خواص سوئیس چارد برای سلامتی و طریقه مصرف آن

فواید گیاه سوئیس چارد
فواید گیاه سوئیس چارد

سبزی سوئیس چارد چیست؟

سوئیس چارد یکی از بهترین انواع سبزیجات برگ سبز بومی مدیترانه است که دارای ساقه های بنفش رنگ و برگ های پهن سبز و دارای رگه های بنفش می باشد.

مصرف سوئیس چارد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، مس، روی، فسفر و فیبر که دارد ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماریهای مزمن را کاهش دهد، باعث لاغری و کاهش وزن شده و به سلامت قلب کمک کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید سبزی سوئیس چارد برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی سوئیس چارد برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

سوئیس چارد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در سوئیس چارد شامل پلی فنول ها، ویتامین C، ویتامین E و رنگدانه های گیاهی کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن هستند.

مصرف یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان ها احتمال ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

در یک بررسی بر روی 18 مطالعه مشخص شده افرادی که بیشترین میزان دریافت بتاکاروتن را دارند، خطر ابتلا به سرطان ریه به طور قابل توجهی در آن ها کاهش می یابد.

2. سوئیس چارد

حاوی چندین آنتی اکسیدان فلاونوئیدی از جمله کوئرستین، کائمفرول، روتین و ویتاکسین است.

کائمفرول یک ترکیب ضد التهابی قدرتمند است که ممکن است دارای خواص ضد سرطان نیز باشد. یک آزمایش در لوله آزمایش نشان داده که کائمفرول با القای مرگ سلولی و مهار رشد سلول های سرطانی به پیشگیری و درمان سرطان لوزالمعده کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که ویتاکسین دیگر فلاونوئید موجود در سوئیس چارد با کاهش فشار خون بالا، کاهش التهاب و مهار لخته شدن خون به سلامت قلب کمک می کند.

3. منبع فیبر غذایی

مقادیر بالای فیبر موجود در سوئیس چارد حرکات منظم روده را تقویت می کند، به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند، هضم را بهبود بخشیده و قند خون را تثبیت می کند.

پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای فیبر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان معده و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

همچنین بسیاری از مطالعات نشان می دهند که افرادی که رژیم های غذایی حاوی فیبر بالا دارند نسبت به دیگران وزن کمتری دارند.

4. منبع عالی ویتامین K

سوئیس چارد حاوی مقادیر بالای ویتامین K است که برای لخته شدن خون و عملکرد های مختلف سلولی لازم است.

همچنین ویتامین K برای سلامتی استخوان و تشکیل پروتئینی که در شکل گیری و نگهداری استخوان ها نقش دارد مفید می باشد.

مصرف کم ویتامین K با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی همراه است. از طرف دیگر افرادی که رژیم های غذایی سرشار از ویتامین K دارند احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آن ها کمتر است.

5. سلامت قلب

سوئیس چارد منبع عالی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

فیبر موجود در سوئیس چارد ممکن است با کاهش تولید کلسترول در کبد و کمک به کاهش جذب کلسترول در جریان خون، کلسترول بالای خون را کاهش دهد.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند افرادی که سبزیجات برگ سبز مصرف می کنند خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها کمتر است.

6. قند خون و دیابت

سوئیس چارد به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد باعث کاهش قند خون می شود؛

مقادیر بالای فیبر موجود در سوئیس چارد ممکن است به حفظ سطح گلوکز سالم خون کمک کند. غذا های سرشار از فیبر به کندی هضم می شوند و به این ترتیب میزان جذب قند را در جریان خون کاهش داده و از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کنند.

فیبر همچنین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند، شرایطی که در آن سلول ها پاسخ به انسولین را متوقف می کنند. مقاومت به انسولین خطر ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

مصرف بیشتر سبزیجات سرشار از فیبر مانند سوئیس چارد می تواند علائم بیماران دیابتی را کاهش دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در سوئیس چارد مقاومت به انسولین را کاهش داده و عوارض مربوط به دیابت از جمله آسیب عصبی را بهبود می بخشند.

7. لاغری و کاهش وزن

سبزیجات برگ سبز از جمله سوئیس چارد به دلیل کالری کم و مقادیر بالای فیبر که دارند به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شوند.

در یک مطالعه بر روی 120 بزرگسال دارای اضافه وزن مشخص شد افرادی که دو برابر سبزیجات نسبت به گروه کنترل دریافت کرده اند، کاهش وزن و کاهش گرسنگی را بیشتر تجربه کردند.

افرادی که سبزیجات بیشتری مصرف می کنند نسبت به افراد دیگر وزن کمتری دارند.

8. بهبود عملکرد ورزشی

تحقیقات نشان داده که سوئیس چارد به دلیل مقادیر بالای نیترات که دارد باعث بهبود اکسیژن رسانی به عضلات در هنگام ورزش می شود. به عبارت دیگر مصرف بیشتر نیترات ممکن است تحمل ورزش را در حین تمرین استقامتی طولانی مدت افزایش دهد.

عوارض و مضرات سوئیس چارد

تداخل دارویی

سوئیس چارد به دلیل مقادیر بالای ویتامین K که دارد ممکن است با دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

طریقه مصرف سوئیس چارد

سوئیس چارد به دلیل طعم ملایمی که دارد می تواند به صورت خام برای تهیه انواع سالاد، اسموتی، آبمیوه های طبیعی، ساندویچ، سس سالاد و ترشی استفاده شود.

سوئیس چارد پخته شده به عنوان جایگزین اسفناج برای تهیه املت سبزیجات، انواع سوپ، خورش، خوراک سبزیجات، پیتزا و ماکارونی استفاده می شود.

ارزش غذایی سوئیس چارد (1 فنجان معادل 175 گرم)

  • کالری : 35
  • کربوهیدرات : 7 گرم
  • پروتئین : 3.3 گرم
  • فیبر : 3.7 گرم

منابع : healthlinemedicalnewstoday