دانستنی هایی درباره ی ورزش والیبال

در این مقاله با تاریخچه ی ورزش والیبال و قوانین این بازی بیشتر آشنا خواهید شد.

والیبال یک ورزش تیمی و ششمین ورزش محبوب و گسترده‌ترین ورزش در بیشتر کشور های جهان است که در آن بازیکنان در دو تیم شش نفره در دو سوی توری قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا طبق قوانین بازی، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود آورند. طول زمین والیبال 18 متر و عرض آن 9 است. هر تیم باید 3 ست از پنج ست بازی را ببرد تا بتواند پیروز مسابقه شود.

درباره ی ورزش والیبال
درباره ی ورزش والیبال

والیبال در سال 1895 در کشور آمریکا و توسط ویلهام مورگان ابداع شد. سپس به سرعت فراگیر شد به‌ طوری که در المپیک 1964 توکیو برای نخستین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت و امروزه تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود. این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب است و وسایل بازی شامل توپ و تور است. امروزه بیش از 800 میلیون بازیکن والیبال در سراسر جهان وجود دارند که 46 میلیون نفر از آنها از ایالات متحده آمریکا هستند.

قهرمانی والیبال جهان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رویداد والیبال پس از المپیک است که هر چهار سال یک‌ بار با شرکت تیم‌های ملی والیبال مردان و زنان برتر دنیا در یکی از کشور های جهان برگزار می‌شود. علاوه بر این جام جهانی والیبال، لیگ جهانی والیبال و جام بزرگ والیبال قهرمانان جهان به‌ ترتیب معتبرترین تورنومنت‌ های والیبال در جهان هستند. لیگ‌های متعددی از جمله لیگ والیبال مردان ایتالیا و پرو آ در کشورهای مختلف به‌وجود آمده‌اند که جزو مسابقات داخلی آن کشور محسوب می‌شوند.

اصطلاح والیبال از ترکیب دو بخش والی به معنای رگبار یا شلیک به‌ طور دسته‌جمعی و بال به معنای توپ و گلوله ایجاد شده است. درگذشته و در زمان ابداع والیبال توسط ویلیام جی. مورگان او نام این بازی را مینتونت نامید که حداقل اصطکاک میان اعضای دو تیم ایجاد شود. بعدها زمانی که آلفرد اس. هالستد مشغول تماشای این ورزش بود نام آن را به والیبال تغییر داد که به دلیل حرکت این بازی که همانند رگبار توپ در امتداد زمین و از بالای تور است، بود.

بازی والیبال، در اصل به نام مینتونت، در سال 1895 میلادی توسط ویلیام مورگان پس از گذشت چهار سال از اختراع بسکتبال، ابداع شد. مورگان فارغ‌التحصیل کالج اسپرینگفیلد ماساچوست، والیبال را با ترکیبی از بسکتبال، بیس بال، تنیس و هندبال طراحی کرد. اولین تور والیبال که قرض گرفته‌ شده از ورزش تنیس بود فقط کمتر از 1 متر ارتفاع داشت.

در 7 ژوئیه 1896 اولین بازی رقابتی والیبال انجام شد. والیبال به سرعت در آسیا به ورزش بسیار محبوب تبدیل شد و به‌ عنوان ورزشی از بازی‌ های شرقی در اوایل سال 1913 میلادی تبدیل شد. والیبال هم‌چنین در روسیه نیز محبوب شد. هنگامی که رقابت‌های بین‌المللی به طور منظم در سال 1950 آغاز شد، روسیه تیم برجسته‌ای از این رقابت‌ ها بود. در طول جنگ جهانی اول، نیروهای ایالات متحده والیبال را به اروپا معرفی کردند.

در سال 1918 تعداد بازیکنان هر تیم از نه نفر به شش نفر محدود شد و هم‌ چنین در سال 1922 تعداد مجاز برای بازی با توپ در طرف به حداکثر سه عدد تغییر کرد. در طول سال‌ های بعد مشخص شد که قوانین استاندارد برای مسابقات بازی مورد نیاز است و در نتیجه در سال 1928 سازمان انجمن والیبال ایالات متحده تشکیل شد. تا اوایل 1930 والیبال بیشتر یک بازی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح ​​و سرگرمی بود و فقط چند فعالیت در محدوده رقابت‌ های بین‌المللی وجود دارد. هم‌چنین قوانین مختلفی از این بازی در قسمت‌های مختلف جهان وجود داشت. با این حال، بسیاری از کشورها در مسابقات قهرمانی ملی به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند.

دو سال بعد از ایجاد سازمان انجمن والیبال که بعدها به والیبال آمریکا تغییر نام کرد، اولین بازی والیبال ساحلی دو نفره در جهان برگزار شد که باعث به وجود آمدن انجمن والیبال ساحلی در سال 1965 در کالیفرنیا شد. قبل از آن در سال 1947 میلادی فدراسیون بین‌المللی والیبال یا به اختصار FIVB تاسیس شد. در سال 1996 والیبال ساحلی دو نفره رسما وارد بازی‌های المپیک شد.

در آغاز برای بازی والیبال قوانین خاصی تدوین نشده بود، هر فرد و در هر کشوری به میل خود و به طریق مختلف با توپ بازی می‌کرد. رفته‌رفته والیبال در مناطق و نواحی مختلف جهان گسترش می‌یافت. کم‌کم قوانینی برای این بازی وضع شد و روش‌ها و حرکات تکنیکی جایگزین حرکات قبلی گردید. در سال 1900 پذیرفته شد که امتیازات هر ست بازی 21 پوئن باشد. در سال 1912 سیستم چرخش به تصویب رسید. در سال 1917 پذیرفته شد که هر ست بازی 15 امتیاز باشد. در سال 1918 تعداد بازیکنان هر طرف زمین 6 نفر پیشنهاد شد که مورد قبول عامه قرار گرفت. در سال 1921 موافقت شد که هر تیم با حداکثر سه ضربه توپ را به طرف دیگر بفرستد. در سال 1923 اندازه زمین بازی 18×9 متر تعیین شد.

به مرور در سال‌های بعد، قوانین فراوانی برای این بازی وضع شد و در بسیاری از قوانین قبلی نیز تغییراتی حاصل گشت. هم‌اکنون نیز هر چهار سال یک بار در کنگره جهانی والیبال تغییراتی در قوانین بازی به تصویب می‌رسد. از جدیدترین و مهمترین قوانین مانند تغییر روش امتیازگیری به رالی سقف امتیاز 25 برای ست‌های اول، دوم، سوم و چهارم و امتیاز 15 برای ست پنجم و افزودن بازیکن آزاد در سال 1998 قانونی وضع شد که در امتیازهای 8 و 16 به تیم ها وقت استراحت فنی داده می‌شود. تازه ترین قانون والیبال استفاده از دوربین برای خط است.و بعد از آن قانون برخورد بدن با هر نقطه از تور خطاست.

اولین کشور خارجی که والیبال را پذیرفت کشور کانادا و به سال 1900 بود.

امروزه فدراسیون والیبال حدود 217 کشور عضو دارد ( تا سال 2007 ) و بیش از 200 میلیون نفر از مردم جهان والیبال بازی می‌کنند. اولین رئیس فدراسیون جهانی والیبال پل لی بود که تا سال 1984 ریاست را برعهده داشت. پس از تأسیس فدراسیون جهانی والیبال، کمیته‌های مختلفی در داخل آن به وجود آمد و برنامه مسابقات رسمی جهانی تنظیم و آغاز شد.

درباره ی ورزش والیبال
درباره ی ورزش والیبال

روش بازی والیبال

پس از دریافت امتیاز توسط تیم اعضای آن باید در جهت عقربه‌های ساعت در زمین بچرخند. این یک نکته مهم و جزو تاکتیک‌های والیبال سالنی به حساب می‌آید. این تاکتیک باعث می‌شود که تمام بازیکنان در تمام مناطق بازی کنند و همیشه در منطقه دفاع یا حمله نباشند. یک تیم باید حتما قبل سرویس تیم مقابل در جهت عقربه‌ های ساعت بچرخد. هنگامی که سرویس زده می‌شود بازیکنان جلوی خط حمله می‌توانند موقعیت‌های خود را تغییر دهند و حرکت کنند اما بازیکنان پشت خط نمی‌توانند به جلوی آن بیایند و دفاع یا حمله کنند. آن‌ها باید تمام اقدامات حمله را از پشت خط حمله انجام دهند.

توپ والیبال

در استانداردها توپ باید به شکل کروی و از جنس چرم انعطاف پذیر یا چرم مصنوعی باشد. درغیر این صورت باید از لاستیک یا موارد مشابه این دست ساخته شده باشد. رنگ توپ می‌تواند هم یکنواخت و هم ترکیبی از رنگ‌ها باشد. بعد از آزمایش بسیاری که فدراسیون جهانی از رنگ‌ های مختلف برای توپ گرفت یک آزمایش را با رنگ‌های زرد، آبی و سفید در مسابقات قهرمانی جهانی در سال 1998 ژاپن انجام داد که معرفی این توپ به جای توپ‌ های سفید سنتی شد.

در توپ‌ های از جنس چرم مصنوعی، رنگ ترکیبی مورد استفاده در مسابقات رسمی بین‌المللی باید با استانداردهای فدراسیون والیبال منطبق باشد. در استانداردهای بین‌المللی، پیرامون توپ 65 تا 67 سانتی متر و وزن آن 260 تا 280 گرم است. فشار داخل توپ نیز باید 0.3 تا 0.325 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد.

داوری

هر مسابقه والیبال دو داور اصلی دارد یکی داور اول که در بالای تور می‌باشد و دیگری داور دوم می‌باشد که روبروی داور اول می‌ایستد و در مواقعی خاص اجازه سوت زدن نیز دارد. چهار داور خط دور تا دور زمین والیبال می‌ایستند و با پرچم داور اول را در امر قضاوت یاری می‌دهند. دو داور هم پشت میز منشی هستند یکی داور منشی و دیگری هم کمک منشی که کار ثبت امتیازات، تعویض‌ها و اخطارها را بر عهده دارند. سرداور هم به عنوان ناظر می‌بایست در تمام دیدارها حضور داشته باشد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا