نحوه نگهداری موز کال و رسیده در دمای خانه و یخچال

روش های سالم نگه داشتن موز در منزل
روش های سالم نگه داشتن موز در منزل

نگهداری موز سبز | نگهداری موز رسیده در دمای منزل | نگهداری موز در یخچال | نگهداری موز در فریزر | روش نگهداری موز که سیاه نشود

موز یکی از انواع میوه هایی است که در تمام طول سال در دسترس می باشد. موز سرشار از ویتامین ها، پتاسیم و فیبر بوده و مطالعات نشان می دهد که خوردن آن به طور منظم به بهبود عملکرد قلب، کاهش فشار خون بالا، سلامت استخوان ها، تقویت بینایی، بهبود هضم غذا و سلامت کلیه ها کمک می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین راه های نگهداری موز سبز و رسیده به مدت طولانی بیشتر آشنا شوید؛

طریقه نگهداری موز تازه کال یا سبز در خانه

به جای خرید موز های کاملا رسیده و زرد، موز های سبز یا زرد مایل به سبز را انتخاب کنید. موز های سبز را می توانید در دمای اتاق قرار دهید تا به آهستگی و در عرض چند روز کاملا رسیده شوند. موز های سبز سفت و بدون لکه های تیره بر روی پوست را انتخاب کنید تا طول عمر آن ها بیشتر شود.

به یاد داشته باشید که هرگز موز های سبز را در یخچال نگذارید چون به درستی رسیده نمی شوند و حتی بعد از خارج شدن از یخچال هم نمی توانند روند رشد طبیعی خود را مانند قبل داشته باشند.

موز هایی که در دمای اتاق هستند آهسته تر و بهتر می رسند فقط به این نکته توجه کنید که آن ها را در معرض گرما یا نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از اجاق گاز، بخاری و پنجره دور نگه دارید. موز را در مکانی نگهداری کنید که تهویه مناسب داشته و خنک و تاریک باشد.

طریقه نگهداری موز تازه رسیده در خانه

اگر موز رسیده بخرید باید طی 2 تا 3 روز آن ها را استفاده کنید.

پس از خرید موز به محض رسیدن به خانه آن ها را از کیسه پلاستیکی بیرون بیاورید چون باعث می شود که سریع تر برسند.

توصیه می شود که دسته ی موز را در یک سبد میوه بگذارید تا سیاه نشود، همچنین اغلب سبد های میوه قلاب هایی برای آویز کردن موز دارند. آویزان کردن موز روی قلاب سبد بهترین روش برای ذخیره آن هاست.

موز های رسیده را در یخچال بگذارید

اگر نمی خواهید بلافاصله موز رسیده را مصرف کنید، آن ها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، محکم ببندید و در یخچال نگه دارید. (همچنین می توانید دور موز ها را سلفون بکشید و در یخچال بگذارید)

به این ترتیب پوست موز ها ممکن است تیره شود اما گوشت میوه تحت تأثیر قرار نمی گیرد. موز ها را چند ساعت قبل از مصرف از یخچال خارج کنید و بگذارید دوباره به دمای اتاق برسند.

می توان حداقل یک هفته موز رسیده را در یخچال نگه داری کرد.

موز های رسیده را در فریزر بگذارید

پوست کندن موز های یخ زده دشوار است، همچنین موز هایی که یخ آن ها ذوب شده ممکن است حالت نیمه چسبناک پیدا کنند. بنابراین قبل از گذاشتن موز در فریزر آن ها را پوست بکنید، در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف پلاستیکی گذاشته و درب آن ها را محکم ببنیدید و سپس در فریزر قرار دهید.

می توانید از این موز ها برای تهیه اسموتی و انواع دسر استفاده کنید.

ریختن مقداری آب لیمو ترش روی موز هایی که یخ آن ها آب شده باعث می شود که قهوه ای نشوند.

موز را در کنار میوه های دیگر نگذارید

موز را از سایر میوه های رسیده دور کنید. این می تواند به تاخیر در روند رسیدن آن ها منجر شود، میوه های رسیده اتیلن تولید می کنند و موز نارس در معرض اتیلن سریع تر رسیده می شود.

ساقه ی انتهای یک دسته موز را بپوشانید

برای نگهداری یک دسته موز به مدت طولانی تر، انتهای ساقه را بپوشانید. پیچاندن انتهای ساقه (تاج) دسته موز با سلفون، فویل یا پلاستیک مانع از فرار اتیلن می شود همچنین تا حدودی از تبخیر رطوبت و جذب اتیلن آزاد شده توسط میوه های اطراف جلوگیری کرده و به این ترتیب باعث طولانی تر شدن زمان نگهداری این میوه می شود.

از آنجایی که بیشتر موز های موجود در یک دسته، در زمان های متفاوت از هم می رسند پس اگر می خواهید که طول عمر موز بیشتر شود قبل از پیچاندن ساقه (تاج) میوه با سلفون، فویل یا پلاستیک آن ها را جدا جدا کنید. (بین موز های یک دسته موز فضاهایی وجود دارد که به راحتی نمی توان آن ها را پوشش داد)

از یک ظرف نگهدارنده طرح موز استفاده کنید

اگر موز را در یک ظرف نگهدارنده موز قرار هید به مدت طولانی تری سالم باقی می ماند و دیرتر سیاه می شود. ظرف نگهدارنده ی مور یک ظرف پلاستیکی به شکل موز است که بر روی آن سوراخ های کوچکی برای تهویه تعبیه شده است.

بر روی موز های برش خرده آب مرکبات بریزید

موز برش خرده سریع قهوه ای می شود اما اگر کمی آب آناناس، پرتقال، آب گریپ فروت، سرکه یا آب لیمو ترش تازه را بر روی آن ها بریزید و بگذارید 2 تا 3 دقیقه در این محلول های اسیدی شناور بمانند، این فرآیند به تاخیر می افتد و دیرتر قهوه ای می شوند.

(محلول اسیدی از فعال شدن آنزیمی که باعث قهوه ای شدن موز می شود، جلوگیری می کند)

تکه های موز را در یخچال یا فریزر بگذارید

تکه های موز برش خورده را می توانید در یک ظرف یا یک کاسه قرار دهید و آن ها را در یخچال یا فریزر بگذارید.

از این موز ها برای تهیه انواع اسموتی، نان موز، کوکی، کلوچه و دسر ها استفاده می شود.

منبع : tastessence

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی