تگرگ چگونه و چه زمانی تشکیل می شود؟

تگرگ چیست؟ علوم هفتم
تگرگ چیست و چگونه ایجاد می شود؟

حتما برای شما هم پیش آمده در روزهای سرد و ابری که انتظار بارش باران دارید با صدای برخورد قطرات درشت تگرگ به پنجره اتاق تان شوکه شده باشید و سریع به بالکن یا حیاط منزل بروید تا بارش این پدیده عجیب را تماشا کنید، دانه هایی که گاهی اندازه شان بزرگ تر از چیزی است که تصورش را می کنید.

احتمالا در این مواقع به این فکر کرده اید که این دانه های شگفت انگیز چگونه به وجود آمده اند و چرا به جای این که شبیه باران یا برف باشند یخی و شکننده هستند.

در ادامه مطلب قصد داریم درباره علت باریدن و نحوه شکل گیری تگرگ صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

نحوه ایجاد تگرگ

در فرهنگ لغت معنی تگرگ با عبارت قطره های یخ بسته باران که از آسمان فرو می ریزند تعریف شده است و داستان تگرگ نیز از یک قطره کوچک آب یا یک دانه برفی کوچک داخل ابر شروع می شود. این قطره وقتی در معرض طوفان های تندری قرار می گیرد با وزش باد شدید از داخل ابر به سمت بالا و جایی که قطرات آب بسیار سرد قرار دارند می رود.

قطره به قطرات آب بسیار سرد برخورد کرده و به آن ها می چسبد، همگی در اثر سرما یخ می زنند و قطره کوچک که حالا تگرگ نام دارد بزرگ تر می شود. تگرگ با قطرات آب سرد بیشتری برخورد می کند و بزرگ و بزرگ تر می شود تا این که به بالای ابر می رسد.

از آن جا که در بالای ابر باد شدید نمی وزد و وزن تگرگ هم بسیار سنگین تر از قبل شده، به همین دلیل دانه تگرگ به سمت پایین سقوط می کند. در حین سقوط باز هم با قطرات آب سرد زیادی برخورد می کند و با آن ها یکی می شود به طوری که به یک دانه تگرگ بسیار بزرگ تر از قبل تبدیل و لایه های یخ بیشتری در اطراف آن تشکیل می شود.

اگر سرعت سقوط تگرگ بسیار زیاد باشد می تواند با سرعت 144 کیلومتر در ساعت به زمین برخورد کند.

از آن جا که فرایند تشکیل تگرگ ممکن است بارها تکرار شود دانه های تگرگ از تعداد زیادی حلقه های یخ شفاف و ابری ساخته شده اند. این حلقه ها درجات مختلف انجماد در تگرگ را نشان می دهند. یخ ابری زمانی ایجاد می شود که آب به سرعت یخ زده و حباب های هوا داخل آن به دام افتاده باشند در حالی که حلقه شفاف با انجماد آهسته آب ایجاد شده و حباب ها فرصت خارج شدن از آن را داشته اند.

اندازه تگرگ چقدر است؟

تگرگ معمولا به شکل دانه های یخی کوچک به زمین می رسد اما گاهی اندازه آن بسیار بزرگ تر از تصور ما است.

جالب است بدانید بزرگ ترین تگرگ ثبت شده در ایالات متحده وزن 0.75 کیلوگرم و عرض 14 سانتی متر داشته که سال 1970 در کانزاس سقوط کرد. بزرگ ترین تگرگ ثبت شده در دنیا نیز تقریبا 2 کیلوگرم وزن داشته و در قزاقستان سقوط کرده است.

تگرگ ها هر سال خسارات زیادی وارد می کنند، به عنوان مثال تگرگ های کوچک با وزش باد شدید می توانند در عرض چند دقیقه یک مزرعه گندم را از بین ببرند، به علاوه گاهی شیشه ها را می شکنند و به خودروها آسیب می رسانند. سنگ های بزرگ تر نیز می توانند به حیوانات کوچک صدمه زده و حتی آن ها را از بین ببرند.

از آن جا که تگرگ به محصولات کشاورزی آسیب زیادی می رساند تلاش های زیادی برای جلوگیری از آن انجام شده است. در قرن شانزدهم کشاورزان عادت داشتند هنگام رعد و برق توپ شلیک کنند زیرا فکر می کردند این کار باعث از بین رفتن تگرگ می شود.

در عصر مدرن از بارور سازی ابری (تلاش برای ایجاد باران با قرار دادن بلورهای یخ خشک یا نوعی دود در ابرها) استفاده می شود اما روش پر هزینه ای است و ما به طور دقیق نمی دانیم چگونه کار می کند. به طور کلی تا به امروز هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از طوفان های تگرگی وجود ندارد.

منبع: kids.kiddle

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا