15 جذاب ترین فیلم های ترسناک جهان [ژانر وحشت و دلهره!]

بی شک ژانر وحشت یکی از محبوب ترین ژانرهای صنعت سینما است که از همان ابتدا طرفداران خاص خودش را داشته و تاکنون فیلم های متعددی در این زمینه اکران شده است.

بدیهی است تهیه یک فهرست قطعی از بهترین فیلم های ترسناک جهان به دلیل متنوع بودن آثار دشوار است، به علاوه وحشت یک مقوله ذاتا ذهنی است و یک عنصر یا موجود یا پدیده ای که باعث می شود یک نفر تا حد مرگ دچار ترس شود ممکن است چنین تاثیری روی دیگری نداشته باشد.

با این حال ما سعی کرده ایم در این مقاله به معرفی تنها تعدادی از جذاب ترین فیلم های ترسناک تاریخ از  فهرستی طولانی و بلند بالا بپردازیم، با ما همراه باشید.

1. 28 روز بعد (28 Days Later – سال 2002)

فیلم 28 روز بعد
فیلم 28 روز بعد

فیلم 28 روز بعد به کارگردانی دنی بویل قطعا تاثیر گذارترین فیلم زامبی بعد از فیلم شب مردگان زنده جورج رومرو است که بر خلاف زامبی های رومرو که اجسادی کُند و آهسته حرکت بودند، هیولاهایی سریع و وحشی خلق کرده است.

هیولاهایی که همگی قربانیان یک ویروس هولناک می باشند که آن ها را به شبه مرده هایی ترسناک تبدیل کرده و به دنبال جدا کردن سرها و تکه تکه کردن گوشت ها هستند.

28 روز بعد اثری تلخ، وحشی گرانه و حماسه ای آخر الزمانی است که با بازی خیره کننده کیلین مورفی و نائومی هریس و شخصیت پردازی عالی توانست تاثیر فوق العاده ای روی مخاطب گذاشته و پدیده ای را به سینما وارد کند که تا مدت ها در فیلم های ترسناک اثری از آن دیده نمی شد.

2. بیگانه (Alien – 1979)

فیلم بیگانه
فیلم بیگانه

اگرچه دنباله بیگانه ها به کارگردانی جیمز کامرون فوق العاده تماشایی است اما میزان تمرکز آن روی صحنه های اکشن به قدری است که این اثر ماندگار را از فهرست برترین فیلم های ترسناک تاریخ حذف می کند اما قطعا نسخه اصلی این فیلم یعنی بیگانه ریدلی اسکات جانور دیگری است!

بیگانه یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما محسوب می شود. مکانی جن زده در فضا، هیولایی وحشی که توانست چشم انداز سینمایی ژانر وحشت را برای همیشه تغییر دهد و ترکیب فوق العاده از داستان های علمی تخیلی و وحشت ناب و استخوان سوز که در دل آن یکی از خشن ترین قهرمانان این ژانر یعنی الن ریپلی (با بازی سیگورنی ویور) به دنیا آمد و هیولای زنومورف به دنیای وحشت هدیه داده شد.

بیگانه داستان خدمه سفینه فضایی نوسترومو را روایت می کند که با دریافت پیام کمک راهی یک سیاره عجیب می شوند و ماجراهایی هولناک را می آفرینند که این فیلم را نه به یک شاهکار بلکه به خدای ژانر وحشت تبدیل می کند.

3. نابودی (Annihilation – 2018)

فیلم نابودی
فیلم نابودی

نام الکس گارلند به عنوان فیلمنامه نویس پشت برخی از بهترین فیلم های ژانر وحشت قرن 21 می درخشد. به عنوان مثال 28 روز بعد شاهکار این فیلمنامه نویس و آفتاب نیز جزو آثار علمی تخیلی فوق العاده است که البته به آن تا حدودی کم لطفی شده است.

با همه این ها تاثیرگذارترین اثر گارلند فیلمنامه فیلم نابودی است که از اولین کتاب از سه گانه جف واندرمر اقتباس شده است. داستانی رمز آلود، عبوس و لاو کرافتی که گارلند مسئولیت برگردان آن به فیلمنامه ای معرکه و مناسب برای ساخت را بر عهده گرفت.

نتیجه کار او نه تنها یک موفقیت بلکه اثری بی نظیر در ژانر ترسناک مدرن محسوب می شود، فیلمی که دست مخاطب را در دست هیولاهای شبانه و هیبریدی گذاشته و رها نمی کند.

نابودی تلاش چند محقق برای بررسی منطقه ای مرموز به نام شیمر در ایالات متحده را روایت می کند که موجودات عجیب و غریب و پدیده های مرموز آن در کمین آدم ها نشسته اند و لنا با بازی ناتالی پورتمن، یک زیست شناس است که همسرش اولین و تنها کسی بوده که از شیمر زنده برگشته و آخرین تیم تحقیقاتی را رهبری می کند.

در این فیلم با برخی از ترسناک ترین مناظری که تا به حال ساخته شده روبرو خواهید شد و حال و هوای توام با سرگردانی، وحشت از ناشناخته ها و نگرانی در وجودتان ریشه می دواند.

4. آزمون بازیگری (Audition – 1999)

فیلم آزمون بازیگری
فیلم آزمون بازیگری

آزمون بازیگری از آن دسته فیلم هایی است که تمام شهرتش را مدیون صحنه های پایانی پر کشش و جذاب خود می باشد. اگر فیلم را تماشا کرده باشید خوب می دانید که تاکاشی میکه کارگردان تا پیش از آخرین لحظات هیچ اشاره ای به ژانر وحشت نداشته است، گرچه در جریان فیلم همواره به نظر می رسد مشکلی وجود دارد، حتی زمانی که همه چیز ظاهرا درست پیش می رود.

فیلم درست در لحظات آخر تماشاگر را به دل وحشت و ترسی عمیق فرو برده و منظره ای ترسناک می سازد که لرزه بر اندام حتی سر سخت ترین طرفداران ژانر وحشت می اندازد.

آزمون بازیگری داستان شیگه هارو آئویاما با بازی ریو ایشی باشی را روایت می کند که همسرش را از دست داده و با پسرش زندگی می کند. او که قصد ازدواج دارد به پیشنهاد دوست تهیه کننده اش یک آزمون بازیگری به راه می اندازد تا در حین گرفتن تست، همسر ایده آلش را انتخاب کند اما آشنایی با آسامی یامازاکی او را در دنیایی از نشانه های مبهم و مرموز غرق می کند.

5. بابا دوک (The Babadook – 2014)

فیلم بابادوک
فیلم بابادوک

بابادوک به کارگردانی جنیفر کنت یک مراقبه عمیق در مورد غم و اندوه و افسردگی است و یکی از ترسناک ترین فیلم های قرن 21 محسوب می شود که به جای تکیه کردن روی ترس های ساده و پیش پا افتاده به دل تروما و تراژدی های عمیقا ناراحت کننده قدم گذاشته است.

آملیا با بازی اسی دیویس بیوه افسرده ای است که همراه با پسرش ساموئل در آدلاید استرالیا زندگی می کند. او که به شدت عزادار مرگ همسرش است بیشتر اوقات روز خود را صرف خود درمانی کرده و با پسرش که اغلب رفتارهای خشونت آمیز و غیر طبیعی با مادر و هم سن و سالانش دارد کلنجار می رود.

وحشت عمیق بابادوک از آن شبی شروع می شود که ساموئل از مادرش می خواهد قبل از خواب برایش داستان مستر بابادوک که مردی قد بلند، لاغر و رنگ پریده با انگشتانی باریک و کلاهی بر سر است بخواند، غافل از این که بابادوک خیال ندارد برای همیشه در داستان های خیالی آن ها باقی بماند.

فیلم بابادوک به طرز جالبی توانست همزمان طرفداران فیلم های ماورای طبیعی و کسانی که ترس های ذهنی و روانی را ترجیح می دهند راضی نگه دارد.

6. کریسمس سیاه (Black Christmas – 1974)

فیلم کریسمس سیاه
فیلم کریسمس سیاه

کریسمس سیاه از آن اسلشرهای تمام عیار است که در دوره خودش چشم انداز ژانر وحشت را برای همیشه متحول کرد و یک تعطیلات متفاوت و دلهره آور برای علاقه مندان این ژانر به تصویر کشید.

در واقع کارگردان باب کلارک از شهرت فیلم داستان کریسمس و همچنین افسانه محبوب “پرستار بچه و مرد طبقه بالا” به وحشتاک ترین شکل ممکن برای خلق فیلم ترسناک خود بهره برده است.

کریسمس سیاه ماجرای دلهره آور یک گروه خواهری را روایت می کند که توسط یک قاتل ناشناس تهدید شده و در تعطیلات کریسمس یک به یک به کام مرگ می روند.

این فیلم الگویی قوی برای اسلشرهای بعد از خود محسوب می شود و بی تردید نسبت به فیلم روانی یا چشم چران برای دنباله های بعدی اش بهتر عمل کرده است.

7. پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project – 1999)

فیلم پروژه جادوگر بلر
فیلم پروژه جادوگر بلر

توصیف این که فیلم پروژه جادوگر بلر بعد از اکران در سال 1999 تا چه اندازه در دنیای سینما و به خصوص ژانر وحشت تاثیر گذار بود چندان ساده نیست.

جالب است بدانید کارگردانان این فیلم یعنی دانیل مایریک و ادواردو سانچز و همچنین شرکت توزیع فیلم از یک تاکتیک هوشمندانه برای تبلیغات فیلم استفاده کرده و زمان اکران ادعا کردند که پروژه جادوگر بلر صرفا یک اثر الهام گرفته از داستان واقعی نیست بلکه یک مستند است و از فیلم واقعی که توسط گروهی از جوانان گم شده در جنگل بلک هیلز به دست آمده جدا شده است.

صد البته که ادعای آن ها حقیقت نداشت و خیلی زود این مسئله مشخص شد، با این حال این فیلم بعد از سال ها هنوز به عنوان یکی از وحشتناک ترین فیلم های تاریخ و صد البته ترسناک ترین فیلم دهه 90 در ذهن ها ماندگار شده است.

8. خون و بند سیاه (Blood and Black Lace – 1964)

فیلم خون و بند سیاه
فیلم خون و بند سیاه

فیلم خون و بند سیاه به کارگردانی ماریو باوا از فیلم های ترسناک ایتالیایی است که تا حد زیادی الهام بخش برخی آثار داروی آرجنتو، کارگردان صاحب نام و استاد ژانر جالو بوده است. در واقع باید گفت آرجنتو موفقیت هایش در ژانر وحشت را مدیون این فیلم می باشد.

داستان خون و بند سیاه ماجرای یک قاتل سریالی را روایت می کند که زنان مدلینگ زیبا در خانه مد مشهوری را هدف قرار داده و سبک کارش به گونه ای است که تشخیص هویت او را برای بازرس پلیس دشوار می کند.

اثری سینمایی پر از تنش های واقعی که اگرچه ممکن است نسبت به فیلم های هم عصرش خشونت کمتری به خرج داده باشد اما نمی توان تاثیر قابل ملاحظه آن روی مخاطب را دست کم گرفت، به خصوص برای فیلمی که سال 1964 ساخته شده است!

9. احضار (The Conjuring – 2013)

فیلم احضار
فیلم احضار

فیلم ترسناک احضار اثر جیمز وان از آن فیلم های کلاسیک مدرن و فرانچایزی بر سری فیلم های احضار است که روایتی واقعی از تحقیقات اد و لورین وارن را به تصویر کشیده و وحشت و حس شر ماورای طبیعی را به سینمای ژانر ترسناک تزریق کرد.

احضار در واقع یک داستان کلاسیک از خانه جن زده با رنگ و بوی معاصر به شما می دهد و بازی فوق العاده پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا در نقش خانم و آقای لورن به شدت تاثیر گذار بوده است.

داستان فیلم از آن جا شروع می شود که خانواده پرون به خانه ای قدیمی نقل مکان کرده و به مرور متوجه اتفاقات ماورای طبیعی و عجیب در آن جا می شوند اما مادر خانواده برای حفظ جان فرزندانش به خانواده لورن که در زمینه نیروهای ماورای طبیعی تحقیق می کنند متوسل می شود.

احضار به عنوان روایتی تلخ از نیروی عشق در مواجهه با نا ملایمات بسیار موفق عمل می کند و صد البته اثری ترسناک است و انتظار ما از حوادثی که ممکن است در یک خانه جن زده رقم بخورد را دوباره تنظیم و نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک قرن 21 ثبت کرده است.

10. آب تیره (Dark Water – 2002)

فیلم آب تیره
فیلم آب تیره

آب تیره نسبت به بسیاری از فیلم های ترسناک ژاپن آرام تر به نظر می رسد و می توان گفت بیش از آن که یک فیلم ترسناک باشد یک اثر تاثیر گذار است که روح و روان تماشاگر را درگیر می کند اما اشتباه نکنید، این فیلم با وجود همه آرامش و ملایمت هایش می تواند شما را به دل ترس های خود برده و روی صندلی میخکوب کند.

هیدئو ناکاتا که کارگردانی فیلم مشهور حلقه را نیز در کارنامه هنری خود دارد، در این فیلم به داستان زنی به نام یوشیمی ماتسوبارا پرداخته که در دوره دشوار طلاق و در حالی که از سوی شوهر و وکلایش تحت فشار است به همراه دخترش به آپارتمانی فرسوده نقل مکان می کند.

آپارتمان از شدت فرسودگی مدام چکه می کند و تعمیر آن امکان پذیر نیست اما موضوع نگران کننده تر ظاهر شدن موها در آب، ناپدید شدن وسایل و شایعاتی درباره یک دختر گمشده است که داستان فیلم را جلو می برد.

11. ستون فقرات شیطان (The Devil’s Backbone – 2001)

فیلم ستون فقرات شیطان
فیلم ستون فقرات شیطان

ستون فقرات شیطان یکی دیگر از شاهکارهای گیرمو دل تورو و در واقع شخصی ترین اثر اوست که اگرچه نتوانست به موفقیت هزار توی پن و شکل آب دست پیدا کند اما در نوع خود یک جواهر در ژانر وحشت محسوب می شود که توانایی تورو در خلق فیلم ترسناک را به خوبی به تصویر کشیده است.

داستان فیلم درباره کودکی به نام کارلوس است که در اواسط جنگ داخلی اسپانیا به یتیم خانه ای سپرده می شود که گفته شده انبار بزرگی از طلا در دیوارهای آن پنهان است. نکته وحشتناک این که بچه های یتیم خانه از پسری به نام سانتی صحبت می کنند که بعد از سقوط بمب خنثی در حیاط یتیم خانه ناپدید شده و روح او در سالن های یتیم خانه پرسه می زند.

این فیلم اثری ترسناک، دلخراش و در نوع خود منحصر به فرد است که شما را به تجربه ای فراموش نشدنی در ژانر وحشت دعوت می کند.

12. فرانکشتاین (Frankenstein – 1931)

فیلم فرانکشتاین
فیلم فرانکشتاین

بدون تردید سری هیولاهای یونیورسال بخش جدایی ناپذیر در ژانر وحشت هستند و شخصیت هایی همچون دراکولا، مرد گرگی و صد البته هیولای فرانکشتاین درک عموم مردم از فیلم های ترسناک را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

باید گفت فرانکشتاین جیمز ویل موفق ترین فیلم در میان آثار ترسناک یونیورسال محسوب می شود. بدیهی است دراکولا، مومیایی و فیلم های مشابه آن ها نیز بسیار ارزشمند هستند اما نمی توان انکار کرد این اقتباس از رمان مری شلی است که عصر یونیورسال را تعریف می کند.

در فرانکشتاین جیمز ویل، کالین کلایو در نقش فرانکشتاین ظاهر شده، دانشمند دیوانه ای که با دزدیدن اعضای بدن اجساد توانست یک موجود جدید احیا کند و فیلم به توصیف یک بازی اخلاقی وحشتناک می پردازد که توسط یک هیولای نمادین به راه انداخته شده است.

این فیلم هم از نظر منتقدان و هم از نظر تجاری بسیار موفق عمل کرد و جزو برترین آثار ژانر وحشت کلاسیک محسوب می شود.

13. برو بیرون (Get Out – 2017)

فیلم برو بیرون
فیلم برو بیرون

فیلم برو بیرون اولین تجربه کارگردانی جردن پیل، یک شاهکار بی نظیر در ژانر وحشت محسوب می شود که نه تنها نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد بلکه جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را برای پیل به ارمغان آورد.

داستان فیلم درباره یک جوان سیاه پوست عکاس است که برای ملاقات با خانواده دوست دخترش به روستایی در نیویورک می رود در حالی که حس نگرانی از طرد شدن به دلیل رنگین پوست بودن در درونش موج می زند.

او قرار است سکوت های ناخوشایند، رفتارهای عجیب و غریب و ظالمانه میزبان ها و مهمان های آن ها و تعصبات آشکارا لیبرال آن ها را در یک آخر هفته پر از وحشت تحمل کند اما همه چیز به این موارد ختم نمی شود.

فیلم برو بیرون در واقع یک کاوش دقیق است در مورد این که جامعه چگونه به سیاه پوستان به چشم کالا نگاه می کند.

14. توطئه آمیز (Insidious – 2010)

فیلم توطئه آمیز
فیلم توطئه آمیز

اگرچه جیمز وان تا قبل از ساخت توطئه آمیز نیز به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده بود و به خصوص با اولین فیلم از دنباله اره به شهرت زیادی رسید اما توطئه آمیز اثری بود که او را به یکی از چهره های بسیار مشهور در ژانر ترسناک تبدیل کرد.

فرانچایز توطئه آمیز به مرور و با ساخت دنباله های بعدی شاخ و برگ و جزئیات بیشتری پیدا کرد و افسانه ها و اسطوره های زیادی به آن اضافه شد اما اولین فیلم این مجموعه تنها یک کلاسیک ترسناک با داستان روح و حال و هوایی هزاره ای است.

داستان از این قرار است که پسر پاتریک ویلسون و رز بیرن در نقش جاش و رنا لمبرت بدون علت خاصی به وضعیتی شبه کما می رود در حالی که روحش در سرزمین روح های شکنجه شده مردگان گرفتار شده و ارواح زیادی به دنبال تسخیر جسم او و بازگشت به دنیای زنده ها هستند.

15. آن (It – 2017)

فیلم آن
فیلم آن

کارگردان فیلم آن یعنی اندی موسکیتی مسئولیت مهمی بر عهده داشت و آن این که اثری فوق العاده تاثیر گذار از یکی از اولین آثار استیون کینگ به تصویر بکشد.

بعد از یک اقتباس نیمه موفق تلویزیونی از این کتاب در دهه 90، ساخت فیلم در خور و شایسته نام استیون کینگ تا مدت ها به تاخیر افتاد. در این دو دهه کارگردانان، فیلم نامه نویسان و ستارگانی که برای این فیلم تعیین می شدند مدام تغییر کردند و این اثر به یکی از آن فیلم های ساخته نشده اسطوره ای تبدیل شد که بسیاری انتظارش را می کشیدند اما به نظر می رسید رویایی تر از آن است که واقعی شود.

خوشبختانه بر خلاف تصور همگان، موسکیتی رویای ساخت این فیلم را محقق کرد و نتیجه یک اثر فوق العاده موفق و ترسناک در ژانر وحشت بود.

این بازسازی از همه نظر عالی عمل کرد، به خصوص نقش آفرینی بازیگران جوانی همچون سوفیا لیلیس، فین ولفهارد و جک دیلین گریزر به معنای واقعی کلمه زیبا بود و توانستند به لطف آن یک شبه به شهرت برسند.

به علاوه بیل اسکاشگورد در نقش دلقک پنی وایز توانست شخصیتی هولناک تر و شیطانی تر از تیم کوری در سریال آن به تصویر بکشد.

در ادامه : ترسناک ترین فیلم های جهان بر اساس واقعیت

منبع: slashfilm

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا