افسردگی پاییزی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

995

افسردگی پاییزی چیست؟

افسردگی فصلی یا پاییزی (Seasonal Affective Disorder) نوعی اختلال در خلق‌وخوی فرد است که تقریبا شبیه همان افسردگی (depression) است، با این تفاوت که افسردگی فصلی تنها در برخی فصول سال رخ می‌دهد و با تغییر فصل برطرف می‌شود.

افسردگی پاییزی
افسردگی پاییزی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

علایم افسردگی پاییزی

افراد مبتلا به این اختلال روحی تمایل پیدا می‌کنند که بیشتر بخوابند، پرخوری کنند و در طول فصل‌های پاییز و زمستان دچار اضافه وزن می‌شوند. آنها ممکن است احساس خستگی مفرط داشته باشند و از طرفی هم قادر نیستند برنامه منظم خود را دنبال کنند.

دیگر علائم افسردگی فصلی

  • کاهش انرژی بدن
  • زیاد خوابیدن
  • پرخوری
  • افزایش وزن
  • اشتیاق شدید به مصرف کربوهیدرات (ماکارونی، ذرت، نوشابه و نظایر آنها)
  • کناره‌گیری از اجتماع

علت افسردگی پاییزی چیست؟

با آغاز فصل پاییز و با کوتاه ‌ترشدن طول روزها و کم شدن نور خورشید برخی افراد غمگین و افسرده می‌شوند که بعد از مدتی این حالت از بین می‌رود، اما افرادی که مبتلا به اختلال تاثیر فصلی یا به اصطلاح SAD هستند حالت افسردگی عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

در واقع کاهش نور خورشید منجر به کاهش میزان ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که این امر نیز احساس خواب آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می‌دهد.

وقتی فصل بهار می‌رسد این علائم به تدریج از بین می‌روند. پزشکان معتقدند این اختلال یک مشکل واقعی است و نیاز به تشخیص، و اغلب نیاز به درمان دارد.

راه های مقابله، پیشگیری و درمان

  • دیدن آلبوم خانوادگی و یا دوستانه و یاد آوری خاطرات خوش گذشته به شما کمک زیادی می کنند.
  • به رنگ نارنجی نگاه کنید. متخصصین استفاده از روش «رنگ درمانی» را برای مبارزه با افسردگی توصیه می کنند. رنگ های روشن و گرم باعث تقویت روحیه و احساس شادی می شوند؛
    مثلا مشاهده سیب های قرمز در یک سبد، پوشیدن لباس نارنجی، استفاده از بالش و پرده نارنجی در خانه به شما کمک می کند که بر افسردگی پیروز شوید.
  • روی تخت یا مبل راحتی دراز بکشید و کتاب داستان مورد علاقه تان را بخوانید و یا برنامه های شاد و سرگرم کننده را در تلویزیون تماشا کنید و چای معطری بنوشید، مثل چایدارچینی یا چای هل دار.
  • همیشه یک بسته کاکائو در خانه داشته باشید. کاکائو همیشه باعث تقویت روحیه می شود و تولید هورمون های شادی آور را در بدن افزایش می دهد.
  • فضای محل زندگی تان را با گل های خوش رنگ و خوش بو تزیین کنید. استفاده از گیاهان گل دار در داخل آپارتمان ها و باغچه های خانه ها باعث می شود همیشه احساس شادی کنید.

ورزش

شاید هوای سرد و بادهای سوزناک فصل پاییز بخصوص در عصرها و غروب هوای ورزش و فعالیت را از سر شما بیاندازد! اما اگر در درجه اول به سلامت بدن و پس از آن به شادی و نشاط خود در این فصل اهمیت می دهید نباید تحت هیچ شرایطی ورزش را کنار بگذارید.
حتی یک پیاده روی ساده عصرانه می تواند انرژی شما را تا پایان روز به خوبی تامین کند.

مصرف ویتامین D

بیرون آمدن از خانه در آخرین روزهای شهریور و اولین روزهای مهر،‌ پوست شما را در معرض تماس با آخرین تابش‌های خورشید تابستانی قرار می‌دهد.

مطالعات زیادی نشان داده‌ اند که بین کمبود ویتامین D و افت خلق‌ و خو در این اوقات از سال، ‌ارتباط محکمی وجود دارد و ویتامین D، نقش حیاتی و مهمی را در عملکرد سیستم ایمنی شما ایفا می‌کند. بنابراین، اگر به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، بهتر است برای مصرف مکمل این ویتامین با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری و درمان افسردگی پاییزی در طب سنتی

پاییز از دیدگاه حکمای طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است و به همین دلیل بروز بیماری‌ها در این فصل افزایش پیدا می‌کند.

پرهیزات فصل پاییز

  • اجتناب از پرخوری
  • اجتناب از نوشیدن آب سرد و مایعات سرد
  • اجتناب از غذاهای شور، ترش و تند
  • بهتر است که بلافاصله پس از غذا و با شکم پر نخوابید
  • از مصرف زیاد میوه خودداری کنید
  • اجتناب از خوردن گوشت نمک سود، سوسیس، کالباس
  • از گرمای وسط روز و هوای سرد بامداد اجتناب شود
  • از خوابیدن در مکان سرد یا خواب نیمروز پرهیز شود
  • در فصل پاییز ورزش در حد اعتدال انجام شود و باید از حرکات بدنی و ورزش زیاد اجتناب شود
  • از اضطراب، غم، خشم و افسردگی اجتناب شود
  • جماع باید در حد اعتدال انجام شود

از آنجا که فصل پاییز زمینه ساز بروز بیماری افسردگی و اضطراب است در افراد مستعد رعایت توصیه‌های طب سنتی می‌تواند از بروز بیماری پیشگیری کنند.

پرهیزات در افراد مستعد به بیماری افسردگی و اضطراب

  • پرهیز از کم خوابی
  • پرهیز از گرسنگی و تشنگی
  • پرهیز از پرخوری و درهم خوری
  • پرهیز از غذاهای سرخ کردنی
  • پرهیز از گوشت گاو و گوساله، شترمرغ، ماهی بزرگ نمک سود، سیرابی، پاچه، پنیر کهنه، سوسیس و کالباس
  • پرهیز از کلم، گل کلم، بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، قارچ، عدس، نخود سبز، لوبیا سبز، باقلی
  • پرهیز از غذاهای تند و شور و شوق
  • پرهیز از تره، سیر، پیاز، خردل
  • پرهیز از تمام میوه‌های ترش مانند لیمو، آب لیمو، آلو، انار ترش، پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، تمشک
  • پرهیز از رب، آبلیمو، آبغوره، لیمو عمانی
  • چای پر رنگ، قهوه، سس گوجه

منابع : روزنامه ایران – تسنیم