خواص روغن نارگیل برای رشد و سلامت موها + نحوه استفاده

خواص روغن نارگیل برای رشد و سلامت موها
چگونه از روغن نارگیل برای مو استفاده کنیم؟

خواص روغن نارگیل برای سلامت موها | روغن نارگیل و رشد موها | روغن نارگیل برای درمان شوره و ریزش مو | طریقه استفاده از روغن نارگیل برای مو | عوارض روغن نارگیل برای مو

روغن نارگیل یکی از محبوب ترین روغن های همه کاره و بسیار مفید است که در زمینه های مختلف از پخت و پز گرفته تا سلامت و زیبایی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان مرطوب کننده پوست و پاک کننده آرایش شناخته شده است.

یکی از کاربردهای رایج روغن نارگیل استفاده از آن به عنوان روغن مو برای سلامت و زیبایی موها است و ادعا شده می تواند به درخشندگی، افزایش رشد و سلامت موها کمک کند.

در ادامه قصد داریم به بررسی مزیت ها و معایب روغن نارگیل برای مو بپردازیم، با کوکا همراه باشیم.

فواید استفاده از روغن نارگیل قبل یا بعد از شستشوی مو

اگر می خواهید از جادوی روغن نارگیل برای موهای خود بهره ببرید چند انتخاب پیش رو دارید اما باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید:

اگر قبل از شستن مو مقداری روغن نارگیل به موهای خود بزنید آسیب دیدگی مو حین شستشو و زمانی که موها خیس هستند کاهش می یابد. لازم به ذکر است موها زمانی که خیس هستند بیشتر در معرض آسیب قرار دارند و این به دلیل تغییرات ساختاری ظریفی است که در اثر جذب آب در آن ها رخ می دهد.

زمانی که موها را خیس می کنید قشر ضخیم و مرکزی خیس خورده و متورم می شود و تغییراتی در کوتیکول ایجاد می کند.

کوتیکول مو در واقع از فلس های تخت و هم پوشان تشکیل شده که در سمت انتهای ریشه مو به هم متصل شده اند. زمانی که قشر موها آب را جذب می کند و متورم می شود این فلس ها به سمت بیرون کشیده و برجسته می شوند، این مسئله باعث آسیب دیدگی موهای مرطوب به خصوص هنگام برس زدن یا حالت دادن موها می شود.

روغن زدن به مو قبل از شستشو می تواند میزان جذب آب توسط ساقه مو را کاهش داده و از این رخداد جلوگیری کند، به همین دلیل مو پس از خیس شدن کمتر آسیب می بیند.

استفاده از روغن نارگیل بعد از شستشوی موها نیز باعث لطافت و نرم شدن مو می شود، در نتیجه اصطحکاک و گره خوردن موها کمتر شده و از شکستن آن ها جلوگیری می شود.

افزایش رشد مو با روغن نارگیل

بسیاری از خانم ها دوست دارند موهای بلند، براق و درخشنده داشته باشند با این حال مشکلاتی که به دلیل حالت دادن، نظافت مو، آب و هوا و آلاینده ها ایجاد می شود باعث آسیب موها شده و بلند شدن آن ها را سخت می کند زیرا هر چه موها بلندتر باشند بیشتر ضعیف و فرسوده می شوند.

با این حال روغن نارگیل به دلیل فوایدی که برای موها دارد به افزایش رشد موها کمک می کند، از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب کردن موها و کاهش شکنندگی تارهای مو
  • محافظت از موهای خیس در برابر از دست دادن پروتئین و آسیب دیدن آن ها
  • محافظت از موها در برابر آسیب های محیطی مانند باد، نور خورشید و دود

برای بهره بردن از مزیت های روغن نارگیل احتمالا باید از این روغن به طور منظم در برنامه زیبایی خود استفاده کنید.

سایر مزیت های روغن نارگیل برای مو

روغن نارگیل ممکن است فواید دیگری نیز برای موها داشته باشد، اگرچه بسیاری از آن ها هنوز ثابت نشده اند.

برخی مزیت های احتمالی روغن نارگیل عبارتند از:

  • پیشگیری از شپش: به نظر می رسد ترکیب روغن نارگیل با بادیان رومی می تواند در درمان شپش تاثیر داشته باشد. گفته شده اثر این ترکیب 40 درصد از ماده شیمیایی پرمترین بیشتر است.
  • محافظت در برابر نور خورشید: روغن نارگیل دارای SPF 8 است و می تواند تا حدی از موها در برابر نور خورشید محافظت کند.
  • درمان شوره: شوره سر معمولا به دلیل رشد بیش از حد قارچ یا مخمر روی پوست سر ایجاد می شود، گفته شده روغن نارگیل به دلیل خواص ضد میکروبی خود می تواند برای درمان این مشکل مفید باشد.
  • پیشگیری از ریزش مو: نظافت بیش از حد موها باعث آسیب ساقه مو شده که در شرایط شدید به ریزش مو منجر می شود. به نظر می رسد روغن نارگیل به محافظت از موها و جلوگیری از این مسئله کمک می کند.

ادعا شده مصرف خوراکی روغن نارگیل به دلیل مواد مغذی موجود در آن می تواند برای سلامت موها مفید باشد، اگرچه شواهد کمی برای آن وجود دارد.

نحوه استفاده از روغن نارگیل

برخی روش های استفاده از روغن نارگیل جهت بهبود سلامت موها عبارتند از:

  • نرم کننده: برای این منظور ابتدا موهای خود را با شامپو معمولی بشویید، سپس روغن نارگیل را به وسط تا انتهای موها بمالید.
  • گره باز کن مو: بعد از شستن موها و استفاده از نرم کننده می توانید کمی روغن نارگیل به موهای خود بمالید تا گره های آن راحت تر باز شده و از آسیب حین برس کشیدن جلوگیری شود.
  • ماسک مو: برای این منظور روغن نارگیل را به موهای خود مالیده و بگذارید به مدت چند ساعت تا یک شب بماند، سپس موها را بشویید.
  • محافظ مو قبل از شستشو: قبل از شستشوی موها مقداری روغن نارگیل به موها بمالید.
  • برای پوست سر: قبل از خواب مقدار کمی روغن نارگیل به پوست سر خود بمالید، بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد موها را با شامپو بشویید.

این تکنیک ها بسته به نوع موها احتمالا تاثیر خوبی روی زیبایی، درخشندگی و سلامت موها دارند و می توان از آن ها به طور منظم یا هر چند وقت یک بار استفاده کرد.

مقدار روغن نارگیل مورد نیاز به میزان بلندی و نوع موها بستگی دارد. بیشتر مردم برای جلوگیری از چرب شدن موهای خود از مقداری روغن برای چرب کردن قسمت میانی تا انتهای موهای خود استفاده می کنند.

بهترین کار این است که با کمترین مقدار لازم شروع کرده و به تدریج آن را افزایش دهید. اگر موهای شما کوتاه و نازک است احتمالا یک قاشق چای خوری کافی باشد اما اگر موهای بلند و ضخیمی دارید ممکن است به دو قاشق چای خوری نیاز داشته باشید.

دقت داشته باشید انواع مختلف روغن نارگیل با کیفیت های گوناگون در بازار عرضه می شود. برخی افراد ترجیح می دهند روغن نارگیل بکر (فراوری نشده) تهیه کنند تا بتوانند در رژیم غذایی خود نیز از آن بهره ببرند.

با این حال نمی توان گفت یک نوع روغن نارگیل صد در صد از روغن نارگیل دیگر برای موهای شما بهتر است، به علاوه هر دو نوع روغن نارگیل فراوری شده و فراوری نشده دارای خواص مرطوب کنندگی یکسان هستند.

چرا روغن نارگیل؟!

بسیاری از افراد معتقدند روغن نارگیل بهترین روغنی است که می توان برای جلوگیری از کاهش پروتئین رشته ای و سلامت موها استفاده کرد.

محققان نیز در این زمینه مطالعاتی داشته و به مقایسه اثر روغن نارگیل و روغن آفتابگردان روی موها پرداخته اند تا ببینند کدام یک در کاهش میزان پروتئین از دست رفته موها موثرتر هستند. نتایج نشان داده که روغن نارگیل زمانی که قبل یا بعد از شستشوی موها اعمال شود بهتر از روغن آفتابگردان عمل می کند.

به نظر می رسد راز این مزیت در ساختار شیمیایی روغن نارگیل نهفته باشد. بخش عمده روغن نارگیل را یک اسید چرب با زنجیره متوسط به نام اسید لوریک تشکیل داده که نوعی ساختار بلند و مستقیم به روغن نارگیل می بخشد و به راحتی به عمق ساقه مو نفوذ می کند.

مضرات روغن نارگیل برای مو

به طور کلی استفاده از روغن نارگیل برای پوست و مو بی خطر است اما استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث تجمع چربی در موها و پوست سر شده و به چرب و کدر شدن موها (به خصوص موهای بسیار نازک) منجر شود.

برای جلوگیری از این مسئله توصیه می شود از مقادیر کمتر شروع کرده و روغن را از قسمت میانی به سمت انتهای موها بمالید. افرادی که موهای بسیار نازک دارند بهتر است از اعمال روغن نارگیل روی پوست سر خود اجتناب کنند.

به علاوه، هر چند ریزش روزانه حدود 50 تا 100 تار مو طبیعی است اما بسیاری از افراد گزارش داده اند که بعد از استفاده از روغن نارگیل دچار ریزش موی شدید شده اند. به نظر می رسد روغن نارگیل مسئول این مسئله نیست بلکه اعمال روغن باعث می شود موهایی که قبلا از پوست سر جدا شده اند بریزند و ریزش مو شدیدتر به نظر برسد.

در ادامه بخوانید : خواص روغن آرگان برای مو

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا