فواید ماساژ کف پا؛ 15 مزیت شگفت انگیز ماساژ پا برای سلامتی بدن

پس از یک روز کاری طولانی و خسته کننده، ماساژ پا یک راه عالی برای رفع خستگی بدن محسوب می شود. شاید باورتان نشود اما ماساژ کف پا نه تنها به رفع خستگی بدن کمک می کند بلکه می تواند برای درمان بیماری های مختلف هم مفید باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا با برخی از فواید ماساژ پا برای درمان بی خوابی و استرس، رفع انواع خستگی و سردرد، فشار خون و بهبود روابط جنسی بیشتر آشنا شوید؛

مزایای ماساژ پا برای سلامتی بدن

1. فشار خون

ماساژ پا برای درمان فشار خون بالا
ماساژ پا برای درمان فشار خون بالا

فشار خون بالا عامل اصلی حملات قلبی است. تحقیقات نشان می دهد که ماساژ پا به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

پیشنهاد می شود که برای کاهش فشار خون بالا، هر روز پاها را ماساژ دهید.

2. سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی

ماساژ پا برای سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی
ماساژ پا برای سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی

ماساژ کف پا اگر روزانه و مرتب انجام شود، می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی از جمله تنش، بی خوابی، سردرد و تغییرات خلقی را بهبود بخشد.

نقطه ماساژ در قوس داخل پا، درست به اندازه ی یک انگشت زیر انگشت چهارم پا قرار دارد.

3. سرطان

در یک تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان انجام گرفته، مشخص شد که ماساژ کف پا به کاهش درد، حالت تهوع و تنگی نفس در بیماران سرطانی که شیمی درمانی می شوند، کمک می کند.

4. مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس

ماساژ پا برای درمان علائم ام اس
ماساژ پا برای درمان علائم ام اس

افرادی که مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس هستند، ممکن است مشکلات متعددی از قبیل دو بینی، کوری در یک چشم، ضعف عضلانی، عدم تعادل و خستگی مفرط داشته باشند. ماساژ پا یکی از بهترین روش ها برای کاهش درد و علائم حرکتی، حسی و ادراری در بیماران مبتلا به MS می باشد.

5. زنان باردار

ماساژ پا در بارداری
ماساژ پا در بارداری

زنان در سه ماهه آخر دوران بارداری ممکن است دچار ادم پا شوند. در این صورت، پاها و مچ پاها به علت تجمع مایعات در آن ها ورم کرده و دچار درد شدیدی می شوند.

پیشنهاد می شود که ادم و ورم پاها در زنان باردار را با 10 تا 20 دقیقه ماساژ پا در روز کاهش دهید.

6. کاهش درد زایمان

ماساژ پا یک فایده ی دیگر هم برای زنان باردار دارد، مطالعات نشان می دهد که ماساژ کف پا می تواند باعث کاهش درد زایمان و درد پس از زایمان شده و به بهبودی سریع تر آن ها کمک کند.

7. بی خوابی شبانه

ماساژ پا برای درمان بی خوابی
ماساژ پا برای درمان بی خوابی

یکی از بهترین روش های درمان بی خوابی شبانه یک دوش آب گرم و سپس ماساژ کف پا می باشد. برای درمان بی خوابی، کافی است که کف پا را برای دو دقیقه به سمت داخل فشار دهید.

8. بهبود زندگی جنسی

ماساژ پا یک راه عالی برای نشان دادن عشق به دیگران است. بیشتر عصب ها در پا قرار دارند و ماساژ کف پا می تواند به بهبود زندگی جنسی افراد کمک کند.

9. سردرد

ماساژ پا برای رفع سردرد
ماساژ پا برای رفع سردرد

ماساژ پا یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سریع سردرد می باشد. سردرد انواع مختلفی دارد؛ سردرد سینوسی، سردرد تنشی، سردرد گردنی و سردرد گیجگاهی که برای درمان هر کدام از آن ها، باید قسمت خاصی از کف را را ماساژ داد.

سردرد سینوسی : برای درمان سردرد سینوسی، انگشت سوم را از دو طرف فشار دهید. تکنیک فشار و رها کردن، بهتر نتیجه می دهد.

این روش را برای هر دو پا انجام دهید.

سردرد تنشی : برای درمان سردرد تنشی، قسمت انتهایی پا بین دو انگشت آخر به ویژه انگشت کوچک پا را به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید.

سردرد گیجگاهی : برای درمان سردرد گیجگاهی، انگشت بزرگ پا را از دو طرف فشار دهید و رها کنید. اگر درد در گیجگاه سمت چپ است، انگشت بزرگ سمت چپ را فشار دهید و اگر درد در گیجگاه سمت راست است، انگشت بزرگ پای راست را فشار دهید.

سردرد گردنی : ماساژ قسمت بیرونی انگشت بزرگ هر دو پا و سپس استفاده از تکنیک فشار و رها کردن به درمان سردرد گردنی کمک می کند.

10. درمان درد ستون فقرات

ماساژ پا برای درد ستون فقرات
ماساژ پا برای درد ستون فقرات

اگر دچار درد در ناحیه ی ستون فقرات شده اید، پیشنهاد می کنیم که قسمت داخلی پا را که جاسگاه ستون فقرات است، ماساژ دهید.

در مرحله ی اول قسمت داخلی پا را به آرامی فشار دهید و سپس به مدت 30 تا 45 ثانیه در حرکات دایره ای ماساژ دهید.

11. رفع خستگی پا

ماساژ برای رفع خستگی پا
ماساژ برای رفع خستگی پا

اگر بعد از یک روز سخت کاری احساس خستگی در ساق و مچ پا دارید، می توانید با ماساژ پا آن را درمان کنید؛ ماساژ کف پا، گردش خون را بهبود بخشیده و با افزایش اکسیژن رسانی به پاها باعث رفع خستگی عضلات پا می شود.

فراموش نکنید که ماساژ روزانه پا به مدت 10 دقیقه باعث افزایش گردش خون در کل بدن شده و انرژی از دست رفته را به بدن باز می گرداند.

در مرحله ی اول روغن ماساژ را کف دست خود بمالید تا کمی گرم شود، سپس دست را محکم از مچ پا به سمت انگشتان پا بکشید. حالا به آرامی کف پا را در حرکات دایره ای ماساژ دهید.

12. استرس و افسردگی

ماساژ پا برای کاهش استرس و افسردگی
ماساژ پا برای کاهش استرس و افسردگی

یک مطالعه در سال 2010 نشان می دهد که ماساژ پا یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی می باشد.

قسمت مرکزی کف پا با سلامت روانی در ارتباط است؛ ماساژ این قسمت از کف پا یا فشار دادن آن 2 تا 3 بار در روز می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

13. کاهش درد بدن

تحقیقات دانشگاه ایندیانان نشان می دهد که ماساژ پا به کاهش درد بعد از جراحی کمک می کند.

14. سم زدایی و پاک سازی بدن

ماساژ پا باعث افزایش گردش خون در بدن شده و اکسیژن و مواد مغذی را در بدن منتقل می کند، همچنین باعث دفع مواد زائد شده و به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند.

15. رفلکسولوژی کف پا

رفلکسولوژی کف پا
رفلکسولوژی کف پا

رفلکسولوژی پا از زمان فرعون وجود داشته است. اگر چه علم قادر به توضیح چگونگی کار کرد آن نیست، اما مطالعاتی وجود دارد که اثر بخشی آن را برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها اثبات می کند.

بیایید نگاهی به برخی نکات رفلکسولوژی پا بیندازیم؛

نقطه ریه (Lungs) : ریه دقیقا در قسمت برآمده کف پا و زیر انگشت شست پا قرار گرفته است. ماساژ این نقطه در هر دو پا به بهبود گردش خون کمک کرده و باعث سم زدایی و پاک سازی ریه ها می شود.

نقطه قلب (Heart) : این نقطه در پای چپ شما، زیر انگشت سوم و در ناحیه ی قوس پا قرار گرفته است. تحریک این نقطه با استفاده از یک حرکت دایره ای نرم باعث استرس را از بین می برد و خطر حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

همچنین تحریک این نقطه باعث افزایش گردش خون در بدن و بهبود کارایی قلب می شود. اگر گاهی اوقات احساس سردی در بدن دارید، ماساژ این ناحیه با افزایش گرد خون در بدن به گرم تر شدن شما کمک می کند.

نقطه گردن (Neck) : این نقطه دقیقا محل ارتباط انگشت چهارم و پنجم هر پا قرار گرفته است. با فشار دادن و رها کردن این قسمت، به درمان گردن درد کمک می کند.

فواید ماساژ پا با روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی است و ماساژ پا با روغن زیتون گرم می تواند به درمان درد و گرفتگی عضلات کمک کند.

ماساژ پا با روغن زیتون، خستگی را رفع می کند، با بهبود گردش خون در بدن باعث افزایش انرژی می شود.

ماساژ پا با رروغن زیتون استرس و اضطراب را کاهش داده و افسردگی را درمان می کند.

ماساژ پا با روغن زیتون باعث آرامش شده و به درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.

فواید ماساژ پا با روغن کنجد

رروغن کنجد یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ پا محسوب می شود؛ تحقیقات نشان می دهد که ماساژ پا با روغن کنجد با بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی در بدن به رفع خستگی پا ها کمک کرده و انرژی بدن را افزایش می دهد.

فواید ماساژ پا با روغن سیاه دانه

گفته می شود که ماساژ کف پا با ترکیب روغن سیاه دانه و روغن نارگیل یا روغن زیتون به درمان افسردگی کمک می کند.

ماساژ پا با روغن سیاه دانه یبوست را درمان می کند.

ماساژ پا با روغن سیاه دانه به کاهش درد ناشی از پریود، کمردرد، زانودرد و درد مفاصل کمک کرده و میگرن و سردرد را درمان می کند و گرفتگی عضلات را بهبود می بخشد.

ماساژ پا با روغن سیاه دانه فشار خون بالا را کاهش می دهد.

فواید ماساژ پا با آب نمک

ماساژ پا با آب نمک به درمان کمردرد و زانو درد کمک کرده، خستگی پا را رفع می کند و باعث افزایش انرژی بدن می شود.

ماساژ پا با آب نمک باعث آرامش می شود و به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.


در ادامه بخوانید : درمان گرفتگی عضلات پا


منابع : brightsideideahacks