آرام غذا خوردن چه فوایدی برای لاغری و کاهش وزن دارد؟

آهسته غذا خوردن و لاغری
آهسته غذا خوردن و لاغری

برای همه ما پیش آمده که گاهی اوقات به دلایل مختلف از جمله عجله زیاد یا مشغله فراوان سریع و بی توجه غذا خورده باشیم اما اگر این سبک غذا خوردن به یکی از عادات تغذیه ای ما تبدیل شده و در شرایط معمولی نیز سریع غذا بخوریم ممکن است به مرور مشکلات سلامتی متعددی به دنبال داشته باشد.

آیا می دانستید سریع غذا خوردن یکی از عوامل مهم افزایش وزن و بروز چاقی بوده و در مقابل آهسته غذا خوردن فواید زیادی برای سلامتی دارد؟ در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع صحبت کرده و با مزایای آهسته غذا خوردن آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

آیا تند غذا خوردن باعث افزایش وزن می شود؟

جواب این سوال مثبت است. افرادی که سریع تر غذا می خورند معمولا وزن بیشتری نسبت به دیگران داشته و طبق نتایج مطالعات انجام شده 115 درصد بیشتر از دیگران به چاقی مبتلا می شوند، عادت داشتن به این سبک زندگی در طولانی مدت باعث می شود افراد دو برابر بیشتر از افرادی که آهسته غذا می خورند دچار اضافه وزن شوند.

اشتهای ما به غذا و مقدار مصرف کالری روزانه توسط هورمون ها کنترل می شود.

بعد از هر وعده غذایی روده هورمون گرلین – هورمون اشتها – را مهار کرده و باعث ترشح هورمون های سیری در بدن می شود. این هورمون ها با ارسال سیگنال هایی به مغز پیام می دهند که غذا به اندازه کافی مصرف شده، بنابراین اشتها کاهش پیدا کرده و ما به دلیل احساس سیری دست از غذا خوردن می کشیم.

اما چرا آرام غذا خوردن از افزایش وزن جلوگیری می کند؟ این اتفاق به چند دلیل مختلف رخ می دهد از جمله:

1.  اشتها را کاهش می دهد

فرایند ترشح هورمون های سیری و سیگنال دهی به مغز به زمان حدودا 20 دقیقه ای نیاز دارد و اگر تند و بی وقفه غذا بخوریم مغز فرصت دریافت سیگنال های سیری را نداشته و اشتها کاهش پیدا نمی کند.

مطالعات متعدد نشان داده آهسته غذا خوردن فرصت کافی به مغز داده و از سوی دیگر با افزایش ترشح هورمون های سیری به کاهش غذای مصرفی در یک وعده کمک می کند.

با این وجود در مطالعه ای که روی افراد چاق مبتلا به دیابت انجام شد آرام غذا خوردن تاثیری در افزایش هورمون های سیری نداشت اما نرخ سیری فرد را افزایش داده است.

تحقیقات همچنین نشان داده ترشح هورمون های سیری به دنبال آهسته غذا خوردن در افراد چاق جوان بیشتر از سایرین بوده است.

2. مصرف کالری را کاهش می دهد

در مطالعه ای که روی افراد دارای اضافه وزن و افراد با وزن طبیعی انجام شد مشخص شد هر دو گروه زمانی که آهسته تر غذا می خورند کالری کمتری دریافت کرده، مدت طولانی تری احساس سیری کرده و میزان گرسنگی آن ها بعد از گذشت یک ساعت از وعده غذایی کمتر خواهد بود.

این کاهش مصرف کالری به مرور زمان تاثیر خوبی در کاهش وزن خواهد داشت.

3. جویدن را بهبود می بخشد

هنگامی که آهسته غذا می خوریم فرصت کافی برای جویدن درست مواد غذایی پیدا می کنیم، جویدن کامل غذاها باعث کاهش کالری مصرفی و وزن می شود و از سوی دیگر به افزایش ترشح هورمون های سیری در بدن کمک می کند.

تحقیقات نشان داده افرادی که از اضافه وزن رنج می برند معمولا کمتر از دیگران عادت به خوب جویدن غذاها دارند.

با این حال نباید جویدن غذا به قدری زیاد باشد که ما را خسته کرده و لذت غذا خوردن را از ما بگیرد. به عنوان مثال نتایج مطالعه ای نشان داده کسانی که هر لقمه خود را حداقل 30 ثانیه می جوند اگرچه کمتر احساس گرسنگی می کنند اما از غذایی که می خورند نیز لذت کمتری می برند.

سایر فواید آهسته غذا خوردن

آرام غذا خوردن علاوه بر کاهش وزن به حفظ سلامت بدن کمک کرده و کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشد. از جمله مزایای آهسته غذا خوردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لذت بردن از غذا
  • بهبود هضم
  • کمک به جذب بهتر مواد مغذی
  • آرامش بیشتر
  • کاهش سطح استرس

چگونه سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهیم؟

اگر از جمله افرادی هستید که با سریع غذا خوردن دچار اضافه وزن شده و می خواهید با کاهش سرعت خود از مزایای مختلف آهسته غذا خوردن از جمله لاغری بهره مند شوید به توصیه های زیر توجه کنید:

  • از گرسنه شدن بیش از حد جلوگیری کنید؛ زمانی که خیلی گرسنه هستید به سختی می توانید سرعت غذا خوردن خود را کنترل کنید، برای جلوگیری از گرسنگی شدید از میان وعده های سالم استفاده کنید.
  • غذا را بیشتر بجوید؛ دقت کنید در حالت معمولی چند بار غذا را می جوید و این تعداد را دو برابر کنید، بی شک از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد.
  • قاشق و چنگال خود را هر بار داخل بشقاب بگذارید؛ در حین جویدن غذا قاشق و چنگال خود را داخل بشقاب گذاشته و دوباره بردارید، این کار تاثیر خوبی در کاهش تعداد لقمه های شما خواهد داشت.
  • غذاهایی بخورید که نیاز به جویدن بیشتری دارد؛ مصرف مواد غذایی همچون میوه ها، سبزیجات و آجیل که نیاز به جویدن بیشتر دارد را افزایش دهید، این مواد غذایی حاوی فیبر فراوان نیز هستند که به لاغری کمک می کند.
  • آب بنوشید؛ نوشیدن مقدار فراوان آب یا سایر نوشیدنی های فاقد کالری اثر خوبی در کاهش سرعت غذا خوردن دارد.
  • از تایمر استفاده کنید؛ تایمر آشپزخانه را روی 20 دقیقه تنظیم و با سرعتی غذا بخورید که تا قبل از زنگ خوردن تایمر غذای خود را تمام نکرده باشید. هدف این است که به سرعت آهسته و یکنواخت در غذا خوردن برسید.
  • تلویزیون را خاموش کنید؛ هنگام غذا خوردن به صفحات نمایشی همچون تلویزیون خیره نشوید و با لپ تاپ و گوشی کار نکنید.
  • نفس عمیق بکشید؛ اگر طبق عادت قبلی به سرعت شروع به غذا خوردن کرده اید چند نفس عمیق کشیده و به غذا خوردن ادامه دهید، این کار باعث تمرکز بیشتر روی آهسته غذا خوردن می شود.
  • به غذایی که می خورید توجه داشته باشید؛ با این کار اشتهای خود را کنترل کرده و آهسته تر غذا خواهید خورد.
  • صبور باشید؛ تغییر عادت یک پروسه زمانبر است و نیاز به صبوری دارد، تقریبا 66 روز برای جایگزین کردن عادت جدید با عادت قدیمی نیاز است.

منبع: healthline