بررسی تفاوت ها و شباهت های موز و پلانتین

فرق بین پلانتین و موز چیست؟
فرق بین پلانتین و موز چیست؟

مشخصات ظاهری موز | مشخصات ظاهری پلانتین | مقایسه فواید پلانتین و موز | مقایسه کاربردهای پلانتین و موز

موز از میوه های خوشمزه گرمسیری است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و تقریبا همه افراد در هر سنی که باشند از خوردن آن لذت می برند، اگر به این میوه دوست داشتنی علاقه داشته باشید حتما نام پلانتین را نیز شنیده اید.

پلانتین که نامش به تازگی سر زبان ها افتاده از نظر ظاهری شباهت زیادی به موز دارد تا جایی که برخی افراد، هنگام خرید به اشتباه پلانتین های با طعم نه چندان خوشایند را به جای موز محبوب خود انتخاب کرده اند.

اگر از جمله کسانی هستید که موز در سبد خرید میوه تان جایگاه ویژه ای دارد و کنجکاو هستید درباره تفاوت موز و پلانتین بیشتر بدانید خواندن ادامه مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم، با کوکا همراه باشید.

شباهت و تفاوت پلانتین و موز چیست؟

موز و پلانتین از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و به همین دلیل به راحتی با هم اشتباه گرفته می شوند، با وجود همه این ها کافیست برشی از پلانتین در دهان بگذارید تا از تفاوت طعم بین آن ها شگفت زده شوید.

مشخصات ظاهری موز

موز اصطلاحی است که برای میوه خوراکی گیاهان بزرگ و متنوع خانواده گیاهی موسا (Musa) به کار می رود و از نظر گیاه شناسی نوعی توت محسوب می شود.

این میوه خوشمزه و خوش عطر معمولا در غذاهای آمریکای شمالی و اروپا استفاده می شود اما اصالت آن به آسیای جنوب شرقی بر می گردد.

موز ظاهر کشیده و باریک دارد و پوست ضخیمی روی آن را پوشانده است. پوست خارجی موز کال سبز رنگ و سفت است و به سختی از گوشت داخل آن جدا می شود در حالی که به مرور و با بلوغ میوه، رنگ پوست آن از به زرد روشن تغییر کرده و در نهایت به قهوه ای تیره تبدیل می شود، در این مدت پوست گرفتن آن نیز آسان تر خواهد شد.

گوشت خوراکی موز به مرور زمان شیرین تر، تیره تر و نرم تر می شود و چه به صورت خام یا پخته قابل استفاده است.

اگرچه موز انواع مختلف دارد اما بسیاری از مردم با شنیدن نام آن یه یاد میوه زرد و شیرینی می افتند که در همه میوه فروشی ها یافت می شود.

مشخصات ظاهری پلانتین

اصطلاح پلانتین به یک نوع موز با طعم و کاربردهای آشپزی بسیار متفاوت از موز شیرین زرد اشاره دارد.

پلانتین نیز مانند موز به آسیای جنوب شرقی تعلق دارد اما امروزه در سراسر دنیا از جمله هند، مصر، اندونزی و مناطق گرمسیری قاره آمریکا رشد می کند.

پلانتین ها معمولا بزرگ تر و سفت تر از موز زرد بوده و پوست بسیار ضخیم تری دارند که ممکن است سبز، زرد یا قهوه ای بسیار تیره باشد.

این میوه نشاسته ای است، شیرینی چندانی ندارد، طعم خام آن اصلا خوشایند نیست و قبل از مصرف باید پخته شود.

شباهت موز و پلانتین

موز و پلانتین از نظر طبقه بندی گیاه شناسی و ظاهری شباهت های زیادی به هم دارند اما این تشابه فقط به همین نقطه ختم نمی شود بلکه این دو میوه از نظر برخی خصوصیات تغذیه ای و خواص نیز به یکدیگر شبیه هستند.

هر دو بسیار مغذی هستند و منبع خوب چندین ماده حیاتی برای سلامتی بدن از جمله پتاسیم، منیزیم، ویتامین C، فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدانی محسوب می شوند.

در ادامه جدول مقایسه ارزش غذایی 100 گرم (تقریبا نصف فنجان) موز و پلانتین را مشاهده می کنید:

موزپلانتین
کالری89116
کربوهیدرات23 گرم31 گرم
فیبر3 گرم2 گرم
پتاسیم358 میلی گرم465 میلی گرم
منیزیم27 گرم32 گرم
ویتامین C9 میلی گرم11 میلی گرم

پلانتین و موز هر دو دارای مقادیر خوب کربوهیدرات های پیچیده هستند، همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید سطح کربوهیدرات موجود در پلانتین بیشتر از موز است اگرچه این مقدار به میزان رسیده بودن آن ها نیز بستگی دارد.

به علاوه بیشتر کربوهیدرات های موجود در موز از نوع قند است در حالی که بیشتر کربوهیدرات های موجود در پلانتین از نوع نشاسته می باشد.

کالری این دو میوه تقریبا یکسان است و هیچ یک منبع قابل توجه چربی یا پروتئین نمی باشند.

مقایسه فواید پلانتین و موز

موز و پلانتین به دلیل ارزش تغذیه ای تقریبا مشابه، از نظر برخی خواص نیز با یکدیگر هم پوشانی دارند، از جمله:

  • ترکیبات زیستی فعال موجود در پلانتین و موز احتمالا اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد
  • هر دو میوه حاوی مقادیر بالای پتاسیم هستند، مصرف کافی پتاسیم به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند در حالی که بسیاری از مردم از کمبود آن رنج می برند
  • هر دو میوه به دلیل فیبر فراوان به بهبود سلامت سیستم گوارش کمک می کنند

مقایسه کاربردهای پلانتین و موز

یکی از تفاوت های اصلی بین موز و پلانتین نحوه استفاده از آن ها در زمینه آشپزی می باشد. جالب است بدانید به پلانتین موز پخت و پز و به موز شیرین موز دسر نیز گفته می شود اگرچه مردم برخی فرهنگ ها تفاوتی بین آن ها قائل نمی شوند.

کاربردهای موز در آشپزی

موز طعم شیرین و دلپذیری دارد و چه به صورت خام یا پخته محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

به عنوان مثال از موز در دسرهای پخته شده و شیرینی ها مانند کیک، کلوچه و برخی نان ها، داخل سالاد میوه، ژله، روی فرنی، در شکلات ها یا روی نان تست به همراه کره بادام زمینی استفاده می شود.

کاربردهای پلانتین در آشپزی

در آشپزی به پلانتین اغلب به چشم یک سبزی و نه یک میوه توجه می شود و بیشتر در غذاهای آمریکای لاتین، کارائیب و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه قند کمتری نسبت به موز دارد و معمولا به عنوان همراه غذای اصلی یا بخشی از آن به کار می رود.

میوه پلانتین به مرور زمان که به بلوغ می رسد طعم شیرین تری پیدا می کند، اگرچه می توان در هر مرحله از فرایند بلوغ از آن استفاده کرد اما برای پوست گرفتن نیاز به چاقو است.

در آمریکای لاتین و کارائیب معمولا پلانتین های سبز و زرد را به قطعات باریک برش زده و سرخ می کنند و در غذایی به نام توستون از آن ها استفاده می کنند. اگر برش ها خیلی نازک باشد می توان آن را به عنوان چیپس مصرف کرد.

کدام یک مغذی تر است: پلانتین یا موز؟

موز و پلانتین از نظر ارزش غذایی نسبت به هم برتری ندارند و هر دو بسیار سالم و مغذی محسوب می شوند اما روش پخت و پز می تواند روی ارزش تغذیه ای این دو میوه اثر گذاشته و آن را کمتر یا بیشتر کند.

اگر نگران افزایش قند خون هستید هنگام مصرف هر دو میوه دقت کنید زیرا حاوی کربوهیدرات هایی هستند که می تواند قند خون را افزایش دهد، با این حال پلانتین و موز مواد غذایی کامل و حاوی فیبر هستند و مصرف آن ها در مقایسه با مواد غذایی فراوری شده و فاقد فیبر به کاهش قند خون در برخی افراد کمک خواهد کرد.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا