دشواری دارد و دی کاپریو از حداکثر توانایی خود برای بازی در این صحنه ها بهره برده است، از جمله لحظات سخت و حساس فیلم می توان به زمانی که گلاس با آتش زخمش را ضد عفونی می کند اشاره کرد.

لوکیشن های فیلم همگی طاقت فرسا هستند و تماشاگر به خوبی متوجه می شود گروه فیلم برداری برای ثبت صحنه های جالب از طبیعت زحمت زیادی کشیده است.

فیلمنامه فیلم داستان نسبتا واضحی دارد و به جز یک یا دو شخصیت برجسته مانند کاپیتان هنری آیتم خاصی ارائه نمی دهد. صحنه های مربوط به رویای گلاس در مورد روح همسرش نیز به نظر غیر ضروری می رسد به طوری که حتی تا حدی به کالبد فیلم ضربه می زند.

با وجود این صحنه های اکشن از گور بازگشته بسیار عالی از آب در آمده اند، به خصوص صحنه درگیری اول با سرخ پوست ها که شما را میخکوب می کند.

فیلم از نشان دادن صحنه های خشن هیچ ابایی ندارد (اگر روحیه حساسی دارید توصیه می کنیم نبرد گلاس با خرس را تماشا نکنید!) که البته با حال و هوا و واقعیت های آن دوره کاملا سازگار است.

ازگور بازگشته موسیقی متن برجسته ای ندارد به گونه ای که به نظر می رسد کارگردان ترجیح داده صحنه های طبیعی را با حس مصنوعی موسیقی در نیاویزد.

به طور کلی می توان گفت این فیلم اثری با شایستگی های بسیار است که تلاش های سازندگان آن، چه در بخش جوایز و چه در باکس آفیس نتیجه بخش بوده است.

فروش فیلم از گور بازگشته

از گور بازگشته که با هزینه 135 میلیون دلاری ساخته شده حدود 183 میلیون دلار در آمریکا و 349 میلیون دلار در دیگر کشورها فروش داشته است، فروش کلی فیلم به 533 میلیون دلار رسیده است.

دستاوردهای فیلم از گور بازگشته

برندهٔ جایزه اسکار بهترین کارگردانی
برندهٔ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم‌ برداری
برنده جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی
برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام
برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام

منابع: wikipediaimdb

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا