ارده کنجد چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

خواص و منفعت ارده کنجد
خواص ارده کنجد

ارده چیست؟

ارده که به نام های تاهینی یا طحینه هم شناخته می شود در واقع نوعی خمیر یا سس است که از دانه های کنجد تفت داده شده و کوبیده شده به دست می آید و عنصر رایج در آشپزی خاورمیانه، مدیترانه و کشور های آفریقایی می باشد. رنگ ارده قهوه ای مایل به زرد است، بافت نرم و صاف روغنی داشته و طعم آن کمی تلخ می باشد.

ارده سرشار از مواد مغذی است که خطر ابتلا به التهاب را کاهش می دهند، برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید بوده و خواص ضد سرطانی دارند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ارده برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی ارده برای بدن

1. سلامت قلب

ارده با استفاده از دانه های کنجد تهیه می شود که حاوی مقادیر بالای فیتواسترول ها هستند و به کاهش فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالای خون و LDL (کلسترول بد خون) کمک کرده و نقش مهمی در سلامت قلب دارد.

در یک مطالعه بر روی 50 نفر مبتلا به پوکی استخوان مشخص شد که مصرف 40 گرم (1.5 قاشق غذا خوری) ارده به مدت 2 ماه باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون می شود.

ارده کنجد همچنین می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش دهد.

2. ضد التهاب طبیعی

برخی از تحقیقات نشان می دهد که ارده دارای خواص ضد التهابی قوی است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد.

3. سرطان

ارده به دلیل ترکیبی به نام سسامول خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که سسامول موجود در ارده، رشد و گسترش سلول های سرطانی کبد را متوقف می کند.

تحقیقات دیگر بر روی حیوانات نشان می دهد که سسامول می تواند با سلول های سرطانی روده بزرگ و سرطان دهانه رحم مبارزه کند.

4. لاغری و کاهش وزن

ارده چربی زیادی دارد اما به دلیل مقادیر قابل توجه پروتئین و فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

5. منبع ویتامین ها و مواد معدنی

ارده حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که برای سلامتی بدن می باشند؛

مس : مقادیر بالای مس موجود در ارده خطر ابتلا به کمبود مس را کاهش داده و برای حفظ سلامت استخوان ها و عصب های بدن ضروری است.

آهن : مقادیر قابل توجه آهن موجود در ارده به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی می شود.

ویتامین های B : مقادیر بالای ویتامین های بی موجود در ارده خطر ابتلا به استرس را کاهش داده و برای بهبود عملکرد مغز ضروری هستند.

لیگنان ها : مطالعات نشان داده که لیگنان های موجود در ارده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهد.

6. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

ارده به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی موسوم به سسامین به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهد.

7. زنان در دوران یائسگی

ارده حاوی مقادیر بالای فیتواستروژن هاست که مانند استروژن عمل می کنند و با بهبود تعادل هورمون ها در زنان یائسه خطر ابتلا به پوکی استخوان و سرطان را در آن ها کاهش می دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش فیتواستروژن ها به شدت علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلقی، کاهش میل جنسی و ضعف استخوان ها را کاهش می دهند.

8. ضد باکتری طبیعی

دانه های کنجد و ارده به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان، ممکن است دارای خواص ضد باکتری قوی باشند؛ در حقیقت، در برخی از کشور های اروپای مرکزی و خاورمیانه روغن کنجد به عنوان داروی خانگی برای درمان زخم پای دیابتی استفاده می شود.

9. بهبود عملکرد کبد و کلیه

ارده حاوی ترکیباتی است که به سم زدایی و دفع سموم بدن کمک کرده و باعث بهبود عملکرد کبد و کلیه می شود؛

یک مطالعه در 46 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده افرادی که به مدت 90 روز روغن کنجد مصرف کرده اند عملکرد کلیه و کبد در آن ها بهتر بوده است.

همچنین یک مطالعه بر روی جوندگان نشان داده که مصرف دانه های کنجد عملکرد کبد را بهتر می کند. این باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد شده و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد.

خواص ارده برای پوست

10. جوان سازی پوست صورت

ارده به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد با افزایش تولید کلاژن و بهبود الاستیسیته پوست باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

عوارض و مضرات ارده

آلرژی و حساسیت

افرادی که به دانه های کنجد حساسیت دارند ممکن است با مصرف ارده هم دچار واکنش های آلرژیک و حساسیت شوند.

التهاب مزمن

ارده دارای اسید های چرب امگا 6 است. رژیم های غذایی حاوی مقادیر بیشتر اسید های چرب امگا 6 نسبت به اسید های چرب امگا 3 ممکن است خطر ابتلا به التهاب مزمن را افزایش دهد.

طبع ارده چیست؟

طبیعت و مزاج ارده گرم و تر می باشد. ارده کنجد سرشار از ترکیبات فنلی، لینولئیک اسید، اولئیک اسید، تیامین، کلسیم، آهن، فسفر، مس، روی، سلنیوم، اسید های آمینه از جمله لیزین، تریپتوفان، متیونین و پروتئین است.

طریقه مصرف ارده

ارده یک جایگزین بهتر و سالم تر برای کره بادام زمینی محسوب می شود.

ارده را برای تهیه انواع سس سالاد گیاهی، هوموس، دیپ، بابا غنوج، حلوا، ارده شیره، ارده خرما، ارده شکلاتی، حلوا ارده و دسر هایی مانند نان موزی، کوکی و کیک استفاده می کنند.

ارزش غذایی ارده (یک قاشق غذا خوری معادل 15 گرم)

  • کالری : 89
  • چربی : 8 گرم
  • کربوهیدرات : 3 گرم
  • پروتئین : 3 گرم
  • فیبر : 2 گرم

منابع : healthlinedraxe

فال روزانه کوکا