خواص آب انار طبیعی برای سلامتی و پوست و مو

خواص آب انار
خواص آب انار

آب انار یکی از بهترین و سالم ترین انواع آب میوه شناخته شده است. آب انار حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فتوکمیکال ها بوده و به پیشگیری از سرطان کمک می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای بهبود باروری مفید می باشد.

آب انار فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص آب انار را برای سلامتی، دوران بارداری و شیردهی، آقایان، یبوست، لاغری، دیابت و پوست و مو شرح داده ایم. با ما همراه باشید!

خواص آب انار برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

آب انار حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

توصیه می شود که برای جوان سازی پوست صورت، هر روز یک لیوان آب انار تازه بنوشید.

2. آب رسان طبیعی پوست

آب انار به دلیل مقادیر بالای پونیسیک اسید که دارد، عمیقا در پوست نفوذ کرده و باعث آبرسانی به پوست خشک و آسیب دیده می شود.

آب انار برای پوست چرب هم مفید است؛ آب انار تولید سبوم را کاهش داده و به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

3. درمان سریع زخم های پوستی

آب انار به بازسازی سلول ها در لایه ی اپیدرمی پوست کمک می کند، به همین دلیل آب انار یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سریع تر زخم های پوستی محسوب می شود.

4. درخشان کننده پوست صورت

آب انار یک مرطوب کننده طبیعی پوست بوده که به درخشان تر شدن پوست صورت کمک کمی کند.

ماسک آب انار برای پوست صورت

2 قاشق چای خوری آب انار طبیعی و تازه را با 1 قاشق چای خوری روغن هسته انگور ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

5. درمان ریزش مو

نوشیدن روزانه آب انار، فولیکول های مو را تقویت کرده و به درمان ریزش مو کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی آب انار برای بدن

فواید آب انار
فواید آب انار

6. جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در آب انار خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش داده و از زایمان رودرس و تولد نوزاد با وزن کم، پیشگیری می کند.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آب انار به بهبود گردش خون در بدن زنان باردار کمک کرده و مواد مغذی برای رشد کلی جنین را فراهم می کند.

محتوای بالای پتاسیم موجود در آب انار برای  جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری مفید است.

7. زنان شیرده

آب انار حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی است و توصیه می شود که زنان در دوران شیردهی برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، آب انار را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

آب انار به دلیل مقادیر بالای آهن که دارد از ابتلای زنان شیرده به کم خونی جلوگیری می کند.

8. مردان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آب انار، خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش داده و باعث افزایش توانایی جنسی در مردان می شود؛ استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و در نتیجه ناتوانی جنسی در آقایان می شود.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب انار می تواند سطح تستوسترون را در مردان افزایش می دهد، اختلالات نعوظ را درمان کرده و به بهبود باروری در آقایان کمک می کند.

9. نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آب انار (به ویژه آب انار شیرین) به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

آهن موجود در آب انار برای پیشگیری و درمان کم خونی در نوزادان و کودکان مفید است.

10. کبد

آب انار به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و همچنین خاصیت دیورتیک که دارد، یکی از بهترین آب میوه های طبیعی برای سم زدایی و پاک سازی کبد محسوب می شود.

11. معده و دستگاه گوارش

آب انار به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد، التهاب روده را کاهش می دهد، به بهبود هضم غذا کمک می کند و برای افراد مبتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مفید می باشد.

12. یبوست

آب انار به دلیل مقادیر مناسب فیبر که دارد به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.

13. قاعدگی و پریود

آب انار به دلیل مقادیر بالای آهن که دارد، یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری و درمان کم خونی پس از قاعدگی و پریود شدن محسوب می شود.

کربوهیدرات های موجود در آب انار به درمان درد قاعدگی کمک کرده و باعث بهبود سطح استروژن خون می شود.

14. لاغری و کاهش وزن

آب انار اصلا چربی اشباع و کلسترول ندارد به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند، مفید می باشد.

فیبر موجود در آب انار به بهبود هضم غذا کمک کرده و با سم زدایی و پاک سازی روده ها به کاهش چربی شکم و لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

15. فشار خون

آب انار یک آسپیرین طبیعی است؛ برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه آب انار به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند.

16. کلسترول خون

مطالعات نشان داده آب انار به بهبود گردش خون در بدن، رگ های خونی را از سفتی و ضخیم شدن حفظ می کرده و باعث کاهش پلاک و رسوب کلسترول در رگ های خونی می شود.

17. قلب

آب انار به عنوان یکی از بهترین آب میوه های طبیعی برای حفظ سلامت قلب شناخته می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

18. دیابت و قند خون

آب انار در طب سنتی هند و ایران برای پیشگیری و درمان دیابت استفاده می شود؛ گفته می شود که آب انار ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

اگرچه آب انار حاوی فروکتوز است، اما سطح قند خون را همانند دیگر آب میوه ها، افزایش نمی دهد؛ مطالعات نشان داده افراد مبتلا به دیابت که 2 بار در هفته آب انار مصرف می کنند، قند خون کمتری دارند.

19. سرماخوردگی و آنفلونزا

آب انار حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

آب انار دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی بوده و خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی را کاهش می دهد.

20. سرطان

تحقیقات نشان داده که آب انار دارای خواص ضد التهابی است و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنل هایی که دارد، به حذف رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پروستات و سرطان پوست را کاهش می دهد.

21. آلزایمر

طبق مطالعات اخیر، نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار در روز به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن به تقویت حافظه و بهبود یادگیری کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

22. ضد التهاب قوی

فلاونوئید های موجود در آب انار دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و خطر ابتلا به پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، آرتروز و التهاب مفاصل را کاهش می دهد.

23. بدنسازی

آب انار می تواند باعث تقویت عملکرد ورزشی در بدنسازان و ورزشکاران شود؛ آب انار درد عضلات را کاهش می دهد و باعث افزایش انرژی در تمرینات بدنسازی می شود.

24. درمان کم خونی

آب انار حاوی مقادیر بالای آهن است که باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و به پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

25. سنگ کلیه

آب انار دارای خواص دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک می کند.

عوارض و مضرات آب انار چیست؟

اسهال

گفته می شود که زیاده روی در مصرف آب انار بیماری اسهال را بدتر می کند؛ اغلب پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به اسهال تا بهبود کامل علائم، بهتر است از مصرف آب انار اجتناب کنند.

حساسیت و آلرژی

آب انار در برخی افراد می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود که با علائمی مانند استفراغ، چشم های قرمز و مشکل تنفسی مشخص می شود.

فشار خون پایین

آب انار باعث کاهش فشار خون می شود به همین دلیل توصیه شده که افراد مبتلا به فشار خون پایین بهتر است از نوشیدن آب انار به ویژه آب انار ترش اجتناب کنند.

تداخل دارویی

آب انار ممکن است با دارو های غلظت خون از جمله وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

مصرف آب انار می تواند با دارو های کاهش دهنده فشار خون تداخل دارویی ایجاد کند و باعث کاهش شدید فشار خون شود.

طبع آب انار

طبیعت آب انار ترش سرد و خشک و آب انار شیرین سرد و تر می باشد. آب انار منبع خوبی از اسید الاژیک، آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، اسید فولیک، نیاسین، تیامین، فولات و ریبوفلاوین است.

میزان مصرف روزانه آب انار

برای بزرگسالان، محدودیتی وجود ندارد اما توصیه می شود که روزانه حداکثر تا 350 گرم آب انار طبیعی و تازه استفاده کنید.

  • برای درمان آترواسکلروزیس روزانه 50 گرم آب انار مصرف کنید
  • برای درمان سرطان پروستات روزانه 230 گرم آب انار مصرف کنید

بهترین زمان خورد آب انار

متخصصان طب سنتی معتقدند که بهترین زمان خورد آب انار، صبح ناشتا می باشد.

ارزش غذایی آب انار (یک لیوان معادل با 249 گرم)

  • کالری : 136
  • چربی : 0.7 گرم
  • کربوهیدرات : 33 گرم
  • پروتئین : .4 گرم
  • فیبر : 0.2 گرم
  • قند : 31 گرم

در ادامه بخوانید : خواص انار ترش

منابع : medicalnewstodaystylecraze – draxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی