معرفی بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان [هشدار!]

شاید فکر کنید بهترین فیلم های ترسناک دنیا فیلم هایی هستند که ناگهان در صحنه ای دلهره آور شما را از جا بپرانند اما این طور نیست!

برخی از بهترین های ژانر وحشت، آن دسته ترسناک هایی هستند که به آرامی زیر پوست شما خزیده و باعث می شوند حس کنید حال تان خوب است، غافل از این که در آن لحظات حتی فکر خاموش کردن لامپ اتاق تان نیز به تصوری مرگ بار در ذهن تان تبدیل می شود.

ما در ادامه به معرفی لیست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ جهان که ترس و وحشت آن ها با اعصاب شما بازی می کند خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

بهترین فیلم های ترسناک دنیا

1. درخشش (The Shining – 1980)

فیلم درخشش
فیلم درخشش

حتی اگر فیلم درخشش (شاهکار استنلی کوبریک) را ندیده باشید مطمئنا بارها نام آن را شنیده و درباره داستان آن چیزهای زیادی می دانید. مثلا جک تورنس دیوانه را می شناسید و حتی شاید نسبت به عدد 237 و اتاق های با این شماره حساس شده باشید.

درخشش داستان یک نویسنده و خانواده اش را به تصویر می کشد که قرار است چندین ماه به عنوان سرایدار در یک هتل تفریحی زمستانی و اسرار آمیز زندگی کنند اما ماجراهای هولناک و عجیبی برای آن ها رخ می دهد که درخشش را به ترسناک ترین فیلم تاریخ تبدیل می کند.

این فیلم اقتباسی از کتاب استیون کینگ است که اگرچه نویسنده از آن دل خوشی ندارد اما توانست نظر مثبت منتقدان و طرفداران ژانر وحشت را به خود جلب کند.

چرا ترسناک است؟ درخشش حس شرورانه ای به مخاطب منتقل می کند، از بازی بسیار تاثیر گذار جک نیکلسون در نقش مردی که در جنونی مرگ بار فرو رفته تا کارگردانی بی نظیر کوبریک و دنبال کردن دنی که سوار بر سه چرخه اش در میان اتاق های تو در توی هتل می چرخد همگی باعث می شوند هنگام تماشای آن لحظه ای احساس امنیت نداشته باشید.

در واقع کوبریک جانوری را به تصویر کشیده که تا مدت ها بعد از خاموش شدن صفحه تلویزیون همراه شما خواهد بود.

بیشتر : ترسناک ترین فیلم های جهان بر اساس واقعیت

2. کشتار اره برقی تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre – 1974)

فیلم کشتار اره برقی تگزاس
فیلم کشتار اره برقی تگزاس

برخی فیلم ها با عناوین مبهم خود به تماشاگر اجازه می دهند به تدریج با محتوای فیلم آشنا و آرام آرام معنای عنوان را درک کند اما کشتار اره برقی تگزاس ساخته توب هوپر عنوان ظریف و راز گونه ای ندارد و همان طور که از نام فیلم مشخص است با یک اثر ترسناک و فوق العاده وحشی سر و کار داریم.

این فیلم روایت قتل عام وحشیانه ای با اره برقی است که یک تور وحشت راه می اندازد و در آن پنج جوان به امنیت دنیای خود پشت کرده و به سفر مرگ قدم می گذارند. آن ها که بی خبر از همه جا و در جستجوی گاز وارد یک خانه می شوند با چنان وحشت و تباهی عمیقی روبرو می شوند که حتی بعد از گذشت دهه ها از اکران آن، تماشاگر را گرفتار ترس عجیبی می کند.

چرا ترسناک است؟ بی شک چهره نمادین صورت چرمی با الهام از شخصیت اد گین با ماسکی از پوست انسان که روی صورتش را پوشانده، صحنه های مرگی که باعث می شود نا خودآگاه به پایین بدن خود نگاه کرده و ببینید آیا هنوز بدن تان در آن جا هست، صحنه های خشن به همراه فریادهای جنون آمیز و موسیقی متن آزار دهنده و نمادین فیلم همگی در کنار هم اثری خلق کرده اند که هیچ یک از دنباله ها و بازسازی های بعدی نتوانستند گوشه ای از نا امیدی محض و خشونت صادقانه آن را به تصویر بکشند.

3. موجود (The Thing – 1982)

فیلم موجود
فیلم موجود

عنوان این فیلم ممکن است کمی عجیب و مبهم به نظر برسد و شاید نتواند همه آن وحشتی که در طول فیلم با آن سر و کار خواهید داشت را توصیف کند اما در نوع خود مرموز و در خور یکی از باشکوه ترین و پر تنش ترین آثار ترسناک تمام دوران است.

موجود داستان گروهی از آمریکایی ها در یک ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب را روایت می کند که بعد از برخورد با یک موجود بیگانه، نوعی انگل در میان آن ها شیوع پیدا کرده و ماجراهای وحشتناکی را رقم می زند.

چرا ترسناک است؟ در این فیلم با شیوع عفونت انگلی در میان گروهی از افراد در مکانی دور افتاده به مرور وحشتی عمیق و آزار دهنده شکل می گیرد، وحشتی که نقطه اوج آن عدم تشخیص دوست از دشمن می باشد.

افرادی که تا قبل از آن با هم دوست بوده اند اکنون در مرز دوست و دشمن گرفتار شده اند و تماشای آن ها در حالی که نمی دانیم درون شان هیولایی وحشتناک نهفته است می تواند یک کابوس واقعی در ذهن خلق کند.

4. موروثی (Hereditary – 2018)

فیلم موروثی
فیلم موروثی

خانه جایی است که قلب در آن حضور داشته باشد و صد البته می تواند مکانی باشد برای خلق بدترین کابوس هایی که می توان دید و موجودات ترسناکی که درست در سطح زیرین زندگی خوب خانوادگی پنهان شده اند.

تونی کولت در اولین فیلم بلند آری آستر به عنوان مادر یک خانواده داغ دار ظاهر می شود که به تازگی مادرش را از دست داده اما به مرور متوجه می شود روح مادرش هنوز در خانه حضور داشته و با دختر او ارتباط برقرار کرده است.

چرا ترسناک است؟ صادقانه بگوییم موروثی دو ساعت تمام احساس امنیت شما را بلعیده و کاری می کند که در لا به لای صحنه های آن نمی توانید لحظه ای ذهن خود را استراحت داده یا حدس بزنید در صحنه بعد چه اتفاقی خواهد افتد.

بله! تک تک لحظات این فیلم نوعی آشفتگی به وجود شما تزریق می کند که تا مدت ها فراموش نخواهید کرد.

5. جن گیر (The Exorcist – 1973)

فیلم جن گیر
فیلم جن گیر

محال است صحبت از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما باشد و سخنی از جن گیر، شاهکار ویلیام فریدکین که مدت ها از اولین اکران آن می گذرد گفته نشود. کافیست یک بار جن گیر را تماشا کنید تا علت این همه شهرت را درک کنید.

این فیلم داستان دختر نوجوانی به نام ریگان را روایت می کند که طی بازی با تخته اویجا با شیطانی شرور ارتباط برقرار کرده، تسخیر می شود و ادامه فیلم ماجرای وحشتناک جن گیری او توسط دو کشیش را به تصویر می کشد.

چرا ترسناک است؟ این فیلم نیز مانند آثاری همچون درخشش حس امنیت را در وجود شما می کُشد و در شادترین لحظات نیز کاملا مضطرب کننده عمل می کند.

کارگردان اثری خلق کرده که با یک بار تماشای آن نمی توانید بگویید از این فیلم لذت برده اید اما حتما دوباره به سراغش می روید تا یک بار دیگر حس ترس ناب و خالص و نبرد میان خیر و شر را با تمام شکوه آزار دهنده اش تجربه کنید.

6. هالووین (Halloween – 1978)

فیلم هالووین
فیلم هالووین

چه کسی فکر می کرد یک ماسک قدیمی در فیلم هالووین بتواند چنین وحشتی در دل تماشاگران ایجاد کند؟ اما کارگردان فیلم یعنی جان کارپنتر با استفاده از یک ماسک ساده توانست یک کلاسیک مدرن در ژانر وحشت خلق کند که نام آن در تاریخ سینما ماندگار شده است.

صد البته شخصیت لوری با بازی جیمی لی کرتیس نیز به عنوان نماد ملکه جیغ سالیان سال است در ذهن ها باقی مانده است.

فیلم هالووین با کشته شدن دختری توسط برادر کوچک ترش که ماسک دلقک به صورتش داشت شروع می شود و ماجرای خوفناک آن 15 سال بعد به گونه ای دیگر ادامه پیدا می کند.

چرا ترسناک است؟ جان کارپنتر در طول فیلم به شیوه ای خیره کننده تماشاگر را به صورت همزمان در وضعیت حدس زدن، ترس از محیط بسته و وحشتی عمیق نگه می دارد تا در هر کجا که هست و هر اتفاقی که می افتد یک احساس عمیق ناخوشایند آسیب پذیری درونش شعله ور شود.

بی شک موسیقی متن فیلم که ساخته خود کارپنتر می باشد نیز در این مورد بی تاثیر نبوده است.

7. آرواره ها (Jaws – 1975)

فیلم آرواره ها
فیلم آرواره ها

استیون اسپیلبرگ فیلم آرواره ها را قبل از خلق پارک ژوراسیک یا ای تی و بسیاری از فیلم های مشهور خود خلق کرد، فیلمی که توانست به عنوان یک اثر دلهره آور به فروش بسیار بالایی دست پیدا کند.

آرواره ها داستان یک تابستان تلخ در جزیره امیتی را به تصویر می کشد که با وجود تلاش های رئیس برودی برای دور نگه داشتن شناگران از دریا، در نهایت یک داستان افسانه ای ترسناک با کوسه ها را رقم می زند.

چرا ترسناک است؟ این که چرا آرواره ها شما را حتی مدت ها بعد از نمایش تیتراژ پایانی آن آزار می دهد ساده است: ترس از نزدیک شدن به سواحل دریاها و هر گونه سفر دریایی یا ساحلی که ممکن است در ذهن داشته باشید!

بی شک بعد از تماشای آرواره ها متوجه شده اید که یک کوسه انتقام جو چطور می تواند شنا و تفریح در سواحل اقیانوس ها یا سفر روی امواج دریا با قایق و کشتی های کوچک را با خطر مواجه کند.

اسپیلبرگ نیز البته در این زمینه هیچ گونه کوتاهی نکرده است … در فیلم او سگ ها می میرند، بچه ها می میرند و سرها از قایق های غرق شده روی دریا شناور می شوند.

8. بیگانه (Alien – 1979)

فیلم بیگانه
فیلم بیگانه

در این که بیگانه به کارگردانی ریدلی اسکات یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی است هیچ تردیدی وجود ندارد اما قطعا می توان آن را جزو ترسناک ترین فیلم های تاریخ نیز در نظر گرفت.

این فیلم ماجرای خدمه نوسترومو را روایت می کند که به دنبال یک تماس مشکوک از سفینه فضایی متروکه راهی یک سفر ناشناخته می شوند، درست مانند گروهی از جوانان توریست که خود را در یک کانکس دور افتاده در دل جنگل گرفتار می کنند.

بی شک در هر دو سناریو آدم های زیادی زنده نمی مانند تا وقایع رخ داده را شرح دهند و سیگورنی ویور یکی از بازماندگان بیگانه است.

چرا ترسناک است؟ احتمالا هیچ مکانی در دنیا به اندازه یک سفینه فضایی متروکه در فضا ترسناک نیست و بیگانه فضایی در فیلم اسکات به همان اندازه ای که آرزو دارید وحشتناک و دلهره آور می باشد.

ترسی که در بیگانه به شما القا می شود بسیار عمیق تر از ترس ناشی از چنگال ها و دندان های تیز است. این موجود شما را به چاهی عمیق و بی انتها از وحشت روانی فرو می برد که حتی بعد از گذشت سال ها از اکران آن، گاهی هوس می کنید چراغ ها را خاموش کرده و دوباره به تماشای این اثر ماندگار بنشینید.

9. 28 روز بعد (28 Days Later – سال 2002)

فیلم 28 روز بعد
فیلم 28 روز بعد

فیلم ترسناک 28 روز بعد به کارگردانی دنی بویل یک فیلم زامبی محور است، زامبی هایی که می توانند بدوند و فارغ از سرعت شان می توانند ویران گر دنیاها باشند.

بسیاری از ما با دیدن جیم با بازی کیلین مورفی که روی تخت بیمارستان از خواب بیدار می شود به یاد شخصیت ریک در مردگان متحرک می افتیم و می دانیم در این فیلم نیز دیگر هیچ چیز مثل سابق نخواهد بود.

چرا ترسناک است؟ این فیلم درست مانند یک کابوس عمل می کند که تاثیر آن با یک موسیقی متن اغلب دلخراش و پر تپش کامل شده و واقعی ترین نگاه به آخر الزمان مدرن بریتانیایی را خلق می کند.

افراد آلوده واقعا وحشتناک و بازماندگان به شدت مشکوک هستند و بی شک منظره سقوط بریتانیا یک شاهکار سینمایی محسوب می شود.

10. برو بیرون (Get Out – 2017)

فیلم برو بیرون
فیلم برو بیرون

کریس عکاس در دهه 20 زندگی خود به سر می برد و قرار است به زودی در یکی از روستاهای نیویورک برای اولین بار با والدین دوست دخترش دیدار کند.

او به خاطر سیاه پوست بودن خود و این که آیا می تواند نظر آن ها را جلب کند نگران است اما آیا مشکل دیگری هم وجود دارد؟ بله! همه چیز می تواند به شکل دیگری پیش برود، به طوری که مشکلات قبلی کریس اصلا به چشم نیاید!

اما چرا ترسناک است؟ برو بیرون یک شاهکار ترسناک مدرن به تمام معنا است و کارگردان آن یعنی جردن پیل تنها به دنبال این نیست که شما را برای 90 دقیقه بترساند بلکه می خواهد توجه مخاطب را به حقایق ترسناک اما واقعی که ریشه در سیاست های هویتی آمریکای معاصر دارد جلب کند. بی شک افشای بزرگ او از هر موضوع ترسناکی وحشتناک تر است.

11. جادوگر (The Witch – 2015)

فیلم جادوگر
فیلم جادوگر

جادوگر یک داستان عامیانه نیو انگلند به نویسندگی رابرت اگرز را روایت می کند که در آن خانواده ای پر جمعیت به دلیل باورهای مذهبی از روستای خود طرد شده و به دل جنگلی عمیق و تاریک نقل مکان کرده اند.

به مرور زمان وقایع غیر منتظره شروع به رخ دادن می کنند که همگی به فرزندان خانواده از جمله دختر بزرگ (با بازی آنیا تیلور جوی) مرتبط می باشد.

چرا ترسناک است؟ در طول فیلم عشق و نفرت به گونه ای به هم آمیخته شده که شما را گیج می کند اما کافیست خودتان را در وجود جادوگر غرق کنید تا همه چیز بسیار ترسناک شده، تا جایی که خودتان هم دلیل آن را متوجه نشوید.

هر صحنه فیلم تلاش های خانواده ای را برای زنده ماندن به تصویر کشیده، با آهنگ های جهنمی و دائما غافلگیر کننده و سوزشی تنش آور و تدریجی از ترس که شما در بر می گیرد. گویا در همه لحظه ها ترسی در کمین شما نشسته که هرگز از بین نمی رود.

12. پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project – 1999)

فیلم پروژه جادوگر بلر
فیلم پروژه جادوگر بلر

بسیاری از بزرگسالان امروز همان نوجوانانی هستند که به تماشای فیلم پروژه جادوگر بلر نشستند و همین باعث شد تا مدت ها و شاید تا پایان عمر حتی فکر کمپینگ در جنگل را نیز به ذهن خود راه ندهند.

این فیلم داستان سه مستند ساز را روایت می کند که برای تحقیق درباره افسانه جادوگر بلر به بورکیتسویل سفر می کنند. آن ها در طول مصاحبه و تحقیق خود ویدئویی ضبط می کنند و فیلم در قالب این ویدئو که بعدها پیدا شده نمایش داده می شود.

چرا ترسناک است؟ وحشتی که در جنگل انتظار این سه نفر را می کشد، صداهای عجیب و غریبی که در لا به لای درختان می پیچد و آن ها را به سمت مارپیچی از جنون و خشم فرو می برد بی شک شما را در جای خود میخکوب می کند اما آن چه باعث می شود وحشت در عمق وجودتان ریشه بدواند محو شدن مرز بین واقعیت و تخیل است.

این فیلم که در سال 1999 اکران شد توانست به ژانر وحشت جان تازه ای ببخشد. به خصوص تبلیغات فیلم و فضا و فریادها همگی این سوال را در ذهن مخاطب تلقین می کنند که آیا این افراد واقعا به جنگل رفتند و هرگز باز نگشتند؟ پایانی درست مانند کابوس های شبانه.

13. ضبط (Rec – 2007)

فیلم ضبط
فیلم ضبط

زمانش رسیده درباره وحشتی واقعی در کمین ساکنان یک آپارتمان در بارسلونا که یکی از ترسناک ترین فیلم های اسپانیایی را رقم می زند بنویسیم.

فیلم ضبط نیز مانند تمام بهترین فیلم های ترسناکی که تا به حال ساخته شده شروع بسیار ساده ای دارد. یک گروه تلویزیونی که در حال تهیه گزارش از تیم آتش نشانان هستند تماسی عجیب از یک زن در آپارتمانش دریافت می کنند، غافل از این که این تماس آن ها را به سوی جنهمی از ترس و مرگ می کشاند.

چرا ترسناک است؟ این فیلم به آرامی و بسیار ماهرانه پیش می رود، تا جایی که مخاطب تا مدت ها متوجه تنش و وحشتی که زیر پوستش خزیده نمی شود.

ضبط رسما یک فیلم زامبی محسوب می شود و یک کابوس کلاسترو فوبیای تمام عیار خلق می کند. قسمت تلخ و دردناک ماجرا که فیلم را به طرز آزار دهنده ای واقعی و باور پذیر می کند این است که شما در حال تماشای یک فیلم ضبط شده از عوامل تلویزیونی که در صحنه حضور داشته اند می باشید.

ناگفته نماند بازی بازیگران از آتش نشانان گرفته تا ساکنان آپارتمان فوق العاده جذاب و دیدنی است.

14. فعالیت فرا طبیعی (Paranormal Activity – 2007)

فیلم فعالیت فرا طبیعی
فیلم فعالیت فرا طبیعی

فعالیت فرا طبیعی اولین فیلم از سری فیلم های ترسناک اورن پلی است که ما را با کیتی و میکا و اتفاقات عجیبی که در خانه خود در لس آنجلس تجربه کرده اند آشنا می کند.

میکا که یک فیلم ساز علاقه مند است دوربینی روبروی تخت خودشان نصب می کند تا زمانی که خواب هستند همه چیز را ضبط کند.

آن چه در فیلم های ضبط شده این دوربین می بینید و ترسی که در طول فیلم تجربه می کنید کافی است تا دیگر هرگز نخواهید به هیچ تختخوابی در دل شب خیره شوید، چه برسد به این که روی آن دراز بکشید.

چرا ترسناک است؟ علت این که فعالیت فرا طبیعی تاثیر زیادی روی مخاطب می گذارد ساده است و آن این که دست روی زندگی روتین ما گذاشته، همه ما در یک اتاق تاریک روی تخت مان دراز می کشیم، لامپ ها را خاموش می کنیم و به خواب می رویم … شاید در این لحظات در واقع طعمه ای عالی برای هر عامل ماورای طبیعی در دل تاریکی محسوب شویم.

در طول فیلم مدام در صحنه های طولانی گرفتار می شویم. ساعت هایی از ویدئوی ضبط شده که پیوسته سوالاتی همچون چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ چه چیزی حرکت می کند؟ آیا آن یک سایه بود؟ را در ذهن ما مرور می کند.

15. یک مکان ساکت (A Quiet Place – 2018)

فیلم یک مکان ساکت
فیلم یک مکان ساکت

آیا چیزی وحشتناک تر از ایده زندگی و بزرگ کردن فرزندان کم سن و سال در دنیایی که هیولاهای آن با شنوایی فوق العاده خود آخرین انسان ها را شکار می کنند وجود دارد؟

یک مکان ساکت اولین فیلم ترسناک جان کرازینسکی است و داستان خانواده ابوت را روایت می کند که در سکوتی آزار دهنده زندگی می کنند و هر صدا می تواند آخرین صدای آن ها باشد.

نکته جالب فیلم بازی فوق العاده بازیگران از جمله امیلی بلانت است که در این فیلم با همسرش کرازینسکی هم بازی شده است.

چرا ترسناک است؟ در دنیای پر هیاهویی که انسان ها، موجودات فوق العاده پر سر و صدای آن محسوب می شوند وجود هیولاهایی که حتی به صدای پا روی خرده های غذا حساس هستند می تواند بسیار نفس گیر و وحشتناک باشد و در واقع هر صدایی که اعضای خانواده ایجاد می کنند گامی دردناک به سوی مرگ آن ها خواهد بود.

در این فیلم بازی فوق العاده همه بازیگران به خصوص دختر بزرگ خانواده باعث می شود تک تک صحنه ها را با دقت دنبال کنید و بارها نفس تان در سینه حبس شود.

منبع: gamesradar

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا