علائم و نشانه های کمبود پروتئین در بدن که باید جدی بگیرید!

همه ی ما می دانیم که پروتئین نقش حیاتی در عملکرد بدن بر عهده دارد، مطالعات نشان داده که حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان به خصوص در آفریقای مرکزی و جنوب آسیا کمبود پروتئین دارند.

علائم کمبود پروتئین
علائم کمبود پروتئین

حداقل مصرف روزانه پروتئین برای بزرگسالان 56 گرم در روز برای مردان، 46 گرم در روز برای زنان و 19 تا 34 گرم برای کودکان (بسته به سن) می باشد. فراموش نکنید برای جلوگیری از کمبود پروتئین در دوران بارداری و بیماری ها، میزان مصرف آن بیشتر می شود.

از کجا بدانیم که کمبود پروتئین داریم؟ ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل همه ی علائم و نشانه های کمبود پروتئین در بدن را برای شما ارائه کرده ایم.

علائم بیماری کمبود پروتئین در بدن انسان

1. گرسنگی و هوس غذا

اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید و هوس و میل شدیدی به غذا خوردن دارید بهتر است بدانید که علت آن رژیم غذایی نامناسب شماست که کالری بالایی دارد اما از نظر میزان پروتئین و کربوهیدرات فقیر است.

2. از دست دادن عضلات و درد مفصلی

پروتئین برای رشد عضلات ضروری است و در واقع می توان گفت که عضلات قوی و بزرگ منبع پروتئین در بدن هستند. اگر عضلات شما ضعیف و لاغر هستند و احساس درد در عضلات و مفاصل خون دارید باید بگوییم که بدن شما دچار کمبود پروتئین شده است.

3. پوست و ناخن

کمبود پروتئین در بدن می تواند ناخن های شما را ضعیف و شکننده کند و در بعضی موارد باعث ایجاد نوار های سفید و نقاط قهوه ای بر روی ناخن ها می شود.

علاوه بر این کمبود پروتئین می تواند روی پوست نیز تاثیر بگذارد، پروتئین به بازسازی سلول کمک کرده و باعث جایگزینی سلول ها جدید با سلول های مرده پوست می شود. اگر بدن دچار کمبود پروتئین شود، پوست شما دچار خشکی، پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی می شود.

4. کمبود پروتئین و ریزش مو

موهای ما از 90٪ پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند، اگر بدن دچار کمبود پروتئین شود موها نازک و شکننده شده، به خوبی رشد نمی کنند و به علت ضعیف شدن فولیکو های مو دچار ریزش می شوند.

5. کبد چرب

کبد چرب یکی از شایع ترین علائم کمبود پروتئین در بدن است که در صورت درمان نشدن به موقع باعث التهاب، زخم های کبدی و نارسایی احتقانی کبد می شود.

اینکه چرا کمبود پروتئین باعث کبد چرب می شود هنوز دقیق مشخص نشده اما مطالعات نشان داده که سنتز نقص پروتئین های انتقال چربی که لیپو پروتئین نام دارند ممکن است باعث ابتلا به این بیماری شوند.

البته فراموش نکنید که کبد چرب به دلیل مصرف زیاد الکل و چاقی مفرط هم ایجاد می شود.

6. استخوان های ضعیف و شکننده

دکتر اینک می گوید : کمبود پروتئین جذب کلسیم را کاهش داده و در نتیجه متابولیسم استخوان ها را دچار اختلال می کند.

عدم مصرف پروتئین کافی منجر به ضعیف  شدن استخوان ها شده و بنابراین خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

7. بی خوابی

اگر دچار کم خوابی یا بی خوابی شده اید احتمالا بدن شما دچار کمبود پروتئین شده است. پروتئین از مواد غذایی که ما مصرف می کنیم به عنوان بلوک های ساختمانی برای تولید تریپتوفان، اسید آمینه ای که باعث خواب می شود، استفاده می کند.

در نتیجه کمبود پروتئین در بدن باعث کم خوابی و بی خوابی شبانه می شود.

8. استرس، اضطراب و ضعف حافظه

مصرف پروتئین برای حمایت از عملکرد مغز ضروری است، اگر بدن دچار کمبود پروتئین شود شما دچار استرس، اضطراب و ضعف حافظه شده و با مشکلات جدی برای یادگیری رو به رو خواهید شد.

یک مطالعه نشان داده که دوپامین، اپی نفرین و سروتونین، انتقال دهنده های عصبی هستند که بدن شما برای تمرکز به آن ها نیاز دارد، ترشح این هورمون ها در اثر کمبود پروتئین کاهش پیدا می کند.

9. قاعدگی نامنظم

یکی از علل رایج قاعدگی نامنظم و ناباروری، ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک است و بد نیست بدانید که مقاومت به انسولین یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری می باشد.

وقتی که بدن دچار کمبود پروتئین می شود، مقاومت به انسولین افزایش یافته و در اثر پرخوری ها فرد دچار خستگی، التهاب و افزایش وزن می شود که همین باعث اختلال در هورمون های زنانه (از جمله استروژن و پروژسترون) و در نتیجه سندروم تخمدان پلی کیستیک می شود.

10. کمبود پروتئین در کودکان

پروتئین نه تنها به حفظ توده عضلانی و استخوان ها کمک می کند، بلکه برای رشد بدن به ویژه در نوزادان و کودکان ضروری است.

پرخاشگری و عدم رشد کافی از مهم ترین علائم کمبود پروتئین در کودکان محسوب می شوند.


در ادامه بخوانید : بهترین منابع پروتئین گیاهی


منبع : brightsidedraxe