سیب زمینی شیرین برای دیابت مفید است یا مضر؟

سیب زمینی شیرین و دیابت
سیب زمینی شیرین و دیابت

سیب زمینی شیرین یکی از خوراکی های سالم و پر خاصیت است که امروزه به عنوان جایگزین مناسب برای سیب زمینی معمولی طرفداران زیادی پیدا کرده است اما آیا افراد مبتلا به دیابت نیز می توانند مانند همه مردم از خواص خارق العاده این ماده غذایی بهره ببرند؟

جواب این سوال مثبت است زیرا سیب زمینی شیرین به دلیل فیبر فراوان، شاخص گلیسمی پایین و ترکیبات مغذی متعدد موجود در آن فواید زیادی برای سلامتی بیماران مبتلا به دیابت دارد اگرچه شیوه پخت و نوع آن نیز در این مورد بی تاثیر نیست.

اگر کنجکاو هستید درباره فواید سیب زمینی شیرین برای دیابت بیشتر بدانید با کوکا همراه باشید.

مواد مغذی سیب زمینی شیرین

شاید تابه حال نمی دانستید اما بیش از 400 نوع سیب زمینی شیرین در دنیا وجود دارد که بعضی از آن ها برای دیابت و حتی چاقی مفیدتر هستند با این حال انواع مختلف سیب زمینی شیرین همگی جایگزین های مناسبی برای سیب زمینی معمولی محسوب می شوند زیرا مواد مغذی بیشتری همچون فیبر و بتا کاروتن در خود گنجانده اند.

این ماده غذایی بار گلیسمی کمی دارد و با این که مانند سیب زمینی معمولی سرشار از کربوهیدرات است اما افراد دیابتی می توانند مقادیر متوسط آن را مصرف کنند.

سیب زمینی شیرین علاوه بر ارزش غذایی بالا دارای خواصی است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

برخی مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین عبارتند از:

  • ویتامین A به شکل بتا کاروتن
  • پروتئین
  • فیبر
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • روی
  • ویتامین C
  • ویتامین B6
  • فولات
  • ویتامین K

شاخص گلیسمی سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین دارای شاخص گلیسمی 44 است.

ناگفته نماند مواد غذایی که شاخص گلیسمی کمتر از 55 دارند به عنوان مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین شناخته شده اند و معمولا باعث افزایش قند خون نمی شوند.

مقایسه انواع مختلف سیب زمینی شیرین

همان طور که گفتیم سیب زمینی شیرین انواع مختلف دارد که با توجه به مقدار مصرف و روش پخت ممکن است تاثیر متفاوتی روی قند خون و دیابت داشته باشند. به علاوه شاخص و بار گلیسمی آن ها نیز می تواند با هم تفاوت داشته باشد.

رایج ترین انواع سیب زمینی شیرین عبارتند از:

1. سیب زمینی شیرین نارنجی

سیب زمینی شیرین نارنجی رایج ترین نوع سیب زمینی شیرین موجود در فروشگاه ها است که پوست بیرونی آن مایل به قرمز و گوشت داخل آن نارنجی رنگ می باشد.

این سیب زمینی در مقایسه با سیب زمینی معمولی فیبر بیشتر و شاخص گلیسمی کمتری دارد و به همین دلیل گزینه سالم تری برای افراد دیابتی محسوب می شود.

به نظر می رسد سیب زمینی شیرین نارنجی آب پز در مقایسه با سیب زمینی تنوری یا برشته شاخص گلیسمی کمتری دارد.

2. سیب زمینی شیرین بنفش

رنگ پوست و گوشت سیب زمینی شیرین بنفش که به نام سیب زمینی اوکیناوا نیز شناخته شده به رنگ بنفش اسطوخودوسی است.

این نوع سیب زمینی شیرین بار گلیسمی کمتری نسبت به سیب زمینی شیرین نارنجی دارد و علاوه بر مواد مغذی مختلف حاوی آنتوسیانین ها نیز می باشد، ترکیبات پلی فنلی که به بهبود مقاومت به انسولین کمک کرده و خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش داده یا معکوس می کنند.

این ترکیبات از طریق مکانیسم های مختلف از جمله کاهش هضم کربوهیدرات در روده عمل می کنند.

3. سیب زمینی شیرین ژاپنی

سیب زمینی شیرین ژاپنی که گاهی به آن سیب زمینی شیرین سفید نیز گفته می شود دارای پوست بنفش و گوشت زرد رنگ است و حاوی ماده ای به نام کیاپو می باشد.

به نظر می رسد عصاره کیاپو می تواند تاثیر خوبی در کاهش قند خون ناشتا و دو ساعته داشته باشد و کلسترول خون را نیز کاهش می دهد.

سیب زمینی شیرین و قند خون

سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات است که می تواند باعث افزایش قند خون شود اما محتوای فیبر فراوان آن به کاهش سرعت این روند کمک می کند.

سیب زمینی شیرین نارنجی دارای شاخص گلیسمی بالاتری بوده و بیشتر از سایر انواع سیب زمینی شیرین باعث افزایش قند خون می شود.

به طور کلی فارغ ای این که چه نوع سیب زمینی شیرین انتخاب کرده باشید باید مصرف خود را محدود کرده و آن را به صورت آب پز یا بخار پز میل کنید.

فواید سیب زمینی شیرین برای دیابت

همه انواع سیب زمینی شیرین در صورتی که به مقدار متوسط مصرف شوند مواد غذایی سالم برای دیابت محسوب شده و به دلیل آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی فراوان، می توان به راحتی آن ها را به رژیم غذایی دیابتی افزود.

سیب زمینی شیرین به خصوص هنگامی که با پوست مصرف می شود حاوی مقادیر زیادی فیبر است، این فیبر سرعت هضم نشاسته را کند کرده، شاخص گلیسمی سیب زمینی شیرین را کاهش می دهد و به کنترل قند خون کمک می کند.

مضرات سیب زمینی شیرین برای دیابت

همان طور که می دانید سیب زمینی شیرین همواره گزینه بهتری نسبت به سیب زمینی معمولی می باشد با این حال زیاده روی در مصرف آن می تواند روی قند خون اثر منفی بگذارد.

توجه داشته باشید استفاده از سیب زمینی شیرین بزرگ ممکن است به زیاده روی در مصرف این ماده غذایی منجر شود بنابراین بهتر است همیشه سیب زمینی های شیرین با اندازه متوسط انتخاب کرده و مطمئن شوید که از سایر مواد غذایی سالم نیز در برنامه غذایی روزانه خود بهره ببرید.

نحوه مصرف سیب زمینی شیرین برای دیابت

شیوه مصرف سیب زمینی شیرین تاثیر زیادی روی شاخص گلیسمی آن دارد و برخی روش ها برای کنترل سطح قند خون مفیدتر هستند.

با این حال در بعضی موارد اختلاف نظر وجود دارد، به عنوان مثال در برخی منابع ذکر شده سیب زمینی شیرین آب پز برای افراد مبتلا به دیابت بهتر است در حالی که در منابع دیگر مصرف سیب زمینی شیرین آب پز و کوبیده توصیه نمی شود زیرا هضم آن سریع تر بوده و باعث افزایش شاخص گلیسمی و قند خون می شود.

همچنین گفته شده چربی مانند فیبر سرعت هضم و شاخص گلیسمی را کاهش می دهد، بنابراین بیماران مبتلا به دیابت می توانند سیب زمینی شیرین را به همراه پوست در روغن تفت داده و میل کنند.

توصیه می شود درباره بهترین روش های مصرف سیب زمینی شیرین با پزشک خود مشورت کنید.

منابع: healthlinelivestrong

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا