خواص و مضرات نارگیل برای افراد دیابتی چیست؟

فواید و مضرات نارگیل برای قند خون
فواید و مضرات نارگیل برای قند خون

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد دیابتی هر روز با آن درگیر هستند این است که آیا ماده غذایی، میوه یا خوراکی خاصی که می خواهند میل کنند برای قند خون آن ها مضر است یا می توانند با خیال راحت آن را بخورند؟

درباره مضر یا مفید بودن مواد غذایی مختلف برای دیابتی ها مقالات متعددی منتشر شده است، یکی از این میوه های چالش برانگیز و پر حاشیه نارگیل است، میوه ای فوق العاده پر خاصیت و سرشار از چربی و کالری که دیابتی ها از خوردن آن هراس دارند.

در این مقاله از کوکا قصد داریم درباره مضر یا مفید بودن نارگیل برای افراد مبتلا به دیابت و رابطه مصرف کربوهیدرات و فیبر با بیماری دیابت صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

دیابت از گذشته تا امروز …

اگرچه امروزه به لطف داروهای قند خون و انسولین و افزایش آگاهی پزشکان و مردم درباره بیماری دیابت، این بیماری دیگر جزو بیماری های کشنده به شمار نمی رود اما هنوز هم به آن به چشم عارضه ای مزمن نگاه می شود که لازم است توجه کافی به آن داشته باشیم.

سال ها پیش پزشکان به دلیل عدم آشنایی کافی با این بیماری، افراد دیابتی را از مصرف هرگونه ماده غذایی قندی منع می کردند اما در حال حاضر علم پزشکی درک دقیق تری درباره تاثیر مواد غذایی مختلف روی قند خون به دست آورده و به جای آن که به لیست ساده مواد غذایی مجاز و غیر مجاز برای دیابت بسنده کند روی مدیریت مصرف کربوهیدرات کل در این بیماران تمرکز داشته است.

به گفته متخصصان برخلاف باور عموم، مصرف کربوهیدرات هایی که به آرامی در بدن هضم می شوند از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می کند و فیبر موجود در مواد غذایی باعث کاهش سرعت جذب کربوهیدرات و قند از مواد غذایی مصرفی می شود که برای بیماران دیابتی مفید می باشد.

همان طور که همه ما می دانیم سبک زندگی و رژیم غذایی سالم نقش مهمی در سلامت افراد دیابتی دارد و زمانی که یک فرد مبتلا به دیابت از نحوه عملکرد و تاثیر مواد غذایی به خصوص کربوهیدرات ها روی قند خون  خود آگاه شود می تواند راحت تر درباره مصرف خوراکی های مختلف از جمله نارگیل تصمیم بگیرد و پس از مشورت با پزشک مطمئن شود کدام مواد غذایی را چه زمانی مصرف کند.

نارگیل، دیابت و کربوهیدرات ها

آیا عاشق نارگیل تازه هستید؟ اگر این طور است هر بار چقدر از این میوه خوشمزه میل می کنید؟ احتمالا مقدار زیادی نخواهد بود زیرا جویدن تکه های درشت نارگیل سخت است و معمولا به جای آن از نارگیل تازه رنده شده یا خرد شده داخل غذاهای خود استفاده می کنید.

به دلیل مصرف مقدار ناچیز نارگیل در طول روز، سهم این میوه در مصرف کربوهیدرات های کل روزانه چندان قابل توجه نمی باشد و اگر بخواهیم استانداردی برای نارگیل مصرفی به عنوان یک میان وعده خوب مشخص کنیم این مقدار به اندازه یک مربع 5 سانتی متری با ضخامت 1.25 سانتی متر (حدود 45 گرم) خواهد بود.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، کربوهیدرات کل موجود در 45 گرم نارگیل حدود 6.9 گرم است که تقریبا 2 درصد نیاز روزانه بدن ما به این ماده را برطرف می کند و جالب تر این که از این 6.9 گرم تنها 2.8 گرم آن را قند تشکیل می دهد.

نارگیل، دیابت و فیبر

نارگیل منبع استثنایی فیبر محسوب می شود تا جایی که در برخی مناطق فیبر موجود در نارگیل را به صورت کپسول بسته بندی کرده و به عنوان مکمل به افرادی که دچار کمبود این نوع فیبر هستند عرضه می کنند.

در مقدار میان وعده ای که قبلا ذکر کردیم حدود 4 گرم فیبر وجود دارد که 16 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند و بی تردید میوه ای که بتواند در کنار تنها 2 درصد کربوهیدرات 16 درصد فیبر به بدن ما بدهد انتخاب هوشمندانه ای برای افراد دیابتی خواهد بود.

نکات مهمی که نباید فراموش کرد …

نارگیل مقدار زیادی چربی دارد و به خصوص چربی های اشباع شده موجود در آن در سطح بالایی قرار دارد، بنابراین اگر به وزن خود حساس هستید و قصد دارید از شر چربی های اضافه بدن تان خلاص شوید بهتر است فکر مصرف بیش از حد نارگیل را از ذهن خود بیرون کنید!

اگرچه این چربی ها می توانند مفید باشند، زیرا مصرف آن ها به همراه فیبر باعث احساس سیری طولانی مدت در فرد می شود که به نوبه خود تاثیر خوبی در کاهش میان وعده ها داشته و به کاهش وزن و مدیریت قند خون کمک می کند.

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی درباره مصرف نارگیل تازه در افراد دیابتی داشته باشیم توصیه می کنیم دیابتی ها مصرف نارگیل را در حد اعتدال نگه داشته و از زیاده روی اجتناب کنند.

در ضمن اگر به نارگیل تازه دسترسی ندارید 28 گرم نارگیل خشک معادل یک مربع نارگیل تازه با ابعادی است که قبلا درباره آن صحبت کردیم.

همچنین توصیه اکید می شود دور مصرف نارگیل های حاوی افزودنی های قندی که در فروشگاه ها عرضه می شود خط قرمز بکشید.

فراورده های نارگیلی و دیابت

سوال دیگری که معمولا ذهن افراد دیابتی را به خود مشغول می کند این است که آیا فراورده های به دست آمده از نارگیل که معمولا سرشار از چربی هستند برای مبتلایان به دیابت مفید هستند یا مضر؟

روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از کالری به دست آمده از چربی های اشباع و اسیدهای چرب امگا 6 و فاقد ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین یا فیبر می باشد، یعنی چربی خالص!

چربی های موجود در روغن نارگیل از نوع تری گلیسرول های زنجیره متوسط یا MCT هستند، این چربی ها اگرچه به کاهش وزن کمک می کنند اما این تاثیر چندان قابل توجه نیست، مثلا مطالعه ای نشان داده افرادی که روغن نارگیل مصرف می کنند بعد از 6 ماه به طور میانگین حدود 3 کیلوگرم کاهش وزن دارند.

روغن نارگیل به افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون کمک می کند، تاثیر خوبی در آب کردن چربی های شکمی – که از عوامل بروز بیماری های قلبی است – داشته و باعث کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر می شود.

بررسی اخیر نشان داده MCT موجود در روغن نارگیل به طور مستقیم توسط روده جذب شده و پس از ورود به کبد به عنوان منبع انرژی این اندام استفاده می شود.

اگرچه مطالعه انسانی کافی در این زمینه وجود ندارد اما با توجه به نتایج حاصل از مطالعات حیوانی MCT ها مقاومت به انسولین و عملکرد انسولین در بدن موش های دیابتی را نیز بهبود بخشیده اند.

گوشت و آرد نارگیل

گوشت نارگیل (پوسته های سفید آن) دارای فیبر، پروتئین، مواد معدنی همچون منگنز، سلنیوم، آهن و همچنین ویتامین C و B به همراه استرول های گیاهی می باشد.

این ماده غذایی از نظر کالری به دست آمده از چربی های اشباع و اسیدهای چرب امگا 6 در سطح بالایی قرار دارد. آرد نارگیل نیز در واقع گوشت نارگیل آسیاب شده می باشد.

گوشت و آرد نارگیل حاوی فیبر فراوان هستند و استفاده از آن ها در غذاهای مختلف یا پخت نان و کلوچه باعث کاهش شاخص گلیسمی و بار گلیسمی مواد غذایی مختلف می شود و برای دیابتی ها مفید است.

شیر و آب نارگیل

شیر نارگیل از فشردن گوشت نارگیل به دست می آید و از نظر ارزش غذایی بسیار شبیه گوشت نارگیل است و فیبر و پروتئین فراوان دارد اما از نظر مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز و سلنیوم غنی تر از گوشت نارگیل بوده و حاوی ویتامین های C و E و B، استرول های گیاهی و کالری فراوان به دست آمده از چربی می باشد.

آب نارگیل در واقع شیر نارگیل رقیق شده است و از نظر کالری در سطح بسیار پایین تری قرار دارد.

به طور کلی آب نارگیل برای مبتلایان به دیابت توصیه نمی شود. این آب حاوی سطح بالای پتاسیم است که می تواند باعث افزایش شدید پتاسیم در خون شود، اگرچه این مورد در بیمارانی دیده شده که برای مدت طولانی روزانه 1 لیتر آب نارگیل می نوشیده اند.

سخن پایانی …

با وجود همه فوایدی که به آن ها اشاره شد مطالعات انجام شده درباره رابطه نارگیل و دیابت – به جز مورد شاخص گلیسمی پایین گوشت و آرد نارگیل – در مراحل ابتدایی قرار دارند، به همین دلیل توصیه می شود بیماران دیابتی از مصرف بیش از حد نارگیل و فراورده های آن اجتناب کرده و هر هفته به طور میانگین 2 تا 3 بار روغن نارگیل، گوشت یا آرد نارگیل میل کنند و در این مدت از کنترل کالری مصرفی خود غافل نشوند.

توصیه می شود به اصل بودن روغن نارگیل توجه داشته و از مصرف روغن نارگیل فراوری شده اجتناب کنید. اگر از روغن نارگیل برای پخت و پز استفاده می کنید آن را در معرض گرمای زیاد قرار ندهید زیرا باعث خراب شدن روغن و کاهش خواص آن می شود.

در ادامه بخوانید : خواص آب بامیه برای دیابت

منابع: healthyeatingthediabetescouncil

فال حافظ کوکا