آیا روغن کنجد خراب می شود؟

عوارض و نحوه تشخیص روغن کنجد تاریخ گذشته
روغن کنجد و تاریخ انقضای آن

آیا روغن کنجد خراب می شود؟ | نحوه نگهداری | نحوه تشخیص خراب شدن روغن کنجد | عوارض مصرف روغن کنجد تاریخ گذشته

یک بطری روغن کنجد که مدت ها است درب آن باز شده و در چند دستورالعمل غذایی مورد استفاده قرار گرفته اما با وجودی که هنوز مقدار زیادی از آن باقی مانده بهترین تاریخ مصرفش تمام شده است و این سوال که آیا می توانید از آن استفاده کنید یا مجبور هستید بقیه آن را دور بریزید.

این سناریو برای بسیاری از افرادی که از روغن کنجد به مقدار کم و تنها در برخی غذاهای خود استفاده می کنند آشنا است، اما آیا روغن کنجد به مرور زمان خراب می شود و اگر این طور است بهترین تاریخ مصرف آن تا چه زمانی است؟

اگر این سوالات دغدغه ذهن شما نیز می باشد در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا به آن ها پاسخ دهیم.

آیا روغن کنجد خراب می شود؟

همه ما می دانیم روغن ها بعد از نگهداری طولانی مدت فاسد می شوند اما آن چه بسیاری از افراد نمی دانند این است که از چه زمانی به بعد روغن کنجد قابل استفاده نیست.

این گونه نیست که روغن دقیقا بعد از تمام شدن بهترین تاریخ مصرف خراب شود یا قابل استفاده نباشد بلکه این تاریخ تنها نشان دهنده زمان تقریبی حفظ کیفیت روغن می باشد.

روغن کنجد نیز مانند روغن های دیگر از جمله روغن بادام زمینی و روغن ذرت، بعد از گذشت بهترین تاریخ مصرف قابل مصرف است با این وجود به طور دقیق نمی توان گفت تا چه زمانی کیفیت خود را حفظ می کند و آن چه در ادامه خواهیم گفت تنها حدسیات است:

اگر درب بطری روغن کنجد تا به حال باز نشده باشد تا حداقل یک سال بعد از گذشت بهترین تاریخ مصرف خراب نمی شود و می توان از آن استفاده کرد، این زمان به عوامل مختلفی همچون کیفیت، نحوه نگهداری و غیره بستگی دارد و ممکن است طولانی تر نیز شود.

با این حال توصیه می شود برای اطمینان درب بطری را باز کرده و از کیفیت و سالم بودن آن مطمئن شوید، حتی اگر دو سال از تاریخ روی برچسب آن گذشته باشد.

اگر درب بطری روغن کنجد قبلا باز شده باشد می توان آن را تا حداقل 6 ماه بعد از بهترین تاریخ مصرف در دمای اتاق نگهداری کرد بدون آن که کیفیت آن کاهش پیدا کند، اگر آن را داخل یخچال قرار دهید این مدت زمان به یک سال افزایش می یابد.

باز هم تاکید می شود این زمان تقریبی است و ممکن است روغن کنجد برای مدت طولانی تری قابل استفاده باشد. توصیه می شود حتما قبل از استفاده یا دور ریختن روغن آن را بررسی کنید و از سالم بودن یا خراب شدن آن اطمینان حاصل کنید.

نحوه نگهداری روغن کنجد

روغن کنجد در انواع مختلف مانند فشرده سرد، برشته و برشته نشده عرضه می شود اما نحوه نگهداری همه انواع آن یکسان است، در واقع روش نگهداری روغن کنجد شبیه هر روغن گیاهی دیگری می باشد.

روغن کنجد که هنوز درب آن باز نشده را در مکان خشک، خنک و به دور از نور خورشید و منابع گرمایی مثلا داخل کابینت نگهداری کنید و مطمئن شوید از اجاق گاز دور باشد.

در صورتی که درب روغن کنجد را باز کرده اید حتما هر بار بعد از استفاده آن را محکم ببندید.

اغلب روغن های گیاهی از جمله روغن کنجد، بعد از باز شدن درب آن ها اگر در محیط سرد نگهداری شوند کیفیت خود را تا مدت ها حفظ می کنند، بنابراین اگر قصد دارید این روغن را برای شش ماه یا بیشتر استفاده کنید برای حفظ کیفیت حتما آن را داخل یخچال قرار دهید، در غیر این صورت دمای اتاق نیز برای آن کافی خواهد بود.

منجمد کردن روغن کنجد ایده خوبی نیست، این روغن در هوای بسیار سرد و دمای 4- درجه سانتی گراد بافت شبیه کره پیدا می کند، در این صورت باید قبل از استفاده آن را گرم کنید تا ذوب شود.

نحوه تشخیص خراب شدن روغن کنجد

روغن کنجد مانند روغن های دیگر معمولا هنگام خراب شدن کپک نمی زند بلکه به احتمال زیاد می ترشد.

روغن ترشیده بو و طعم بدی دارد و با این که خوردن آن معمولا خطری برای سلامتی ندارد اما تجربه ناخوشایندی به جا خواهد گذاشت، به عبارت دیگر ما معمولا روغن کنجد فاسد را دور می ریزیم نه به خاطر این که مصرف آن خطرناک است بلکه برای این که طعم خوبی ندارد.

اگر روغن کنجدی که از دانه های برشته کنجد تهیه شده رایحه آجیلی خود را از دست داده احتمالا خراب شده و باید آن را دور بریزید، در غیر این صورت می توانید طعم آن را امتحان کنید.

اگر نه رایحه و نه طعم مشکلی ندارد با خیال راحت از روغن کنجد استفاده کنید فارغ از این که چه مدت از بهترین تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

منبع: doesitgobad

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا