خواص دارویی و درمانی گیاه مارچوبه

مارچوبه چیست؟

مارچوبه یکی از سبزیجات از راسته ی مارچوبه می باشد که بومی اروپا، آفریقای شمالی و غرب آسیاست و به رنگ ها مارچوبه سفید، مارچوبه سبز و مارچوبه بنفش یافت می شود. مارچوبه در ایران بیشتر در خوی، تبریز، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه و مهارلو در شیراز کاشته می شود.

مارچوبه فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص مارچوبه سبز تازه و مارچوبه خشک را برای سلامتی، بارداری، لاغری و پوست و مو شرح داده ایم.

خواص دارویی و درمانی گیاه مارچوبه
خواص دارویی و درمانی گیاه مارچوبه

خواص مارچوبه برای پوست و مو

1. آکنه و جوش صورت

مارچوبه دارای ترکیباتی به نام نیاسین است که برای درمان آکنه و جوش صورت بسیار مفید می باشد.

2. ضد آفتاب طبیعی

گلوتاتیون موجود در مارچوبه خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

3. درمان زخم

مقادیر بالای ویتامین C موجود در مارچوبه برای درمان زخم های پوستی مفید می باشد.

4. جوان سازی پوست صورت

مطالعات انجام شده نشان داده که مس و ویتامین C موجود در مارچوبه برای کاهش چین و چروک پوست مفید بوده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

5. درمان ریزش مو

مقادیر بالای ویتامین B12 موجود در مارچوبه برای پیشگیری از ریزش مو مفید است.

فواید دارویی و درمانی مارچوبه برای بدن

6. زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در مارچوبه برای رشد جنین ضروری است و از نقایص مادرزادی در دوران جنینی و خطر تولد نوزاد با وزن کم پیشگیری می کند.

همچنین خاصیت دیورتیک مارچوبه به کاهش عوارضی مانند ادم و ورم بدن زنان باردار در دوران بارداری کمک می کند.

علاوه بر این مصرف مارچوبه در دوران شیردهی باعث افزایش و بهبود کیفیت شیر مادر می شود.

گفته می شود که مارچوبه برای کاهش علائم یائسگی مفید می باشد و چون حاوی مقادیر بالای ویتامین K است از پوکی استخوان در زنان یائسه پیشگیری می کند.

توجه داشته باشید که قبل از مصرف مارچوبه در دوران بارداری و شیردهی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

7. قاعدگی

مارچوبه می تواند به طور موثر برای کاهش نفخ شکم قبل از قاعدگی استفاده شود.

مواد مغذی ضروری موجود در سبزی مارچوبه برای درمان افسردگی و خستگی و کاهش درد در دوران پریود مفید می باشد.

8. مردان

مارچوبه به تنظیم هورمون تستوسترون در مردان کمک کرده و علاوه بر این با افزایش تعداد اسپرم و بهبود حرکت آن ها برای درمان ناباروری و اختلالات جنسی در مردان مفید می باشد.

9. لاغری و کاهش وزن

مارچوبه یکی از سبزیجات کم کالری است که مقادیر بالای فیبر دارد و با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

10. سرطان

مارچوبه حاوی مقادیر بالای ساپونین است که خواص ضد سرطان و ضد التهابی دارد و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان و تومور مفید می باشد.

11. دیابت و قند خون

مواد مغذی ضد التهابی موجود در مارچوبه خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

کروم موجود در مارچوبه نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون افراد دیابتی دارد، نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مارچوبه با افزایش ترشح انسولین به عنوان یک ماده ی غذایی ضد دیابت شناخته می شود.

مقادیر بالای فیبر موجود در مارچوبه می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

ویتامین های گروه B موجود در مارچوبه متابولیسم نشاسته و قند را بهبود می بخشد و می تواند به کنترل قند خون کمک کند.

12. فشار خون

مارچوبه یک منبع غنی از فلاونوئیدی به نام روتین است که خواص ضد التهابی دارد و برای درمان فشار خون بالا مفید می باشد.

منیزیم موجود در مارچوبه هم می تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود.

مطالعات نشان داده که افزایش مصرف کلسیم هم می تواند به طور موثر فشار خون بالا را کاهش دهد.

13. معده و دستگاه گوارش

مارچوبه حاوی مقادیر بالای فیبر است که به کاهش نفخ شکم کمک می کند و برای درمان معده درد، سوزش سر دل و سلامت دستگاه گوارش مفید است.

همچنین فیبر موجود در مارچوبه باعث بهبود حرکات روده ها شده و به درمان یبوست، اسهال و هموروئید یا بواسیر کمک می کند.

14. چشم

مارچوبه منبع خوبی از ویتامین A است که به بهبود بینایی کمک می کند و اسید آمینه گلوتاتیون موجود در آن خطر ابتلا به بیماری های آب مروارید و شب کوری را کاهش می دهد.

15. روماتیسم

مطالعات نشان داده که مصرف غذای غنی از فولات مانند مارچوبه که خواص ضد التهابی هم دارند برای کاهش درد ناشی از روماتیسم مفید هستند.

16. درمان سل

مارچوبه عملکرد بافت ریه را بهبود بخشیده و برای درمان برونشیت و سل مفید می باشد.

17. اضطراب و افسردگی

تحقیقات علمی نشان داده که ویتامین B6 موجود در مارچوبه باعث افزایش تولید و ترشح سروتونین می شود که می تواند به درمان اضطراب و افسردگی کمک کند.

19. کلیه

مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که مارچوبه یک دیورتیک طبیعی است که باعث افزایش حجم ادرار می شود و به این ترتیب به سم زدایی کلیه ها و دستگاه ادراری کمک کرده و از ابتلا به عفونت ادراری پیشگیری می کند.

19. کلسترول خون و قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در مارچوبه باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

20. تیروئید

مارچوبه مقادیر قابل توجهی سلنیوم دارد که برای بهبود عملکرد تیروئید ضرروی است و کمبود آن می تواند منجر به مشکلات تیروئیدی شود.

21. درمان سنگین شدن گوش

مطالعات نشان داده که مصرف فولات و ویتامین A می تواند برای جلوگیری از سنگین شدن گوش در دوران بزرگسالی مفید باشد.

عوارض و مضرات مارچوبه

مارچوبه می تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت شود.

مارچوبه حاوی پورین است، پورین باعث افزایش اسید اوریک خون می شود و می تواند علائم بیماری نقرس و ینگ کلیه را تشدید کند.

طبع مارچوبه

عکس گیاه مارچوبه
عکس گیاه مارچوبه

طبیعت مارچوبه در طب سنتی گرم و خشک می باشد. مارچوبه منبع عالی ویتامین A، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E (آلفا توکوفرول)، ویتامین K (فیلووینون) است.

همچنین مقادیر بالای آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، روی، سلنیوم، پتاسیم و فیبر رژیمی در مارچوبه یافت می شود.

پرو، چین و مکزیک بزرگترین تولید کنندگان مارچوبه در جهان هستند.

نحوه مصرف مارچوبه

مارچوبه را می توان به صورت مارچوبه خام برای تهیه انواع ترشی و سالاد مارچوبه و مارچوبه پخته برای تهیه سوپ مارچوبه استفاده کرد.

نحوه پاک کردن و طرز پخت مارچوبه

وقتی که مارچوبه تازه را خریداری کردید ابتدا پایه های خشک را از ساقه اصلی جدا کنید، سپس مارچوبه ها را در آب سرد خوب بشویید و خشک کنید.

اگر پوست بیرونی که کمی ضخیم تر است را دوست ندارید می توانید آن را بکنید.

روش های مختلفی برای پخت مارچوبه وجود دارد :

  1. مارچوبه را می توان بخار پز کرد.
  2. می توانید آن را با روغن زیتون و مقداری آب لیمو ترش تازه سرخ کنید.
  3. می توانید مارچوبه ها را کبابی کنید و در کنار غذا های دیگر سرو کنید.
  4. اگر هم دوست دارید می توانید مارچوبه ها را در فر و یا مایکروویو بپزید و سرو کنید.

ارزش غذایی مارچوبه (100 گرم)

  • کالری : 20
  • فیبر : 2.1 گرم
  • کربوهیدرات : 3.9 گرم
  • پروتئین : 2.2 گرم
  • چربی : 0.1 گرم
  • قند : 1.9 گرم

در ادامه بخوانید : طرز پخت سوپ مارچوبه


منابع : organicfactsdraxehealthline