نحوه نگهداری سیب زمینی در منزل، یخچال و فریزر + مدت زمان

طرز نگهداری سیب زمینی
طرز نگهداری سیب زمینی

نگهداری سیب زمینی خام | سیب زمینی پوست کنده شده | سیب زمینی در یخچال و فریزر | سیب زمینی پخته شده | چگونه سیب زمینی تازه و سالم انتخاب کنیم؟

سیب زمینی یکی از اصلی ترین غذا های مردم در سراسر جهان بوده و بیش از 10000 سال است که از آن برای تهیه انواع غذا استفاده می شود. روش های مختلفی برای تهیه سیب زمینی وجود دارد اما بیشتر آن را به صورت بخارپز، آب پز، کباب شده و سرخ شده استفاده می کنند.

سیب زمینی علاوه بر اینکه سرشار از پتاسیم است یکی از بهترین منابع غذایی کربوهیدرات و فیبر نیز می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا بهترین راه ها و روش های نگهداری سیب زمینی در خانه و نحوه انتخاب آن بیشتر آشنا شوید؛

سیب زمینی خام را در جای خنک نگهداری کنید

دمای نگهداری سیب زمینی تاثیر قابل توجهی در ماندگاری آن دارد؛

اگر سیب زمینی خام در دمای بین 43-50 درجه فارنهایت (6-10 درجه سانتیگراد) باشد برای ماه ها بدون اینکه فاسد شود، تازه می ماند. این محدوده دمایی کمی از گرم تر از یخچال بوده و از بهترین جاهای آن می توان به انباری، زیرزمین و گاراژ اشاره کرد.

نگهداری سیب زمینی در این شرایط می تواند تشکیل جوانه ها روی پوست، که یکی از اولین علائم خراب شدن سیب زمینی هستند را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داده که نگهداری سیب زمینی در دما های خنک ماندگاری آن ها را در مقایسه با نگهداری در دمای اتاق تا 4 برابر افزایش داده و به حفظ مقدار زیادی از ویتامین C موجود در آن ها کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که سیب زمینی های ذخیره شده در دماهای خنک حداکثر 90٪ از ویتامین C خود را به مدت چهار ماه حفظ می کنند اما سیب زمینی هایی که در دمای اتاق نگهداری می شوند حدود 20٪ از ویتامین C را پس از یک ماه از دست داده اند.

سیب زمینی را از نور دور نگه دارید

نور خورشید یا نور فلورسنت می توانند باعث تشکیل کلروفیل در پوست سیب زمینی شده و رنگ سبز نامطلوبی به آن ببخشند. شاید این رنگ سبز پوست سیب زمینی بی ضرر باشد اما اگر در معرض نور خورشید قرار گیرد می تواند مقادیر زیادی از یک ماده شیمیایی سمی به نام سولانین تولید کند.

بسیاری از افراد سیب زمینی سبز را به دلیل داشتن سطح بالای سولانین استفاده نمی کنند. سولانین باعث طعم تلخی در سیب زمینی شده و می تواند احساس سوزش در دهان یا گلوی افرادی که نسبت به آن حساس هستند را ایجاد کند.

همچنین مقادیر بالای سولانین برای انسان سمی است و می تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال و گاهی حتی مرگ شود.

سولانین بیشتر در پوست سیب زمینی و حدود 3.2 میلی متر از گوشت آن ایجاد می شود و پوست کندن و جدا کردن گوشت، آن را به طور کامل از بین می برد.

سیب زمینی خام را در یخچال یا فریزر نگذارید

درست است که دما های پایین برای نگهداری سیب زمینی مناسب تر هستند اما اگر سیب زمینی خام را در یخچال بگذارید نشاسته موجود در آن به قند احیا شده تبدیل می شود و طعم سیب زمینی را شیرین می کند.

قند های احیا شده هنگام سرخ کردن یا قرار گرفتن در معرض دمای بسیار زیاد می توانند مواد سرطان زایی به نام آکریلامید را ایجاد کنند.

اگر سیب زمینی را در فریزر بگذارید، آب درون آن منبسط شده و کریستال تشکیل می دهد که ساختار های دیواره سلولی را تجزیه می کند و این باعث می شود که هنگام یخ زدایی سیب زمینی سمی و غیر قابل استفاده شود.

همچنین اگر سیب زمینی را برای یخ زدایی در معرض هوا بگذارید، قهوه ای می شود. دلیل این امر آن است که آنزیم هایی که باعث قهوه ای شدن سیب زمینی می شوند حتی در دمای انجماد هم هنوز فعال هستند.

سیب زمینی را در یک ظرف روباز یا کیسه کاغذی قرار دهید

سیب زمینی برای جلوگیری از تجمع رطوبت و فاسد شدن به جریان هوا احتیاج دارد. بهترین راه این است که سیب زمینی را در یک ظرف روباز یا یک کیسه کاغذی قرار دهید تا هوا آزادانه در آن جریان داشته باشد.

بدون گردش هوا، رطوبت آزاد شده از سیب زمینی ها در ظرف جمع شده و باعث رشد کپک و باکتری ها می شود.

قبل از استفاده سیب زمینی را نشویید

از آنجا که سیب زمینی ها در زیر زمین رشد می کنند، غالبا پوست آن ها کثیف است. شاید دوست داشته باشید که آن ها را بشویید تا تمیز شوند اما بد نیست بدانید که اگر سیب زمینی ها را خشک نگه دارید، ماندگاری بیشتری دارند.

این امر به این دلیل است که شستشو باعث افزایش رطوبت و رشد بیشتر قارچ و باکتری ها می شود. می توانید قبل از هر بار استفاده، سیب زمینی ها را با آب و یک برس بشویید تا خاک های آن تمیز شوند. همچنین می توانید سیب زمینی ها را با محلول 10٪ سرکه یا نمک بشویید تا تمیز تر شوند.

از قرار دادن سیب زمینی در کنار سبزیجات دیگر خودداری کنید

بسیاری از میوه ها و سبزیجات هنگام رسیدن، گاز اتیلن را آزاد می کنند که به نرم شدن میوه و افزایش قند آن کمک می کند.

اگر این میوه ها و سبزیجات در کنار سیب زمینی خام قرار گیرند باعث جوانه زدن و نرم شدن سریع تر آن می شوند. بنابراین، توصیه می شود که سیب زمینی را در کنار میوه ها و سبزیجاتی مانند موز، سیب، پیاز و گوجه فرنگی نگهداری نکنید.

پس از خرید سیب زمینی را در منزل مقاوم تر کنید

اکثر مردم سیب زمینی را از بازار های محلی خریداری می کنند، اما اگر بتوانید آن ها را در خانه مقاوم تر کنید طول عمر نگهداری شان بیشتر می شود.

سیب زمینی هایی را که خریده اید در دما های متوسط ​​(به طور معمول در حدود 65 درجه فارنهایت یا 18 درجه سانتیگراد) و میزان رطوبت 85-95٪ به مدت دو هفته قرار دهید. به این منظور می توانید از یک کابینت تاریک و کوچک یا حمام استفاده کنید.

این شرایط باعث می شود پوست سیب زمینی ضخیم تر شود، هرگونه آسیب جزئی که ممکن است هنگام برداشت رخ داده باشد از بین رفته و احتمال پوسیدگی در حین نگهداری را کاهش دهد.

سیب زمینی خرد شده را تا یک روز می توان در آب نگه داشت

پس از پوست کندن و خرد کردن، سیب زمینی های خام وقتی در معرض هوا قرار می گیرند سریع تغییر رنگ می دهند. این امر به این دلیل است که آن ها حاوی آنزیمی به نام پلی فنول اکسیداز هستند که با اکسیژن واکنش داده و گوشت سیب زمینی را به رنگ خاکستری یا قهوه ای تبدیل می کند.

اگر سیب زمینی های خرد شده را در آب بریزید (آب باید روی سیب زمینی ها را بپوشاند) و آن ها را در دما های خنک نگهداری کنید، می توانید از تغییر رنگ جلوگیری کنید. آب سیب زمینی را از هوا محافظت کرده و از فعال شدن این آنزیم جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که اگر سیب زمینی ها بیشتر از 24 ساعت در آب بمانند، آب زیادی را جذب کرده و بی مزه می شوند.

برای ذخیره سازی طولانی تر، سیب زمینی ها را در بسته بندی های وکیوم قرار داده و نگهداری کنید.

سیب زمینی پخته شده را به مدت 3 تا 4 روز در یخچال نگه دارید

سیب زمینی پخته شده را می توان 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کرد بیشتر از این باعث می شود که سیب زمینی آبکی و چسبناک شود چون نشاسته های آن تغییر کرده و هنگام سرد شدن در یخچال آب آزاد می کنند.

همچنین سیب زمینی پخته شده وقتی در یخچال قرار گیرد نشاسته مقاوم تشکیل می دهد، نوعی کربوهیدرات که انسان قادر به هضم و جذب آن نیست. این می تواند برای کسانی که قند خون دارند خوب باشد، زیرا باعث کاهش شاخص گلیسمی در حدود 25٪ می شود.

نشاسته مقاوم همچنین باعث تقویت سلامتی روده می شود، زیرا باکتری های روده آن را تخمیر کرده و اسید های چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که برای سلامتی روده مفید هستند.

سیب زمینی های پخته شده که در یخچال نگهداری می شوند دارای برخی از مزایای سلامتی هستند اما توصیه می شود که برای جلوگیری از مسمومیت غذایی بهتر است آن ها را طی سه یا چهار روز مصرف کنید.

سیب زمینی پخته شده را تا یک سال در فریزر نگه دارید

سیب زمینی پخته شده را می توان تا یک سال در فریزر نگهداری کرد. برای قرار دادن سیب زمینی در فریزر، آن را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و فشار دهید تا همه ی هوای آن خارج شود.

تحقیقات نشان می دهد که محصولات سیب زمینی پخته شده و یخ زده، بدون هیچ گونه تغییر چشمگیر در کیفیت می توانند تا یک سال دوام داشته باشند.

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از سیب زمینی یخ زده آن را از شب قبل در یخچال بگذارید تا یخ زدایی شوند، این بهتر از این است که آن را مستقیم در مایکروویو قرار دهید.

چگونه سیب زمینی تازه و سالم را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب سیب زمینی، به دنبال ویژگی های زیر باشید :

سفت باشد : سیب زمینی های نرم از قبل خراب شده اند پس بهتر است سیب زمینی های سفت تر را انتخاب کنید.

پوست صاف داشته باشد : سیب زمینی هایی که در اثر سرما آسیب دیده اند ممکن است پوست چروکیده و قهوه ای داشته باشند پس بهتر است به دنبال سیب زمینی هایی با پوست صاف باشید.

تیرگی یا پارگی نداشته باشد : گاهی اوقات سیب زمینی در حین برداشت یا حمل ممکن است آسیب ببیند، از انتخاب سیب زمینی های آسیب دیده خودداری کنید چون سریع تر خراب می شوند.

جوانه نداشته باشد : جوانه ها یکی از اولین شاخص های خراب بودن سیب زمینی هستند پس از خرید سیب زمینی جوانه زده اجتناب کنید.

همچنین می توانید برخی از انواع عجیب سیب زمینی، مانند سیب زمینی بنفش یا آبی را بخرید. مطالعات نشان می دهد که این گونه ها دارای مقادیر بسیار بیشتری آنتی اکسیدان نسبت به سیب زمینی های سفید هستند.

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی