آشنایی با ایمپلنت فوری دندان جلو

با توجه به اینکه دندان های جلویی در لبخند و چهره هر فرد تاثیر فوق العاده ای دارند، از دست رفتن یا افتادن آن ها، نتایج بسیار بدی خواهد داشت. از آنجا که عدم وجود دندان های جلو در بیشتر افراد از میزان اعتماد به نفس آن ها میکاهد، معمولا افراد با حساسیت بیشتری برای درمان آن ها اقدام می کنند. ایمپلنت دندان فوری جلو، یکی از بهترین راه ها برای کاشتن دندان در فک جلویی افراد می باشد.

ایمپلنت دندان

دلیل نیاز به ایمپلنت فوری دندان جلو فک بالا

از عوامل موثر در از بین رفتن دندان های جلویی، می توان به ضربه های ناگهانی اشاره کرد که ممکن است در نتیجه تصادف و … رخ بدهد و آسیب جدی به دندان های جلویی فک بالا و استخوان فک بزند.

به دلیل تحلیل رفتن استخوان فک بالا پس از افتادن و از بین رفتن دندان های جلویی، بهتر است ایمپلنت فوری دندان جلو انجام شود. زیرا هر چه فاصله از بین رفتن دندان با انجام ایمپلنت فوری دندان جلو کمتر باشد، این جراحی بهتر انجام خواهد شد.

در شرایطی که فاصله از بین رفتن دندان با انجام ایمپلنت دندان زیاد باشد، احتمال تحلیل رفتن استخوان فک وجود دارد. در این صورت نیاز به پیوند استخوان می باشد که طی پروسه ای فک بیمار جراحی و پیوند استخوان انجام می شود.

ایمپلنت فوری دندان جلو (Fresh socket)

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، ایمپلنت دندان جلو در چهره افراد و زیبایی آن ها نقش بسزایی دارند. بنابراین افراد برای جایگزین کردن دندان های خود باید بهترین روش را انتخاب کنند. ایمپلنت فوری دندان های جلویی بهترین و سریع ترین روش ممکن می باشد. این روش علاوه بر سریع انجام شدنش، اگر با حفظ نکات بهداشتی دهان و دندان باشد، می تواند روشی مادام العمر تلقی شود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان توسط پایه های فلزی از جنس تیتانیوم انجام می شود. سپس بصورت یک جراحی این پایه های فلزی به استخوان فک متصل می شوند. همانطور که می دانید تیتانیوم فلزی است که مشکلی برای بافت استخوانی فک شما ایجاد نمی کند. زیرا این فلز با جنس و بافت استخوان سازگار است.

عوامل موثر بر انجام ایمپلنت فوری دندان جلو

  • وجود استخوان فک سالم در ناحیه دندان از دست رفته
  • حفظ شکل اولیه ریشه دندان از بین رفته
  • عدم عفونت لثه و ناحیه ی دندانی که از بین رفته

بعضی مواقع به دلیل شکستن دندان های جلویی، قطعه ای از دندان در استخوان فک باقی می ماند. این مورد بدترین حالت ممکن برای افرادی است که دندان خود را از دست داده اند. در چنین شرایطی دندانپزشک ابتدا باید باقی مانده دندان شکسته شده را از استخوان بیرون بکشد.

شاید بعد از جراحی و بیرون آوردن باقی مانده دندان امکان ایمپلنت فوری دندان برای بیمار وجود نداشته باشد. بنابراین برای انجام ایمپلنت فوری دندان، یکسری موارد لازم است رعایت شوند که اگر یکی از آن ها وجود رعایت نشده باشد، این جراحی امکان پذیر نخواهد بود.

پروتز موقت (ایمپلنت دندان جلویی)

معمولا فاصله زمانی بین کاشت ایمپلنت و ساخت پروتز های مخصوص فک بیمار باید طی شود. این فاصله زمانی به فرآیند ترمیم بافت استخوان فک و جوش خوردن آن کمک می کند. تحمل این پروسه زمانی و جای خالی دندان جلویی، برای اغلب بیماران بسیار دشوار است. این بیماران می توانند از پروتز های متحرک استفاده کنند که ساده ترین روش، روش پروتز موقت برای جایگزینی فضای خالی دندان از دست رفته است.

فرد می تواند هر وقت که بخواهد این پروتز ها را خارج کرده و تمیز کند. بهتر است در مواقع ضروری از این پروتز ها استفاده شود. به دلیل اینکه این پروتز ها باعث ایجاد فشار و تحلیل رفتن استخوان فک شده و باعث می شوند که امکان ایمپلنت وجود نداشته باشد.

دندان مصنوعی
دندان مصنوعی

روش FRC

در این روش از یک پروتز موقتی برای اطراف دندان از بین رفته استفاده می شود. این روش به دلیل ظریف بودن پروتز احتمال شکستگی بالایی دارد. به همین دلیل خیلی توصیه نمی شود. زیرا علاوه بر هزینه بالایی که دارد، روشی ثابت و همیشگی نیست.

روش ایمپلنت فوری

در این روش از پروتز های موقت به صورت ثابت روی پایه های فلزی استفاده می شود. از مزایای این روش می توان به حفظ شکل طبیعی لثه و پوشش دادن فضای خالی دندان از بین رفته اشاره کرد. البته این روش معایبی نیز دارد که از معایب آن می توان به هزینه اضافی تست لابراتوار و قالب گیری آن اشاره کرد.

برای انجام ایمپلنت فوری باید ایمپلنت های کاشته شده در استخوان فک، دارای ثبات باشند تا پروتز ها نیز بتوانند به شکل درستی روی ایمپلنت ها قرار گیرند. در غیر این صورت، فاصله بین ایمپلنت ها و ناحیه دندان از بین رفته باعث می شود که این امر منجر به تجمع غذا پشت پروتز ها شود.

در چه مواقعی ایمپلنت سریع و فوری دندان توصیه می شود؟

  • در شرایطی که دندان شما از بین رفته است.
  • دندان شما دارای پوسیدگی شده و دندان های دیگر را درگیر پوسیدگی کرده است.
  • دندان شما ترک خورده است.
  • دندان شما در اثر ضربه یا حادثه شکسته است.

نقش ایمپلنت ها در استخوان فک

ایمپلنت های از جنس تیتانیوم نه تنها برای بافت استخوان مشکلی ایجاد نمی کنند، بلکه به مرور و بعد از جذب شدن به استخوان فک، نقش ریشه های دندان از دست رفته شما را بازی می کنند.

ایمپلنت دندان از به وجود آمدن حفره و یا خرابی در دندان (ایمپلنت) جلوگیری می کند. ایمپلنت دندان باعث حفظ زیبایی و حالت طبیعی صورت شما می شود.

با کاشت ایمپلنت دندان، نه تنها مراقبت از دندان ها کم نمی شود بلکه نیاز به رعایت نکات بهداشت دهان و دندان بیش از قبل احساس می شود.

ایمپلنت سریع و فوری دندان جلویی طبیعی به نظر می رسد

کاشت دندان به روش ایمپلنت فوری، داشتن دندان هایی مقاوم و طبیعی را برای شما به ارمغان می آورد. در اکثر مواقع کاشت بسیار طبیعی به نظر می رسد و تشخیص را دشوار می کند.

ایمپلنت دندان علاوه بر پوشش فضای خالی دندان از دست رفته شما، باعث مقاومت و پایداری سایر دندان های شما نیز می شود.

ایمپلنت دندان راه حل طولانی مدت

مشابه ایمپلنت دندان، روش بریج و دندان مصنوعی نیز وجود دارند که هر دو راه حل هایی موقتی هستند. در کمال رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، این دو روش بیش از 8 سال دوام نخواهند داشت. علاوه بر این استفاده از این دو روش نیاز به چکاپ های ماهانه نیز دارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا