خواص شگفت انگیز شیر شاهدانه برای سلامتی و طریقه مصرف آن

خواص شیر شاهدانه
خواص شیر شاهدانه

شیر شاهدانه یکی از بهترین انواع شیر های گیاهی سرشار از پروتئین و جایگزین عالی برای شیر گاو محسوب می شود.

شیر شاهدانه از ترکیب آب و شاهدانه تهیه می شود و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به سلامت پوست کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید شیر شاهدانه برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی شیر شاهدانه برای سلامتی

1. سلامت قلب

شیر شاهدانه به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد؛

شیر شاهدانه حاوی مقادیر بالای اسید آمینه آرژینین است که باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن می شود. اکسید نیتریک به آرامش عروق خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

همچنین آرژینین به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

یک مطالعه بر روی 13000 بزرگسال نشان داده افرادی که مقادیر زیادی آرژینین خوراکی مصرف می کنند تا 30 درصد فاکتور های التهابی در آن ها کاهش می یابد.

2. منبع پروتئین برای گیاهخواران

شیر شاهدانه گلوتن و لاکتوز ندارد اما حاوی مقادیر بسیار بالای پروتئین است و یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از پروتئین گیاهی برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران شناخته می شود.

3. پوکی استخوان

مقادیر بالای کلسیم، فسفر و ویتامین D موجود در شیر شاهدانه به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان و استئو آرتریت را کاهش می دهند.

4. لاغری و کاهش وزن

شیر شاهدانه اسید های چرب زیاد دارد اما این نوع چربی ها برای سلامت بدن مفید هستند و باعث افزایش چربی های خوب در بدن می شوند.

همچنین مقادیر بالای پروتئین موجود در شیر شاهدانه به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

5. نوزادان و کودکان

شیر شاهدانه به طور طبیعی گلوتن و لاکتوز ندارد و سرشار از کلسیم، ویتامین D و پروتئین است به همین دلیل یکی از بهترین انواع شیر های گیاهی برای تغذیه نوزادان و کودکان محسوب می شود.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده که مصرف شیر شاهدانه به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

7. تقویت حافظه

گفته می شود که شیر شاهدانه به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 که دارد می تواند به تقویت حافظه کمک کند و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

خواص شیر شاهدانه برای پوست و مو

8. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در شیر شاهدانه با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

9. درمان اگزما

شیر شاهدانه دارای خواص ضد التهابی قوی است که به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما کمک می کند.

یک مطالعه چهار هفته ای بر روی 20 نفر مبتلا به اگزما نشان می دهد که مصرف شاهدانه و محصولات آن مانند شیر شاهدانه به طور قابل توجهی خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما را درمان می کنند.

10. تقویت و افزایش رشد مو

شیر شاهدانه به دلیل مقادیر بالای پروتئین و مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها کمک می کند.

عوارض و مضرات شیر شاهدانه

تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی برای شیر شاهدانه خانگی گزارش نشده است.

قند خون و دیابت

توجه داشته باشید که شیر شاهدانه ای که در فروشگاه ها به فروش می رسد حاوی مقادیر قابل توجهی شکر است که می تواند به افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت منجر شود.

طبع شیر شاهدانه چیست؟

طبیعت و مزاج شیر شاهدانه گرم و خشک می باشد. شیر شاهدانه سرشار از ویتامین A، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم، فسفر، آهن، لینولئیک اسید (اسید های چرب امگا 6)، آلفا لینولئیک اسید (اسید های چرب امگا 3) و پروتئین است.

طریقه مصرف شیر شاهدانه

شیر شاهدانه را به عنوان جایگزین شیر گاو برای تهیه انواع نوشیدنی های گرم مانند کاپوچینو، کافی لاته، شیر قهوه، کوکی ها و دسر ها به کار می برند.

ارزش غذایی شیر شاهدانه (یک فنجان)

  • کالری : 83
  • چربی : 7.3 گرم
  • کربوهیدرات : 1.3 گرم
  • پروتئین : 4.7 گرم

منابع : healthlinestylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا