معرفی انواع رژیم غذایی

احتمالا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تناسب اندام دغدغه مهمی برای آن‌هاست، درحالی‌که از مشکل چاقی و افزایش وزن رنج می‌برند. حتی ممکن است بارها برای کاهش وزن و رسیدن به اندام موزون تلاش کرده، اما تغییری در خود احساس نکرده باشید. یکی از بزرگترین مشغله های ذهنی بشر اضافه وزن و چاقی است چرا که افزایش وزن نه تنها موجب به هم خوردن تناسب اندام می شود، بلکه منشا بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، انواع سرطان، فشارخون بالا و…است.

تاکنون روش های گوناگونی برای کاهش وزن و لاغری ارائه شده است که مبتنی بر رعایت یکسری برنامه غذایی در کنار افزایش تحرک و ورزش است درمیان انواع رژیم های لاغری سریع، بهترین رژیم لاغری رژیمی است که سبک زندگی سالم را ترویج می کنند و کاهش وزن  معقولی را در پی دارد چراکه امکان بازگشت به چاقی و اضافه وزن را کاهش می دهد.برای اینکه بتوانید یک کاهش وزن محسوس با ازبین‌رفتن بافت چربی و تغییرات ظاهری دلخواه را تجربه کنید، باید با انواع رژیم لاغری آشنا شوید.

باتوجه‌ به‌اینکه انواع این رژیم‌های غذایی متناسب با نیاز بدن هر فرد و میزان سوخت‌و‌ساز او تنظیم می‌شوند، می‌توان اهمیت آشنایی با انواع رژیم‌های غذایی لاغری را درک و توجیه کرد. انواع رژیم لاغری شناخته‌شده تا کنون بر اساس برخی فاکتورهای خاص طراحی شده‌اند و آنچه در تمام این برنامه‌های غذایی و در کنار آن برنامه‌های ورزشی به چشم می‌خورد، ترویج سبک سالم زندگی است.

معرفی انواع رژیم غذایی

رژیم لاغری سریع

رژیم‌های کاهش وزنی که معرفی می‌کنیم، به شما کمک می‌کنند که با ازبین‌بردن بافت‌های چربی به‌خصوص چربی‌های اطراف اندام‌های حیاتی بدن، یک کاهش وزن استاندارد و معقول را تجربه کنید که بازگشت‌پذیر نیست و سبب تحلیل بافت‌های عضلانی نمی‌شود. این برنامه‌ها که به‌عنوان بهترین انواع رژیم‌های لاغری سریع شناخته می‌شوند، ضمن اینکه سالم‌خوری را به لایف استایل زندگی شما تبدیل می‌کنند، در مدت زمان بسیار کمی شما را به تغییرات فیزیکی دلخواهتان می‌رسانند. اکثر این برنامه‌ها بر اساس برنامه غذایی سفره خانواده تنظیم می‌شوند و تفاوت آن‌ها بیشتر در حجم و زمان مصرف وعده‌های غذایی دیده می‌شود.

رژیم کتوژنیک

این برنامه رژیم لاغری جزو محبوب‌ترین برنامه‌های غذایی کاهش وزن است؛ چون هیچ یک از وعده‌های غذایی در آن حذف نمی‌شود و حتی نیازی نیست که مدام کالری شماری کنید. پایه و اساس رژیم کتوژنیک، مصرف چربی و پروتئین به‌جای مصرف کربوهیدرات و در واقع منع مصرف کربوهیدرات است. به همان اندازه که مصرف کربوهیدرات در این برنامه کاهش می‌یابد، مصرف پروتئین و چربی افزایش یافته و بدن انرژی خود را از طریق چربی‌سوزی به‌دست می‌آورد. افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند، ضمن کاهش وزن، دیابت، فشار خون و کسترول خون‌شان تنظیم می‌شود؛ اما در مقابل به دلایل متعددی مانند محدودیت غذایی، پایبندی به این رژیم کم است.

رژیم دوکان

پایه و اساس این رژیم لاغری نیز به حداقل رساندن کربوهیدرات و مصرف بالای پروتئین است. این برنامه غذایی دارای چهار مرحله مخالف است و تایم هر مرحله به میزان اضافه وزن افراد بستگی دارد. اگرچه این در این رژیم غذایی هم کالری شماری یا وزن کردن غذا انجام نمی‌شود و کاهش وزن سریعی را مشاهده می‌کنید؛ اما اگر این برنامه را به‌صورت مداوم استفاده کنید، با مشکلات متعددی همچون پیری زودرس، حمله قلبی، یبوست، تنوع غذایی کم و … مواجه می‌شوید.

رژیم دوبرو

این برنامه رژیم کاهش وزن که به رژیم فستینگ یا رژیم روزه‌داری نیز معروف است، کاهش وزن فوق‌العاده‌ای را در مدت زمان کم برایتان امکان‌پذیر می‌سازد. در این برنامه غذایی، شما درست مانند یک فرد روزه‌دار عمل کرده و تنها یک سوم از روز را فرصت دارید که وعده‌های غذایی خود را مصرف کنید. در این تایم نیز باید یک رژیم کم کربوهیدرات و کم کالری داشته باشید. زمان روزه‌داری در این رژیم فستینگ بر اساس نیاز هر فرد به کاهش وزن در بازه‌های زمانی ۱۲ ساعت تا ۱۶ ساعت متفاوت است. اگرچه این رژیم لاغری سخت به نظر می‌رسد؛ اما مزایای بسیاری به همراه دارد. شما می‌توانید با رژیم دوبرو ضمن کاهش التهاب بدن، سلامت قلب‌و‌عروق و مغز را تأمین کنید. این رژیم با وجود مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، برای برخی افراد به‌خصوص افرادی که افت فشار دارند، مناسب نیست.

معرفی انواع رژیم غذایی

رژیم کرب سایکلینگ

اساس این رژیم کاهش وزن جذاب که بیشتر برای ورزشکاران طراحی می‌شود، کم و زیاد شدن متناوب کربوهیدرات است. به این صورت که ورزشکاران می‌توانند در روزهایی که فعالیت ورزشی سنگین دارند، مصرف کربوهیدرات را افزایش داده و در روزهای عادی کاهش دهند. این فرآیند برای عضله‌سازی بسیار مفید است. از‌آنجا‌که برای مصرف چربی و پروتئین در این رژیم لاغری محدودیت خاصی تعریف نشده، تنوع غذایی بالایی خواهید داشت. هرچند نباید مصرف این مواد نیز بیش‌از‌حد مجاز باشد.

رژیم ویت واچرز

این برنامه رژیم غذایی برای لاغری بیشتر به دنبال اصلاح سبک غذایی است و برای همه افراد مناسب است. در رژیم ویت واچرز تلاش می‌شود که تغییرات اصولی و درستی در برنامه غذایی روزانه ایجاد کند. در این رژیم غذایی هیچ ممنوعیتی در مصرف گروه‌های مواد غذایی تعریف نشده است. شما می‌توانید در این برنامه غذایی لاغری انواع غذاهای کم چرب، مواد پروتئینی، مواد غیر فرآوری شده و میوه و سبزیجات ارگانیک را مصرف کنید. در نهایت می‌توانید با اصلاح سبک غذایی و سالم‌خوری، کاهش وزن متعادل و غیر بازگشتی را تجربه کنید.

رژیم مدیترانه‌ای

بسیاری از افرادی که دچار استپ وزنی شده‌اند، می‌توانند از رژیم لاغری مدیترانه‌ای استفاده کنند‌. در این رژیم کاهش وزن نیز، سالم‌خوری به شدت مورد توجه قرار گرفته و با اصلاح سبک غذایی با مصرف روغن‌های اشباع شده، مصرف ماهی و غذاهای دریایی و مصرف حبوبات، میوه و سبزیجات تازه، ضمن کاهش وزن، کسترول خون، فشار خون و بیماری‌های قلبی‌ عروقی نیز به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کنترل می‌شوند. در رژیم مدیترانه‌ای به فعالیت ورزشی روزانه تأکید بسیاری می‌شود.تاثیر رژیم مدیترانه ای برای لاغری رو نمیشه نادیده گرفت ولی مهمتر از هرچیزی، رعایت اصول رژیم لاغری مدیترانه ای است.

رژیم متابولیک

مراحل رژیم غذایی متابولیک بر سوخت و ساز بدن تأثیر مستقیم دارد، استفاده از رژیم متابولیک زمانی است که سوخت وساز به خوبی انجام نمی شود، باید به این هم توجه داشت که بدن هر فرد با دیگران متفاوت است و متابولیسم هر فرد فرق دارد و حتما باید برای این فرد رژیم لاغری متابولیک مخصوصی انجام شود. تأثیر رژیم غذایی متابولیک بر کاهش وزن معادل 9 کیلوگرم به مدت 28 روز می‌باشد. رژیم متابولیک ابداع شده توسط فردی به نام هایلی پومروی، متخصص تغذیه معروف و مشاور سلامت است.

رژیم دش

در این برنامه رژیم کاهش وزن نیز بیشتر اصلاح سبک غذا و در نهایت اصلاح سبک زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد‌. با‌توجه‌ به‌اینکه ممنوعیتی در این برنامه غذایی وجود ندارد و بیشتر بر مصرف متعادل تمام مواد غذایی تأکید می‌شود، شما می‌توانید با مصرف کنترل شده تمام مواد غذایی و البته مصرف فراوان سبزیجات، کاهش وزن اصولی را تجربه کرده و سلامت بدن خود را تأمین کنید.

معرفی انواع رژیم غذایی

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی چند مورد از پرطرفدارترین انواع رژیم لاغری سریع پرداختیم. همان‌طور که متوجه شدید، در تمام برنامه‌های کاهش وزن معرفی‌ شده، بیشتر از اینکه کاهش وزن محسوس مورد توجه قرار گیرد، اصلاح سبک غذایی و کنترل بیماری‌های مختلف اهمیت می‌یابد. هرچند با استفاده از این برنامه‌ها که توسط یک متخصص تغذیه متناسب با شرایط بدنی شما انتخاب می‌شود، می‌توانید کاهش وزن فوق‌العاده‌ای را در مدت زمان کم تجربه کنید. توجه داشته باشید که در کنار اصلاح برنامه غذایی، ورزش و فعالیت‌های بدنی مستمر را نیز جدی بگیرید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا