امواج دریا چگونه و در چه فاصله ای از ساحل به وجود می آیند؟

علت ایجاد امواج دریا چیست؟
تحقیق در مورد نحوه به وجود آمدن موج های دریا

دریا یکی از پدیده های شگفت انگیز پروردگار است که عجایب زیادی در دل خود گنجانده است. به عنوان مثال اگر کنار ساحل دریا نشسته باشید حتما رفتار جالب امواج خروشان را که با صدای بلند به ساحل برخورد می کنند و به سفر خود در دریا پایان می دهند شنیده اید.

هر کودک و نوجوان کنجکاو احتمالا با دیدن این صحنه هیجان انگیز این مسئله به ذهنش خطور می کند که این امواج چگونه ایجاد شده و از کجا آمده اند؟ برای پاسخ خلاصه به این سوال باید بگوییم این امواج ممکن است هزاران کیلومتر دورتر و در دل اقیانوس یا در فاصله نزدیک به ساحل ایجاد شده باشند.

در ادامه قصد داریم به طور مفصّل درباره این موضوع صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

امواج چگونه به وجود می آیند؟

امواج اقیانوس ها انواع مختلف دارند اما امواجی که معمولا در ساحل می بینید توسط باد ایجاد می شوند. زمانی که باد به سطح اقیانوس صاف می وزد بین مولکول های هوا و مولکول های آب اصطحکاک به وجود می آید و باعث می شود انرژی از باد به آب انتقال پیدا کند که نتیجه آن به وجود آمدن موج ها می باشد.

هر چه سرعت باد بیشتر شود (مانند طوفان های شدید در دریا) و مدت طولانی تری بوزد (مانند طوفان های طولانی مدت) امواج بزرگ و بزرگ تر می شوند. اگر باد متوقف شود یا تغییر جهت دهد امواج دیگر بزرگ تر نمی شوند اما به سفرشان ادامه می دهند و از مکان تولد خود فاصله می گیرند.

گاهی سفر آن ها آن قدر ادامه پیدا می کند تا این که به جایی مثل ساحل می رسند و سفرشان را به پایان می رسانند. به همین دلیل حتی اگر هیچ نسیمی نوزد باز هم شاهد برخورد امواج به ساحل هستیم.

سوالی که در این جا ممکن است به ذهن خطور کند این است که چرا امواج با شدت و انرژی زیاد به ساحل برخورد می کنند و با صدا می شکنند؟

برای پاسخ کافیست تصور کنید خیلی سریع در حال دویدن هستید اما ناگهان به یک توده لجن برخورد می کنید، در این صورت سرعت پاهای شما کند می شود اما نیمه بالایی بدن تان همچنان به حرکتش ادامه می دهد، درست مثل این که با قسمت بالایی بدن تان حرکت می کنید.

در مورد امواج هم همین طور است. با نزدیک شدن امواج به ساحل، آب کم عمق تر می شود و قسمت پایین موج با شن و ماسه، سنگ و جلبک ها برخورد می کند و سرعتش کاهش می یابد اما بخش بالای موج هنوز سرعت دارد و با شدت زیادی به ساحل برخورد کرده و موج می شکند.

امواج چه مسافتی را طی می کنند؟

دانشمندانی که روی اقیانوس ها مطالعه می کنند امواج ایجاد شده در اقیانوس جنوبی را اندازه گیری کردند و متوجه شدند این امواج بعد از تولد، بیش از یک هفته در سراسر اقیانوس آرام حرکت می کنند تا به سواحل آمریکای شمالی برسند.

برای محاسبه مسافت طی شده امواج کافیست تعداد ثانیه های بین شکست موج ها در ساحل را بشمارید، اگر این زمان 10 ثانیه یا بیشتر باشد امواج از فاصله زیادی آمده اند اما اگر این زمان کوتاه و در حدود 5 ثانیه یا کمتر باشد یعنی امواج از فاصله نزدیکی آمده اند.

گاهی اوقات وقتی به دریا نگاه می کنیم امواج مختلف (برخی بزرگ و برخی کوچک) را می بینیم که به طور همزمان به سوی ما بیایند، این امواج ممکن است توسط طوفان های مختلف ایجاد شده باشند که همگی در یک زمان و در یک نقطه به هم رسیده اند.

هنگامی که طوفان های شدید رخ می دهد امواج بسیار بزرگی ایجاد می شود، وقتی امواج دو طوفان به هم می رسند می توانند امواج بسیار بزرگ تری ایجاد کنند. بلندترین امواجی که تاکنون ارتفاع آن ها تاکنون اندازه گیری شده حدود 25 متر بوده اند، گویی پنج زرافه روی هم ایستاده باشند!

منبع: theconversationducksters

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا