خواص شگفت انگیز نارگیل سبز برای سلامتی و نحوه خوردن آن

خواص آب نارگیل سبز
خواص آب نارگیل سبز

نارگیل سبز چیست؟

نارگیل سبز برخلاف باور برخی مردم میوه عجیب و غریب یا نوع کمتر شناخته شده نارگیل نمی باشد بلکه در واقع میوه نارس همان نارگیل قهوه ای معروف است که همه ما آن را می شناسیم و با خواص شگفت انگیز آن آشنا هستیم.

میوه نارگیل در ابتدا به رنگ سبز است و به مرور و با گذشت زمان بالغ شده و رنگ آن به قهوه ای تغییر می کند. از تفاوت های بارز نارگیل سبز و قهوه ای این است که نارگیل سبز نسبت به نارگیل رسیده گوشت کمتری داشته اما آب پر خاصیت و شاداب کننده آن بیشتر است.

مراحل بلوغ میوه نارگیل

مدت زمان لازم برای رسیدن کامل یک میوه نارگیل 12 ماه است اما بعد از 7 ماه می توانید آن را بخورید. رنگ پوست بیرونی نارگیل در 6 ماه اول سبز روشن است و بخش اعظم آن را آب تشکیل داده و فاقد چربی می باشد.

بین 8 تا 10 ماهگی به مرور روی رنگ سبز نارگیل لک های زرد یا قهوه ای ظاهر شده، آب آن شیرین تر می شود و گوشت ژله ای آن شکل می گیرد که به تدریج ضخیم و محکم می شود.

نارگیل در 11 تا 12 ماهگی کم کم قهوه ای می شود، گوشت درون آن سفت تر و ضخیم تر و چربی موجود در آن تا حد زیادی افزایش یافته اما در مقابل آب موجود در آن کاهش شدیدی پیدا کرده است.

فواید نارگیل سبز

آب و گوشت نارگیل سبز هر دو دارای ارزش غذایی غنی، الکترولیت های فراوان و خواص زیادی برای سلامتی هستند و هرچه نارگیل بالغ تر شده و آب آن به گوشت نارگیل تبدیل می شود ارزش غذایی آن نیز به طور چشم گیری تغییر می کند.

از جمله خواص و مزایای نارگیل سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سرشار از مواد مغذی

مواد مغذی موجود در 100 میلی لیتر آب نارگیل به صورت زیر است:

کالری: 18
پروتئین: کمتر از 1 گرم
چربی: 0
کربوهیدرات: 4 گرم
فیبر: 0

مواد مغذی موجود در 100 گرم گوشت نارگیل سبز به صورت زیر است:

کالری: 354
پروتئین: 3 گرم
چربی: 33 گرم
کربوهیدرات: 15 گرم
فیبر: 9 گرم

2. پیشگیری از کم آبی بدن

آب نارگیل حاوی ترکیبات قندی و الکترولیتی مشابه با محلول های خوراکی است که برای درمان کم آبی بدن تجویز می شوند و برای درمان کم آبی بدن ناشی از اسهال خفیف مفید است.

همچنین بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای رفع کم آبی بدن از آب نارگیل به عنوان نوشیدنی طبیعی و جایگزینی برای نوشیدنی های ورزشی تجاری استفاده کنند.

مطالعات نشان داده آب نارگیل به ورزشکاران کمک می کند تا مدت زمان طولانی تری ورزش کنند، همچنین نرخ ضربان قلب آن ها را افزایش می دهد و در مقایسه با نوشیدنی های ورزشی یا آب ساده کمتر دچار کم آبی بدن می شوند.

3. سلامت قلب

آب نارگیل به بهبود سندرم متابولیک – که از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری های قلبی است – کمک می کند.

سندرم متابولیک با مشخصه هایی همچون فشار خون، قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد بالا، کمبود کلسترول خوب و چربی های شکمی اضافی شناخته شده است.

مطالعات حیوانی نشان داده نوشیدن آب نارگیل سبز به بهبود فشار خون، قند خون، تری گلیسیرید و سطح انسولین بدن کمک کرده و سطح آنتی اکسیدان بدن را افزایش می شود که به کاهش آسیب اکسیداتیو عروق خونی منجر خواهد شد.

4. سرشار از آنتی اکسیدان

هم گوشت و هم آب نارگیل سبز منبع غنی ترکیبات آنتی اکسیدانی فنولی هستند که التهاب را کاهش داده و از آسیب اکسیداتیو سلول های بدن جلوگیری می دهد.

ویتامین ها و ریز مغذی های موجود در نارگیل از جمله روی، مس، منگنز و سلنیوم نیز از سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی طبیعی بدن پشتیبانی می کنند.

نحوه مصرف نارگیل سبز

عکس نارگیل سبز
عکس نارگیل سبز

یک عدد نارگیل سبز کاملا نارس حاوی حدود 325 میلی لیتر آب است. آب و گوشت تا زمانی که نارگیل باز شود استریل هستند و می توان آن ها را به راحتی و بدون استفاده از مواد نگهدارنده یا انجام فرایند خاصی مصرف کرد.

نارگیل سبز که کمی رسیده باشد گوشت نرم و لطیف تری نسبت به نارگیل قهوه ای دارد.

هنگام خرید نارگیل سبز، میوه های سنگین تر را انتخاب کنید. همچنین دقت کنید هنگامی که نارگیل را تکان می دهید نباید صدای برخورد آب به اطراف آن شنیده شود که نشان دهنده آن است که نارگیل پر از آب است و هنوز نرسیده است.

نارگیل های سبز پوسته بیرونی و داخلی نرم تر داشته و باز کردن آن ها از نارگیل های قهوه ای راحت تر است.

روش نوشیدن آب نارگیل سبز

قسمت بالای نارگیل را که گلبرگ مانند است با چاقو جدا کرده و سپس داخل و اطراف ناحیه ای که با گلبرگ پوشیده شده را برش بزنید.

هسته آن را بیرون بکشید و نی را داخل سوراخ آن برده و بنوشید یا آب نارگیل را داخل لیوان ریخته و میل کنید.

برای این که ببینید نارگیل سبز شما گوشت دارد یا نه، به کمک چاقوی تیز پوست آن را تا نصف میوه برش بزنید اگر گوشتی داشته باشد می توانید آن را با قاشق جدا کنید.

آب و گوشت نارگیل به قدری خوشمزه و پر خاصیت است که می توان آن را به تنهایی میل کرده یا به شیک پروتئین افزوده و بعد از تمرینات ورزشی مصرف کنید.

از گوشت نارگیل سبز می توان داخل دسرهای مختلف از جمله بستنی استفاده کرد.

در ادامه بخوانید : خواص شیر نارگیل

منبع: healthline