خواص شیر نخود برای سلامتی و نحوه مصرف آن

فواید شیر نخود
فواید شیر نخود

شیر نخود چیست؟

شیر نخود یکی از انواع شیر های گیاهی است که اغلب با استفاده از آب و نخود زرد (لپه) تهیه می شود و به دلیل مقادیر بالای پروتئینی که دارد یکی از بهترین جایگزین های شیر لبنی شناخته می شود.

شیر نخود به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی که دارد برای سلامت استخوان ها مفید است، به لاغری و کاهش وزن کمک کرده و احتمال افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید شیر نخود برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی شیر نخود برای بدن

1. منبع پروتئین گیاهی

بر خلاف بسیاری از شیر های گیاهی – مانند شیر بادام و شیر نارگیل – شیر نخود به دلیل مقادیر بسیار بالای پروتئین که دارد با شیر گاو مقایسه می شود.

انواع نخود از جمله نخود سبز و لپه که برای تهیه شیر نخود به کار می روند حاوی مقادیر بالای پروتئین هستند. رژیم های غذایی حاوی پروتئین به افزایش توده عضلانی و کنترل بهتر قند خون کمک می کنند.

2. منبع مواد مغذی

شیر نخود حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین D، پتاسیم، آهن و کلسیم بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

مقادیر بالای کلسیم موجود در شیر نخود نقش مهمی در سلامت استخوان ها، عصب ها و انقباض عضلات دارد.

مقادیر قابل توجه اسید های چرب امگا 3 موجود در شیر نخود نقش مهمی در سلامت قلب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی و سلامت مغز دارند.

3. لاکتوز و گلوتن ندارد

شیر نخود برخلاف انواع شیر های لبنی لاکتوز و گلوتن ندارد به همین دلیل خطر ابتلا به آلرژی و حساسیت را در افرادی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و گلوتن هستند کاهش می دهد.

4. لاغری و کاهش وزن

شیر نخود کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای پروتئین موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

5. قند خون و دیابت

شیر نخود بدون شیرین کننده قند و کربوهیدرات ندارد به همین دلیل یکی از بهترین منابع غذایی برای مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شناخته می شود.

6. دوستدار محیط زیست

برخی افراد ادعا می کنند که تهیه انواع شیر لبنی و شیر های گیاهی دیگر مانند شیر بادام باعث آلودگی محیط زیست می شوند؛

گاو های شیرده مقادیر زیادی گاز متان تولید می کنند و به غذا و آب زیادی نیاز دارند.

برای تهیه شیر بادام هم به مقادیر زیادی آب و بادام نیاز است.

جالب است بدانید که انواع نخود ها در آب و هوای بارانی به فراوانی رشد می کند و برای تهیه آن ها نیازی به مصرف آب زیاد نیست.

عوارض و مضرات شیر نخود موجود در بازار

قند زیادی دارد

برخی از انواع شیر های نخود موجود در بازار حاوی مقادیر قابل توجهی شکر هستند (هر یک فنجان تقریبا 4 قاشق غذا خوری شکر دارد) که زیاده روی در مصرف آن ها باعث چاقی، دیابت، کبد چرب و بیماری های قلبی می شود.

اسید های چرب امگا 6 زیادی دارد

بافت خامه ای شیر نخود موجود در بازار تا حدی ناشی از روغن آفتابگردانی است که در آن وجود دارد. اگر چه افزودن روغن آفتابگردان ممکن است باعث ایجاد بافت خامه ای در شیر شود اما هیچ ارزش غذایی ندارد.

روغن آفتابگردان از نظر اسید های چرب امگا 6 بسیار غنی است که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث التهاب شده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

ویتامین D2 موجود در آن به اندازه D3 قابل جذب نیست

شیر نخود موجود در بازار غنی از ویتامین D2 می باشد که نسبت به ویتامین D3 کمتر در بدن جذب می شود.

طریقه مصرف شیر نخود

مانند سایر شیر های گیاهی، شیر نخود را برای تهیه انواع دسر ها، بستنی گیاهی، اسموتی، شیر کاکائو، شیر موز، شیر قهوه، غلات صبحانه و انواع سس سالاد استفاده می کنند.

ارزش غذایی شیر نخود (یک فنجان معادل 240 میلی لیتر)

  • کالری : 70
  • چربی : 4.5 گرم
  • پروتئین: 8 گرم

منابع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا