دستگاه تصفیه آب خانگی

خواص بادمجان؛ 25 خاصیت بادمجان سیاه برای سلامتی، پوست و مو و لاغری

بادمجان یا بادنجان که به نام کهپرک هم شناخته می شود یکی از میوه های پرمصرف از تیره بادنجانیان است که در گروه سبزیجات قرار می گیرد.

بادمجان فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص بادمجان خام و پخته را برای سلامتی، بارداری و شیردهی، لاغری، دیابت و پوست و مو شرح داده ایم.

خواص بادمجان
خواص بادمجان

خواص بادمجان برای پوست و مو

1. پاک سازی پوست صورت

بادمجان غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر غذایی است که با پاک سازی و سم زدایی خون و روده ها به پاک سازی پوست صورت هم کمک می کند.

2. مرطوب کننده طبیعی پوست

بادمجان حاوی مقادیر قابل توجهی آب است که با آبرسانی به پوست بدن و صورت به عنوان مرطوب کننده ی طبیعی پوست عمل کرده و خشکی پوست را درمان کند.

ماسک صورت بادمجان و عسل

یک بامجان بخار پز شده را له کنید و با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و 1 قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید.

3. جوان سازی پوست صورت

پوست بادمجان دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

4. درمان کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک نوعی ضایعات پوستی خشن است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در نور خورشید بر روی پوست صورت، گوشه لب ها، گردن، گوش، پست دست و ساعد ایجاد می شود.

بادمجان غنی از فیبر های غذایی است که با پاکسازی خون به درمان کراتوز اکتینیک کمک می کند.

ماسک پوست بادمجان و سرکه سیب

یک بادمجان کوچک را با پوست خرد کنید و در یک شیشه بریزید، دو فنجان سرکه سیب بر روی آن ها بریزید و سه روز در جای تاریک نگهدارید.

ماسک شما آماده است چند بار در روز آن را بر روی ضایعات پوستی بمالید تا درمان شود.

5. تقویت و افزایش رشد مو

از آنجایی که بادمجان دارای محتوای آب و آنزیم های بالاست با آبرسانی به مو ها و افزایش گردن خون در پوست سر به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند.

ماسک مو خانگی برای رشد مو

یک بادمجان را با پوست بپزید و له کنید و آن را بر روی مو ها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

6. درمان شوره سر

مقادیر بالای مواد معدنی و ویتامین های موجود در بادمجان به درمان خارش، پوسته پوسته شدن و شوره سر کمک می کند.

ماسک مو برای شوره سر

یک بادمجان کوچک خام را با نصف خیار تازه و نصف آووکادو در یک مخلوط کن خوب مخلوط کنید و نصف فنجان خامه ترش به آن اضافه کنید. این مخلوط را بر روی پوست سر و موها بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

فواید دارویی و درمانی بادمجان برای بدن چیست؟

7. جنین، زنان باردار و زنان شیرده

بامجان یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان ناباروری در زنان و مردان می باشد، برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید باید به مدت دو ماه بدون وقفه بامجان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

یک مطالعه اخیر در مصر نشان داد که بادمجان با افزایش میزان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در خون باعث تحریک ترشح تستوسترون در مردان و پروژسترون در زنان شده و میل جنسی را افزایش می دهد.

بادمجان یک منبع غنی از اسید فولیک یا فولات است که از نقص های لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا کمک می کند و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان برای تقویت بدن زنان در دوران شیردهی مفید بوده و به درمان بی خوابی در زنان شیرده کمک می کند.

اما فراموش نکنید که بادمجان قاعدگی را تحریک می کند و مصرف زیاد آن در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود.

8. نوزادان و کودکان

بادمجان سرشار از کلسیم است که باعث تقویت استخوان ها و دندان ها در نوزادان و کودکان می شود.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند.

فیبر موجود در بامجان برای بهبود هضم غذا و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مقادیر بالای آهن و مس موجود در بادمجان به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند.

بادمجان یکی از بهترین مواد غذایی برای تغدیه نوزادان و کودکان می باشد که از سن 8 ماهگی به بعد (با مشورت پزشک) می توانید آن را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید، فقط مواظب واکنش های آلرژیک احتمالی در نوزاد خود باشید.

9. لاغری و کاهش وزن

بادمجان یکی از سبزیجات دارای مقادیر بالای فیبر و مقادیر بسیار پایین چربی و کالری بوده و مصرف آن با کاهش ترشح هورمون گرلین باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

10. یبوست

فیبر غذایی موجود در بادمجان با بهبود حرکات روده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و برای پیشگیری و درمان یبوست و همورئید یا بواسیر مفید می باشد.

11. فشار خون

مقادیر بالای فیبر و بیوفلاونوئید های موجود در بادمجان باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.

12. کبد چرب

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان باعث سم زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

13. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا و معده درد کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

14. دیابت و قند خون

محتوای فیبر بالا و مقادیر کم کربوهیدرات موجود در بادمجان آن را به یکی از بهترین سبزیجات برای مدیریت دیابت تبدیل کرده است.

یک مطالعه نشان داده که بادمجان مقادیر بالایی آلفا گلوکوزیداز و آنژیوتانسین دارد، این ترکیبات جذب گلوکز را کنترل کرده و به این ترتیب به کنترل قند خون کمک می کنند.

بادمجان همچنین به عنوان تنظیم کننده فعالیت گلوکز و انسولین در بدن شناخته می شود که می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.

15. کلسترول خون و قلب

فیبر موجود در بامجان باعث کاهش کلسترول بد خون LDL و افزایش کلسترول خوب HDL شده و به این ترتیب از حملات قلبی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس جلوگیری می کند.

همچنین بادمجان با کاهش فشار خون بالا به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

16. سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش  فعالیت گلبول های سفید خون از ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.

ناسونین و اسید کلروژنیک موجود در بادمجان فعالیت رادیکال های آزاد را مهار می کنند و با جلوگیری از آسیب DNA سلول هااز ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.

17. درمان کم خونی

آهن و مس موجود در بادمجان با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان آنمی و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کنند، بادمجان همچنین به درمان علائم آنمی که با سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی مشخص می شود، کمک می کند.

18. مغز و تقویت حافظه

بادمجان سرشار از مواد مغذی است که فعالیت رادیکال های آزاد را مختل کرده و با افزایش جریان خون به مغز باعث تقویت حافظه شده و از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

19. سرماخوردگی

مقادیر بالای ویتامین C موجود در بامجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول های سفید خون به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند.

20. افسردگی

مطالعات نشان داده که کمبود سروتونین می تواند موجب استرس، اضطراب و افسردگی شود، بادمجان حاوی ماده ای است که به نام اسکوپولیتین که میزان سروتونین خون را تنظیم می کند و می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

21. ترک سیگار

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال 1993، بادمجان دارای مقادیر قابل توجه اسید نیکوتینیک است که به عنوان ویتامین PP هم شناخته می شود و می تواند برای کاهش وابستگی به نیکوتین در افرادی که در حال ترک سیگار هستند، مفید باشد.

22. درمان نقرس

نقرس عمدتا به دلیل افزایش سطح اسید اوریک خون ایجاد می شود، سطوح اسید اوریک در خون بسیار وابسته به تجزیه پورین ها در بدن می باشد، بادمجان مقادیر کمی پورین دارد و به همین دلیل برای درمان نقرس و علائم آن مفید است.

23. چشم

مقادیر بالای ویتامین A و آنتوسیانین های موجود در بادمجان باعث تقویت بینایی می شوند، همچنین نیاسین موجود در بادمجان برای پیشگیری و درمان آب مروارید و کاهش فشار داخل چشم مفید است.

24. سردرد

نیاسین و ویتامین B3 موجود در بادمجان درمان سردرد و میگرن کمک می کنند.

25. تقویت استخوان ها و درمان پوکی استخوان

ترکیبات فنلی موجود در بادمجان باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

آهن، منگنز و کلسیم موجود در بادمجان هم باعث تقویت استخوان ها می شوند.

ویتامین K موجود در بادمجان تراکم استخوان را بهبود می بخشد و خطر شکستگی های استخوانی را به ویژه در زنان یائسه که در معرض خطر پوکی استخوان هستند، کاهش می دهد.

عوارض و مضرات بادمجان

بادمجان ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شدید در برخی افراد شود، اگر شما به فلفل دلمه ای آلرژی دارید ممکن است به بادمجان هم آلرژی داشته باشید.

بادمجان حاوی مقادیر قابل توجه اگزالات است که می تواند در افراد حساس که مشکلات کلیوی دارند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

طبع بادمجان

عکس بوته بادمجان
عکس بوته بادمجان

طبیعت بادمجان گرم و خشک می باشد. بادمجان غنی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، منیزیم، فسفر، مس، فیبر غذایی، اسید فولیک، پتاسیم و منگنز است.

بادمجان را می توان به صورت بادمجان خام برای تهیه انواع ترشی و بامجان پخته، کبابی و سرخ شده برای تهیه کشک بادمجان، خوراک بادمجان شکم پر، انواع خورش بادمجان با سیب زمینی و گوجه فرنگی، دلمه بادمجان، حلیم بامجان و میرزا قاسمی استفاده کرد.

بادمجان از گیاهان بومی هندوستان بوده و انواع مختلفی از جمله بادمجان معمولی یا بادمجان آمریکایی، بادمجان قلمی و بادنجان پا کوتاه یا دلمه ای دارد که به سه رنگ بادمجان سفید، بامجان بنفش و بامجان سیاه یافت می شوند.

چه کنیم بادمجان سیاه نشود؟

برای پوست کندن بادمجان بهتر است از یک چاقوی استیل ضد زنگ استفاده کنید، این ماده مانع از واکنش با مواد شیمیایی فیتوکمیکال موجود در بادمجان شده و از سیاه شدن آن جلوگیری می کند.

تلخی بادمجان را چگونه بگیریم؟

برای اینکه طعم تلخ بادمجان را از بین ببرید پس از پوست کندن بادمجان ها بر روی آن ها کمی نمک بریزید.

چکار کنیم بامجان روغن کمتری جذب کند؟

اگر بر روی بادمجان ها نمک بریزید باعث می شود که هنگام سرخ کردن روغن کمتری را جذب کنند.

بهترین روش پخت بادمجان

مطالعات نشان داده که بخار پز و آب پز کردن بادمجان ها بهترین روش برای حفظ سطح آنتی اکسیدان های آن بوده و به عنوان بهترین روش پخت بادمجان محسوب می شود.

ارزش غذایی بامجان خام (100 گرم)

  • کالری : 25
  • چربی : 0.2 گرم
  • قند : 3.5 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • کربوهیدرات : 6 گرم
  • پروتئین : 1 گرم

منابع : organicfactsmedicalnewstodaystylecraze