کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی شناخته‌شده در صنعت است که از ترکیب آلومینیوم، گوگرد و اکسيژن بوجود می‌آید. ظاهر این ماده به صورت یک ماده کریستالی خشک و پودری است که با تماس با آب لزج می‌شود. همچنین این ماده غیرقابل احتراق است.

سولفات آلومینیوم به نام آلوم Al2(SO4)3 نیز شناخته می‌شود. در دوره مصر باستان از این ماده در رنگرزی استفاده می‌شد و تا به امروز نیز در این صنعت کاربرد دارد.

علاوه بر رنگرزی، این ماده در صنایع دیگری نیز استفاده دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا نگاهی به تأثیر سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف بیندازیم.

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت چیست؟

سولفات آلومینیوم در صنایع متفاوتی قابل استفاده می‌باشد. از صنعت تصفیه آب و تولید کاغذ گرفته تا صنعت کشاورزی و چرم‌سازی. در این قسمت نگاهی به کاربرد سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف می‌اندازیم.

صنعت رنگرزی

یکی از صنایعی که از خواص این ماده شیمیایی بهره می‌برد صنعت رنگرزی است. دوام رنگ پارچه‌های تولیدی و نقش و چاپ لباس از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان این صنعت است. سولفات آلومینیوم نقش موثری در تثبیت رنگ پارچه و طرح الیاف آن دارد.

یکی از مشکلات صنعت رنگرزی این است که رنگ به راحتی روی بافت پارچه قرار نمی‌گیرد. برای رفع این مشکل بایستی سطح پارچه با استفاده از مواد خاص و به روش خاصی خراش داده شود تا سطح پارچه ناهموار شود و رنگ‌ها روی آن ثابت شوند.

سولفات آلومینیوم چسبیدن رنگ به پارچه را آسان‌تر می‌کند. هرچه خلوص این ماده بیشتر باشد، نتیجه آن در رنگرزی بهتر دیده می‌شود. همچنین خاصیت منعقدکنندگی و لخته‌سازی این ماده در رنگرزی و چاپ روی پارچه استفاده می‌شود. با حل این ماده در آب، ناخالصی‌های آب به شکل لخته در می‌آید و رنگ روی پارچه ثابت می‌ماند. در گذر زمان این پارچه رنگ خود را از دست نمی‌دهد.

تصفیه آب

شاید بتوان گفت که این مهم‌ترین کاربرد این ماده شیمیایی در زندگی روزمره ماست. صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی از سولفات آلومینیوم به عنوان منعقدکننده در تصفیه‌خانه‌ها استفاده می‌کند.

پس از اینکه سولفات آلومینیوم با آب مخلوط می‌شود، ناخالصی‌های آب به یکدیگر می‌چسبند و ذرات بزرگتری تشکیل می‌دهند. این ذرات در فرایند تصفیه راحت‌تر قابل تشخیص است. همچنین در عبور از فیلترهای تصفیه این ذرات بزرگ گیر می‌کنند و از آب جدا می‌شوند.

همچنین برای تصفیه آب استخرها و رفع کدری آب، از سولفات آلومینیوم استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی باکتری‌ها و جلبک‌های استخر را از بین می‌برد.

صنعت کاغذ

همانند صنعت رنگرزی، استفاده از سولفات آلومینیوم به عنوان بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی تا حدودی با روش‌های مدرن جایگزین شده است، با این حال هنوز در هم خمیر کاغذ از آن استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی برای حذف ناخالصی‌های آب مورداستفاده در ساخت کاغذ استفاده می‌شود. همچنین این ماده باعث می‌شود ذرات خمیر کاغذ خیلی خوب به یکدیگر بچسبند.

این ماده شیمیایی به کاغذ استحکام می‌بخشد و باعث شفاف‌شدن و براقی آن می‌شود. در قدیم محلول رقیقی از سولفات آلومینیوم می‌ساختند و کاغذ را از میان آن عبور داده و سپس خشک می‌کردند. در طی سال‌ها با افزایش خلوص این ماده، شیوه سنتی آن دیگر مورداستفاده قرار نگرفت. از سولفات آلومینیوم برای تولید کاغذهای مخصوص آبرنگ استفاده شد، زیرا باعث می‌شد کاغذ در برابر نفوذ آب مقاوم شود.

از این ماده برای تولید مقوا و کارتن نیز استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک عامل لخته‌ساز به خمیر کاغذ اضافه می‌شود و آلودگی‌های یونی موجود در آن را جذب می‌کند. همچنین، در تصفیه پساب تولیدی در این صنایع نیز استفاده می‌شود.

صنعت کشاورزی

یکی از خواص سولفات آلومینیوم، اسیدی بودن بیش از حد این ماده شیمیایی است. هنگامی که این ماده با آب برخورد می‌کند، اسیدسولفوریک بسیار رقیقی را تشکیل می‌دهد که اسیدیته خاک را تغییر می‌دهد.

برخی از گیاهان به محیط اسیدی برای رشد نیاز دارند، بنابراین در کاشت برخی از گیاهان باید مقداری سولفات آلومینیوم به خاک اضافه شود تا از قلیایی بودن آن کم کند و خاک اسیدی‌تر شود.

خاک‌هایی که میزان آهک بالایی دارند، برای رشد گیاه و محصول کشاورزی مناسب نیستند. آهک خاصیت این را دارد که آب را به خود جذب کند و مانع از این شود که آب به گیاه برسد. هنگامی که سولفات آلومینیوم به خاک اضافه شود، به خاطر اسیدی بودن بالا، اثر آهک را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. این باعث می‌شود که آب توسط ریشه گیاه جذب شود و در نهایت به رشد گیاه کمک کند.

سولفات آلومینیوم

صنعت آرایشی و بهداشتی

این ماده شیمیایی در برخورد با پوست باعث سفت و سوزن‌سوزن‌شدن پوست می‌شود. همچنین بافت‌های بدن را به هم نزدیک می‌کند. این کار در توقف جریان خون‌ریزی موثر است. به همین دلیل از این ماده برای زخم‌های سطحی و کوچک استفاده می‌کنند.

همچنین سولفات آلومینیوم بوی نامطبوع بدن را کاهش داده و از بین می‌برد و با بستن منافذ عرق از بو گرفتن بدن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در خوشبو‌کننده‌ها و اسپری‌های ضدتعریق از این ماده شیمیایی استفاده می‌شود.

صنعت ساخت‌و‌ساز

یکی از موارد مهم در ساختمان‌سازی، مقاومت و پایداری مصالح و ترک نخوردن آن‌هاست. برای این منظور متخصصان این صنعت مواد شیمیایی مختلفی را به سیمان و بتن اضافه می‌کنند که باعث می‌شود زودتر سفت شوند، ترک نخورند و مقاومت بیشتری در برابر فشار داشته باشند. یکی از این مواد شیمیایی سولفات آلومینیوم است که با افزودن آن به بتن، بتن سریع‌تر خود را می‌گیرد و همچنین باعث ضدآب بودن آن می‌شود.

صنایع غذایی

این ماده شیمیایی در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. سولفات آلومینیوم یکی از مواد اصلی در تولید بکینگ پودر است که در پف کردن کیک و به عمل آوردن نان کاربرد دارد. از آنجایی که سولفات آلومینیوم یک ماده اسیدی است در واکنش با بخش قلیایی بکینگ پودر گازی از خود متصاعد می‌کند که باعث ورم و پف کیک می شود.

این ماده شیمیایی همچنین در تولید رنگ‌های خوراکی کاربرد دارد و از آن برای استحکام‌بخشی به مواد غذایی که طعم ترش دارند استفاده می‌شود.

چرم‌سازی

صنعت چرم‌سازی نیز از جمله صنایعی است که سولفات آلومینیوم در آن نقش به‌سزایی دارد. در طی فرایند دباغی، سولفات آلومینیوم با کلرید سدیم، آرد و نمک دیگری به نام کربنات سدیم مخلوط شده و روی پوست حیوان مالیده می‌شود. این مخلوط به مدت 24 ساعت روی پوست می‌ماند. این فرایند چندین بار تکرار می‌شود. مخلوط حاوی سولفات آلومینیوم از پوسیده‌شدن پوست جلوگیری می‌کند.

فوم آتش نشانی

بعضی از آتش‌سوزی‌ها با آب خاموش نمی‌شود، مانند آتشی که در اثر سوختن نفت به وجود می‌آید. خاموش‌کردن این نوع آتش‌سوزی با آب آن را شعله‌ورتر می‌کند. بنابراین برای از بین بردن آن باید از فوم استفاده کنید.

مخلوط کف با استفاده از بی کربنات سدیم و سولفات آلومینیوم مخلوط با آب تشکیل می‌شود که در خاموش‌کردن این نوع آتش‌سوزی موثر است.

سخن آخر

در این مقاله نگاهی به کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت انداختیم و کاربردهای آن را در صنایع مختلف با همدیگر مطالعه کردیم. کاربردهای این ماده شیمیایی به این موارد محدود نمی‌شود و در صنایع گوناگون کوچک و بزرگ استفاده می‌گردد. همچنین این ماده در زندگی روزمره ما در بسیاری از مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی، آبی که از آن می‌نوشیم و کاغذ یا دفتری که در دست داریم استفاده شده است. با وجود تمام فواید این ماده شیمیایی، استفاده از آن به صورت بیش از حد می‌تواند آسیب‌های جدی به افراد وارد کند. به یاد داشته باشید که بدون ایمنی‌های لازم با این ماده کار نکنید.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا