آیا روغن نارگیل برای درمان اسکار پوستی یا جای زخم مفید است؟

فواید روغن نارگیل برای جای اسکار
فواید روغن نارگیل برای جای اسکار

روغن نارگیل اگرچه یکی از بهترین روغن های گیاهی مورد استفاده در آشپزی سالم می باشد اما کاربرد آن تنها به پخت و پز محدود نمی شود، بلکه همانطور که احتمالا شنیده اید این روغن دارای کاربردهای گسترده ای در زمینه زیبایی پوست و مو بوده و ادعاهای متعددی درباره خواص آن برای زیبایی وجود دارد که البته بسیاری از آن ها هنوز از نظر علمی به اثبات نرسیده اند.

به عنوان مثال گفته شده برخی ترکیبات فعال موجود در روغن نارگیل برای از بین بردن اسکار یا جای زخم مفید است اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

در این مطلب کوکا قصد داریم به این موضوع پرداخته و درباره فواید روغن نارگیل برای از بین بردن جای انواع زخم، نحوه استفاده از این روغن و خطرات احتمالی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای ادعا شده درباره اثر روغن نارگیل روی جای زخم

بیشتر تحقیقات انجام شده روی روغن نارگیل برای درمان زخم و درماتیت (اگزما) بوده و در هر دو مورد تایید شده روغن نارگیل با ایجاد حائل مرطوب کننده و غلیظ به درمان مشکلات پوستی کمک کرده است. از نظر تئوری این خاصیت روغن نارگیل می تواند برای درمان اثر اولیه زخم ها نیز مفید باشد.

گفته شده روغن نارگیل به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک کرده، برای محو کردن خطوط ناخوشایند و ریز صورت موثر است و با اتصال بافت های پوستی جدید به یکدیگر اثر اسکار پوستی را کاهش می دهد.

همچنین ادعا شده روغن نارگیل روی بهبود رنگ پوست، رفع قرمزی ناشی از جای زخم و دیگر لکه های قهوه ای پوستی اثر مثبت دارد.

موارد ذکر شده بخشی از نظرات تبلیغی فروشندگان لوازم آرایشی بهداشتی درباره روغن نارگیل است، با این حال این موارد از نظر علمی تاکنون اثبات نشده و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

منشا این ادعاها به محتوای ویتامین E طبیعی موجود در روغن نارگیل برمی گردد اما هنوز به طور قطعی مشخص نشده که آیا روغن نارگیل – و نه تنها برخی ترکیبات موجود در آن – اثر مثبتی روی محو کردن اسکار پوستی دارد یا خیر.

تحقیقات علمی چه می گویند؟

اسکارهای پوستی مشکلات پیچیده ای بوده و درمان آن ها حتی از آن هم پیچیده تر است.

اگر از روغن نارگیل به عنوان درمان جایگزین استفاده می کنید باید بدانید تحقیقات انجام شده درباره اثر روغن نارگیل دارای نتایج درهم و متفاوتی هستند.

توصیه می شود قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید زیرا استفاده از این روغن در برخی موارد می تواند به بدتر شدن مشکل مورد نظر پوستی منجر شود.

اسکار آکنه

گاهی بعد از ظاهر شدن آکنه و به دلیل شکستگی فیبرهای کلاژنی در اطراف منفذ جای آکنه روی پوست باقی می ماند. اسکار آکنه دارای انواع مختلف است که از جمله رایج ترین آن ها می توان به لکه های آیس پیک، بوکس کار و غلتکی اشاره کرد.

برخی افراد برای بهبود کلاژن، ترمیم پوست و حتی از بین بردن لکه های سیاه باقی مانده از آکنه از روغن نارگیل استفاده می کنند زیرا روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان ویتامین E است، با این حال تحقیقات روی تاثیر استفاده از این ویتامین برای محو کردن جای زخم و سایر مشکلات پوستی بی نتیجه بوده و از سوی دیگر این مطالعات روی ویتامین E انجام شده نه روغن نارگیل.

اسید لوریک یکی دیگر از عناصر تشکیل دهنده روغن نارگیل است که درباره اثر بالقوه آن در کاهش آکنه های نوع P – باکتری ای است که به شکل نوعی آکنه التهابی ظاهر می شود – مطالعاتی انجام شده و نتایج حاکی از آن است که این ماده می تواند از باقی ماندن ضایعات آکنه و اسکارهای پس از آن جلوگیری کند.

لکه های کششی

علائم کششی معمولا به دلیل بارداری یا افزایش وزن و زمانی رخ می دهد که لایه میانی پوست (درمی) با سرعت زیادی کشیده شده و خطوط روشنی روی پوست باقی می ماند که از بین بردن آن ها به این راحتی ها نخواهد بود.

اگرچه علائم کششی به مرور زمان کمرنگ تر می شوند اما بعضی افراد از روغن نارگیل برای تسریع درمان آن استفاده می کنند.

بررسی مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر روغن های مختلف در درمان علائم کششی اثربخشی آن ها را تایید نکرده و نیاز به تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر روغن نارگیل برای محو این علائم کششی می باشد.

اسکار آتروفیک

علائم آتروفیک شامل نشانه های افسردگی روی پوست است که معمولا به دلیل آکنه آیس پیک، آکنه باکس کار، آبله مرغان یا جراحت های پوستی ایجاد شده و به شکل بیضوی یا گرد – با یا بدون تغییر رنگ پوستی – می باشد.

روغن نارگیل از نظر تئوری باعث افزایش تولید کلاژن پوستی شده و برای افرادی که به اسکار آتروفیک دچار هستند مفید است زیرا با افزایش کلاژن پوستی به کاهش علائم افسردگی در پوست کمک می کند، با این وجود نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

اسکار جراحی

هر بار که پوست شما زخم می شود – مثلا بعد از عمل جراحی – با تشکیل بافت های دائمی جدید پوستی بافت های اسکار نیز شکل می گیرد.

بعضی افراد بلافاصله بعد از زخم شدن پوست یا عمل جراحی از ویتامین E برای جلوگیری از باقی ماندن اثر زخم استفاده می کنند در حالی که نتایج مطالعاتی که در این زمینه انجام شده ضد و نقیض است.

به عنوان مثال مطالعه انجام شده در سال 1999 نشان داده ویتامین E باعث بدتر شدن جای زخم بعد از عمل جراحی می شود در حالی که نتایج مطالعه انجام شده روی موش های صحرایی در سال 2010 نشان داد این روغن برای درمان زخم ها مفید بوده، باعث افزایش تولید کلاژن می شود و به درمان سریع تر بافت های پوستی کمک می کند.

اسکار هایپرتروفیک

اسکار هایپرتروفیک نوعی اسکار است که پوست نسبت به سایر انواع، کلاژن بیشتری از دست داده و به مرور که زخم بهبود پیدا می کند مقدار زیادی بافت اسکار در ناحیه باقی می ماند.

اگرچه گفته شده روغن نارگیل باعث افزایش تولید کلاژن می شود اما نتایج تحقیقات انجام شده روی اثر ویتامین E برای زخم های هایپرتروفیک با هم متفاوت است.

اسکار کلوئید

مطالعه دیگر روی زخم های پس از جراحی نشان داده ویتامین E از تشکیل کلوئیدها پس از عمل جراحی جلوگیری می کند. کلوئیدها نوعی زخم های هایپرتروفیک هستند که ظاهر آن ها شبیه توده ای از بافت های برجسته در ناحیه ای از پوست می باشد.

نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده روی اثر ویتامین E در درمان اسکار هایپرتروفیک و کلوئید متفاوت بوده و نیاز به تجقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

اسکار انقباضی یا کنتراکچر

این نوع اسکار از صدمات ناشی از ضربه ایجاد می شود که نه تنها اثر آن باقی مانده بلکه معمولا با درد نیز همراه خواهد بود.

با توجه به شدت علائم، این نوع اسکار معمولا با پیوند پوست یا دیگر جراحی های پوست درمان خواهد شد.

بعضی افراد برای پیشگیری از بروز اسکار انقباضی بعد از آسیب از روغن نارگیل استفاده می کنند اما گزارش های قدیمی نشان داده ویتامین E اثر قابل توجهی روی این نوع اسکار ندارد و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

نحوه استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل از روغن هایی است که به راحتی در دسترس بوده و می توان آن را به صورت خالص یا به صورت ترکیبی با مواد دیگر خریداری کرد.

برای دریافت بهترین نتیجه توصیه می شود حداقل دو بار در روز – صبح و شب – از این روغن استفاده کنید، اما قبل از شروع ابتدا یک تست حساسیت انجام داده تا مطمئن شوید به این روغن حساسیت ندارید.

گذشته از این که چه نوع روغن نارگیلی انتخاب می کنید باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، این کار از آسیب پوست ناشی از نور خورشید جلوگیری کرده و مانع سیاه شدن اسکار روی صورت و جلب توجه کردن آن می شود.

روش انجام تست حساسیت

مقدار اندکی روغن نارگیل را روی پوست ساعد مالیده و ناحیه را با یک باند بپوشانید. 24 ساعت منتظر بمانید اگر در این مدت علائم التهاب یا تحریک پوستی مشاهده نکردید احتمالا به این روغن حساسیت ندارید.

عوارض و خطرات احتمالی

مانند هر نوع محصول مراقبت پوستی، روغن نارگیل نیز ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی در افراد شود و تست حساسیت تنها راه تشخیص آلرژی به این روغن می باشد.

اعمال روغن نارگیل روی اسکار جراحی خطر بروز درماتیت تماسی را افزایش می دهد.

افرادی که به نارگیل حساسیت دارند لازم است از مصرف روغن نارگیل نیز اجتناب کنند.

توجه: قبل از استفاده از هرگونه محصول شیمیایی یا طبیعی برای درمان اسکار پوستی حتما با متخصص پوست مشورت کنید، گاهی پزشک جایگزین های موثرتری به شما معرفی خواهد کرد.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا