معنی و ریشه ضرب المثل کلاهش پس معرکه ست + داستان

معنی ضرب المثل کلاهش پس معرکه است
معنی ضرب المثل کلاهش پس معرکه است

ضرب المثل ” کلاهش پس معرکه است” کنایه از شکست یک شخص در کار هاست.

برخی اوقات با وجود تلاش و کوشش بسیار نه تنها به نتیجه ی دلخواه نمی رسیم بلکه شکست سختی نیز می خوریم که جبران آن مشکل به نظر می رسد در این شرایط ضرب المثل ” کلاهش پس معرکه است” به کار برده می شود.

شکست در کار ها باعث می شود مزدی که از تلاش و زحمت خود انتظار داشتیم را نگرفته و دچار نا امیدی شویم اما باید در نظر داشت که موفقیت یا عدم موفقیت در کار ها همراه با دلایلی ست که اگر آن ها را بررسی کنیم در آینده عملکرد بهتری خواهیم داشت.

کسی که دچار شکست می شود اصطلاحا کلاهش پس معرکه خواهد بود اما انسان موجود بسیار توانایی است و با تدبیر و تدبر می تواند از این مرحله عبور کرده و مشکلات را پشت سر بگذارد.

ریشه و داستان ضرب المثل “کلاهش پس معرکه است”

در زمان های گذشته که سرگرمی هایی مانند سینما، تلویزیون و تئاتر به شکل امروزی وجود نداشت مردم به تماشای برنامه های نمایشی دراویش و شعبده باز ها می رفتند.

برنامه های نمایشی دراویش و شعبده باز ها هم به این شکل بود که آن ها بر سر معابر پر رفت و آمد و چهار راه ها معرکه می گرفتند و هنر ها و شعبده های خود را همراه با توضیح و شرح آن، برای مردم اجرا می کردند.

هر چه این هنر و کار از اهمیت بالا تری بر خوردار بود تماشاچیان راضی تر بوده و مبلغ بیش تری را بابت دیدن و سرگرم شدن به معرکه گیران پرداخت می کردند.

کار دراویش معرکه گیر شعبده بازی، مسئله گویی، مارگیری، مناقب خوانی و شرح معجزات حضرت رسول اکرم (ص) و اولیای دین ، عملیات پهلوانی ، قصه گویی و از این قبیل کار ها بود.

نحوه ی اجرای معرکه هم به این شکل بوده که در ابتدا درویش یا شعبده باز در وسط چهار راه یا معبر عمومی پارچه ای پهن می کرده و سپس با کمک افرادش مشغول شعر خوانی و سوال و جواب می شده، مردم عادی اجازه نداشتند به یک الی دو متری این پارچه نزدیک شوند زیرا این محدوده جزو حریم درویش معرکه گیر محسوب می شد و او در هنگام اجرای برنامه در این مسافت رفت و آمد می کرد.

در بیرون از این محدوده مردم تماشاچی و مشتاق دور تا دور حلقه زده و نمایش معرکه گیران را تماشا می کردند، در صورتی که هنگام نمایش بر تعداد تماشاچیان افزوده می شد دروایش به کسانی که در صف اول تا سوم تماشاگران ایستاده بودند می گفتند که روی زمین بنشینند تا صف های بعدی هم بتوانند نمایش را ببینند.

گاهی پیش می آمد که یکی از تماشاچیان که در صف جلو نشسته بود با اطرافیان اختلاف پیدا می کرد و یا کاری می کرد و حرفی می زد که موجب حواس پرتی معرکه گر و به هم خوردن نظم نمایش می شد، در این موقعیت یکی از تماشاگران برای خاتمه دادن به دعوا و اختلاف، کلاه آن شخص مزاحم که باعث ایجاد دعوا شده بود را بر می داشت و به خارج از دایره ی نمایش یعنی پشت سر معرکه پرتاب می کرد.

بدین ترتیب شخص مزاحم به سرعت برای یافتن کلاهش از صف اول خارج می شد و با خارج شدن او اطرافیان جای او را می گرفتند و چون تعداد جمعیت زیاد بود آن شخص دیگر نمی توانست به صف اول بر گردد، عبارت “کلاهش پس معرکه است” نیز از آن زمان به بعد به صورت ضرب المثل در آمده و در بین مردم رواج پیدا کرد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا