فواید و مضرات اسید سیتریک در مصرف مواد غذایی خانگی

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک یک نوع اسید آلی ضعیف است، به طور طبیعی در مرکبات به ویژه میوه‌هایی که طعم ترش دارند مانند لیمو، پرتقال، انبه، آناناس یافت می‌شود که حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک هستند.

اسید سیتریک اولین بار در سال 1784 توسط محقق سوئدی از لیمو به وجود آمد. این ترکیب بی‌بو از آب لیمو ترش تولید ‌شده است و تا سالها تنها به عنوان طعم‌دهنده و تخمیر پنیر از آن استفاده می‌شده است.

امروزه اسید سیتریک به خاطر خاصیت اسیدی و ترش مزه بودن به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده به خصوص در نوشیدنی‌ها و آب نبات‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد اسید سیتریک در صنایع غذایی

اسید سیتریک در درست کردن پنیر و سفت شدن سریع شیرکمک می‌کند، برای تجزیه پروتئین موجود در گوشت است زیرا در گوشت مخلوط می‌شود و گوشت را نرم و لطیف می‌کند.

در درست کردن شراب، به میوه‌هایی که اسیدی نیستند به طور مصنوعی اسید سیتریک افزوده می‌شود تا ترش شوند. این نوع افزودن مواد به شراب بیشتر برای شراب‌های ارزان قیمت به کار می‌رود.

اسید سیتریک در مواد غذایی ممکن است باعث ایجاد بعضی حساسیت در فرد شود. اگر متوجه حساسیت شده اید از این مواد استفاه نکنید.

اسید سیتریک معمولا به صورت پودر جامد سفید رنگ تهیه می‌شود، در صورت لزوم این امکان وجود دارد که برای طعم ترش، از آن در غذاهای خشک نیز استفاده می‌شود. اسید سیتریک جایگزین آب‌لیمو و سرکه در غذاهای خشک مثل چاشنی نمک، پودرهای طعم دهنده و میان وعده‌های مختلف است.

اسید سیتریک

منابع طبیعی اسید سیتریک

مرکبات و آبمیوه‌هایی که شامل اسید سیتریک هستند مانند: لیمو شیرین، لیمو ترش، گریپ‌فروت و نارنگی
میوه‌هایی که کمتر اسید سیتریک دارند مانند: آناناس، آب آناناس، تمشک، انواع توت مثل توت فرنگی، کرن‌بری، گوجه فرنگی و انگور فرنگی

اسید سیتریک مصنوعی در صنعت غذایی

اسید سیتریک مصنوعی، یکی از رایج‌ترین افزودنی‌های غذایی در دنیا است.نوشابه، شربت‌ها، پودر نوسیدنی، آب‌نبات‌ها و غذاهای فریزری حاوی اسید سیتریک مصنوعی است.

شاید جالب باشید بدانید که ما نیز طی روزمره و برای آشپزی با استفاده از مواد غذایی مختلف، اسید سیتریک و یا جایگزین های اسید سیتریک در پخت و پز را وارد رژیم غذایی خود میکنیم.

خاصیت اسید سیتریک

اسید سیتریک دارای اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. در مطالعات انجام شده اسید خاصیت آنتی اکسیدان نشان داده می‌شود که می‌‌تواند به مبارزه با استرس اکسید اتیو کمک می‌کند.

طب پیشرفته در مورد اسید سیتریک ثابت شده که اسید سیتریک یکی از بهترین آنتی اکسیدان‌های طبیعی است. سطح سمیت این ماده بسیار کم است و به شما امکان می‌دهد که بدون محدودیت آن را به غذا اضافه کنید.

ترکیب خاصیت اسید سیتریک بسیار متفاوت است. همه چیز به این بستگی دارد که این ماده از چه محصولاتی ساخته شده است. راه‌های زیادی برای بدست‌ آوردن وجود دارد، می‌توان از شگ، مرکبات، سوزن کاج و همچنین میوه‌های مختلف تهیه کرد. ولی تولید کنندگان از این روش‌ها غافل هستند و استفاده نمی‌کنند. اسید سیتریک به طور مصنوعی از شکر با استفاده از قارچ سنتز تولید می‌شود.

در آشپزی اسید سیتریک یک چاشنی بسیار عالی است که به غذا طعم خاصی می‌دهد. در سس مایونز، مربای میوه، سس و ژله می‌توانید پیدا کنید.
اسید اسیتریک در معطر سازی و بهبود عطر چای و نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌شود.

اسید سیتریک

مزایای اسید سیتریک

اسید سیتریک تولید شیره معده را تحریک می‌کند، باعث هضم سریع غذا می‌شود.

با کمک لیمو و اسید سیتریک کبد را تمیز کنید، این ماده یک محرک عالی برای کبد است. بنابراین صفرا به شدت بیشتری ترشح می‌شود، که باعث عملکرد کل سیستم گوارشی می‌شود. یک لیوان آب یا چای با آب لیمو در صبح میل کنید و کبد شما در طول روز آماده کار خواهد شد.

مضرات اسید سیتریک

ممکن است اسید سیتریک مقدار اثرات منفی برای سلامتی داشته باشد. مخصوصا زمانی که به میزان بسیار زیاد در مواد غذایی بسته‌بندی استفاده می‌شود.
اسید سیتریک می‌تواند باعث تحریک پوست شود. فرادی که دارای پوست حساس هستند اسید سیتریک در محصولات زیبایی و پوست ممکن است بیش از حد قوی باشد و باعث برانگیختگی پوست شود.

مواد اسیدی مثل لیموها وگوجه فرنگی بعد از هضم شدن در بدن خاصیت قلیایی پیدا می‌کنند، ابتدا به صورت اسیدی است و در آخر قلیایی می‌شوند.
غذاهای اسیدی باعث مشکلاتی مانند برگشت اسید معده و یا زخم معده نمی‌شود، ممکن است موجب بروز علائم سوزش معده، ریفلاکس اسید معده و بالا آوردن اسید در بعضی افراد شود.

آلرژی به اسید سیتریک یک پدیده بسیار نادر است، هنوز در زمان ما رخ می‌دهد. در موارد آلرژی به اسید سیتریک نباید استفاده کرد وباید چیزهایی که می‌خورید توجه داشته باشید چون ممکن است بشتر غذاها حاوی این ماده باشند.

خاصیت جوهر لیمو

جوهر لیمو یک نوعی از اسید ضعیف خوراکی است. که در میوه‌ها و به ویژه مرکبات یافت می‌شود. می‌توان طعم ترش مرکبات را وجود جوهر لیمو در آن دانست. جوهر لیمو در طیف گسترده مرکبات ومیوه‌ها وجود دارد ولی به طور مصنوعی هم ساخته می‌شود.

جوهر لیمو به عنوان نگه دارنده و بهبود دهنده در صنایع غذای کاربرد دارد. در ساخت آبنبات، پاستیل، آدامس،و میوه‌های کنسروی به کار می‌رود.

جوهر لیمو یکی از بی‌خطرترین موادبرای ضدعفونی و تمیز کردن وسایل منزل دانست. از جمله خواص جوهرلیمو این است که این ماده را می‌توان تمیز کننده مناسبی برای لباس‌ها عنوان کرد.

اسید سیتریک

خواص سرکه انگور

سرکه انگور به دلیل طعم بی‌نظیری که دارد، به عنوان بخشی از طعم دهنده غذایی، به طور فراوان استفاده می‌شود. این سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به چربی سوزی و دفع سموم کمک می‌کند. و باعث کاهش چربی خون می‌شود.

اسید سیتریک در سرکه انگور به هضم غذا و جذب کلسیم موجود در سرکه را آسان می‌کند و در سوخت و ساز بدن بسیار موثر است.

سرکه انگور باکتری‌های مضر در سیستم گوارشی بدن را از بین می‌برد. افرادی که در یبوست، نفخ، اسهال، دفع نامرتب مزاج و دل درد مواجه هستند باید از سرکه برای رفع این مشکل استفاده کنند.

سرکه انگور ضدعفونی کننده قوی است و می‌تواند عملکرد سم زدایی کبد کمک کرده و صفرا را از بین ببرد.
یکی دیگر از خاصیت سرکه انگور کاهش ریسک حملات قلبی می‌شود و برای سلامتی قلب مفید است. سرکه انگور آنتی اکسیدان قوی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این سرکه از رشد سلول‌های سرطانی و از سکته جلوگیری می‌کند.

خواص سرکه انگور در طب سنتی

سرکه انگور قرمز بهترین نوع سرکه در طب سنتی است. به طور طبیعی اگر مصرف شود افراد گرم مزاج در قسمت‌های گرمسیری می‌تواند روزانه آن را استفاده کنند و برایشان مفید است.
اگر دستمالی را به سرکه طبیعی و گرم انگور آغشته کنید و روی پیشانی خود قرار دهید، می‌تواند سردرد ناشی از آفتاب زدگی است را درمان می‌کند.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا