خواص لوبیا سیاه؛ 15 خاصیت این لوبیای شگفت انگیز برای بدن

خواص و مضرات لوبیا سیاه
خواص لوبیا سیاه

لوبیا سیاه چیست؟

لوبیا سیاه یکی از بهترین و پر خاصیت ترین انواع حبوبات برای بدن است که به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی که دارد، به پیشگیری و درمان کم خونی، سرطان، بیماری های قلبی و ام اس کمک می کند.

در ادامه همراه ما باشید تا با تمامی خواص لوبیا سیاه برای سلامتی بدن و برخی از مضرات زیاده روی در خوردن آن نیز آگاه شوید!

خواص لوبیا سیاه برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا سیاه به رفع چین و چروک صورت و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. درمان ریزش مو

آهن و مس موجود در لوبیا سیاه، با افزایش گردش خون در سر باعث تقویت فولیکول های مو و درمان ریزش مو می شود.

فواید دارویی و درمانی لوبیا سیاه برای بدن

3. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر غذایی موجود در لوبیا سیاه باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

لوبیا سیاه کالری کمی دارد و مصرف برای کاهش وزن مفید می باشد.

4. جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در لوبیا سیاه احتمال نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آهن موجود در لوبیا سیاه از کم خونی زنان باردار جلوگیری می کند.

5. مردان

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای مولیبدن موجود در لوبیا سیاه، اختلال نعوظ در آقایان را کاهش داده و به درمان ناباروری در مردان کمک می کند.

6. آلزایمر و پارکینسون

لوبیا سیاه به دلیل مقادیر بالای فولات و مولیبدن که دارد، به کاهش سطح هوموسیستئین خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

7. پوکی استخوان

آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، مس و روی موجود در لوبیا سیاه، باعث حفظ ساختار و قدرت استخوان های بدن شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

8. فشار خون

لوبیا سیاه به طور طبیعی حاوی سدیم کم و مقادیر بالای پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.

9. دیابت و قند خون

مطالعات نشان داده است که مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا سیاه به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک می کند.

فیبر موجود در لوبیا سیاه به کاهش قند خون، کاهش چربی خون و بهبود سطح انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

لوبیا سیاه هضم غذا را بهبود می بخشد و به این ترتیب می تواند باعث کاهش قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت شود.

10. قلب

ویتامین B6 و فولات با کاهش هموسیستئین خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

کورستین موجود در لوبیای سیاه به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد، باعث کاهش کلسترول خون شده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که ساپونین های موجود در لوبیا سیاه، به کاهش چربی خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

11. سرطان

مقادیر بالای سلنیوم و فولات موجود در لوبیا سیاه، دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهند.

ساپونین های موجود در لوبیا سیاه از متاستاز سلول های سرطانی در بدن پیشگیری می کنند.

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا سیاه خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد.

12. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا سیاه به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

13. یبوست و اسهال

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا سیاه باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوتس و اسهال کمک می کند.

14. کم خونی

مقادیر بالای آهن موجود در لوبیا سیاه با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یا آنمی  و همچنین علائم کم خونی کمک می کند.

15. منبع پروتئین گیاهخواران

لوبیا سیاه، حاوی مقادیر بالای پروتئین است و یکی از بهترین منابع طبیعی و گیاهی پروتئین برای گیاهخوارا ن و وگن ها محسوب می شود.

عوارض و مضرات لوبیا سیاه

زیاده روی در مصرف لوبیا سیاه به دلیل مقادیر بالای فیبر و گالاکتوز موجود در آن باعث گاز روده و نفخ شکم می شود.

فیتیک اسید موجود در لوبیا سیاه، احتمال جذب مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد به همین دلیل توصیه شده که لوبیا سیاه را قبل از استفاده به مدت 8 تا 10 ساعت در آب بخیسانید.

مقادیر بالای پورین های موجود در لوبیا سیاه، باعث افزایش اسید اوریک خون شده و خطر ابتلا به نقرس و سنگ کلیه را افزایش می دهد.

طبع لوبیا سیاه

طبیعت لوبیا سیاه گرم و تر است. لوبیا سیاه غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ساپونین ها، آنتوسیانین ها، کومپفرل و کورستین، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B6، فولات، کلسیم، آهن، مس، فسفر، منیزیم، مولیبدن، سلنیوم، منگنز، اسید های چرب امگا 3، فیبر و پروتئین می باشد.

لوبیا سیاه به انگلیسی black turtle bean یا black bean بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و در اواخر دهه 1500 میلادی به اروپا راه پیدا کرد.

لوبیا سیاه حاوی شش نوع مختلف است که همه دارای فواید و خواص یکسانی هستند.

نحوه پختن لوبیا سیاه

لوبیا سیاه خشک را تمیز کنید تا سنگ ریزه نداشته باشید.

لوبیا ها را حداقل به مدت 8 تا 10 ساعت در آب سرد خیس کنید تا گالاکتوز موجود در آن که باعث نفخ می شود و همچنین فیتات ها و تانن ها که باعث کاهش جذب مواد معدنی در بدن می شوند، از بین بروند.

حالا لوبیا سیاه را درون یک قابلمه بزرگ بر روی شعله ملایم بگذارید تا به مدت 1 تا 2 ساعت بپزد و له شود. (توجه داشته باشید که به ازای هر یک فنجان لوبیا سیاه باید سه فنجان آب سرد بریزید.)

لوبیا سیاه پخته شده را می توان برای تهیه خوراک لوبیا سیاه، سوپ لوبیا سیاه، همبرگر گیاهی با لوبیا سیاه، سالاد لوبیا سیاه و سس، رب، و نودل لوبیا سیاه استفاده کنید.

ارزش غذایی لوبیا سیاه (100 گرم)

  • کالری : 130
  • چربی : 0.4 گرم
  • کربوهیدرات : 24 گرم
  • پروتئین : 8 گرم
  • فیبر : 8 گرم
  • قند : 0.3 گرم

 

منابع : medicalnewstodayorganicfactsdraxe