20 روش آسان و موثر برای تقویت بینایی چشم با ورزش و تغذیه

تقویت بینایی چشم
تقویت بینایی چشم

یک اصل اساسی در علم پزشکی هست که می گوید اگر از عضله ای استفاده نکنید، ضعیف می شود. چشم ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و شما برای بهبود عملکرد آن ها و تقویت بینایی باید عضلات چشم های خود را به کار بگیرید.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با بهترین روش های تقویت بینایی چشم آشنا کنیم؛ همراه ما باشید:

برای تقویت بینایی چه باید کرد؟

1. در طول روز مراقبت از چشم های خود را فراموش نکنید. هر 2-3 ساعت یکبار برای چند دقیقه چشم ها را ببندید و به آن ها استراحت بدهید تا خسته نشوند.

اگر با کامپیوتر کار می کنید، بعد از هر 50 دقیقه کار به مدت 10 دقیقه چشم ها را ببندید و استراحت کنید. اگر چشم های خسته شده اند، راز بکشید و یک تکه یخ که لای یک حوله ی تمیز گذاشته اید بر روی چشم ها بکشید.

2. ورزش های چشم برای تقویت بینایی را انجام دهید؛ متخصصان 16 تمرین ورزشی مفید و مناسب برای تقویت بینایی چشم را ارائه کرده اند و پیشنهاد می کنند که هر روز این ورزش ها را به ترتیب انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

ورزش چشم برای تقویت بینایی
ورزش چشم برای تقویت بینایی

3. اگر عینکی هستید، بهتر است گاهی اوقات از آن ها استفاده نکنید تا چشم ها تنبل نشوند.

4. ماساژ چشم ها برای تقویت بینایی مفید می باشد؛ متخصصان پیشنهاد می کنند که چشم ها را در حرکات دایره ای بچرخانید تا بینایی تقویت شود، مانند تصویر، چشم ها را از نقطه ی 1 تا 6 حرکت دهید.

ماساژ چشم برای تقویت بینایی
ماساژ چشم برای تقویت بینایی

هنگامی که می خواهید چشم ها را ماساژ دهید، با انگشت شصت و انگشت وسط، کمی بر روی چشم ها فشار وارد کنید اما مواظب باشید که چشم ها درد نگیرد.

5. هنگامی که در فضای باز در حال پیاده روی هستید، به جای نگاه کردن به جلوی پای خود، سعی کنید به دور دست ها نگاه کنید.

6. مطالعات نشان می دهد که اگر هر روز صبج یک لیوان آب هویج بنوشید به دلیل مقادیر بالای ویتامین A که دارد، باعث تقویت بینایی چشم ها خواهد شد.

اگر می خواهید حداکثر سود را از آب هویج ببرید به شما پیشنهاد می کنیم که یک یا دو قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید، چون باعث می شود که مواد مغذی موجود در آب هویج را به طور موثرتری جذب کنید.

7. اگر چشمان شما در شب دچار سوزش می شوند، می توانید از آب آلوئه ورا برای شستشوی آن ها استفاده کنید.

فواید و خواص آلوئه ورا برای چشم
فواید و خواص آلوئه ورا برای چشم

درست است که آلوئه ورا برای سلامتی چشم ها و تقویت بینایی بسیار مفید است اما پیشنهاد می کنیم که قبل از استفاده حتما با چشم پزشک مشورت کنید.

8. هنگامی که چشم های شما خسته می شوند، آنها را با آب گرم خوب بشویید.

9. حداقل 2 ساعت قبل از رفتن به رختخواب، به صفحه نمایش تلویزیون، کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی هوشمند خود خیره نشوید.

10. ورزش تراکاتا هندی به تقویت بینایی چشم ها کمک می کند و باعث بهبود تمرکز چشم ها و ذهن شما می شود؛ یک شمع روشن را در فاصله ی نزدیک خود قرار دهید و چشم ها را بر روی آن متمرکز کنید، سعی کنید پلک نزنید و در نور شمع تصویر خود را در موقعیتی که دوست دارید، تصور کنید.

حالا چشم ها را ببنیدید و توجه خود را بر روی فاصله بین ابروها متمرکز کنید، تلاش کنید تا زمانی که بتوانید تصویرتان را در سر ثابت کنید. این تمرین را حدود 10 دقیقه انجام دهید.

ورزش تراکاتا برای تقویت بینایی
ورزش تراکاتا برای تقویت بینایی

11. خواب کافی برای سلامت چشم ضروری است و به تقویت بینایی کمک می کند، محققان پیشنهاد می کنند که هر شب 8 ساعت بخوابید.

12. استفاده از عینک آفتابی یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای تقویت بینایی انجام دهید؛ عینک آفتابی از چشم ها در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت کرده و به سلامت چشم ها و تقویت بینایی کمک می کند.

13. نزدیک بینی به علت فشار های روحی و روانی ایجاد می شود؛ برای درمان نزدیک بینی سعی کنید که چیز ها را از راه دور ببینید و بخوانید.

اگر عینک می زنید یا از لنز های طبی استفاده می کنید، سعی کنید بدون عینک یا لنز نوشته ها را از دور بخوانید.

14. چشم ها را ببنیدید و در همان حال به نور خورشید نگاه کنید؛ یکی از بهترین روش ها برای آرام سازی چشم های خسته این است که چشم ها را ببندید و به نور خورشید نگاه کنید، این تکنیک ساده باعث تقویت بینایی می شود.

ورزش چشم برای تقویت بینایی

متخصصان پیشنهاد می کنند که این تمرینات ساده ورزشی را هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید تا در کمتر از یک ماه باعث بهبود سلامت چشم ها و تقویت بینایی شود.

15. کف دست ها را به هم بمالید تا گرم شوند و سپس بر روی چشم ها قرار دهید، بگذارید پنج ثانیه بماند. این تمرین را سه بار تکرار کنید.

16. چشمان تان را ببندید و به بالا نگاه کنید حالا در همین وضعیت 10 بار در جهت عقربه های ساعت یک دایره بکشید.

17. یک قلم را جلوی بینی و چشمان خود بگیرید و  به آرامی به چشم ها نزدیک کنید (در این حالت چشم ها لوچ می شوند) سپس به آرامی آن را به عقب برگردانید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

18. هر روز گیجگاه، فاصله ی بین دو ابرو و زیر چشم های خود را با استفاده از دو انگشت شست، ماساژ دهید. 20 بار به سمت جلو و 20 باز به سمت عقب.

19. چشم ها را به سمت پایین حرکت دهید تا بتوانید لب خود را ببینید، به وضعیت اول برگردید، چشم ها را ببنیدید و به مدت 3 دقیقه استراحت کنید.

20.مجموعه ای حرکات ورزشی مفید برای تقویت بینایی که می توانند تمرکز را هم افزایش دهند؛

1- چشم ها را کامل باز کنید و به سمت راست بکشید، چهار انگشت خود را جلوی چشم ها حرکت دهید و بدون اینکه سر حرکت کند سعی کنید تا چشم ها به سمت چپ حرکت کنند. پس از تمرین چشم ها را ببندید و 1 دقیقه استراحت کنید.

2- چشم ها را کامل باز کنید و به سمت چپ بکشید، چهار انگشت خود را جلوی چشم ها حرکت دهید و بدون اینکه سر حرکت کند سعی کنید تا چشم ها به سمت راست حرکت کنند. پس از تمرین چشم ها را ببندید و 1 دقیقه استراحت کنید.

3- چشم ها را نیمه باز کنید و بدون اینکه پلک بزنید بر روی چیزی که در جلوی شما قرار گرفته تمرکز کنید. پس از تمرین چشم ها را ببندید و 1 دقیقه استراحت کنید.

4- چشم ها را کامل باز کنید و بدون اینکه پلک بزنید به رو به رو نگاه کنید، پس از آن چشم ها را ببندید و به مدت 1 دقیقه استراحت کنید.

5- چشم ها را باز کنید و بدون پلک زدن به آرامی به سمت پایین حرکت دهید تا نوک بینی را ببینید. پس از تمرین چشم ها را ببندید و 1 دقیقه استراحت کنید.

6- چشم ها را باز کنید و بدون پلک زدن به آرامی به سمت بالا حرکت دهید تا ابرو ها را ببینید. پس از تمرین چشم ها را ببندید و 1 دقیقه استراحت کنید.

برای تقویت بینایی چه بخوریم؟

منابع غذایی غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، مس و روی برای سلامت چشم ها ضروری هستند.

مواد غذایی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان های بتا کاروتن، لوتئین و زاکسانتین برای سلامت چشم ها و تقویت بینایی ضروری هستند؛ سبزیجات برگ سبز، فلفل قرمز، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و هویج، توت فرنگی و مرکبات حاوی مقادیر بالای این آنتی اکسیدان ها هستند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف سبزیجات زرد رنگ و سبز رنگ، خطر ابتلا به دژنوراسیون ماکولا که مهم ترین علت نابینایی در سنین بالاست را کاهش می دهند.

غذاهای غنی از گوگرد، سیستئین و لسیتین از جمله سیر و پیاز به سلامت چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

زغال اخته، انگور و گوجی بری غنی از آنتوسیانین هستند که دارای خواص ضد التهابی است و باعث تقویت بینایی می شود.

منابع حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 مانند تخم کتان باعث تقویت بینایی شده و به سلامت چشم ها کمک می کنند.


در ادامه بخوانید : قرمزی چشم نشانه چیست؟


منابع : brightsidedoctoroz