آزمایش زگیل تناسلی در زنان باردار چگونه است؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های است که از راه ارتباطی پوستی و جنسی منتقل میشود و می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان‌های مختلف در ناحیه تناسلی، مقعد، دهان و گلو شود. انجام آزمایش HPV برای پیشگیری و مهار این ویروس ضروری است. همچنین با انجام این تست به همراه آزمایش غربالگری در آزمایشگاه تهران لب، مادران میتوانند از سلامت جنین خود تا حد زیادی اطمینان پیدا کنند.

وب سایت شناخته شده Verywell Family هم درباره ویروس پاپیلومای انسانی و اهمیت آزمایش اچ پی وی میگوید:

بیش از 200 گونه مختلف از ویروس HPV شناسایی شده‌اند که بسیاری از آنها از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند.

More than 200 distinct types of HPV have been recognized, many of which can be spread through sexual contact.

از این 200 نوع، برخی از آن‌ها با خطر بالا و برخی با خطر پایین هستند. بسیاری از افراد که به این ویروس مبتلا می‌شوند، هیچ علامتی ندارند و بدن آنها خود به خود ویروس را از بین می‌برد. اما در برخی موارد، ویروس می‌تواند در بدن باقی بماند و باعث تغییرات پیش ‌سرطانی در سلول‌های مخاطی شود.

آزمایش زگیل تناسلی در زنان باردار چگونه است؟

HPV و زگیل تناسلی در زنان باردار

زنان باردار ممکن است نگران این باشند که اگر به ویروس HPV مبتلا شوند، بیماری آنها چه تأثیری میتواند بر سلامت خودشان و جنین‌شان داشته باشد.

  • آیا این ویروس می‌تواند به جنین منتقل شود؟
  • آیا می‌تواند باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود؟
  • آیا می‌تواند در زمان زایمان مشکل ایجاد کند؟

خوشبختانه شواهد علمی نشان می‌دهد که این ویروس معمولاً باعث ایجاد مشکل تحدیدکننده‌ای در  بارداری نمی‌شود و در بدترین شرایط، این ویروس ممکن است باعث بزرگ شدن زگیل تناسلی شود؛ که در ادامه به آن میپردازیم.

شایع‌ترین عوارض ابتلا به HPV

ویروس اچ پی وی به دو شکل کم‌خطر و پرخطر دیده میشود که نوع آن با تست HPV قابل بررسی است. نوع کم‌خطر این ویروس می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود، ضایعات گوشتی در ناحیه تناسلی ایجاد میشوند و گاها ممکن است بدون درد و خارش، یا در برخی موارد همراه با خارش و خونریزی باشند. این ویروس‌ها همچنین ممکن است به صورت تکی یا تجمعی در بدن به جود بیایند.

اما برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی که زگیل تناسلی ایجاد نمی‌کنند، از انواع پرخطر هستند و می‌توانند باعث تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌های مخاطی دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی مردانه، مقعد، دهان و گلو شوند. این تغییرات ممکن است بدون علامت باشند و در صورت عدم شناسایی و درمان، ممکن است تبدیل به سرطان شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نیز بر این مسئله تاکید دارد:

به طور کلی برآورد می‌شود که HPV مسئول بیش از 90 درصد سرطان‌های مقعد و دهانه رحم، حدود 70 درصد سرطان‌های ناحیه واژن و فرج و 60 درصد سرطان های آلت تناسلی باشد.

تشخیص و آزمایش زگیل تناسلی در زنان باردار

برای تشخیص ویروس HPV در زنان باردار، چندین روش ممکن است استفاده شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها آزمایش پاپ اسمیر است که با گرفتن نمونه از سلول‌های دهانه رحم، می‌تواند تغییرات غیرعادی سلول‌‎های جمع آوری شده را شناسایی کند. از این آزمایش معمولا برای یافتن سلول‌های پیش سرطانی استفاده میشود.

درصورت وجود تغییرات غیرعادی در نتیجه این تست از جمله ویروس، پزشکان از آزمایش HPV استفاده میکنند. تست HPV آزمایشی است که اختصاصا به دنبال وجود نشانه‌های این ویروس در نمونه فرد میگردد.

آزمایش HPV چه مشکلاتی را بررسی میکند؟

آزمایش HPV یک روش تشخیصی است که با گرفتن نمونه از سلول‌های دهانه رحم، می‌تواند نشان دهد که آیا زن به ویروس HPV از نوع پرخطر مبتلا است یا خیر. این آزمایش می‌تواند برای زنانی که آزمایش پاپ اسمیر نتیجه غیرمعمولی داشته اند یا برای زنانی که بالای ۳۰ سال هستند، تجویز شود.

تست HPV در آزمایشگاه‌های خوب کمک میکند که زنانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند، شناسایی شوند و برای درمان و پیگیری به پزشک مراجعه کنند.

با انجام آزمایش HPV میتوان احتمال وجود 4 بیماری بسیار مهم در فرد را بررسی کرد:

  • زگیل تناسلی: ایجاد زائده‌های نرم و برجسته در نواحی تناسلی یا مقعدی. زگیل‌های تناسلی می‌توانند باعث درد، خارش و ناراحتی شوند. زگیل تناسلی HPV و بارداری ممکن است باعث انتقال این ویروس به جنین شود.
  • سرطان مقعد: این بیماری با رشد سلول‌های بدخیم در مجرای مقعد ایجاد می‌شود. سرطان مقعد می‌تواند باعث علائمی مانند خونریزی مقعدی، درد، توده یا خارش شود.
  • سرطان دهانه رحم: این بیماری با رشد سلول‌های بدخیم در دهانه رحم ایجاد می‌شود. سرطان دهانه رحم می‌تواند باعث علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی، ترشحات نامنظم، درد لگنی یا درد هنگام رابطه جنسی شود. این بیماری نیز می‌تواند یکی از عوامل تاثیر اچ پی وی در بارداری باشد.
  • سرطان آلت تناسلی مردانه: این بیماری با رشد سلول‌های بدخیم در آلت تناسلی مردان رخ می‌دهد. سرطان آلت تناسلی مردانه می‌تواند باعث علائمی مانند تغییرات پوستی، تورم، ایجاد توده، خونریزی یا خارش شود.

نوبت‌دهی آزمایش HPV: شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و شماره تلفن ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها

تاثیر ویروس HPV در سلامت جنین

ویروس HPV معمولاً بر روی سلامت جنین تأثیری ندارد و بیشتر موارد عفونت HPV در زمان بارداری به صورت خودبه‌خود از بین می‌روند. با این حال، در موارد نادر، ممکن است ویروس از طریق زایمان واژینال به جنین منتقل شود و باعث بروز بیماری پاپیلوماتوز تنفسی شود.

بیماری پاپیلوماتوز تنفسی یک بیماری نادر است که بر اثر عفونت HPV بروز می‌کند و سبب می‌شود که زگیل‌ها در راه هوایی فرد رشد کنند. همچنین این بیماری می‌تواند باعث تغییر صدا و گرفتگی آن، بروز سرفه‌های مزمن و مشکلات تنفسی در افراد شود که رایج‌ترین راه درمان پاپیلوماتوز تنفسی استفاده چندین از لیزر به صورت مکرر و در چندین مرتبه است.

برای پیشگیری از انتقال HPV به جنین، زنان باردار باید به صورت منظم آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV انجام دهند و در صورت وجود زگیل تناسلی یا تغییرات پیش‌ سرطانی، حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارند.

با این حال، عموما پیشنهاد میشود که درصورت ابتلای فرد باردار، مراحل درمان آن از جمله واکسن HPV پس از زایمان انجام شود.

بیماری‌های نگران کننده برای سلامت جنین

بیماری‌های نگران کننده برای سلامت جنین

اگرچه آزمایش HPV یکی از تست‌هایی است که پیشنهاد میشود قبل از اقدام به بارداری انجام شود، اما این ویروس نگران کننده ترین عامل تحدیدکننده سلامت مادر و جنین نیست.

در ادامه برخی بیماری‌های دیگر که باید مادران باردار برای بررسی آنها به آزمایشگاه تهران‌لب مراجعه کنند را در دو دسته توضیح میدهیم:

* بیماری‌های ژنتیکی

این بیماری‌ها در اثر تغییر یا جهش در ژن‌ها یا کروموزوم‌های جنین ایجاد می‌شوند و ممکن است از والدین به جنین منتقل شوند، یا در زمان تکامل جنین رخ دهند.

برخی از بیماری‌های ژنتیکی رایج عبارتند از:

  • سندرم داون
  • سندرم ادواردز
  • سندرم پاتائو
  • سندرم کلاینفلتر
  • سندرم ترنر
  • سندرم مارفان
  • بیماری هانتینگتون
  • بیماری ویلسون

* بیماری‌های غیرژنتیکی

این بیماری‌ها در اثر عوامل محیطی یا عفونی بر روی جنین تأثیر می‌گذارند و ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری‌های ساختاری یا عملکردی در جنین شوند.

برای مثال:

  • عفونت‌های مادری مانند توکسوپلاسموز
  • سیتومگالوویروس
  • سرخجه
  • سیفلیس
  • مصرف مواد مخدر، الکل یا دخانیات توسط مادر
  • کمبود تغذیه یا ویتامین در مادر
  • بیماری‌های قلبی یا کلیوی در مادر

آزمایش غربالگری برای تعیین سلامت مادر و جنین

برای بررسی وضعیت سلامت جنین، می‌توان از آزمایش‌های غربالگری بارداری استفاده کرد که طی سه مرحله در بارداری انجام می‌شوند. این آزمایش‌ها می‌توانند برخی از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های جنین را با استفاده از خون مادر، سونوگرافی یا نمونه‌برداری از جفت‌های آبی یا مغز استخوان شناسایی کنند.

این سه مرحله شامل موارد زیر هستند:

– آزمایش غربالگری اول بارداری

غربالگری اول شامل یکسری آزمایشات غیرتهاجمی است که برای شناسایی خطر اختلالات کروموزومی و ناهنجاری‌های جنینی در دوران بارداری انجام می‌شود. این آزمایش شامل دو بخش است: آزمایش خون مادر و سونوگرافی NT (نوکال ترانسلوسنسی).

آزمایش خون مادر تست غربالگری برای اندازه‌گیری دو ماده در خون مادر است: هورمون بتا hCG و پروتئینPAPP-A .

سونوگرافی NT برای بررسی ارزیابی مایع پشت گردن جنین است. این آزمایش معمولاً بین هفته یازدهم تا روز ششم هفته سیزدهم بارداری انجام می‌شود. جواب آزمایش غربالگری اول می‌تواند نشان دهد که احتمال ابتلای جنین به سندرم داون، سندرم ادواردز، سندرم پاتو یا ناهنجاری‌های قلبی چقدر است.

توجه داشته باشید که این آزمایش قطعی نیست و احتمال بیماری را بررسی میکند. اگر نتایج غیرطبیعی باشند، ممکن است نیاز به آزمایش‌های تشخیصی دقیق‌تر باشد.

– آزمایش غربالگری دوم بارداری

 آزمایش غربالگری دوم، یک آزمایش خون است که برای اندازه ‌گیری چهار ماده در خون مادر است:

  • آلفا فتوپروتئین (AFP)
  • گنادوتروپین مزمن انسان (hCG)
  • استریول
  • اینهیبین-آ

این آزمایش به عنوان آزمایش کوآد مارکر یا آزمایش خون چهارگانه نیز شناخته می‌شود و بین هفته 18 تا بیست و دوم بارداری انجام می‌شود. نتایج این آزمایش می‌توانند نشان دهند که جنین چه احتمالی برای داشتن نقص‌های لوله عصبی، سندرم داون، سندرم ادواردز یا برخی از بیماری‌های ژنتیکی دیگر دارد.

* آزمایش غربالگری سوم بارداری

تست غربالگری سوم نیز آزمایش خون است و برای بررسی سطح گلوکز خون مادر و آمادگی او برای زایمان انجام میشود. این آزمایش به عنوان آزمایش تحمل گلوکز یا آزمایش GCT شناخته می‌شود و در این مرحله میتوان از خدمات مشاوره ژنتیک بررسی ویروس HPV در بارداری نیز استفاده کرد.

این آزمایش بین هفته بیست و هشتم تا زمان زایمان انجام می‌شود. این آزمایش برای تشخیص دیابت بارداری یا افزایش قند خون در دوران بارداری است، چرا که دیابت بارداری می‌تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد.

اگر نتایج این آزمایش نشان دهند که سطح گلوکز خون مادر بالا است، ممکن است نیاز به آزمایش تحمل گلوکز سه ساعته یا آزمایش GTT باشد. این آزمایش برای تایید یا رد تشخیص دیابت بارداری است.

نوبت‌دهی آزمایش غربالگری: شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و شماره تلفن ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها

مشاوره ژنتیک در غربالگری سه ماهه سوم بارداری

مشاوره ژنتیک در غربالگری سه ماهه سوم بارداری فرآیندی است که به زنان باردار و همسرانشان کمک می‌کند تا درک بهتری از ریسک‌ها و انتخاب‌های مربوط به سلامت ژنتیک جنین داشته باشند. مشاوره ژنتیک می‌تواند در مواردی که نتایج آزمایش‌های غربالگری نشان دهند که جنین احتمال داشتن بیماری ژنتیکی یا ناهنجاری کروموزومی را دارد، مفید باشد.

این مشاوره در تهران لب به عنوان آزمایشگاه مجهز در تهران، اطلاعاتی هم در مورد علت، شیوع، علائم، روش‌های تشخیصی و درمانی، پیش‌بینی و انتقال بیماری ژنتیکی ارائه دهد. همچنین مشاوره ژنتیک می‌تواند به زنان باردار و همسرانشان کمک کند تا با توجه به ارزش‌ها، باورها و احساسات خود، تصمیماتی مسئولانه و آگاهانه در مورد بارداری و جنین بگیرند.

به این ترتیب، از این مشاوره ژنتیک می‌توان قبل، حین یا بعد از انجام آزمایش‌های غربالگری یا تشخیصی استفاده نمود.

نوبت‌دهی مشاوره ژنتیک: شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و شماره تلفن ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها

تهران لب (tehranlab.com)، بهترین آزمایشگاه تهران برای آزمایش زگیل تناسلی در زنان باردار و آزمایش HPV

تهران لب (tehranlab.com)، آزمایشگاه تهران برای آزمایش زگیل تناسلی در زنان باردار و آزمایش HPV

با توجه به اهمیت آزمایش غربالگری و آزمایش HPV در سلامت زنان، بسیار مهم است که برای انجام آنها به آزمایشگاه خوب در تهران مراجعه کنید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب به عنوان یکی از  آزمایشگاه‌های خوب تهران، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و کادر متخصص، خدمات متنوع و باکیفیتی را در زمینه تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی و ناهنجاری‌های جنینی ارائه می‌دهد.

 

  • زگیل تناسلی در بارداری زنان چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

تشخیص زگیل‌های تناسلی در زنان باردار، شامل مجموعه ای از آزمایش های خون، معاینه بالینی و آزمایشی با نام پاپ اسمیر می‌باشد.

  • در زنان باردار آزمایش زگیل تناسلی چیست؟

در بعضی مواقع که متخصصان زنان زگیل هایی را در خانم ها مشاهده کنند، آزمایش HPV را حین بارداری و یا همراه پاپ اسمیر پیشنهاد می کنند.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا