روش های نگهداری سیر تازه و خشک در روغن، یخچال و فریزر

نحوه نگهداری از سیر تازه و خشک شده
نحوه نگهداری از سیر تازه و خشک شده

دمای منزل | داخل یخچال | داخل فریزر | کبابی شده در فر | ترشی سیر | خشک کردن سیر | روغن سیر

سیر یکی از سبزیجاتی است که دلیل طعم و مزه ی خوبی که دارد در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل 11 نوع سیر وجود دارد که از نظر طعم، رنگ و اندازه متفاوت هستند.

هنگام انتخاب سیر تازه بهتر است به دنبال آن هایی باشید که عطر و بوی قوی و حبه های محکم داشته باشند. از خرید سیر هایی که پوست خشک دارند، جوانه زده اند یا در قسمت هایی پوسیده شده اند خودداری کنید.

سیر را می توان به روش های مختلفی در درجه حرارت اتاق،در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. برای تنوع می توان سیر را به صورت ترشی، کبابی شده یا خشک کرده نگهداری کرد.

در ادامه همراه کوکا باشید با بهترین راه ها و روش های نگهداری سیر تازه به مدت طولانی بیشتر آشنا شوید؛

نحوه نگهداری سیر تازه در خانه

سیر اگر به طور صحیح ذخیره شود، می تواند ماه ها سالم و تازه نگه داشته شود. چند روش برای نگهداری صحیح سیر بدون از بین رفتن طعم یا کاهش طول عمر آن وجود دارد؛

در دمای اتاق

بوته سیر کامل را می توان به مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری کرد. پس از اینکه بوته سیر را استفاده کنید طول عمر آن کاهش می یابد.

به طور معمول سیر استفاده شده تا حدود 10 روز تازه باقی می ماند. ساده ترین راه برای نگهداری سیر تازه در خانه و در دمای اتاق این است که آن را در کیسه های توری بگذارید.

سیر تازه بهتر است در مکان های خشک و تاریک نگهداری شود. درجه حرارت ایده آل برای سیر دمای 60 تا 65 درجه فارنهایت (18-15 درجه سانتیگراد) و رطوبت کم است.

در یخچال

سیر را می توانید در کشوهای یخچال نگهداری کنید. با این حال فراموش نکنید که سیر چند روز پس از بیرون آمدن از یخچال شروع به جوانه زدن می کند.

گرچه سیر جوانه زده خوراکی است اما ایده آل نیست و طعم تلخی دارد. بنابراین سیر را زمانی از یخچال خارج کنید که مطمئن باشید آن را استفاده می کنید.

سیر پوست کنده شده یا خرد شده نیز می تواند در یخچال نگهداری شود. بهترین راه برای نگهداری سیر خرد شده این است که آن را در یک ظرف در بسته گذاشته و در یخچال حداکثر تا 2 هفته نگهداری کنید.

در فریزر

یکی دیگر از جا هایی که می توانید سیر را در آن تازه نگه دارید، فریزر است. برخی افراد معتقدند که سیر یخ زده به اندازه سیر تازه خوشمزه نیست.

آسان ترین راه برای نگهداری سیر در فریزر این است که حبه های سیر را پوست بکنید، آن ها را خرد کنید، مقداری آب به سیر های ریز شده اضافه کرده و در جا یخی بریزید تا منجمد شوند. مکعب های سیر یخ زده را باید در یک ظرف در بسته حداکثر به مدت 1 ماه در فریزر نگهداری کرد.

روش های دیگر برای نگهداری سیر

نگهداری مناسب سیر تازه برای حفظ طعم آن و به حداکثر رساندن طول عمر آن بسیار حیاتی است با این وجود روش های دیگری هم برای نگهداری سیر وجود دارد؛

سیر را در فر کبابی کنید

کبابی کردن سیر در فر نه تنها یک راه برای لذت بردن از طعم سیر بلکه راهی برای نگهداری آن در فریزر به مدت طولانی است. سیر کبابی شده را می توان مانند سیر تازه استفاده کرد.

برای کبابی کردن سیر کافی است یک سینی فر را با روغن زیتون چرب کنید و بوته های سیر را به مدت 45 دقیقه در دمای 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتیگراد) قرار دهید. پس از پخته شدن، نوک بوته ها و حبه های سیر را برش داده و سیر نرم شده را از آن خارج کنید، درون یک ظرف مخصوص فریزر گذاشته و در فریزر نگهدارید.

کبابی کردن سیر در روغن از یخ زدن کامل آن جلوگیری کرده و استفاده از آن را در صورت نیاز بسیار آسان می کند.

ترشی سیر درست کنید

راه دیگر برای نگهداری سیر این است که از آن ترشی تهیه کنید. توجه داشته باشید که ترشی کردن سیر، عطر و طعم آن را کم تر و مدت زمان نگهداری آن را طولانی تر می کند.

برای تهیه ترشی سیر و نگهداری آن در یخچال، در یک ظرف شیشه ای بزرگ بوته های سیر را بچینید و بر روی آن ها مقداری نمک و سرکه (ترجیحا سرکه سیب) بریزید به گونه ای که سرکه روی سیر ها را کامل بپوشاند، درب ظرف را محکم ببندید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

سیر را خشک کنید

راه آسان دیگر برای نگهداری سیر، خشک کردن آن است. برای خشک کردن سیر می توانید حبه های سیر را به صورت لایه های نازک برش دهید، آن ها را در یک سینی فر بچینید و در دمای 115 درجه فارنهایت (45 درجه سانتیگراد) به مدت 30 دقیقه قرار دهید.

هنگامی که سیر خشک شد، آن ها را می توان برای مدت چند ماه در یک ظرف در بسته در دمای اتاق نگهداری کرد.


سیر خشک شده را می توان به روغن اضافه کرد و روغن با طعم سیر تهیه کرد که از آن برای تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده می شود.

اگر یک روغن با طعم سیر درست می کنید، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید. این روغن تا 3 هفته در یخچال باقی می ماند.

توجه داشته باشید که برای تهیه روغن با طعم سیر هرگز نباید سیر تازه و پخته نشده را در روغن قرار دهید چون محیط را برای رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینم فراهم می کند که باعث بوتولیسم در انسان می شود.

در ادامه بخوانید : طرز تهیه سیر ترشی

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی