خواص برگ چغندر برای سلامتی و طریقه مصرف آن

فواید و طبع برگ چغندر
فواید برگ چغندر

برگ چغندر در واقع همان سبزیجاتی هستند که با ریشه چغندر عرضه می شوند. برگ چغندر یکی از انواع سبزیجات برگ سبز بومی مدیترانه است که در بیشتر منابع با سوئیس چارد اشتباه گرفته می شود، برگ های خوراکی آن ها هم از نظر طعم و هم از نظر بافتی شباهت زیادی دارند.

برگ چغندر به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد برای سلامت چشم مفید است، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده و به درمان کم خونی کمک می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید برگ چغندر برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی برگ چغندر برای بدن

1. پوکی استخوان

مطالعات نشان داده که برگ چغندر به دلیل مقادیر بالای ویتامین K که دارد به لخته شدن خون کمک می کند و با تقویت قدرت استخوان ها خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

همچنین مقادیر بالای کلسیم موجود در برگ چغندر هم باعث تقویت قدرت استخوان ها می شود.

2. کم خونی

برگ چغندر نسبت به اسفناج از آهن بیشتری برخوردار است به همین دلیل با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی فقر آهن کمک می کند.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین A موجود در برگ چغندر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و تولید آنتی بادی ها و گلبول های سفید خون را تحریک می کند.

بتاکاروتن و ویتامین A موجود در برگ چغندر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارند، می توانند با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهند.

4. سلامت چشم

مقادیر بالای ویتامین A موجود در برگ چغندر به تقویت بینایی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهد.

همچنین مطالعات نشان می دهد که برگ چغندر به جذب لوتئین و بتاکاروتن رژیم غذایی کمک می کند، لوتئین نقش مهمی در سلامت چشم از جمله سلامت شبکیه دارد.

5. آلزایمر

مقادیر بالای ویتامین K موجود در برگ چغندر احتمال آسیب های عصبی در مغز را کاهش داده و به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

عوارض و مضرات برگ چغندر

اگزالات دارد

برگ چغندر به دلیل مقادیر قابل توجه اگزالات موجود در آن ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

تداخل دارویی

برگ چغندر به دلیل مقادیر بالای ویتامین K موجود در آن ممکن است با برخی دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

طبع برگ چغندر چیست؟

طبیعت و مزاج برگ چغندر در طب سنتی سرد و تر می باشد. برگ چغندر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K، فسفر، روی، منیزیم، پتاسیم، مس، منگنز، فیبر و پروتئین است.

برگ چغندر در همه ی فصول سال یافت می شود اما بهترین نوع آن ها در فصل زمستان رشد می کنند.

برگ چغندر بیشتر به رنگ سبز می باشد و رگه های آن ها بسته به اینکه از چغندر قرمز باشند یا چغندر سفید متفاوت می باشند؛ رگه های برگ چغندر قرمز بنفش رنگ و رگه های برگ چغندر سفید تقریبا زرد رنگ هستند.

طریقه مصرف برگ چغندر

برگ چغندر تازه و ترد را به صورت خام برای تهیه انواع اسموتی، آبمیوه های طبیعی، سالاد سبزیجات و سس سالاد به کار می برند.

برگ چغندر را به صورت پخته شده به عنوان جایگزین اسفناج برای تهیه بورانی، املت، ماکارونی، ساندویچ، پیتزا، سوپ و خورش استفاده می کنند.

ارزش غذایی برگ چغندر (100 گرم)

  • کالری : 22
  • کربوهیدرات : 4 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • فیبر : 4 گرم

در ادامه بخوانید : خواص چغندر قرمز

منابع : foodfacts.mercolanutrition-and-you

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا