گل نیلوفر آبی چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟

 خواص دارویی گل نیلوفر آبی
خواص گل نیلوفر آبی

نیلوفر آبی مقدس چیست؟ | خواص نیلوفر آبی | عوارض جانبی | نحوه مصرف

گل نیلوفر آبی مقدس از گیاهان روان گردان بومی مصر و برخی نواحی خاص آسیا است که از هزاران سال پیش در طب سنتی به عنوان ضد قارچ طبیعی، کمک به تقویت کننده میل جنسی و تسکین دهنده اضطراب استفاده می شود.

این گیاه پیشینه تاریخی کهنی دارد و در فرهنگ مردم برخی نقاط دنیا جایگاه ویژه ای پیدا کرده اما به دلیل خاصیت روان گردان و سرخوش کننده آن، بسیاری از مردم در مصرف آن سردرگم بوده و نمی دانند آیا از نظر قانونی و سلامتی مصرف آن بی خطر است یا خیر.

برای آشنایی بیشتر با گل نیلوفر آبی مقدس در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

نیلوفر آبی مقدس چیست؟

گل نیلوفر آبی که به نام نیلوفر آبی مصری و سوسن مقدس نیز شناخته شده نوعی نیلوفر آبی بومی مصر و برخی نواحی آسیا است که پیشینه استفاده از آن به دوران باستان بر می گردد و تصاویر آن روی پاپیروس های باستان و دیوارهای مقبره های مصرفی دیده می شود.

این گیاه باعث ایجاد سرخوشی ملایم شده و مورخان معتقد هستند که مردم باستان از این گیاه به عنوان داروی سنتی برای درمان برخی بیماری ها و اختلالات مانند اضطراب و بی خوابی استفاده می کرده اند و به عنوان ماده روان گردان برای ایجاد هوشیاری و آگاهی معنوی در مراسم مذهبی کاربرد داشته است.

به نظر می رسد اثر روان گردان و دارویی این گیاه به دو ماده آپومرفین و نوسیفرین موجود در آن بر می گردد.

آپومرفین یک ترکیب روان گردان است که به عنوان یک آگونیست دوپامین در بدن عمل کرده و احساس شادی و سرخوشی در فرد ایجاد می کند. این ماده به کنترل عضلات در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پارکینسون و اختلال نعوظ کمک می کند.

نوسیفرین نیز نوعی ترکیب ضد روان پریش است که باعث ایجاد آرامش در فرد می شود و به نظر می رسد در کاهش علائم اختلال نعوظ موثر است.

خواص و فواید نیلوفر آبی مقدس

در طول تاریخ از گل نیلوفر آبی مقدس به صورت تفریحی و دارویی استفاده شده است.

طرفداران این گیاه ادعا می کنند نیلوفر آبی مقدس می تواند خواب را بهبود بخشیده، اضطراب را کاهش داده، به اختلال نعوظ کمک کند و به عنوان یک تقویت کننده جنسی قوی عمل کند.

این گل علاوه بر آپومرفین و نوسیفرین دارای آنتی اکسیدان هایی همچون فلاونوئیدها، کوئرستین، کامفرول و میریستین می باشد. همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ها با مقابله با رادیکال های آزاد به سلامتی کمک می کنند و رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهند.

اگر به دنبال افزایش آنتی اکسیدان های مصرفی هستید بهترین راه گنجاندن سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، دانه ها، غلات کامل، چای سبز و قهوه به رژیم غذایی تان می باشد.

عوارض جانبی نیلوفر آبی مقدس

در حال حاضر در مورد خاصیت روان گردان و قانونی بودن مصرف این گیاه بحث های زیادی وجود دارد.

اگرچه سازمان غذا و دارو این گل را به عنوان ماده سمی دسته بندی کرده اما آن را ماده ای تحت کنترل نمی داند که یعنی استفاده از چای، عود و روغن این گیاه مجاز می باشد و در بسیاری از کشورهای دنیا به جز لهستان، روسیه و لتونی قانونی محسوب می شود.

همان طور که گفتیم ادعاهای زیادی درباره فواید این گیاه وجود دارد اما در تحقیقات علمی صحت آن ها کمتر تایید شده است، علاوه بر این اطلاعاتی درباره دوز مصرف و ایمنی کامل آن وجود ندارد، بنابراین:

  • در صورت تمایل به مصرف این گیاه، حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.
  • مشخص نیست این گیاه برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان ایمن باشد یا خیر، این افراد باید از مصرف نیلوفر آبی مقدس اجتناب کنند.
  • این گیاه به دلیل خاصیت روان گردان ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و نباید آن را با سایر مواد روان گردان مانند شاهدانه یا الکل ترکیب کرد.
  • در صورت مصرف از رانندگی یا انجام فعالیت های دیگر که به هوشیاری کامل نیاز دارد اجتناب کنید.
  • هنوز درباره سمیّت یا تداخل این گیاه با داروها اطمینانی وجود ندارد.

نحوه مصرف نیلوفر آبی مقدس

گل نیلوفر آبی مقدس می تواند به شیوه های مختلف استفاده شود، اگرچه اطلاعاتی درباره ایمنی، حداکثر دوز و قدرت آن در دست نیست.

  • برای تهیه دمنوش نیلوفر آبی مقدس یک عدد چای کیسه ای یا 3 تا 5 گرم گل خشک آن را به 1 تا 2 فنجان (250 تا 500 میلی لیتر) آب گرم اضافه کرده و بگذارید 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد.
  • برای استفاده موضعی از این گیاه می توانید روغن آن را خریداری کرده و به صورت موضعی یا استنشاقی استفاده کنید، به گفته برخی منابع در این فرم ها غلظت ترکیبات ملایم تر است.
  • برخی افراد از این گیاه در سیگار، ویپینگ یا مشروبات الکلی استفاده می کنند که توصیه نمی شود.
  • در صورت استفاده از این گیاه طبق دستور درج شده روی برچسب عمل کنید و از افزایش دوز اجتناب کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا