چگونه با اضطراب ناشی از همه گیری کرونا مقابله کنیم؟

کاهش اضطراب کرونا
روش های کاهش اضطراب کرونا

این روزها بسیاری از مردم دنیا با ویروس کرونا درگیر هستند و همه جا صحبت از کرونا ویروس جدید و آمار و ارقام ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری می باشد.

بی شک زمانی که یک بیماری به شدت مسری مانند کرونا ویروس جدید در سراسر دنیا شیوع پیدا کند و به یک اپیدمی تبدیل شود وحشت و اضطراب زیادی در مردم ایجاد خواهد کرد به خصوص وقتی نمی دانیم بیماری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چه تعداد از مردم به آن مبتلا خواهند شد.

احساس ترس، اضطراب، غم و عدم اطمینان در طول یک پاندمی کاملا طبیعی است و خوشبختانه با توجه به برخی نکات و توصیه های ساده می توان تا حد زیادی آن را کاهش داده و به رفع اضطراب و استرس کمک کرد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

با کوکا همراه باشید.

راه های کنترل استرس ناشی از کرونا ویروس جدید

1. اخبار را از منابع معتبر دنبال کنید

از توجه به رسانه هایی که زیر نظر هیچ ارگان معتبری قرار ندارند یا امکان کنترل آن ها وجود ندارد اجتناب کنید و به جای آن به منابعی توجه کنید که اطلاعات درستی درباره این ویروس و همچنین روش های صحیح رعایت بهداشت عمومی در اختیار شما قرار می دهند.

2. اقدامات لازم برای پیشگیری را بشناسید

برای پیشگیری از ابتلا و شیوع بیشتر بیماری کرونا روش هایی وجود دارد که از آن جمله می توان به شستن صحیح دست ها، محدود کردن مسافرت ها و دوری از اجتماعات اشاره کرد.

از طریق منابع معتبر با این موارد آشنا شده و خود را ملزم به رعایت آن ها کنید، در این شرایط استرس زا روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تمرکز داشته باشید و ذهن خود را از چیزهایی که در کنترل شما نیستند خالی کنید.

3. خبرهای دریافتی را محدود کنید

اگر از شنیدن اخبار – حتی اخبار معتبر – دچار اضطراب می شوید توصیه می شود مطالبی که می خوانید یا برنامه هایی که تماشا می کنید را محدود کرده تا اخبار استرس زایی همچون سرعت سرایت بیماری یا تعداد ابتلا و مرگ و میر مردم کمتر به گوش تان برسد.

اگرچه آگاهی مفید و مهم است اما اگر دچار اضطراب می شوید نباید اجازه دهید همه روزتان با خبرهای مضطرب کننده بمباران شود.

4. ملاک خود را آن چه اکثریت مردم انجام می دهند قرار ندهید

زمانی که یک بیماری همه گیر می شود گاهی اکثریت مردم کارهایی انجام می دهند که اصلا کمک کننده نیست و صرفا از هم تقلید می کنند.

در این مواقع فقط به خاطر این که همه از ماسک استفاده می کنند یا تکنیک پاکسازی خاصی را در پیش گرفته اند شما نیز آن را تکرار نکنید مگر آن که واقعا از منبع معتبر بهداشتی ارائه شده باشد.

مثلا چندی پیش برخی از مردم به دلیل این شایعه که مصرف خوراکی الکل و مواد ضد عفونی کننده می تواند از ابتلا به کرونا پیشگیری کند اقدام به مصرف آن کردند و متاسفانه تعدادی از آن ها جان خود را از دست دادند.

5. از خودتان به خوبی مراقبت کنید

داشتن رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و استفاده درست از اوقات فراغت همگی به شما کمک می کند تا در شرایط استرس زا چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی سالم بمانید.

خود مراقبتی تاثیر قابل توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

6. در صورت نیاز با روانشناس مشورت کنید

اگر از نظر روحی به شدت تحت تاثیر استرس ناشی از کرونا ویروس قرار گرفته اید صحبت با یک روانشناس یا مشاور می تواند به شما کمک کند تا ترس های خود را مدیریت کرده و در عین حال بتوانید تصمیمات بهتری برای حفظ سلامت خود و خانواده تان بگیرید.

حفظ بهداشت روان

اضطراب ناشی از همه گیر شدن یک بیماری مانند کرونا ویروس جدید علاوه بر تاثیر بدی که ممکن است روی سلامت جسم به جا بگذارد ممکن است اثرات نامطلوبی روی روح و روان افراد داشته باشد که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

چرا کرونا ویروس باعث اضطراب در برخی افراد می شود؟

محققان به این نتیجه رسیده اند برخی افراد زمانی که برای اولین بار درگیر یک بیماری همه گیر می شوند مشکلات روحی و روانی را تجربه کرده و دچار افسردگی یا اضطراب افزایش یافته شوند.

این مسئله هنگام شیوع ویروس ابولا و آنفلوآنزای H1N1 نیز وجود داشت، مثلا بعضی از مردم در دوران شیوع آنفلوآنزای H1N1 در سال 2009 دچار مشکلات روحی مانند اختلالات سوماتوفرم با درد و خستگی بدون منشا جسمی شدند.

افرادی که در این شرایط استرس زیادی را متحمل می شوند معمولا احساس می کنند نمی توانند کاری برای محافظت از خود انجام دهند. لازم به ذکر است این مسئله در کسانی که سابقه مشکلات روانی هستند می تواند باعث تشدید علائم بیماری شان شود.

از جمله افرادی که بیشتر در معرض مشکلات روحی این دوران هستند می توان به کسانی اشاره کرد که مسئولیت مراقبت از فرد یا افراد بیمار را در دوره همه گیری بر عهده دارند و ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • افزایش افسردگی و اضطراب
  • نگرانی از سلامت عزیزان آن ها
  • احساس گناه درباره باعث شدن یا پیشگیری نکردن از بیماری یکی از عزیزان آن ها که مریض شده است

ناگفته نماند اضطراب والدین روی کودکان آن ها نیز تاثیر می گذارد و احتمال دارد کودکان نیز به این اضطراب مبتلا شوند.

واکنش شخصی افراد به ترس ناشی از همه گیری متفاوت است، اما بسیاری از آن ها معمولا احساس می کنند به بیماری دچار شده اند یا ممکن است رویه ای افراطی را در پیش بگیرند که چندان نیاز نیست، مثلا خودشان را به طور کامل منزوی کنند.

افرادی که بسیار آسیب پذیرتر هستند ممکن است دچار روان پریشی افزایش یافته یا پارانویا شوند.

چرا از بیماری همه گیر کرونا عصبی شده ایم؟

در دوران همه گیری ممکن است با افرادی سر و کار داشته باشیم که بسیار وحشت زده اند و از طرف دیگر کسانی را می بینیم که با وجود افزایش تعداد مبتلایان به نظر می رسد اصلا نگران این شیوع نیستند که این موارد باعث سردرگمی ما خواهد شد.

بسیاری از افراد معمولا در برابر تهدیدهای نا آشنا بیش از حد واکنش نشان می دهند در حالی که در برابر تهدیدهای آشنا زیادی بی تفاوت هستند.

مثلا احتمالا هیچ از یک ما از آنفلوآنزا نمی ترسیم زیرا بارها به آن مبتلا شده و جان سالم به در برده ایم اما آیا می دانید آنفلوآنزا سالانه 20 درصد جمعیت را مبتلا کرده و هزاران نفر به دلیل ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند؟!

با این حال مثلا در ایالات متحده واکسیناسیون در برابر آنفلوآنزا کمتر از 50 درصد انجام می شود، چرا؟ چون مردم از آن نمی ترسند.

برعکس این مسئله هم صدق می کند، ما از چیزی که آن را نمی شناسیم – مثلا کرونا ویروس جدید که گفته شده میزان مرگ و میر آن از آنفلوآنزا کمتر است – بیش از حد عصبی و نگران می شویم.

اگر از جمله افرادی هستید که در این دوران اضطراب زیادی تجربه می کنید باید بدانید بمباران شدن با اخباری که دائما از تلفات صحبت کرده و آمار و ارقام مربوط به تعداد مبتلایان را رصد می کنند می تواند باعث بزرگ نمایی خطری که شما را تهدید می کند شود، هر چند بی تفاوت بودن به این مسئله یا به قول معروف از آن طرف دیوار افتادن نیز چندان توصیه نمی شود.

همان طور که قبلا اشاره کردیم منابع معتبر رسانه ای می توانند در یک دوره بیماری همه گیر اثرات بسیار مثبتی نیز برای جامعه به دنبال داشته باشند و استفاده درست از آن ها به کاهش اضطراب کمک خواهد کرد.

منبع: verywellmind