9 تست ساده پزشکی برای چکاپ سلامتی بدن در خانه (تصویری)

تشخیص زودهنگام بیماری ها با چکاپ بدن در منزل
تشخیص زودهنگام بیماری ها با چکاپ بدن در منزل

هر فرد برای مراقبت از سلامت خود حداقل یک بار در سال نیاز به مراجعه به پزشک و چکاپ کامل دارد اگرچه در بازه زمانی بین دو چکاپ نیز باید مراقب سلامتی خود بوده و به علائم هشدار دهنده توجه داشته باشد که برای این کار می توان از تعدادی تست ساده برای تشخیص بیماری های خطرناک – حتی قبل از ظاهر شدن علائم اولیه آن ها – استفاده کرد.

در این مطلب از کوکا قصد داریم شما را با چند تست سلامتی ساده و جالب برای تشخیص مشکلات سلامتی شایع همچون بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت، کم خونی، عدم تعادل هورمون ها و غیره آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

1. بیماری قلبی و ریه

تست تشخیص بیماری قلبی و ریه
تست تشخیص بیماری قلبی و ریه

انگشتان دست خود را به شکل حرف J وارونه (مشابه تصویر) به هم چسبانده و ناخن ها را مقابل هم قرار دهید. آیا در این حالت یک الماس کوچک میان دو انگشت سبابه مشاهده می کنید؟ اگر اینطور است یعنی قلب و عروق شما کاملا سالم است.

اگر بین ناخن های شما هیچ فضای بازی وجود نداشته باشد ممکن است نشانه کلابینگ (چماقی شدن) ناخن باشد.

ضخیم شدن انگشتان دست در این حالت نشان دهنده آن است که اکسیژن کافی در جریان خون وجود ندارد. کمبود اکسیژن ممکن است به دلایل مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی، مشکلات ریه و اختلالات دستگاه گوارش رخ دهد.

2. سکته مغزی و زوال عقل

تست تشخیص خطر بروز سکته و زوال عقل
تست تشخیص خطر بروز سکته و زوال عقل

برای انجام این تست نیاز به یک تایمر دارید، یکی از پاهای خود را بلند کرده طوری که مفصل ران به موازات زمین قرار بگیرد، سپس تایمر را روشن کنید. اگر بتوانید به مدت 20 دقیقه یا بیشتر در این حالت باقی بمانید خطر بروز سکته و زوال عقل در شما کمتر از دیگران است و بالعکس: مشکل داشتن در حفظ تعادل در یک پا می تواند علامت مشکلات عروق مغزی باشد.

3. کم خونی

تست تشخیص کم خونی
تست تشخیص کم خونی

جلوی آینه بایستید و پلک پایینی خود را به سمت پایین بکشید. اگر رنگ این ناحیه صورتی است مشکل کم خونی ندارید اما اگر رنگ آن صورتی کم رنگ یا زرد به نظر می رسد احتمالا دچار کم خونی هستید.

کم خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در بدن است و به همین دلیل بافت ها و ماهیچه های مختلف بدن اکسیژن کافی دریافت نکرده و دچار اختلال در عملکرد می شوند.

رنگ پریدگی، زود خسته شدن یا سختی در تنفس همگی می توانند علائم کم خونی باشند و لازم است فرد حتما به پزشک مراجعه کند.

4. عدم تعادل هورمونی و کمبود میکروالمنت ها

تست تشخیص عدم تعادل هورمونی
تست تشخیص عدم تعادل هورمونی

ریزش مو یک پروسه طبیعی است و به گفته متخصصان هر فرد سالم روزانه حدود 50 تا 100 تار مو از دست می دهند و این مسئله جای نگرانی ندارد.

اگر می خواهید از طبیعی بودن ریزش موی خود مطمئن شوید کافیست تست ساده زیر را انجام دهید:

برای انجام این تست موها را تمیز و خشک کرده و یک مشت کوچک از موهای خود را گرفته و بکشید – نه خیلی شدید – اگر تنها 2 یا 3 عدد تار مو از سرتان جدا شود ریزش مو کاملا طبیعی دارید اما اگر تعداد آن بیشتر باشد لازم است با متخصص مشورت کنید.

ریزش مو غیر طبیعی ممکن است به دلایل مختلف از جمله استرس، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و برخی بیماری های جدی ایجاد شود و نازک شدن موها معمولا به دلیل عدم تعادل هورمونی یا کمبود مواد مغذی ضروری در بدن رخ می دهد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

5. سندرم مجرای مچ دستی یا تونل کارپال

تست تشخیص تونل کارپال
تست تشخیص تونل کارپال

برای تشخیص سندرم تونل کارپال که یک مشکل شایع میان کارکنان ادارات، هنرمندان و دوچرخه سواران است کافیست دست های خود را بالا برده طوری که ساعد دست موازی صورت شما قرار بگیرد.

سپس سعی کنید کف دست خود را به نوک انگشتان برسانید، اگر بتوانید این کار را برای 1 تا 2 دقیقه انجام دهید مشکلی وجود ندارد اما اگر دچار سوزش، بی حسی یا درد در مچ دست یا انگشت ها شوید ممکن است نشانه ابتلا به سندرم تونل کارپال باشد.

این سندرم هنگامی که بافت های مجاور روی عصب مدین فشار وارد می کنند ایجاد شده و در صورت عدم درمان درد و بی حسی بدتر می شود.

6. دیابت

تست تشخیص دیابت
تست تشخیص دیابت

برای انجام این تست نیاز به کمک دارید، از یک نفر بخواهید مداد پاک کن داری برداشته و یک بار با نوک مداد و یک بار با پاک کن آن، پا و انگشتان پای شما را لمس کند. آیا بدون نگاه کردن به مداد می توانید بگویید هر بار کدام قسمت مداد (نوک یا پاک کن) با پاهای شما تماس داشته است؟

اگر احساس کاملی از لمس و تشخیص آن نداشته باشید به معنای این است که اعصاب انتهای پاها به درستی کار نمی کند و کاهش حساسیت می تواند نشان دهنده بیماری دیابت باشد.

7. مشکلات شریانی

تست تشخیص مشکلات شریانی
تست تشخیص مشکلات شریانی

روی کف زمین دراز بکشید و پاهای خود را با زاویه 45 درجه بالا ببرید و مشابه تصویر چند دقیقه به همان شکل نگه دارید. بعد از این مدت رنگ پاهای خود را بررسی کنید.

اگر پاها و انگشتان پا رنگ پریده و تقریبا سفید شده یعنی جریان خون شما در وضعیت خوبی قرار ندارد. تغییر رنگ ممکن است در هر دو پا یا تنها در یک پا ایجاد شود.

شریان های محیطی خون را به اندام های مختلف می رسانند و هنگامی که این شریان ها مسدود شوند ماهیچه ها اکسیژن کافی دریافت نکرده و علائم ناخوشایندی همچون بی حسی، درد و دیگر مشکلات ظاهر می شود.

تشخیص علائم اولیه این اختلال که بیماری شریان محیطی یا PAD نامیده می شود مشکل است و اگر درمانی برای آن انجام نشود ممکن است به سکته قلبی و مغزی منجر شود.

8. سنجش شنوایی

تست شنوایی سنجی
تست شنوایی سنجی

برای انجام این آزمون باید در یک اتاق ساکت باشید، دست خود را نزدیک گوش خود برده و انگشتان را به هم مالش دهید. آیا صدای آن را می شنوید؟

حالا انگشتان را کمی دورتر برده و دوباره تست را تکرار کنید آیا هنوز هم صدا را می شنوید؟ اگر اینطور است تبریک می گوییم! شنوایی شما در حد مطلوبی قرار دارد.

این تست را برای گوش دیگر خود نیز انجام دهید.

9. پیش بینی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

تست تشخیص بیماری های قلبی
تست تشخیص بیماری های قلبی

برای انجام این تست لازم است از خانه بیرون بروید. در حین آواز خواندن از یک نردبان حدود 8 تا 12 گام بالا بروید. البته می توانید به جای آواز با تلفن صحبت کرده یا متنی بخوانید، مهم این است که صحبت کنید.

اگر در این حالت احساس تپش قلب می کنید و نمی توانید به خوبی نفس بکشید به معنای آن است که سیستم قلبی عروقی و ریه ها فعالیت های بدنی را به خوبی هندل نمی کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که هیچ یک از تست هایی که در بالا به آن ها اشاره شد نمی تواند جایگزین معاینه و نظر یک پزشک متخصص باشد بنابراین در صورت مشاهده علائم نگران کننده حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: brightside

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا