برف چگونه تشکیل می شود؟

مراحل تشکیل برف
مراحل تشکیل برف

بارش برف زمستانی یکی از زیباترین پدیده های طبیعی است که همه آدم ها از کودک گرفته تا مردان و زنان و افراد مسن از تماشای آن لذت می برند بدون آن که از چگونگی تشکیل این کریستال های جادویی اطلاع داشته باشند یا به دنبال کشف علت آن باشند.

با این حال بسیاری از کودکان و نوجوانان کنجکاو علاقه مند هستند بدانند دانه های برف چگونه به وجود می آید و برف چگونه می بارد.

برای آشنایی با نحوه تشکیل برف در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

برف چیست و چگونه ایجاد می شود؟

زمانی که دمای هوا به شدت کاهش می یابد و به حول و حوش صفر درجه سانتی گراد می رسد رطوبت موجود در جو به کریستال های یخی تبدیل شده و از به هم پیوستن این کریستال های ریز در ابرها، دانه های برف به وجود می آیند.

وقتی کریستال های یخی زیاد شوند دانه های برف به قدری سنگین می شوند که به سوی زمین سقوط کرده و بارش برف آغاز می شود.

اندازه دانه های برف

اندازه دانه های برف به دمای هوا بستگی دارد. در هوای مرطوب با دمای کمی بیشتر از صفر درجه سانتی گراد لبه های دانه های برف ذوب شده و به هم می چسبند که باعث می شود اندازه برف بزرگ تر شود.

در هوای سرد و خشک کمتر از صفر درجه سانتی گراد دانه های برف به شکل پودری هستند و از آن جا که به هم نمی چسبند اندازه برف کوچک است.

دمای هوای بارش برف

بسیاری تصور می کنند برای بارش برف لازم است دمای هوا زیر صفر درجه سانتی گراد باشد در حالی که این تصور اشتباه است.

بارش برف در دمای زیر 2 درجه سانتی گراد رخ می دهد در حالی که در دمای بالاتر از 2 درجه سانتی گراد برف شروع به ذوب شدن کرده و به جای برف، مخلوط برف و باران یا تگرگ می بارد، اگر هوا گرم تر شود بارش باران اتفاق می افتد.

انواع برف

بارش برف را از نظر شدت به سه سطح سطح ملایم، متوسط و سنگین طبقه بندی می کنند. هنگامی که برف با وزش باد شدید همراه باشد ممکن است کولاک ایجاد شود.

همان طور که قبلا گفتیم اندازه و ترکیب دانه های برف به تعداد کریستال های یخی که کنار هم قرار گرفته اند بستگی دارد و این مسئله با دمای هوا مشخص می شود.

اگر دانه های برف در هوای خشک و سرد قرار بگیرند کوچک و پودری شده و به هم نمی چسبند. این نوع برف که به آن برف خشک گفته می شود برای ورزش های برفی عالی است اما اگر با باد همراه باشد به احتمال زیاد به کولاک تبدیل می شود.

در هوای کمی گرم تر و دمای بالاتر از دمای انجماد دانه های برف به یکدیگر چسبیده و دانه های بزرگ تر و سنگین تری ایجاد می کنند. این برف که به آن برف مرطوب گفته می شود برای درست کردن آدم برفی بسیار مناسب است.

در ادامه بخوانید : چرا برف سفید است؟

منبع: metoffice

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا