آسانسور گیرلس چیست؟ + بررسی تخصصی موتور گیرلس

آسانسور گیرلس چیست

آسانسورها بخش مهمی از معماری مدرن و توسعه شهری بوده‌اند و دسترسی راحتی را برای کاربران فراهم می‌کنند. اما انواع متفاوت آسانسور باعث شده است تا سیستم هر آسانسور با دیگری متفاوت باشد و هم‌چنین کاربرد استفاده آن‌ها نیز از یکدیگر متمایز شوند.

هر کدام از انواع آسانسور مزایا و معایب خود را دارند که هر کدام با توجه به موقعیت ساختمان و هدف آن برای نصب آسانسور، متفاوت می‌شود. در سال‌های اخیر نیز آسانسورهای بدون گیربکس به دلیل فناوری پیشرفته و مزایای بی‌شمارشان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. هدف این مقاله پاسخ به این پرسش است که آسانسور گیرلس چیست و مزایا و تاثیر آن بر صنعت آسانسور چگونه است.

آسانسور گیرلس چیست؟

آسانسورها امروزه یک دستگاه رایج در ساختمان تجاری یا مسکونی و غیره هستند. آسانسورها دستگاه جدیدی نیستند، بلکه از سالیان دور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با این حال، هنگامی که درباره انواع آسانسور مسافری ایمن صحبت می‌شود، عمدتاً دو نوع آسانسور مسافری برای استفاده قرار می‌گیرند؛‌ سیستم پیستونی هیدرولیک و آسانسورهای کششی کلاسیک.

دومی بر اساس اصل سیستم وزنه تعادل و قرقره کار می‌کند که برای کار کردن به مکانیزم ماشینی نیاز دارد. دسته‌بندی این‌ها را می توان به ماشین‌های کششی آسانسور بدون دنده (gearless) و دنده‌ای (geared) شناسایی کرد. در حالی که ماشین‌های کششی آسانسور بسیار پیچیده هستند، به دلیل مکانیسم پیشرفته و ایمنی بالاتری که ارائه می‌دهند، این گزینه‌ها برای بسیاری ترجیح داده می‌شوند.

در بین این دو دستگاه نیز، آسانسور گیرلس به دلیل مزایای زیاد نظیر سادگی، سهولت و ظرفیت بالابری بالاتری که نسبت به نوع دنده‌ای دارند، از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

آسانسور بدون دنده یا همان گیرلس (Gearless) برای اولین بار در سال 1913 در ساختمانی در شهر نیویورک ساخته شدند. اما بعد از آن، سیستم آسانسور گیرلس توسط شرکت “ThyssenKrupp” در آلمان در دهه ۱۹۹۰ معرفی شد. از آن زمان تا کنون، تکنولوژی آسانسور گیرلس به صورت گسترده در ساختمان‌های بزرگ و پرترافیک استفاده شده و به‌عنوان یک راه‌حل موثر برای بهبود عملکرد آسانسورها و یک عامل مهم در بهینه‌سازی طراحی ساختمان‌ها و مدیریت ترافیک عمودی شهری شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیرلس نوعی آسانسور است که برای حرکت کابین آسانسور از دنده‌های سنتی استفاده نمی‌کند. در عوض، از یک سیستم کششی بدون دنده استفاده می‌کند که کارآمدتر و بی‌صداتر از آسانسورهای دنده‌ای سنتی است. آسانسورهای بدون چرخ‌دنده معمولاً در ساختمان‌های بلند استفاده شده و به دلیل عملکرد روان و سریع خود شناخته می‌شوند. بهترین راه برای تشخیص آسانسور کششی بدون دنده از آسانسور کششی دنده‌ای، جایی است که چرخ به آن متصل است. آسانسور کششی دنده‌ای چرخ را به موتور AC یا DC متصل می‌کند.

چرا از موتور گیرلس استفاده می‌کنند؟

قبل از این‌که به این موضوع بپردازیم، باید درباره آسانسورهای کششی بدانید. آسانسورهای کششی بیش از صد سال است که وجود داشته‌اند، اما کمی زمان برد تا آن‌ها در ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده شوند. آسانسورهای کششی قبلی با مکانیزم دستی کار می‌کردند، اما امروزه با استفاده از تسمه‌ها و طناب‌های فولادی، از یک سیستم قرقره، برای بالا و پایین رفتن استفاده می‌کنند.

چرا از موتور گیرلس استفاده می‌کنند؟

ماشین‌های آسانسور بدون دنده یا همان گیرلس با اجزایی از جمله شفت، فلکه محرک، موتور جریان متناوب آهنربای دائمی مستقیم و سیستم ترمز دوگانه تعریف می‌شوند. اتصال به موتور الکتریکی تضمین می‌کند که چرخ درایو فوراً بچرخد. یک دستگاه کششی آسانسور بدون دنده از یک ماشین دنده‌ای متمایز می‌شود زیرا در همان جهت حرکت می‌کند.

با توجه به توضیحات گفته شده می‌توان راحت‌تر درک کرد که چرا از موتور گیرلس در آسانسور استفاده می‌شود. با این‌حال چند دلیل بسیار مهم را در اینجا بیان می‌کنیم:

  1. راندمان فضا: موتورهای بدون دنده، فشرده‌تر هستند و به سیستم دنده حجیم نیاز ندارند و امکان استفاده کارآمدتر از فضای داخل چاه آسانسور را فراهم می‌کنند. این امر به‌ویژه در ساختمان‌های مرتفع که فضا محدود است بسیار اهمیت دارد.
  2. بهره‌وری انرژی: موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای دنده‌ای از نظر انرژی کارآمدتر هستند زیرا اتلاف انرژی مربوط به اصطکاک دنده را از بین می‌برند. این امر منجر به کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی در طول عمر آسانسور می‌شود.
  3. عملکرد صاف: موتورهای بدون گیربکس در مقایسه با موتورهای دنده‌ای، سواری نرم و آرام‌تری را ارائه می‌دهند. نبود وجود چرخ‌دنده صدا و لرزش را از بین می‌برد و در نتیجه تجربه راحت‌تری را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.
  4. سرعت‌های بالا: انواع موتورهای گیربکس آسانسور نسبت گشتاور به وزن بالاتری دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد نسبت به موتورهای دنده‌ای سرعت بیشتری داشته باشند و شتاب بیشتری بگیرند. خرید موتور گیربکس آسانسور در ساختمان‌های بلند که حمل و نقل عمودی سریع و کارآمد در آن ضروری است، مفید هستند.
  5. تعمیر و نگهداری: موتورهای گیرلس دارای قطعات متحرک کمتری در مقایسه با موتورهای دنده‌ای هستند که نیاز به نگهداری و تعمیرات را کاهش می‌دهد. این منجر به افزایش قابلیت اطمینان و زمان کار برای سیستم آسانسور می‌شود.
  6. بدون نیاز به روغن روان‌کننده: همانطور که می‌دانید این آسانسورها بدون ساختار گیربکس کار می‌کنند، این امر نیاز به استفاده از روغن‌های روان‌کننده مربوط به کاهنده سرعت را برطرف می‌کند.

به‌طور کلی، موتورهای آسانسور در فرم‌های بدون دنده مزیت بیشتری نسبت به موتورهای دنده‌ای دارند. با این حال، این نوع آسانسورها می‌توانند کمی هزینه‌بر باشند. اما به دلیل مزایای بسیاری که دارد از جمله، ظرفیت بار بالا، عملکرد روان و عمر طولانی‌تر آسانسورهای گیرلس، خرید موتور گیرلس آسانسور سرمایه‌گذاری برای صاحبان ساختمان و اپراتورهای آسانسور است.

ساختمان‌ها و آسانسورهایی که از موتور گیرلس استفاده می‌کنند

موتورهای آسانسور بدون چرخ دنده ظرفیت بالابری بالاتری دارند و از موتور جریان متناوب استفاده می‌کنند که این امر باعث می‌شود در انواع ساختمان‌ها کاربرد داشته باشند اما این نوع آسانسور برای ساختمان‌های بلند به‌صرفه و کاربردی‌تر است.

پیش‌تر درباره اینکه آسانسور گیرلس چیست توضیحاتی آوردیم و حال می‌خواهیم برخی از ساختمان‌ها و سازندگان آسانسور که از موتورهای گیرلس استفاده می‌کنند را شرح دهیم که عبارتند از:

  1. مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک: این آسمان خراش نمادین دارای آسانسورهای بدون دنده تولید شده توسط ThyssenKrupp است. آسانسورهای موجود در مرکز تجارت جهانی وان به دلیل عملکرد روان، سرعت بالا و بهره‌وری انرژی شهرت دارند که برای نیازهای یک ساختمان تجاری شلوغ مناسب هستند.
  2. برج خلیفه در دبی: بلندترین ساختمان جهان، برج خلیفه، از آسانسورهای بدون دنده ساخت شرکت آسانسور Otis استفاده می‌کند. این آسانسورها قابلیت دستیابی به سرعت تا 10متر در ثانیه را دارند و حمل و نقل عمودی سریع و کارآمد را برای ساکنین ساختمان و بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.
  3. میتسوبیشی الکتریک: میتسوبیشی الکتریک تولید کننده پیشرو در سیستم‌های آسانسور بدون دنده است که در ساختمان‌های بلندمرتبه مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود. موتورهای گیرلس آن‌ها به دلیل قابلیت اطمینان، بهره‌وری انرژی و عملکرد روان شهرت دارند و آن‌ها را به گزینه‌ای محبوب برای آسمان خراش‌های مدرن تبدیل می‌کند.
  4. KONE: KONE یکی دیگر از تولید کنندگان برجسته آسانسور است که آسانسور بدون دنده را برای ساختمان‌های بلند تولید می‌کند. موتورهای گیرلس آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حمل و نقل عمودی سریع و کارآمد را ارائه دهند و در عین حال مصرف انرژی و نیازهای تعمیر و نگهداری را به حداقل برسانند.
  5. برج شانگهای در چین: برج شانگهای، یکی از بلندترین ساختمان های جهان، دارای آسانسورهای بدون دنده تولید شده توسط هیتاچی است. این آسانسورها مجهز به فناوری پیشرفته برای اطمینان از عملکرد روان، سرعت بالا و بهره‌وری انرژی در ساختمانی با نیازهای پیچیده حمل و نقل عمودی هستند.

آسانسور گیرلس در برج شانگهای چین

مزایای استفاده از موتور گیرلس

برخی از مزایای آسانسور کششی گیرلسس عبارتند از؛‌ مصرف انرژی کم،‌ دوام موتور الکتریکی بالا، قابلیت اطمینان بالا، حفاظت از محیط زیست، بدون مکانیسم چرخشی،‌ سایش و پارگی کم،‌ مونتاژ ساده،‌ تعمیر و نگهداری آسان،‌ مصرف، سوخت کم،‌ کاهش سروصدا. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

  1. سایش کم است؛ بزرگترین مزیت موتور گیرلس این است که ساختار چرخشی ندارد و جایی برای سایش مکانیکی به‌جز مجموعه‌ای از یاتاقان‌ها روی شفت روتور موتور (که شفت کششی نیز هست) وجود ندارد. بدون سایش، عمر مفید موتورها به‌طور طبیعی طولانی می‌شود.
  2. ذخیره انرژی؛ از آنجا که هیچ مکانیسم انتقال وجود ندارد، به نسبت هم هیچ افت مکانیکی قدرت هم وجود ندارد. همچنین باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی می‌شود. به‌عنوان مثال، موتور دنده‌ای OTIS (نسبت کشش 1:1) به 11 کیلووات و موتور بدون دنده (نسبت کشش 2:1) تنها به 6.7 کیلووات نیاز دارد.
  3. نصب ساده است؛ از آنجایی که موتور مستقیماً روی شفت موتور ثابت می‌شود، ساختار فشرده، سبک، آسان برای بالا بردن و حمل و نقل است، بنابراین نصب آن در زمین بسیار آسان‌تر است.
  4. عملکرد صاف؛ آسانسور گیرلس دارای دقت بالا و عملکرد قابل اعتماد است و هیچ صدا و لرزش دنده وجود ندارد. بنابراین، آسانسور به آرامی کار می‌کند و سر و صدا کم است. این نیز یکی از ویژگی‌های برجسته در آسانسور گیرلس است.
  5. روغن مطمئن؛ موتور گیرلس دارای ساختار انتقالی نیست. همچنین از آلودگی و مشکلات نگهداری ناشی از نشت روغن روانکاری جلوگیری می‌کند و در هزینه روغن روانکاری صرفه‌جویی می‌شود.
  6. توقف؛ حداقل زمانی که این آسانسور برای توقف نیاز دارد 4.5 تا 5.0 ثانیه است. نوع مهندسی این نوع آسانسور، سواری راحت و سفر سریع به طبقه مقصد را برای مسافران تضمین می‌کند.

تولید آسانسورهای بدون دنده یا گیرلس تاثیر قابل توجهی بر صنعت آسانسور داشته و منجر به پیشرفت در فناوری و طراحی شده است. تولیدکنندگان در تحقیق و توسعه برای بهبود عملکرد و کارایی سیستم‌های آسانسور گیرلس سرمایه‌گذاری می‌کنند. معماران و توسعه‌دهندگان به‌طور فزاینده‌ای آسانسورهای بدون دنده (گیرلس) را برای پروژه‌های ساختمانی جدید انتخاب می‌کنند تا تقاضای رو به رشد برای گزینه‌های حمل و نقل عمودی پایدار و با کارایی بالا را برآورده کنند.

برای تهیه آسانسور گیرلس به کجا مراجعه کنیم؟

به‌طور خلاصه استفاده از موتور بدون گیربکس در آسانسورها مزایای متعددی از جمله بهبود بهره‌وری فضا، بهره‌وری انرژی، عملکرد روان، سرعت بالا و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری را ارائه می‌دهد. و همان‌طور که گفته شد این مزایا آسانسورهای گیرلس را به گزینه‌ای محبوب برای ساختمان‌های مرتفع مدرن تبدیل می‌کند.

حالا که پاسخ این پرسش که آسانسور گیرلس چیست را یافته‌ایم اگر به دنبال خرید لوازم آسانسور بادوام و ظرفیت بالا برای آسانسور خود هستید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فطرس مال سری بزنید. اما چرا فطرس مال را انتخاب کنیم؟ فطرس مال به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی قطعات آسانسور فعالیت خود را دنبال می‌کند و امروزه با برندهای معتبر خارجی فعالیت می‌کند.

این فروشگاه راه‌های متفاوت ارتباطی را برای مشتریان فراهم کرده تا افراد بتوانند از طریق تماس یا مراجعه به سایت نیاز خود را مطرح و برطرف کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت فطرس مال مراجعه کنید تا برترین برندهای موتور گیرلس در جهان را با دقت بررسی و در نهایت در صورت تمایل اقدام به سفارش نمایید.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا