لیست ترسناک ترین فیلم های جهان بر اساس واقعیت [دلهره آوره و …]

لیست ترسناک ترین فیلم های جهان بر اساس واقعیت
ترسناک ترین فیلم های جهان بر اساس واقعیت

فیلم های ترسناک جزو پر طرفدارترین آثار سینمایی هستند که تقریبا همه دوست داران صنعت فیلم و سینما نمونه هایی از بهترین های این ژانر را در لیست فیلم های مورد علاقه خود دارند.

اگر شما نیز جزو طرفداران ژانر وحشت باشید خوب می دانید تنها چیزی که از یک فیلم ترسناک اکران شده روی پرده نقره ای سینما وحشتناک تر است، داستان واقعی و دلهره آوری است که این همه وحشت از آن الهام گرفته است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی 15 فیلم ترسناک تاریخ سینما که به طور کامل یا نسبی از داستان های واقعی گرفته شده اند بپردازیم، با ما همراه باشید.

ترسناک ترین فیلم های جهان بر اساس واقعیت

1. روانی (Psycho – 1960)

فیلم روانی
فیلم روانی

فیلم روانی اثر کلاسیک و سیاه و سفید آلفرد هیچکاک، کارگردان مشهور تاریخ سینما و از مشهورترین فیلم های دلهره آور تاریخ است که توانست جایگاه بسیار برجسته ای در فهرست فیلم های ترسناک تاریخ سینما به دست آورد.

یکی از نکات قابل توجه روانی این است که شخصیت نورمن بیتس (با بازی آنتونی پرکینز) و مسائل مربوط به مادرش از ماجرای قاتلی به نام اد گین اهل ویسکانسین الهام گرفته شده که در دهه 50 میلادی به قتل متهم شد اگرچه به قتل های بسیار بیشتری مظنون بوده است.

گین علاوه بر این که به عنوان یک قاتل زنجیره ای بی رحم شناخته می شد، یک سارق قبر آماتور نیز بود که دکوراسیون خانه اش را از آن چه می دزدید می ساخت که از جمله آن ها می توان به آباژوری که از پوست صورت یک انسان پوشیده شده بود اشاره کرد.

2. پرندگان (The Birds – 1963)

فیلم پرندگان
فیلم پرندگان

دومین عنوان در لیست فیلم های ترسناک بر گرفته از داستان های واقعی، یکی دیگر از کلاسیک های هیچکاک است. بله! فیلم مشهور پرندگان که در زمان خودش سر و صدای زیادی به پا کرد و داستان شرارت های پرندگان موذی و مردمان شهری کوچک را به تصویر می کشد که در تلاش برای زنده ماندن از تهاجم این پرندگان دست و پا می زنند!

داستان این فیلم و همچنین رمان پرندگان نوشته دافنه دو موریه بر اساس یک رویداد واقعی و خشن در سال 1961 در سانتا کروز کالیفرنیا می باشد که طی مدتی کوتاه توانست زندگی مردم را در این منطقه مختل کند.

درآن زمان یک روزنامه محلی حمله ای نادر توسط گروه عظیمی از پرندگان دریایی را مستند کرد که به ساختمان ها و ازدحام آدم ها برخورد کرده و خیابان ها را به شدت آشفته و کثیف کردند.

گفته شده هیچکاک سه روز بعد از خواندن مقاله این رویداد با عوامل روزنامه تماس گرفته و به آن ها توضیح داد قصد دارد از این ماجرا به عنوان یک مقاله تحقیقی برای وحشتی که قرار بود در خلیج بودگا (شهری در شمال سانتا کروز که خوشبختانه هرگز مورد حمله پرندگان قرار نگرفته بود) ایجاد شود بهره ببرد.

3. جن گیر (The Exorcist – 1973)

فیلم جن گیر
فیلم جن گیر

جن گیر احتمالا ترسناک ترین فیلم تمام تاریخ و صد البته یکی از بهترین آثار سینمایی این ژانر محسوب می شود، به خصوص اگر بدانید داستان دختر نوجوان واشنگتن دی سی که توسط شیطان تسخیر شده بیشتر از آن که تخیلی باشد از واقعیت سرچشمه گرفته است!

ویلیام پیتر بلتی، فیلمنامه نویس برنده اسکار این فیلم که رمان پر فروش جن گیر را در سال 1971 به رشته تحریر در آورد گفته است داستان این فیلم را از جن گیری واقعی یک پسر 14 ساله در سال 1949 الهام گرفته است.

بلتی که در آن زمان دانشجوی دانشگاه جورج تاون بود مجذوب مقاله ای در واشنگتن پست با عنوان “کشیش پسر بچه ای را از چنگ شیطان آزاد کرد” شد. چندین دهه بعد در سال 1993 نیز نویسنده ای به نام توماس بی آلن در کتابی با عنوان “تسخیر شده: داستان واقعی یک جن گیری” درباره داستان واقعی آن نوشت.

به گفته آلن پسر نوجوان این پرونده دقیقا مانند ریگان (با بازی لیندا بلر) در فیلم جن گیر با یک تخته اویجا بازی می کرد و در نهایت دو کشیش، طی 20 تا 30 جلسه جن گیری موفق شدند پسرک را از تسخیر شیطان خارج کنند.

4. کشتار اره برقی تگزاس (The Texas Chainsaw Massacre  – 1974)

فیلم کشتار اره برقی در تگزاس
فیلم کشتار اره برقی در تگزاس

در ادامه این فهرست دوباره به نام آشنای اد گین بر می خوریم و فیلم ترسناک و فوق العاده مشهوری که بر اساس زندگی و جنایات این قاتل ساخته شده است.

فیلم کشتار اره برقی تگزاس به کارگردانی توب هوپر با سرمایه گذاری روی شهرت و بد نامی گین توانست یکی از چهره های نمادین و بسیار وحشتناک این ژانر یعنی صورت چرمی را خلق کند.

صورت چرمی با پوشیدن ماسکی از پوست خام انسان، شبیه ماسک هایی که گین روی لامپ های خانه اش می کشید نقش مهمی در تبلیغات و فروش فیلم داشت و صد البته عبارت “برگرفته از یک داستان واقعی” در شهرت این فیلم بی تاثیر نبوده است.

اگرچه بر خلاف شعار و ادعای سازندگان فیلم، این اثر تقریبا زاده تخیل است اما نباید فراموش کرد رد پای رویدادهای واقعی در جزئیات داستان می تواند شما را تا مرز جنون بترساند!

5. آرواره ها (Jaws – 1975)

فیلم آرواره ها
فیلم آرواره ها

فیلم پر فروش آرواره ها به کارگردانی استیون اسپیلبرگ بر گرفته از رمانی به همین نام اثر پیتر بنچلی می باشد و همه طرفداران آن به خوبی می دانند که این فیلم تا حدی بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است.

داستان آرواره ها درباره یک کوسه سفید بزرگ است که مردم یک شهر ساحلی در نیو انگلند را به شدت به وحشت انداخته است. بسیاری از مردم گمان می کنند این روایت از حمله کوسه به ساحل جرسی در سال 1916 الهام گرفته شده اما در واقع به یک حادثه مبهم تر در سال 1964 بر می گردد.

بنچلی در مقدمه کتاب خود عنوان کرده با خواندن مقاله ای درباره رویارویی وحشتناک ماهیگیری به نام فرانک موندوس با یک کوسه سفید بزرگ با 2 تن وزن در سواحل لانگ آیلند به داستان آرواره ها رسیده است.

او شخصیت کوینت (با بازی رابرت شاو) در رمان آرواره ها را بر اساس شخصیت موندوس خلق کرده اما بر خلاف کوینت، موندوس با کوسه رفیق نمی شود و به جای آن کوسه را با نیزه کشته و از دریا بیرون می کشد.

6. ارواح خبیثه (The Amityville Horror – 1979)

فیلم آرواره ها
فیلم آرواره ها

فیلم ارواح خبیثه به تهیه کنندگی استیون اسپیلبرگ و کارگردانی توب هوپر، فیلمی با درجه PG بود که به دلیل وحشت فوق العاده ای که به تماشاگران القا می کرد در ابتدا با امتیاز PG-13 به نمایش در آمد.

این فیلم داستان خانواده فیرلینگ را روایت می کند که حضور ارواح خشمگین و خبیث را در خانه خود که در حومه شهر روی یک گورستان ساخته شده احساس می کنند.

ماجراهای این فیلم در کالیفرنیا اتفاق افتاده اما به نظر می رسد داستان واقعی در فاصله بیش از 4500 کیلومتری و در نیویورک رخ داده باشد.

در سال 1958 خانواده هرمان ادعا کردند درگیر فعالیت های ماورای طبیعی در منزل خود شده و اتفاقاتی نظیر باز شدن خود به خود سر بطری ها و تکان خوردن آن ها در هوا را تجربه کرده اند. ادعای آن ها به سرعت در رسانه ها پخش شد تا جایی که مجله لایف نیز در مورد آن مقاله ای منتشر کرد.

خانواده هرمان نیز مانند خانواده فیرلینگ متخصصانی در زمینه اتفاقات ماورای طبیعی به خانه خود دعوت کردند. اگرچه در این تحقیقات شواهدی مبنی بر حضور نیروهای ماورایی ثبت شد اما مطالعات مدتی بعد از شروع متوقف شدند.

با همه این ها داستان خانواده هرمان به قدری شهرت پیدا کرد که بهانه ای جهت خلق یک اثر دلهره آور برای توب هوپر فراهم کرد.

7. کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street – 1984)

فیلم کابوس در خیابان الم
فیلم کابوس در خیابان الم

وس کریون، کارگردان فیلم کابوس در خیابان الم ادعا کرد ایده تعقیب شدن نوجوانان در خواب توسط فردی کروگر، بعد از خواندن مقاله ای در لس آنجلس تایمز به ذهنش خطور کرده است.

این مقاله درباره یک خانواده کامبوجیایی بود که پسر کوچک شان از نوعی وحشت شبانه رنج می برد و به والدینش گفته بود می ترسد اگر بخوابد موجودی او را دنبال کرده و گیر بیندازد، به همین دلیل سعی می کرد تا آن جا که می تواند نخوابد.

این نوجوان نیز مانند بسیاری از نوجوانان فیلم کابوس در خیابان الم، در خواب جان خود را از دست داد. اگرچه علت مرگ او احتمالا سندرم مرگ ناگهانی شبانه شده بوده است و نه گیر افتادن در چنگال هیولای ترسناک که دستکشی با انگشتان چاقویی می پوشیده است.

8. مار و رنگین کمان (The Serpent and the Rainbow – 1988)

فیلم مار و رنگین کمان
فیلم مار و رنگین کمان

مار و رنگین کمان یکی دیگر از فیلم های ترسناک کریون است که در آن از داستان های ترسناک در زندگی واقعی برای روایت یک داستان تخیلی اما به همان اندازه ترسناک بهره برده است. اگرچه این فیلم مانند فیلم کابوس در خیابان الم به شهرت نرسید و از نظر تجاری چندان موفق ظاهر نشد.

مار و رنگین کمان محصول سال 1988 است و بر اساس کتابی به همین نام نوشته دکتر ویس دیویس (دکترای دانشگاه هاروارد) می باشد. این فیلم داستان مردی را روایت می کند که به مدت دو سال به زامبی تبدیل شد. این طور که به نظر می رسد مرد ابتدا مسموم و زنده به گور شده و سپس با یک دمنوش گیاهی دوباره به زندگی بر می گردد.

دکتر دیویس در جستجوی داروی مورد استفاده در مراسم زامبی سازی به هائیتی سفر کرد و در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داد.

9. سکوت بره ها (The Silence of the Lambs – 1991)

فیلم سکوت بره ها
فیلم سکوت بره ها

سکوت بره ها تنها فیلم ترسناک تاریخ است که موفق به دریافت برنده اسکار بهترین فیلم شده و در زمان خود و بعد از آن به شدت مورد توجه قرار گرفت. استقبال بی نظیر از این فیلم باعث شد کتاب توماس هریس به همین نام که فیلم از آن اقتباس شده و همچنین چندین پرونده جنایی بسیار مورد توجه مردم قرار بگیرند.

این فیلم داستان شخصیت مخوف و آدم خواری به نام هانیبال لکتر را روایت می کند.

لازم به ذکر است در فیلم نامه سکوت بره ها نوشته تد تلی و الهام گرفته از کتاب هریس از ترکیب چندین مورد واقعی در پرونده های اف بی آی برای خلق قاتل سریالی بوفالو بیل در سکوت بره ها استفاده شده است.

به عنوان مثال تد باندی مانند بیل برای گرفتار کردن قربانیان خود از جراحات ساختگی استفاده می کرد و مانند هانیبال لکتر به دستگیری یک قاتل حرفه ای کمک کرده است.

10. میزری (Misery – 1991)

فیلم میزری
فیلم میزری

راب رینر کارگردان دو فیلم از بهترین اقتباس های آثار استیون کینگ یعنی کنارم باش و میزری می باشد و کتاب میزری تا حدی بر اساس تجربیات زندگی واقعی کینگ بعد از انتشار رمان فانتزی چشمان اژدها نوشته شده است.

ناگفته نماند واکنش منفی به کتاب چشمان اژدها بسیار شدید بود و کینگ از اتفاقاتی که در آن دوران افتاد برای بازگشت قوی خود به ژانر وحشت با رمانی به نام میزری استفاده کرد که در آن شخصیت اصلی داستان یعنی پل شلدون یک نویسنده می باشد و در تلاش برای فرار از دست یکی از طرفداران دیوانه اش به نام آنی ویلکس دچار چالش های عجیبی می شود.

داستان از این قرار است که زمانی که پل در جاده برفی تصادف می کند آنی او را نجات داده و در خانه خودش حبس می کند. سپس با شکنجه کردن او از نظر روحی و جسمی، پل را مجبور به نوشتن رمان جدیدی بر پایه خواسته های روان پریشانه خودش می کند.

استیون کینگ سال 2006 اعتراف کرد آنی استعاره ای از اعتیادش به مواد مخدر بوده است. به گفته او اعتیاد طرفدار پر و پا قرص او بوده و هرگز نمی خواسته کینگ را ترک کند!

11. حریص (Ravenous – 1999)

فیلم حریص
فیلم حریص

فیلم حریص در اولین اکران شکست سختی در باکس آفیس خورد اما به لطف عنوان “الهام گرفته از داستان واقعی” نامش در لیست ترسناک ترین فیلم های تاریخ بر اساس داستان های واقعی جاودان ماند.

به نظر می رسد این فیلم از داستان آلفرد پکر آدم خوار در کلرادو گرفته شده که در سال 1874 به قتل و خوردن همسفران خود که در یک زمستان مرگ بار در تلاش برای عبور از کوه های سن خوان کلرادو اعتراف کرده است.

12. آب های آزاد (Open Water – 2003)

فیلم آب های آزاد
فیلم آب های آزاد

فیلم آب های آزاد یکی دیگر از فیلم های دلهره آور ژانر وحشت است که بر پایه یک داستان واقعی ساخته شده و در زمان اکران جنجال هایی به پا کرد.

این اثر سینمایی کم هزینه داستان یک زوج جوان را روایت می کند که در اقیانوسی از کوسه ها سرگردان شده اند و برای نجات جان خود با چالش های زیادی روبرو می شوند.

جالب است بدانید در ساخت این فیلم از کوسه های واقعی برای ملموس تر جلوه دادن صحنه ها استفاده شده که از نکات قابل تامل این اثر می باشد.

گفته شده داستان فیلم از ماجرای توریست های آمریکایی به نام تام و آیلین لونرگان الهام گرفته شده که هنگام غواصی در دیواره بزرگ مرجانی از گروه خود جا مانده و دو روز طول می کشد تا شرکت غواصی متوجه غیبت آن ها شود. درست مانند آن چه در فیلم می بینیم این زوج نیز در دنیای واقعی هرگز پیدا نشدند.

13. برکه گرگ (Wolf Creek – 2005)

فیلم برکه گرگ
فیلم برکه گرگ

فیلم برکه گرگ با برداشت فوق خشونت آمیز خود از مسافران استرالیایی که در آوت‌ بک تحت تعقیب قرار گرفتند به یک فیلم محبوب با موضوع بقا در ژانر وحشت تبدیل شد. این فیلم دلهره آور اولین اثر نویسنده و کارگردان گرگ مک لین می باشد که به گفته خودش داستان آن را از مجموعه ای از جنایات وحشتناک در کشورش الهام گرفته است.

گفته شده شخصیت قاتل این فیلم بر اساس شخصیت دو قاتل واقعی در استرالیا به نام های بردلی مرداک و ایوان میلات خلق شده است. در واقع کارگردان این دو شخصیت را با هم ترکیب کرده و سپس شخصیت های کهن الگوی استرالیایی و اسطوره شناسی فرهنگی را به عنوان چاشنی به آن افزوده است.

لازم به ذکر است میلات و مرداک به خاطر قتل کوله گردهای مختلف طی سال ها مجرم شناخته شدند.

14. احضار (The Conjuring – 2013)

فیلم احضار
فیلم احضار

جیمز وان کارگردان قبل از ساختن آکوامن، با سری فیلم های کلاسیک مدرن احضار در ژانر وحشت توانست سود خوبی به دست آورد.

فیلم احضار داستان وارن ها که یک زوج محقق در زمینه موضوعات ماورای طبیعی هستند را روایت می کند که در واقع بر اساس شخصیت های حقیقی خلق شده اند.

اد و لورین وارن واقعی ادعا کرده اند در طول زندگی خود با تهدیدات ماورای طبیعی واقعی روبرو بوده و با آن ها مبارزه کرده اند. جالب آن که لورن وارن واقعی در مراحل ساخت احضار به عنوان مشاور حضور داشته و به گفته او اتفاقات این فیلم در دنیای واقعی نیز رخ داده است.

15. تازیان عشق (Hounds of Love – 2016)

فیلم تازیان عشق
فیلم تازیان عشق

این فیلم پریشان کننده که البته چندان مورد توجه قرار نگرفت درباره دختر نوجوانی است که در چنگال یک زوج مجنون گرفتار شده و تلاش هایش برای نجات از دست این زوج که رابطه پیچیده ای با هم دارند داستان فیلم را جلو می برد.

شخصیت این زوج روان پریش از شخصیت های واقعی به نام کاترین و دیوید برنی گرفته شده که در سال 1986 در حومه پرت در استرالیا زندگی می کردند. آن ها قربانیان خود را تعقیب کرده و سری قتل های مورهاوس را رقم زدند که نام آن از اسم خیابانی که در آن جا سکونت داشتند گرفته شده است.

گفته شده این زوج حداقل چهار زن را در خانه خود شکنجه کرده و به قتل رساندند و اغلب جنایات روان پریشانه خود را مستند می کردند. ناگفته نماند کاترین در ادامه به سرشناس ترین قاتل سریالی استرالیای غربی تبدیل شد.

منبع: syfy

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا