خواص پودر پروتئین نخود برای سلامتی و نحوه مصرف

فواید پودر پروتئین نخود
فواید پودر پروتئین نخود

فواید پروتئین نخود | عوارض و مضرات | نحوه مصرف | مقدار مصرف | ارزش غذایی

پودر پروتئین نخود یک مکمل است که از نخود زرد تهیه می شود و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین با کیفیت بالا و آهن برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود. پودر پروتئین نخود با جدا سازی پروتئین از نخود های زرد تشکیل شده و به رنگ بژ دیده می شود.

پودر پروتئین نخود خواص زیادی برای بدن دارد که از آن جمله می توان به بهبود رشد عضلات، لاغری و کاهش وزن و سلامت قلب اشاره کرد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید پودر پروتئین نخود برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی پودر پروتئین نخود برای سلامتی

1. منبع پروتئین با کیفیت بالا

پودر پروتئین نخود حاوی هر 9 آمینو اسید ضروری است که بدن شما قادر به ایجاد آن نیست و باید از مواد غذایی دریافت کند.

این مکمل غذایی همچنین منبع مهمی از آمینو اسید های زنجیره ای شاخه دار به ویژه آرژینین است که باعث تقویت خون و سلامت قلب شده و لوسین، ایزولوسین و والین موجود در آن که رشد ماهیچه ها را تقویت می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که پروتئین نخود برخلاف سایر پروتئین های گیاهی به راحتی هضم می شود.

2. منبع غنی آهن

پودر پروتئین نخود یکی از منابع غنی آهن خوراکی است و اگر در کنار منابع غذایی غنی از ویتامین C مانند مرکبات مصرف شود تا 67 درصد جذب آهن آن افزایش می یابد.

3. با بسیاری از رژیم های غذایی سازگار است

پودر پروتئین نخود به طور طبیعی وگن و فاقد گلوتن است و هیچ کدام از هشت ماده غذایی حساسیت زا را شامل نمی شود بنابراین، تقریبا با هر رژیم غذایی سازگار می باشد.

4. تقویت عضلات و عضله سازی

مطالعات نشان می دهد که پودر پروتئین نخود می تواند باعث تقویت عضلات و عضله سازی شود.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی مردان وزنه برداری که روزانه 50 گرم پودر پروتئین نخود مصرف می کردند مشخص شد که آن ها به همان اندازه عضله به دست آوردند که افرادی که پروتئین آب پنیر مصرف می کنند به دست آورده اند.

این نشان می دهد که پودر پروتئین نخود به اندازه پودر های پروتئینی مبتنی بر لبنیات در ساختن عضله موثر است.

5. لاغری و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده که مصرف منابع پروتئین مانند پودر پروتئین نخود به افراد کمک می کند تا به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشند و در نتیجه با کاهش کالری مصرفی در روز به مرور زمان دچار کاهش وزن شوند.

پودر پروتئین نخود راهی آسان برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی است.

یک مطالعه نشان داده که 20 گرم پودر پروتئین نخود که 30 دقیقه قبل از خوردن پیتزا مصرف شود، میانگین کالری مصرفی را تقریبا 12٪ کاهش می دهد.

راه دیگری که پودر پروتئین نخود موجب کاهش وزن می شود به دلیل توانایی آن در پایین آمدن سطح گرلین، هورمون مسئول تحریک احساس گرسنگی است که به این ترتیب باعث کاهش اشتها می شود.

6. سلامت قلب

مطالعات حیوانی نشان داده اند که پودر پروتئین نخود می تواند برخی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند کلسترول بالای خون و فشار خون بالا را کاهش دهد.

پودر پروتئین نخود میزان فشار خون بالا را در موش ها بعد از سه هفته کاهش می دهد.

یک مطالعه مشابه سه هفته ای در انسان نشان داد که مصرف 3 گرم پودر پروتئین نخود در روز فشار خون سیستولیک را تا 6 واحد کاهش می دهد.

مطالعات حیوانات نشان داده اند که پودر پروتئین نخود می تواند سطح کلسترول خون بالا را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که پروتئین نخود این کار را با افزایش جذب کلسترول به سلول ها و کاهش تولید چربی های بدن این انجام می دهد.

7. سلامت کلیه ها

برخی مطالعات حاکی از آن است که پودر پروتئین نخود ممکن است یکی از بهترین منابع پروتئینی برای مبتلایان به بیماری های کلیوی باشد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه منیتوبا، پودر پروتئین نخود می تواند باعث افزایش دفع ادرار شده و به بدن کمک کند تا خود را از سموم خلاص کند و کارآیی بیشتری داشته باشد.

8. قند خون

برخی تحقیقات نشان می دهند که مکمل های پودر پروتئین نخود به حفظ سطح قند خون طبیعی کمک می کند.

یک مطالعه انجام شده توسط گروه علوم تغذیه دانشگاه تورنتو، نشان داده که پودر پروتئین نخود میزان قند خون و اشتها را در مردان جوان سالم کاهش می دهد.

عوارض و مضرات پودر پروتئین نخود

سدیم زیادی دارد

از آنجایی که پودر پروتئین نخود از نخود زرد ساخته شده است، فیبر آن نسبتا کم است اما سدیم زیادی دارد. بنابراین افرادی که رژیم غذایی حاوی سدیم کم دارند باید در مصرف آن دقت کنند.

طریقه مصرف پودر پروتئین نخود

پودر پروتئین نخود را می توان برای تهیه انواع اسموتی، غلات صبحانه، کلوچه، کوکی، شیرینی ها، پنکیک و وافل استفاده کرد.

پودر پروتئین نخود را می توان به انواع شیر گیاهی اضافه کرده و استفاده نمود.

میزان مصرف روزانه پودر پروتئین نخود

معمولاً توصیه می شود افراد بالغ سالم حداقل 0.8 تا 1.0 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنند. این مقدار همچنین می تواند بسته به سطح فعالیت شما متغیر باشد، به طوری که برخی از ورزشکاران با فشار بالا نیاز به پروتئین دو برابر دارند.

به طور معمول یک وعده استاندارد پودر پروتئین نخود حدود یک قاشق غذا خوری یا 33 گرم است. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف پروتئین باعث کاهش عملکرد کبد شده و باعث عوارضی مانند تولید مقادیر زیاد آمونیاک در خون، تهوع، اسهال و حتی مرگ می شود.

برای حداکثر تاثیرات عضلانی، پودر پروتئین نخود باید دو ساعت قبل از تمرین مصرف شود.

ارزش غذایی پودر پروتئین نخود (دو قاشق معادل 20 گرم)

  • کالری : 80
  • چربی : 1.5 گرم
  • پروتئین : 15 گرم
  • کربوهیدرات : 1 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • سدیم : 230 میلی گرم
  • آهن : 5 میلی گرم

در ادامه بخوانید : فواید پودر پروتئین شاهدانه

منابع : healthlinedraxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی