کدام مواد غذایی اشتها آور بوده و باعث گرسنگی می شوند؟

شاید شما هم فکر می کنید که تنها گرسنگی و جوانه های چشایی هستند که اشتها را تحریک می کنند اما باید بگوییم که اشتباه می کنید چون تحقیقات نشان داده بعضی مواد غذایی هستند که باعث احساس گرسنگی و افزایش اشتها در افراد می شوند.

اگر رژیم لاغری دارید برای شما مهم است که بدانید چه غذا هایی اشتها آور هستند و باعث پرخوری می شوند. در ادامه همراه کوکا باشید تا با انواع مواد غذایی اشتها آور و تحریک کننده اشتها بیشتر آشنا شوید؛

مواد غذایی اشتها آور و تحریک کننده اشتها

پنیر

پنیر یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین انواع لبنیات است که از دلمه شدن شیر به دست می آید و حاوی مقادیر بالای چربی و نمک می باشد. یک متخصص تغذیه می گوید که با خوردن پنیر اشتها تحریک شده و تمایل برای غذا خوردن بیشتر می شود.

آبمیوه ها

مواد غذایی اشتها آور : آبمیوه ها
مواد غذایی اشتها آور : آبمیوه ها

اگر چه آبمیوه های تازه برای سم زدایی و پاک سازی بدن بسیار مناسب هستند اما بد نیست بدانید که آن ها یک نوشیدنی حاوی کالری بالا و بدون فیبر هستند که باعث افزایش قند خون و در نتیجه تحریک اشتها می شوند.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که اگر رژیم دارید و نمی خواهید زیاد غذا بخورید، تا حد امکان میوه ها را به صورت کامل مصرف کنید یا می توانید آبمیوه ها را با آب سبزیجات تازه ترکیب کرده و استفاده کنید.

ماست کم چرب

ماست کم چرب به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی اشتها آور شناخته می شود؛ ماست کم چرب محتوای کربوهیدرات بالا و چربی کمی دارد و چون جویده نمی شود، نمی تواند باعث احساس سیری شود.

توصیه می کنیم که ماست یونانی را به عنوان میان وعده استفاده کنید چون حاوی مقادیر بالای میوه های تازه است که به سیر شدن کمک می کنند.

سفیده تخم مرغ

همه ی مواد مغذی تخم مرغ از جمله پروتئین، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی در زرده تجمع پیدا کرده اند به همین دلیل سفیده تخم مرغ به خوبی شما را سیر نمی کند و باعث افزایش اشتها و در نتیجه پرخوری می شود.

سس های کم چرب سالاد

اگر فکر می کنید که سس های سالاد کم چرب انتخاب خوبی برای سلامتی بدن هستند باید بگوییم که سخت در اشتباهید؛ متخصصان تغذیه می گویند که سس های کم چرب رژیمی به جای چربی مقادیر بالاتری نمک و شکر دارند که هر دوی آن ها باعث تحریک اشتها می شوند.

قند و شکر

قند و شکر و همه ی محصولات آن ها به شدت اعتیاد آور هستند زیرا باعث آزاد شدن دوپامین در خون شده و در نتیجه باعث افزایش اشتها و پرخوری می شوند.

شیرینی جو پرک

عطر و طعم شیرینی های جو پرک اشتها آور است، همچنین این نوع شیرینی ها از روغن، شکر و جو پرک تهیه شده اند، موادی که کالری بالایی دارند اما نمی توانند به خوبی باعث سیر شدن افرد شوند.

سس گوجه فرنگی

انواع سس های گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالای شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که متابولیسم بدن را متوقف می کند، تولید لپتین را کاهش داده و در نتیجه باعث تحریک اشتها می شود.

کلوچه ها

انواع کلوچه ها و مافین ها علاوه بر اینکه کالری بالایی دارند حاوی مقادیر بالای شکر هستند که به سرعت هضم و جذب شده و باعث احساس گرسنگی در افراد می شوند.

غلات شیرین صبحانه

فیبر و پروتئین دو ماده مغذی و مناسب برای وعده صبحانه هستند که باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری در طول روز می شوند؛ غلات شیرین صبحانه حاوی مقادیر بالای شکر و فاقد فیبر و پروتئین هستند در نتیجه از جمله مواد غذایی اشتها آور محسوب می شوند.

کراکر ها

کراکر ها از آرد سفید تهیه می شوند که فیبر ندارد به همین دلیل نمی توانند باعث سیری شوند و در نتیجه اشتها را تحریک کرده و باعث پرخوری بیشتر می شوند.

اسنک های شور

تنقلات و اسنک های نمکی و شور حاوی مقادیر بالای سدیم و اغلب فاقد فیبر و پروتئین هستند؛ مقادیر بالای نمک باعث جذب آب بدن شده و اشتها را افزایش می دهد، علاوه بر این سدیم زیاد باعث ترشح هورمون دوپامین در بدن شده و باعث می شود که تمایل بیشتری به غذا خوردن پیدا کنید.

شیرین کننده های مصنوعی

گفته می شود که شیرین کننده های مصنوعی مغز را فریب می دهند تا فکر کند که از بیشتر غذا خوردن، لذت می برد و به همین دلیل باعث افزایش اشتها می شوند.

بد نیست بدانید که زیاده روی در مصرف شیرین کننده های مصنوعی باعث درد و ناراحتی شکمی می شود.

غذا های چینی

غذاهای تحریک کننده اشتها
غذاهای تحریک کننده اشتها

بیشتر غذا های چینی حاوی مقادیر قابل توجهی مونوسدیم گلوتومات هستند که برای خوش طعم تر شدن غذا به کار می رود و می تواند باعث افزایش اشتها شود.

متخصصان به افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، توصیه می کنند که تا حد امکان از مصرف غذا های چینی اجتناب کنند.

سوپ های آماده

همه ی ما می دانیم که سوپ می تواند برای کاهش وزن سریع مفید باشد، اما فراموش نکنید که سوپ های آماده در فروشگاه ها حاوی مقادیر بالای سدیم هستند که باعث افزایش اشتها و پرخوری می شوند.

آدامس

برخلاف تصور عموم مردم آدامس جویدن نمی تواند به کاهش اشتها کمکی کند برعکس تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس باعث افزایش آب در معده شده و چون غذایی دریافت نمی کند در نتیجه باعث تحریک اشتها شده و تمایل به بیشتر غذا خوردن را ایجاد می کند.

غذا های کم فیبر

غذا های حاوی مقادیر کم فیبر به سرعت از معده خارج شده و وارد جریان خون می شوند در نتیجه انسولین بیشتری برای جذب قند آزاد شده در خون منتشر می شود و همین باعث افزایش گرسنگی و تحریک اشتها می شود.

نان های شیرین و کرواسان ها

نان های شیرین و کرواسان ها لذیذ و خوشمزه هستند اما بد نیست بدانید که آن ها از قند و آرد سفید تشکیل می شوند که باعث افزایش قند خون و در نتیجه افزایش اشتها می شوند.

اسموتی میوه

اسموتی های میوه کالری بالایی دارند و علاوه بر این به دلیل مقادیر بالای فروکتوز باعث افزایش سریع قند خون و در نتیجه تحریک اشتها می شوند.

نوشیدنی های الکلی

بدن ما ظرفیت ذخیره الکل ندارد، فرآیند حذف الکل از بدن باعث تجزیه گلیکوژن و استفاده از آن به عنوان منبع سوخت شده و همین باعث گرسنگی و افزایش اشتها می شود.

فست فود ها

غذا های اشتها آور : فست فود
غذا های اشتها آور : فست فود

همه ی فست فود ها از مواد غذایی اشتها آور محسوب می شوند؛ فست فود ها حاوی مقادیر بالای مواد نگهدارنده، چربی های ترانس و نمک هستند.

نگهدارنده ها و چربی های ترانس ارتباط معده با مغز را قطع می کنند، در نتیجه مغز نمی تواند به موقع احساس سیری داشته باشد و همین باعث بیشتر غذا خوردن می شود.

دونات ها

دونات ها حاوی مقادیر بالای شکر هستند که باعث افزایش قند خون و در نتیجه افزایش تولید انسولین در خون می شوند.

وقتی انسولین بیشتری در خون تولید شود، پس از مدتی قند خون کاهش پیدا کرده و فرد احساس گرسنگی می کند.

منابع : eatthis


خانم های یزدی کلیک کنن