خواص و مضرات نخود سیاه برای سلامتی چیست؟

خواص نخود سیاه
خواص نخود سیاه

نخود سیاه یکی از گونه های کمیاب نخود و از انواع حبوبات است که به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی شناخته می شود.

در طب سنتی از نخود سیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی و بیماری های ویروسی و همچنین پیشگیری و درمان یبوست استفاده می شود.

پیش از این با خواص نخود برای سلامتی آشنا شده اید. در ادامه همراه کوکا باشید تا در این مقاله با تمامی فواید نخود سیاه برای سلامتی بدن و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی نخود سیاه برای سلامتی

1. لاغری و کاهش وزن

نخود سیاه به دلیل مقادیر بالای فیبر محلول و فیبر نامحلول که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث کاهش کالری دریافتی و درنتیجه لاغری و کاهش وزن می شود.

2. سلامت قلب

نخود سیاه حاوی ترکیبی منحصر به فرد از آنتی اکسیدان ها، آنتوسیانین ها، سیانیدین و همچنین فیتون هاست که به سلامت رگ های خونی کمک کرده، خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش داده و احتمال بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برند.

همچنین نخود سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی فولات و منیزیم است. فولات سطح هموسیستئین را کاهش می دهد بنابراین خطر باریک شدن عروق با تشکیل پلاک و لخته شدن خون و احتمال حمله و سکته قلبی را به حداقل می رساند.

3. کلسترول خون

فیبر محلول موجود در نخود سیاه، اسید های صفراوی را به هم چسبانده و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری می کند در نتیجه میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه حدود 3/4 فنجان نخود سیاه به کاهش کلسترول بد خون یا LDL و تری گلیسیرید بالای خون کمک می کند.

4. قند خون و دیابت

فیبر محلول موجود در نخود سیاه میزان جذب و ترشح قند خون را کنترل می کند.

علاوه بر این نخود سیاه دارای شاخص گلیسمی پایین است به این معنی که کربوهیدرات های آن شکسته شده و به آرامی هضم می شوند بنابراین قند خون را در حد متوسط ​​نگه داشته و به ندرت منجر به افزایش قند خون می شوند.

این امر همچنین مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

5. منبع غنی آهن

نخود سیاه به عنوان منبع غنی آهن، می تواند از کم خونی جلوگیری کرده و سطح انرژی بدن را تقویت کند. این امر به ویژه برای زنان باردار یا شیرده و همچنین کودکان در حال رشد مفید است.

آهن با انتقال اکسیژن از ریه ها به همه ی سلول های بدن در شکل گیری هموگلوبین نقش مهمی ایفا می کند و جز مهم سیستم های آنزیمی برای تولید انرژی و سوخت و ساز بدن است.

6. منبع خوب پروتئین گیاهی

نخود سیاه به دلیل مقادیر بالای پروتئین که دارد به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی و جایگزین عالی پروتئین حیوانی برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

7. سلامت زنان

ساپونین ها و آنتی اکسیدان های موجود در نخود سیاه به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پستان و پوکی استخوان را در زنان کاهش می دهند، همچنین گرگرفتگی ها در خانم های یائسه را به حداقل می رسانند.

8. سلامت دستگاه گوارش

نخود سیاه سرشار از فیبر است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار حیاتی است؛ مقادیر بالای فیبر موجود در روده خطر ابتلا به بیماری دیورتریکولیت دردناک و یبوست را کاهش می دهد.

هر شب دو مشت نخود سیاه را در 500 میلی لیتر آب خیس کنید، صبح روز بعد این آب را بنوشید تا یبوست شما درمان شود.

9. سرطان

فیبر محلول موجود در نخود سیاه توسط باکتری ها به اسید های چرب زنجیره کوتاه که توسط سلول های روده بزرگ جذب می شوند، تجزیه می شود. این باعث می شود سلول های روده بزرگ سالم بمانند و خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

10. سنگ کلیه

در صورت وجود سنگ در کلیه یا مثانه، می توانید یک مشت نخود سیاه را در مقداری آب بخیسانید و صبح روز بعد به همراه مقداری عسل بنوشید تا سنگ کلیه یا سنگ مثانه دفع شود.

خواص نخود سیاه برای پوست و مو

11. درمان پیسی

پیسی یا لوکودرما نوعی بیماری است که با لکه های سفید روی پوست مشخص می شود و گفته می شود که نخود سیاه به درمان این بیماری کمک می کند.

12. آکنه و جوش صورت

نخود سیاه به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت و همچنین جای جوش مفید می باشد.

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

ماسک نخود سیاه برای صورت

مقداری پودر نخود سیاه و پودر چوب صندل را با آب ترکیب کنید تا خمیری ایجاد شود، این خمیر را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس با آب ولرم خوب بشویید.

13. تقویت و افزایش رشد مو

نخود سیاه حاوی ویتامین B6 و روی است که در ساخت پروتئین در مو نقش مهمی دارند و از این طریق باعث تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد موی سر می شوند.

14. درمان ریزش مو

ترکیب ویتامین A و روی موجود در نخود سیاه برای سلامتی مو بسیار حیاتی است و کمبود هر یک از این موارد در رژیم غذایی می تواند باعث ریزش مو شود.

15. درمان شوره سر

مقادیر بالای ویتامین A و روی موجود در نخود سیاه برای پیشگیری و درمان شوره سر مفید می باشند؛

ماسک مو با نخود سیاه

4 قاشق غذا خوری آرد نخود سیاه را با حدود 250 میلی لیتر آب مخلوط کنید و قبل از شستشو مو های خود را با آن ماساژ دهید.

عوارض و مضرات نخود سیاه

آلرژی و حساسیت

نخود سیاه ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی از جمله حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و سرفه مشخص می شود.

تداخل دارویی

مقادیر بالای پتاسیم موجود در نخود سیاه ممکن است با برخی دارو ها از جمله بتا بلوکر ها تداخل دارویی ایجاد کند.

طبع نخود سیاه چیست؟

طبیعت و مزاج نخود سیاه گرم و خشک می باشد. نخود سیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، فولات، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، فسفر، فیبر و پروتئین است.

طریقه مصرف نخود سیاه

نخود سیاه را برای تهیه انواع غذا های خاورمیانه و غذا های هندی مانند فلافل، حمص، سالاد، سوپ و خورش استفاده می کنند.

نخود سیاه محصول کجاست؟

نخود سیاه بیشتر در هند و قسمتی از ایتالیا یافت می شود که در کشور هند به آن کالا چانا (kala chana) گفته می شود. در ایران نخود سیاه به صورت کامل کمیاب است و بیشتر به صورت لپه پیدا می شود.

نخود سیاه از نخود زرد رنگ معمولی کوچک تر است.

ارزش غذایی نخود سیاه (100 گرم)

  • کالری : 164
  • چربی : 6 گرم
  • کربوهیدرات : 27 گرم
  • پروتئین : 20.4 گرم
  • فیبر : 12.2 گرم
  • قند : 10.7 گرم

در ادامه بخوانید : خواص نخود فرنگی

منابع : stylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی