انشاهای زیبا در مورد فصل زمستان در یک روستا و توصیف آن

2 انشای ساده و ادبی زیبا درباره توصیف فصل زمستان، سرما و برف در یک روستا برای دانش آموزان پایه های مختلف

انشا درباره توصیف زمستان در یک روستا

انشای اول

در یک روز زیبای زمستانی به یکی از روستاهای اطراف شهرمان رفتیم تا مناظر بی نظیر زمستانی روستا را از نزدیک ببینیم. از میان جاده های کوهستانی گذشتیم در حالی که باران ریزی شروع به باریدن کرده بود.

از میان کوه ها و درختانی که دیگر برگی روی شاخه هایشان نمانده بود عبور کردیم و تقریبا به بالای کوه رسیدیم. هر چه بالاتر می رفتیم باران تبدیل به برف می شد و هوا سردتر، مه همه جا را فرا گرفته بود و برفی که دیشب باریده بود زمین را سفید پوش کرده بود.

از جاده می شد خانه های روستایی را دید که از دودکش پشت بام ها دود بخاری هایشان به آسمان می رفت.

برخی از اهالی، دور خانه های خود حصاری چوبی و برخی دیگر فنس کشیده بودند تا محدوده ی زمین ها مشخص باشد.

یک جا توقف کردیم از ماشین پیاده شدم به طرف جایی که پوشیده از برف بود رفتم و کمی برف برداشتم و آنقدر منتظر ماندم تا برف در دستانم آب شد. سرد بود، اما لذت بخش.

به اطراف نگاه کردم، مردی از یکی از خانه ها بیرون آمد و علوفه ای که در دستش بود را به طرف دیگر خانه که احتمالا جای دام هایش بود برد. مردمان روستا در بهار و تابستان باید علوفه را ذخیره کنند تا گله هایشان در زمستان گرسنه نمانند.

مادرم می گفت برخی مواقع که برف سنگینی در این منطقه می بارد جاده ی کوهستانی که ما از آن آمدیم با برف پوشیده می شود و حتی ممکن است منجر به بهمن نیز شود. مردم روستا در این مدت نمی توانند از روستا خارج شوند پس باید قبل از زمستان وسایل ضروری خود را تامین کنند.

دوباره سوار ماشین شدیم و حرکت کردیم از یک جا به بعد دیگر به سختی می شد اطراف را دید، چون مه غلیظ تر می شد. دور زدیم و دوباره از روستا گذشتیم و به طرف شهر حرکت کردیم.

انشای دوم

زمستان فصل بسیار خوب و دوست داشتنی ای است اما در روستای ما زمستان به سختی می گذرد، چون هم هوا خیلی سرد می شود و هم رفت و آمد به شهر سخت تر از قبل می شود.

در روستای ما هنوز برخی از اهالی، خانه های کاهگلی دارند و یا محل نگه داری دام هایشان هنوز کاهگلی است و زمانی که برف می بارد باید همگی به پشت بام ها بروند و برف ها را پارو کنند، اگر آن ها این کار را انجام ندهند برف ها کم کم آب می شوند و از سقف به درون خانه و طویله ها چکه می کنند.

یکی از سرگرمی های ما در زمستان و روزهایی که برف روی زمین نشسته است، سرسره بازی است. هر کدام از ما بچه ها یک پلاستیک بر می داریم و بالای تپه هایی که شیب زیاد و خطرناکی ندارند می رویم و سرسره بازی می کنیم، بعضی وقت ها بزرگ تر هم با ما می آیند و سرسره بازی می کنند.

زمستان فصلی است که اکثر ما با چکمه های پلاستیکی به مدرسه می رویم چون بیش تر وقت ها برف زیادی می بارد و ما باید کفشی بپوشیم که مناسب این هوای برفی باشد.

همچنین در این فصل همه باید بیش تر مراقب باشیم تا حیوانات وحشی ای که به دلیل گرسنگی به روستا نزدیک شده اند باعث بروز حادثه ای نشوند یا به مرغ و خروس ها حمله نکنند.

خدا را شکر می کنم که چند سالی است روستا دارای آب لوله کشی شده است، چون قبل از این برای خانواده ها بسیار سخت بود که در سرمای زمستان به چشمه ها بروند و ظرف و لباس بشویند یا برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی آب به خانه بیاورند.