چگونه یک فنجان قهوه عالی در منزل درست کنیم؟

احتمالا پیش آمده است که در خانه باشید و به یک‌باره هوس قهوه کنید، در چنین شرایطی معمولا می‌توانید با دوستان‌تان قرار بگذارید تا در یک کافی شاپ همدیگر را ببینید، اما اگر دلتان بخواهد که یک عصرانه‌ی دلپذیر در منزل و کنار خانواده‌تان بنوشید، چیکار باید بکنید؟ شاید با خواندن این مطلب یک باریستای حرفه‌ای نشوید، اما یاد می‌گیرید که چطور یک فنجان قهوه عالی در منزل درست کنید.

برای درست کردن قهوه در منزل، باید اصول را یاد بگیریم و تجهیزات لازم برای این‌کار را آماده کنیم. ابتدا باید تصمیم بگیرید که معمولا چه میزان قهوه و چه درجه تلخی از قهوه را دوست دارید. زیرا، ابزارهای مختلف دم‌آوری قهوه، طعم‌های متنوعی از قهوه را به ما تحویل می‌دهند.

یک فنجان قهوه

به عبارت ساده، برای دم‌آوری یک فنجان قهوه در خانه به دانه قهوه یا پودر قهوه و دستگاه آسیاب باکیفیت و ابزار دم‌آوری مناسب قهوه نیاز دارید. آب جوش، ترازو و تایمر هم که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

اگر می‌خواهید خودتان صفرتاصد درست‌کردن قهوه را در منزل انجام دهید، پس حتما باید دانه‌های قهوه را خریداری کنید و آن‌ها را آسیاب کنید. آسیاب‌کردن دانه‌های قهوه در منزل ممکن است کمی ‌سخت و وقت‌گیر باشد، به هر حال برخی از افراد ترجیح می‌دهند، این‌کار را خودشان انجام بدهند، تا فضای خانه را از عطر بی‌نظیر قهوه اشباع کنند.

نحوه آسیاب‌کردن قهوه در منزل

آسیاب‌کردن دان‌های قهوه در خانه، راهی عالی برای اطمینان از تازگی و رسیدن به یک طعم دلخواه در قهوه است. چند روش برای آسیاب‌کردن قهوه در خانه وجود دارد، در این‌جا، انواع روش‌های آسیاب قهوه در خانه را با هم مرور می‌کنیم.

انتخاب آسیاب مناسب

استفاده از آسیاب دستی

اگر فقط گاهی اوقات و آخر هفته‌ها در خانه قهوه درست می‌کنید، آسیاب دستی انتخاب مناسبی است. اما اگر هر روز در خانه قهوه درست می‌کنید، آسیاب دستی را توصیه نمی‌کنیم. آسیاب‌های دستی، معمولا اندازه آسیاب ثابتی را برای قهوه ارائه می‌دهند و قابلیت تنظیم سایز آسیاب دان قهوه را ندارند. همچنین، برای آسیاب قهوه زمان بیشتری را از شما می‌گیرند. البته در نظر داشته باشید که اگر بودجه محدودی دارید، آسیاب‌های دستی قیمت مناسب‌تری نسبت به آسیاب برقی دارد.

استفاده از آسیاب برقی

آسیاب قهوه با آسیاب برقی، همانطور که اسمش پیداست با برق کار می‌کند، سرعت بالاتری دارد و در عرض چند ثانیه قهوه شما را آسیاب می‌کند. همچنین، دستگاه‌های برقی، معمولا چند درجه تنظیم سایز دارند و شما می‌توانید متناسب با دم‌افزاری که دارید مثل فرنچ‌پرس، موکاپات، کمکس، اسپرسوساز

و…. سایز قهوه را تنظیم کنید.

با این حال، اگر فرصت آسیاب‌کردن، مهارت کافی در آسیاب قهوه یا بودجه برای خرید دستگاه آسیاب قهوه را ندارید، مطمئن‌ترین راه تهیه قهوه خوب آسیاب‌شده، خرید از یک فروشگاه اینترنتی معتبر قهوه است. در وب‌سایت‌های تخصصی قهوه می‌توانید انواع مختلف قهوه با رست‌های متفاوت و درصدهای متفاوت از قهوه عربیکا و روبوستا را سفارش دهید.

یک فنجان قهوه

انتخاب ابزار دم آوری قهوه مناسب

حالا که قهوه آسیاب‌شده را تهیه کردید، نوبت به انتخاب ابزار دم‌آوری مناسب برای دم‌کردن قهوه در منزل می‌رسد. برای انتخاب دم‌افزار قهوه، بهتر است ابتدا به این دو سوال پاسخ دهید:

  • دوست دارید قهوه با طعم قوی و تلخ داشته باشید یا طرفدار طعم‌های ملایم‌تر هستید؟
  • به دنبال دستگاهی هستید که فقط یک یا دو فنجان کوچک قهوه را برای شما در زمان کم آماده کند یا می‌خواهید برای افراد زیادی قهوه تهیه کنید؟

پاسخ شما به این دو سوال، در انتخاب دم‌افزار مناسب قهوه برای منزل بسیار تعیین‌کننده است. ابزارهای دم‌آوری قهوه زیادی در بازار هستند که قبل از انتخاب آن باید در مورد کارآیی و عملکرد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. برای آشنایی با همه روش‌ها و ابزارهای تهیه قهوه دمی، بهتر است دقیقا بدانید که هر ابزاری چه طعمی از ‌قهوه را به ما تحویل می‌دهد. در ادامه طعم قهوه حاصل شده چند مورد از محبوب‌ترین دم‌افزارهای قهوه، مزایا و معایب هر مورد را با هم بررسی می‌کنیم.

اطلاعات زیر برای انتخاب دستگاه دم‌آوری قهوه به‌تان کمک زیادی می‌کند:

معایبمزایاطعم قهوه حاصلهنام دستگاه
· تنها یک فنجان قهوه درست می‌کند.· دستورالعمل سریع و آسان
· بدون کثیف‌کاری
به دلیل وجود فیلتر‌های کاغذی طعم قوی و تلخی دارد.آئروپرس
· دستورالعمل چند مرحله‌ای
· نیاز به تمرین و مهارت برای به دست آوردن قهوه عالی
· تمیز کردن فلاسک آن به دلیل گردنه‌ی باریک آن کمی‌ دشوار است.
· دستگیره چوبی روی گردنه آن به راحتی جدا نمی‌شود و قابل شست‌و‌شو در ماشین ظرفشویی نیست.
· فیلتر‌های کاغذی و فلزی آن دو طعم متفاوت را حاصل می‌کند
· قابل استفاده برای دم کردن چندین فنجان
· اگر ماهر باشید، با تنظیم کردن میزان آب جوش و زمان استراحت می‌توانید طعم‌های متفاوتی از قهوه را به دست بیاورید.
طعم سبک‌تر، شیرین‌، بدون تلخی و اسیدیته خصوصا نسبت به روش پور اورکمکس
· نسبت به سایر روش‌ها زمان بر‌تر است.
· روند تمیزکاری دستگاه آن اذیت کننده است.
· بعضی مواقع پودر قهوه ممکن است در فنجان ظاهر شود.
· به دلیل نداشتن فیلترهای کاغذی روغن قهوه حفظ می‌شود و طعم قوی‌تری به دست می‌آورد.
· فیلتر مش اکثر دانه‌های قهوه را درون خود نگه می‌دارد.
· قابل استفاده برای دم‌کردن چندین فنجان.
· ابزار ارزانی است.
طعم قوی و تلخ به دلیل حفظ روغن قهوهفرنچ پرس
· به دلیل زمان زیاد دم کشیدن، روند استخراج قهوه از دانه‌های آن یکپارچه نیست.· تمیز کردن آسان است.
· فضای کمی ‌در محل اشغال می‌کند.
· می‌توانید به راحتی قهوه را درون ماگ تان دم کنید و ظرف بیشتری را کثیف نکنید.
طعم بهتر و قوی‌تر نسبت به روش آتو دریپپور اور
· قهوه حاصله، اسیدیته بالایی دارد .
· ته مزه شیرین‌تری از قهوه به دست می‌آید.
· نحوه استفاده و تمیزکردن آن ساده است.
· زمان دم آوری قهوه کوتاه است.
طعم سبک‌تر و ساده‌تری از قهوه را ارائه می‌دهدآتو دریپ

 

نکته قابل توجه این است که ابزارها و روش‌های متنوعی برای دم‌کردن قهوه در خانه وجود دارد که برای استفاده از هر یک از آن‌ها، باید نکات و اصولی را رعایت کنیم. مثلا، برای استفاده از کمکس باید دانه‌های قهوه با سایز متوسط استفاده کنید تا طعم قوی از قهوه را تجربه کنید.

خوب، تا اینجا دانه یا پودر قهوه‌تان و دم‌افزار متناسب با ذائقه‌تان را تهیه کرده‌اید. حالا نوبت آن رسیده است که با توجه به روش مورد نظر، یک قهوه عالی در منزل درست کنید.

یک فنجان قهوه

نکات جزئی‌تر برای دم کردن یک قهوه عالی در منزل

هر کدام از روش‌های دم‌کردن قهوه را که انتخاب کرده باشید، تا زمانی که مهارت کافی را کسب کنید ممکن است چند مرتبه با آزمون و خطا پیش بروید. با این حال، رعایت چند نکته هنگام دم کردن قهوه در خانه، نتیجه کار شما را بهبود می‌دهد:

  • قبل از استفاده از فیلترها، آن‌ها را درون آب داغ خیس کنید تا مواد شیمیایی روی کاغذ از بین برود.
  • در روش‌های پور اور، آب داغ را با سرعت ثابت، به آرامی ‌و با حرکت دایره‌وار (از مرکز به سمت لبه‌های بیرونی) بریزید تا مطمئن باشید که میزان قهوه مناسبی از دانه‌ها استخراج می‌شود.
  • در صورت امکان از دانه‌هایی که به تازگی رست و پودر شده‌اند استقاده کنید.
  • دمای آب داغ، باید حدود 96 درجه سانتی‌گراد باشد.

وقتی موفق شدید که صفرتاصد درست کردن یک فنجان قهوه را در خانه انجام دهید، تازه متوجه خواهید شد که پشت پرده یک فنجان قهوه عالی که دیگران برای ما آماده می‌کنند، چه میزان از توانایی، مهارت و هنر نهفته است.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا