15 میوه مفید برای لاغری و کاهش وزن

بهترین میوه های چربی سوز
بهترین میوه های چربی سوز

میوه ها از سالم ترین و دوست داشتنی ترین میان وعده های طبیعی و منبع غنی ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رژیم های غذایی سالم محسوب می شوند.

اغلب میوه ها به دلیل کالری ناچیز و فیبر فراوان یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن سریع به شمار رفته و خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

در این مطلب قصد داریم درباره 15 میوه خارق العاده و مفید برای چربی سوزی و کاهش وزن صحبت کنیم، اگر شما نیز مانند بسیاری افراد به دنبال روش های لاغری سریع، سالم و موثر هستید ادامه مطلب را از دست ندهید و با کوکا همراه شوید.

بهترین میوه ها برای لاغری سریع

1. گریپ فروت

گریپ فروت میوه ای پرخاصیت است که به خانواده مرکبات تعلق داشته و از پیوند دو میوه پرتقال و دارابی به دست می آید.

نصف گریپ فروت حاوی تنها 39 کالری می باشد که 65 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. گریپ فروت قرمز نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین A بوده و حدود 28 درصد نیاز بدن به این ویتامین مهم را برطرف می کند.

علاوه بر این گریپ فروت شاخص گلیسمی پایینی دارد و سرعت رهاسازی قند در جریان خون را کند می کند، گفته شده رژیم های غذایی کم گلیسمی به کاهش و کنترل وزن کمک می کنند. ( اگرچه شواهد در این زمینه بسیار محدود است)

در مطالعه ای که روی 85 فرد چاق انجام شد افرادی که هر روز و به مدت 12 هفته، قبل از وعده غذایی خود گریپ فروت یا آب گریپ فروت مصرف کردند کاهش قابل توجهی در مصرف کالری و کلسترول داشته و وزن بدن آن ها تا 7.1 درصد کاهش یافت.

به علاوه بررسی اخیر نشان داده مصرف گریپ فروت چربی های بدن، سایز دور کمر و فشار خون را کاهش می دهد.

گریپ فروت را می توان به تنهایی مصرف  یا به سالاد و سایر غذاها اضافه کرد.

2. سیب

سیب از میوه های کم کالری با فیبر فراوان است، به طوری که در هر میوه درشت سیب (223 گرم) حدود 116 کالری و 5.4 گرم فیبر وجود دارد.

تحقیقات نشان داده سیب برای کاهش وزن مفید است، طی مطالعه ای تعدادی از زنان را به سه گروه تقسیم کرده، گروه اول 3 عدد سیب، گروه دوم 3 عدد گلابی و گروه سوم 3 عدد کوکی جو دوسر – با کالری یکسان – هر روز و به مدت 10 هفته مصرف کردند.

پس از پایان دوره، نتایج آزمایش حاکی از آن بود که گروه اول حدود 0.91 کیلوگرم کاهش وزن، گروه دوم حدود 0.84 کیلوگرم کاهش وزن و گروه سوم هیچ تغییری در کاهش وزن نداشته اند.

به علاوه مطالعه انجام شده روی 124.086 نفر نشان داده افرادی که به مدت 4 سال و هر روز سیب مصرف کرده اند به طور میانگین حدود 0.56 کیلوگرم کاهش وزن داشته اند زیرا خوردن میوه های کم کالری مانند سیب باعث پر شدن شکم شده، اشتها را کاهش می دهد و فرد در نهایت مواد غذایی کمتری در طول روز مصرف خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده برای کاهش اشتها و گرسنگی بهتر است سیب کامل به جای آب سیب میل شود.

دو مطالعه دیگر نیز نشان داده آب سیب نسبت به سایر نوشیدنی های مورد آزمایش هم کالری، اثر بهتری در کاهش چربی های بدنی داشته و عصاره پلی فنلی سیب – که از یکی از ترکیبات طبیعی این میوه به دست می آید – ارتباط نزدیکی با کاهش سطح کلسترول دارد.

سیب را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرده و آن را به غلات، ماست، سالادها اضافه کرد.

3. کیوی

کیوی میوه خوشمزه با پوست قهوه ای، گوشت زرد یا سبز و دانه های کوچک سیاه است. این میوه پرخاصیت منبع عالی ویتامین C، ویتامین E، فولات و فیبر محسوب شده و خواص زیادی برای سلامتی دارد.

به عنوان مثال در یک مطالعه انجام شده روی 41 فرد مبتلا به عارضه پیش دیابت، این گروه به مدت 12 هفته هر روز 2 عدد کیوی طلایی مصرف کردند. در پایان دوره سطح ویتامین C بدن آن ها تا حد قابل توجهی افزایش و فشار خون و سایز دور کمر آن ها (حدود 3.1 سانتی متر) کاهش پیدا کرد.

مطالعات بیشتر نشان داده کیوی به کنترل قند خون کمک کرده، کلسترول را بهبود می بخشد، برای سلامت روده مفید است و همه این عوامل در کاهش وزن تاثیر مثبت دارند.

کیوی شاخص گلیسمی پایینی دارد بنابراین اگرچه حاوی ترکیبات قندی است اما آزادسازی این قند در جریان خون بسیار کند انجام شده و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند.

به علاوه کیوی سرشار از فیبر می باشد، به طوری که یک عدد کیوی کوچک بدون پوست (69 گرم) حدود 2 گرم فیبر دارد در حالی که پوست آن به تنهایی نیز 1 گرم فیبر اضافی دارد، گفته شده فیبر موجود در رژیم های غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات به کاهش وزن، کاهش اشتها و بهبود سلامت روده کمک می کند.

کیوی را می توان به صورت خام با پوست یا بدون پوست یا آب کیوی مصرف یا به سالاد، غلات صبحانه و مواد غذایی پخته اضافه کرد.

4. پرتقال

مانند همه مرکبات، پرتقال نیز دارای کالری کم، ویتامین C و فیبر فراوان است و باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود.

پرتقال همچنین منبع غنی ویتامین A ، B، مس، پتاسیم، کلسیم، ویتامین ها و مواد مغذی دیگر است که نه تنها برای کاهش وزن مفید بوده بلکه خطر ابتلا به سکته مغزی، سرطان، بیماری های کبدی، فشار خون بالا، مشکلات پوستی، بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

پرتقال همچنین حاوی بیش از 170 ترکیب شیمیایی گیاهی و 60 نوع فلاونوئید مختلف است و یکی از بهترین و سالم ترین میوه های محبوب در سراسر جهان محسوب می شود.

اگرچه اکثر مردم نوشیدن آب پرتقال را به خوردن میوه پرتقال ترجیح می دهند اما مطالعات نشان داده با مصرف پرتقال کامل نسبت به آب آن، میزان گرسنگی و مصرف کالری در فرد کاهش بیشتری یافته و فرد مدت زمان طولانی تر احساس سیری می کند.

بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن هستید توصیه می کنیم به جای آب پرتقال، میوه آن را به تنهایی یا داخل سالاد و دسر مورد علاقه تان استفاده کنید.

5. موز

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود بسیاری از مردم از مصرف موز به دلیل محتوای قند و کالری بالای آن اجتناب می کنند.

درست است که موز نسبت به بسیاری میوه های دیگر کالری بیشتری دارد اما از سوی دیگر حاوی پتاسیم، منیزیم، منگنز، فیبر، آنتی اکسیدان های مختلف، ویتامین B6 ، A ،C غنی تری نیز نسبت به آن ها می باشد و شاخص گلیسمی کم تا متوسط این میوه به کنترل سطوح انسولین و وزن بخصوص در افراد دیابتی کمک می کند.

به علاوه مطالعه ای نشان داده خوردن روزانه یک عدد موز به کاهش قند و کلسترول خون در افرادی که کلسترول بالا دارند کمک می کند، به همین دلیل گنجاندن مواد مغذی همچون موز در رژیم های غذایی نقش خوبی در کاهش وزن سالم ایفا می کند.

موز را می توان به صورت خام و به عنوان میان وعده عالی مصرف یا آن را به صورت پخته در دسر و مواد غذایی مختلف استفاده کرد.

6. میوه های سنگی

میوه های مفید برای لاغری و کاهش وزن
میوه های مفید برای لاغری و کاهش وزن

میوه های سنگی به تعدادی از میوه های فصلی مانند هلو، شلیل، آلوها، گیلاس و زردآلو گفته می شود که ظاهری گوشتی و هسته سنگی شکل داخل خود دارند.

این میوه ها شاخص گلیسمی و کالری پایین داشته و حاوی مقادیر فراوان مواد مغذی همچون ویتامین A و C می باشند که نقش مهمی در کاهش وزن ایفا می کنند.

به عنوان مثال یک عدد هلو متوسط (150 گرم) حدود 58 کالری، 1 فنجان گیلاس (130 گرم) حدود 87 کالری، 2 عدد آلوی کوچک (120 گرم) و 4 عدد زردآلو (140 گرم) تنها 60 کالری دارند.

میوه های سنگی در مقایسه با میان وعده های ناسالمی مانند چیپس دارای مواد مغذی فراوانی بوده و باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شوند.

7. آووکادو

آووکادو از میوه های چرب و غنی از کالری است که در آب و هوای گرم رشد می کند.

نصف آووکادو (حدود 100 گرم) حاوی 160 کالری است که آن را به یکی از میوه های پرکالری تبدیل کرده و همین مقدار آووکادو، 25 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K و 20 درصد نیاز روزانه بدن به فولات را تامین می کند.

جالب است بدانید آووکادو با این که محتوای کالری و چربی بالایی دارد اما با توجه به مطالعات انجام شده به کاهش وزن کمک می کند.

مطالعات نشان داده خوردن آووکادو به افزایش حس سیری، کاهش اشتها و وزن، بهبود سطح کلسترول خون کمک کرده و خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می دهد.

آووکادو را می توان به سالاد، شیرینی ها و اسموتی افزوده یا به عنوان جایگزین کره و مارگارین روی نان و تست استفاده کرد.

8. آناناس

آناناس یکی از محبوب ترین میوه های گرمسیری است که حاوی تیامین، منیزیم، ویتامین B6، ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین، مس، آهن و فولات بوده و علاوه بر کاهش وزن به درمان مشکلات سلامتی مختلف از جمله آسم، دیابت و بیماری های قلبی کمک می کند.

مطالعات همچنین نشان داده اند مصرف آناناس برای بهبود روحیه، سلامت پوست و مو، افزایش انرژی، تنظیم فشار خون، باروری، هضم، کاهش التهاب و پیشگیری از سرطان نیز مفید است.

9. هندوانه

وقتی صحبت از هندوانه می شود بسیاری از ما به آن به عنوان میوه ای نگاه می کنیم که قند طبیعی زیادی داشته و محال است به لاغری کمک کند اما این موضوع اصلا حقیقت ندارد.

هندوانه دارای آب فراوان و سرشار از مواد مغذی همچون اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، لیکوپن، پتاسیم، ویتامین های A ، B6 و C می باشد که برای کاهش وزن مفید بوده و به آبرسانی بدن، سلامت قلب، کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می کند.

10. گلابی

گلابی یکی دیگر از میوه هایی است که معمولا در برنامه های لاغری سریع دست کم گرفته می شود در حالی که این میوه حاوی پروتئین، فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین K و مقادیر کمتری ریبوفلاوین، آهن، کلسیم، منیزیم، فولات، مس، آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 می باشد که به کاهش وزن کمک کرده، با رادیکال های آزاد مقابله می کند، برای هضم و سم زدایی بدن مفید است و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

جالب است بدانید 84 درصد این میوه خوشمزه را آب تشکیل داده است.

11. لیمو

لیمو از مرکبات ترش مزه همه کاره و پرخاصیت است که دارای مقادیر فراوان ویتامین C و مقادیر کمتر تیامین، کلسیم، منیزیم، مس، فولات و اسید پانتوتنیک می باشد.

لیمو به برنامه کاهش وزن سریع کمک کرده و علاوه بر قلیایی کردن بدن، بهبود هضم و سم زدایی بدن برای سلامت استخوان ها مفید است، جذب آهن را افزایش می دهد، سنگ کلیه را از بین برده و دفع می کند، سلامت قلب را حفظ و به روشن شدن پوست نیز کمک می کند.

12. انار

انار یکی از بهترین چربی سوزهای سالم به شمار می رود که سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر، پروتئین، فولات، پتاسیم، فلاونوئیدها، ویتامین C ، B6 ، K، پلی فنل ها و فسفر می باشد و به صورت بالقوه به کاهش فشار خون، هیپرگلیسمی، التهاب، استرس اکسیداتیو و کلسترول خون کمک کرده و برای افراد مبتلا به سرطان مفید می باشد.

نتایج مطالعه منتشر شده در سال 2012 نشان داده انار برای درمان عفونت، بواسیر، اسیدوز و چاقی نیز اثر مثبت دارد.

13. توت فرنگی

توت فرنگی از نظر محتوای کربوهیدرات ها و کالری در سطح پایینی قرار دارد و یکی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن سریع محسوب می شود. این میوه به طرز باورنکردنی سالم است و به هیچ وجه باعث نوسانات ناگهانی قند خون نمی شود.

توت فرنگی حاوی مواد مغذی مختلف از جمله فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، پتاسیم، فولات، فلاونوئیدها و منگنز می باشد و علاوه بر کاهش وزن به بهبود جریان خون، درمان مشکلات قلبی عروقی، پرفشاری خون و کاهش کلسترول کمک می کند و خاصیت ضد پیری و ضد آکنه دارد.

تحقیقات نشان داده توت فرنگی برای چاقی، سرطان، دیابت و سندرم متابولیک نیز مفید است.

14. بلوبری

بلوبری میوه ای کوچک با خواص خارق العاده است که برای چربی سوزی و تحریک هضم مفید بوده و دارای مواد مغذی همچون آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، ویتامین K، فیبر، منگنز و غیره می باشد.

بلوبری علاوه بر آب کردن چربی های اضافه به سلامت قلب، پوست، استخوان و روح و روان کمک کرده و از سرطان، فشار خون بالا و دیابت پیشگیری می کند.

از آن جا که بلوبری دارای پتانسیل کافی برای کنترل قند خون، کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون می باشد در زمینه لاغری سریع بسیار کمک کننده خواهد بود.

15. پاپایا

و آخرین میوه لیست بلندبالای ما ، پاپایا است، میوه ای گرمسیری و چربی سوز که علاوه بر کاهش وزن به درمان مشکلات پوستی، سلامت قلب، بهبود هضم و درمان التهاب حاد یا مزمن کمک می کند.

این میوه منبع غنی آنتی اکسیدان ها، پروتئین، فیبر، ویتامین های A ، B9 ، C و پتاسیم و مقادیر کمتری لیکوپن، منیزیم، کلسیم، ویتامین های B1 ، B3 ، E و K می باشد.

منابع: healthlinelifehack