خواص دمنوش زنیان؛ فواید دارویی چای زنیان و طرز تهیه آن در منزل

خواص چای و دمنوش زنیان
خواص چای و دمنوش زنیان

دمنوش زنیان به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن به عنوان یکی از بهترین دمنوش های طبیعی و خانگی برای درمان معده درد، سرماخوردگی، لاغری و کاهش وزن و همچنین پیشگیری و درمان جوش صورت محسوب می شود.

چای زنیان را به دلیل بوی تندی که دارد، معمولا همراه با چای سبز مصرف می کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با برخی از فواید دارویی دمنوش زنیان و نحوه درست کردن آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص دمنوش زنیان برای پوست و مو

1. آکنه و جوش صورت

دمنوش زنیان دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی است که به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت را کاهش می دهد.

2. اگزما

چای زنیان دارای خواص ضد التهابی و از بهترین روش های طبیعی برای درمان اگزما و همچنین درمان خارش و جوش های پوستی ناشی از این بیماری پوستی می باشد.

3. جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی

امروزه نوجوانان و جوانان به دلیل فرآیند های اکسیداتیو در سلول ها دچار سفیدی زودرس مو می شوند، گفته می شود که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در دمنوش زنیان از سفید شدن زودرس مو ها جلوگیری می کند.

فواید دارویی و درمانی دمنوش زنیان برای بدن

4. لاغری و کاهش وزن

دمنوش زنیان به افزایش چربی سوزی بدن کمک کرده و با سم زدایی و پاک سازی روده ها به لاغری و کاهش وزن به ویژه کاهش چربی شکم کمک می کند.

5. معده و دستگاه گوارش

دمنوش زنیان در طب سنتی برای درمان بیماری های گوارشی استفاده می شود؛ چای زنیان به بهبود هضم غذا کمک می کند، معده درد را درمان کرده و احتباس گاز در روده ها را کاهش می دهد.

همچنین دمنوش زنیان به پاک سازی روده ها کمک کرده و خطر ابتلا به اسهال، یبوست و بواسیر را کاهش می دهد.

6. سرماخوردگی و آنفلونزا

دمنوش زنیان یکی از بهترین نوشیدنی های طبیعی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا تب، سرفه و عفونت در فصل پاییز و زمستان محسوب می شود. در واقع زنیان به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و خواص ضد میکروبی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

جالب است بدانید که بخور با دمنوش زنیان به دلیل بوی تند و خواص ضد التهابی که دارد به درمان سریع گرفتگی و احتقان بینی در سرماخوردگی کمک می کند.

برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا  توصیه شده که روزانه 2 فنجان دمنوش زنیان بنوشید.

7. سم زدایی و پاک سازی بدن

چای زنیان یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای سم زدایی و پاک سازی بدن است که خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش داده و به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند.

8. دوران شیردهی

با مشورت پزشک

در طب سنتی از دمنوش زنیان و رازیانه برای پاک سازی رحم و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی استفاده می شود.

1 قاشق غذا خوری رازیانه را با 1/2 قاشق غذا خوری دانه های زنیان و 1 لیتر آب جوش ترکیب کنید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد. از صافی رد کنید و به مدت چند روز این دمنوش را بنوشید تا نتیجه بگیرید.

عوارض و مضرات دمنوش زنیان

تاکنون گزارشی درباره ی عوارض و مضرات چای و دمنوش زنیان گزارش نشده با این وجود توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و همچنین نوزادان و کودکان از مصرف آن اجتناب کنند.

طبع دمنوش زنیان

طبیعت دمنوش زنیان گرم می باشد. دمنوش زنیان حاوی مقادیر بالای تیامین، نیاسین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، تیمول و اسید های چرب است.

طرز تهیه دمنوش زنیان

مواد لازم

  • چای سبز یا سیاه – یک قاشق چای خوری
  • دانه زنیان – یک قاشق چای خوری
  • آب – یک و نیم فنجان

روش درست کردن دمنوش زنیان

یک قاشق چای خوری چای سبز یا سیاه (ترجیحا چای سبز) و یک قاشق چای خوری دانه های زنیان را در یک و نیم فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

طریقه مصرف چای و دمنوش زنیان

دمنوش زنیان شما آماده است می توانید با مقداری عسل شیرین کنید و بنوشید. پیشنهاد می کنیم که از پودر زنجبیل، زیره، آویشن و رازیانه برای خوشمزه تر شدن و افزایش خواص درمانی آن استفاده کنید.

در ادامه بخوانید : خواص عرق زنیان

منابع : gyanunlimited

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا